Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
20 χρόνια ATHENS VOICE - 2003-2023: 900 εξώφυλλα, 1000 σελίδες, 2 τόμοι
Από το 2003 που εκδόθηκε η ATHENS VOICE μέχρι σήμερα εκατοντάδες καλλιτέχνες από όλο το φάσμα της τέχνης, ζωγράφοι, γλύπτες, street artists, φωτογράφοι, illustrators, γκραφιτάδες, μουσικοί, κινηματογραφιστές, κομίστες, visual artists, Έλληνες και ξένοι, διάσημοι και μη, έχουν σχεδιάσει το εξώφυλλο της.
Tην ΑΤΗΕΝS VOICE βγάζει η συντακτική ομάδα που τη φτιάχνει. Όμως η ζωή της μητρόπολης επεμβαίνει και κατευθύνει την ύλη της, οι φυλές της πόλης παρεμβαίνουν και την οδηγούν σε κατευθύνσεις παράλληλες, δρόμους που αποτελούν τη σύγχρονη μητροπολιτική ζωή. Σκεϊτμπορντάδες, νέα χιπ χοπ ελληνική σκηνή, Μη κυβερνητικές οργανώσεις, ομάδες graffiti, θεατρικές ομάδες χρησιμοποιούν την ATHENS VOICE ως Δίκτυο, της δίνουν πρόσωπο. Πολλά πρόσωπα, πρόσωπα σε νέους ρόλους. Στιχουργοί-columnists, τραγουδιστές-σχολιαστές, συγγραφείς που δημοσιογραφούν, graffiti-bombers που εικονογραφούν, εικαστικοί καλλιτέχνες που σχολιάζουν οπτικά την επικαιρότητα στα εξώφυλλα. To παιχνίδι των ρόλων, οι ταυτότητες που ανακαλύπτονται και εναλλάσσονται, το μήνυμα που εκπέμπεται ξαφνικά και αναπάντεχα, που ξεχωρίζει πάντα όταν έχει περιεχόμενο.
Σήμα κατατεθέν γι’ αυτό το παιχνίδι, τα εξώφυλλά της. Είναι το ισχυρότερο σήμα κατατεθέν του εντύπου, η ταυτότητά της. H A.V. δεν θα ήταν αυτή που είναι χωρίς αυτά τα εξώφυλλα.
Εδώ η τέχνη δεν «εικονογραφεί» τα media. Είναι η ίδια μήνυμα. Είναι μήνυμα ευθύς εξαρχής με το περιεχόμενο του έργου του εξωφύλλου. Οπτικός σχολιασμός στη ζωή της πόλης, στα θέματα που την απασχολούν. Είναι μήνυμα ως επιλογή. Στον πολτό της τηλεοπτικής παραγωγής ανύπαρκτων προσώπων μιας χρήσης, ξαφνικά στην πρώτη σελίδα ένα εικαστικό έργο. Είναι μήνυμα και ως προς τον τρόπο που εκτίθεται, η τέχνη σε εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα, η τέχνη στο πεζοδρόμιο, η τέχνη στα κόκκινα stands, η τέχνη ως στοιχείο του αστικού τοπίου.
Zωγράφοι, illustrators, κομίστες, γελοιογράφοι, φωτογράφοι, graffiti artists, με τη φλόγα της επικοινωνίας, την επιθυμία επαφής με το κοινό –που υπάρχει ό,τι και αν λένε– εκεί έξω στην άγρια πόλη, ήταν οι πιο θερμοί υποστηρικτές της ιδέας, με μεγαλύτερο κέφι, όρεξη για δουλειά, ανιδιοτελή προσφορά, από μας που ζητούσαμε τη συμμετοχή τους. Έγιναν μέλη της «ομάδας A.V.», συνδιαμορφωτές της εικόνας της. Διάσημοι Έλληνες εικαστικοί όπως ο Δημήτρης Μυταράς, ο Διαμαντής Αϊδίνης, ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, ο Εδουάρδος Σακαγιάν, ο Παύλος Σάμιος, ο γλύπτης Τάκης, ο χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Παναγιώτης Τέτσης, ο Αντώνης Κυριακούλης, ο Τάσος Παυλόπουλος, ο Κωνσταντίνος Κακανιάς, ο Γιώργος Σταθόπουλος, ο Χρήστος Καράς, ο ΙΝΟ, ο Κώστας Τσόκλης, οι φωτογράφοι Γιώργης Γερόλυμπος, Τάσος Βρεττός, Πάνος Κοκκινιάς, οι σκιτσογράφοι Γιάννης Ιωάννου, Αρκάς, ΚΥΡ, Κώστας Μητρόπουλος, Ανδρέας Πετρουλάκης και εκατοντάδες άλλοι έχουν φιλοτεχνήσει εξώφυλλά της.
Για 20 χρόνια τα εξώφυλλα της ATHENS VOICE έγιναν το πολύχρωμο πανόραμα της πιο μεγάλης γκαλερί του δρόμου. Έργα τέχνης τυπωμένα σε χιλιάδες αντίτυπα στην πρώτη σελίδα μιας free press εφημερίδας κυκλοφορούσαν κάθε εβδομάδα παντού στην πόλη. Στην συνέχεια τα πρωτότυπα έργα εκτέθηκαν στις αίθουσες του Μουσείου Μπενάκη.
Έτσι μπορούσε κάποιος να δει από κοντά στις αίθουσες του Μπενάκη τα πρωτόπυπα έργα που σχεδίασαν όχι μόνο Έλληνες εικαστικοί απ όλο το φάσμα της εγχώριας Τέχνης αλλά και εξώφυλλα διασήμων ξένων καλλιτεχνών, όχι απαραίτητα του εικαστικού χώρου.
Από το χώρο της μουσικής σχεδίασαν εξώφυλλα μια σειρά θρύλων όπως ο Moby, ο Eric Burdon, οι Depeche Mode, οι Prodigy, ο Malcolm McLaren, ο Marilyn Manson κ.ά. Εξώφυλλα σχεδίασαν επίσης αρχιτέκτονες όπως ο Mario Botta, σκηνοθέτες όπως ο Peter Greenaway, ο Τim Burton και ο Bob Wilson. Διάσημοι street artists όπως ο Jisbar, ο Hijack ή ο Mr Brainwash. Από το χώρο του κόμικ ο Enki Bilal, o Μilο Manara ή η σπουδαία Ιρανή του «Persepolis» Marjane Satrapi. Εξώφυλλο υπέγραψε ακόμα ο πάπας του σύγχρονου design Alan Fletcher αλλά και ο μύθος του graphic design και καλλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικού περιοδικού «Face» Neville Brody καθώς και ο Γάλλος σχεδιαστής μόδας Jean-Charles de Castelbajac.
Σήμερα, 20 χρόνια μετά, τα 900 εξώφυλλα που χρωμάτισαν τη πόλη όλα αυτά τα χρόνια επιστρέφουν συγκεντρωμένα σε μια πολυτελή έκδοση δύο τόμων των 1000 σελίδων μέσα σε κασετίνα από τις εκδόσεις ATHENS VOICE BOOKS. Στους δύο αυτούς συλλεκτικούς τόμους βρίσκεται συγκεντρωμένο ένα μεγάλο μέρος από το πανόραμα της σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης των τελευταίων δεκαετιών.
*Μπορείτε ΕΔΩ να παραγγείλετε το βιβλίο «20 ΧΡΟΝΙΑ ATHENS VOICE. 2003-2023», των εκδόσεων ATHENS VOICE BOOKS
Κεντρική διάθεση: Χαρ. Τρικούπη 22, 10679 Αθήνα, 2103619170
& ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ
Δειτε περισσοτερα
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Η θρυλική Blondie ξεκίνησε πρόσφατα μία συνεργασία με τη μάρκα ένδυσης Wildfang, η οποία εστιάζει στη δημιουργία ενδυμάτων χωρίς φύλο και με δυναμικό, ασυμβίβαστο ύφος
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Τα κοσμήματα με τα γράμματα και την περίτεχνη τέχνη της Charlotte Chesnais
Aγόρια ντυμένα γυναίκες, με εξαιρετικό μπρίο και αριστοτεχνική θηλυκότητα, προσέφεραν ένα εκρηκτικό show