Τα περίπτερα της Αθήνας και η ιστορία τους
2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Ακολουθώντας τον ήχο του υπερβατικού
2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Οι συναυλίες και οι δράσεις - Τι θα δούμε από τις 28 έως τις 30 Απριλίου σε συναυλιακούς χώρους και τοπόσημα της Αθήνας
Σε μια τριήμερη μουσική γιορτή, όχι μόνο σε συναυλιακούς χώρους αλλά και σε τοπόσημα της πόλης που δεν επισκεπτόμαστε συχνά, μας προσκαλεί το φετινό Πάσχα η Εθνική Λυρική Σκηνή. Πάνω από 500 καλλιτέχνες εμφανίζονται σε 13 χώρους, μουσεία, εκκλησίες διαφορετικών δογμάτων, κήπους, αίθουσες συναυλιών, ιδρύματα και περιπάτους στο μεγάλο αφιέρωμα που παρουσιάζουν από κοινού με το Υπουργείο Πολιτισμού και την Eurolife FFH, σε καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Κουμεντάκη. Για δεύτερη χρονιά, από την Κυριακή των Βαΐων έως τη Μεγάλη Τρίτη (28 έως 30 Απριλίου), οι βυζαντινοί ύμνοι συναντούν το γαλλικό μπαρόκ, την οθωμανική και τη λατινοαμερικάνικη θρησκευτική μουσική, αλλά και την όπερα και τη σύγχρονη δημιουργία σε 50 συναυλίες και δράσεις, με ελεύθερη είσοδο. Η Athens Voice καταγράφει τους χώρους και τις εκδηλώσεις.
2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: το πρόγραμμα των εκδηλώσεων
Η ουράνια πολιτεία
Κήπος Προεδρικού Μεγάρου
28 Απριλίου, στις 17:00 & 19:00
Το νέο έργο της Λένας Πλάτωνος, σε ανάθεση της ΕΛΣ, μας συστήνουν η Παιδική Χορωδία ΕΛΣ, η υψίφωνος Μυρτώ Μποκολίνη και ο βαρύτονος Νικόλας Καραγκιαούρης. Το μεταμοντέρνο ορατόριο της σπουδαίας συνθέτριας, με στοιχεία όπερας και κολάζ σε φόρμα ελεύθερη, βασίζεται σε ιερά κείμενα, ρήσεις και ποίηση και επεξεργάζεται τον πόνο, τα πάθη και τις χθόνιες δυνάμεις προσδοκώντας την ενατένιση του φωτός. Ευκαιρία για μια διαφορετική εξόρμηση σε μια «όαση» με ιστορία στην καρδιά της Αθήνας. Είσοδος από Βασιλέως Γεωργίου Β’ 2, με επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας. Προσέλευση τουλάχιστον 20 λεπτά πριν την έναρξη της εκδήλωσης.
Ιεροί διάλογοι
Φετιχιέ τζαμί (Ρωμαϊκή Αγορά)
28 & 29 Απριλίου στις 17:00, 18:00 & 19:00
Έργα από την παρά́δοση των Μεβλεβί δερβίσηδων και συνθέσεις με σημείο αναφοράς το ούτι και την πολίτικη λύρα μάς παρασέρνουν σε ένα μουσικό ταξίδι στη Μικρά Ασία, την Καππαδοκία και την Κωνσταντινούπολη. Συνοδοιπόροι σ’ αυτή τη συνάντηση, με διάθεση αυτοσχεδιαστική, ο Ταξιάρχης Γεωργούλης στο ούτι, η Σοφία Ευκλείδου στο τσέλο και οι Σωκράτης Σινόπουλος και Ντερυά Τουρκάν στην πολίτικη λύρα.
Planh: Μεσαιωνικοί ύμνοι και θρήνοι Δύσης και Ανατολής
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή (αμφιθέατρο)
28 Απριλίου στις 17:00
Ένα πολυπολιτισμικό μουσικό χαλί με σαγηνευτικούς μεσαιωνικούς ύμνους από τη Γαλλία, την Κύπρο και την Αρμενία υφαίνει το σύνολο Ex Silentio. Υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Κούντουρα και με όργανα εποχής ξετυλίγουν έργα των Γκυγιώμ Ντυφάυ (το κοσμικό μοτέτο «Θρήνος για την Αγία Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης»), Μανουήλ Χρυσάφη (τον αντίστοιχο βυζαντινό «Θρήνο» για την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς) κ.ά.
Συναξάρι: Θεόφιλος, Χαλεπάς, Παπαδιαμάντης
Μουσείο Ακρόπολης (είσοδος, εξωτερικός χώρος)
28 Απριλίου στις 17:00 & 20:00
Ο Αργύρης Μπακιρτζής ως αφηγητής και η Μάρθα Φριντζήλα με το τραγούδι της ακολουθούν το χνάρι τριών μεγάλων δημιουργών που έμειναν στη μνήμη για την τέχνη και για τον τρόπο που έζησαν. Τρία πορτρέτα, σε κείμενα του Παντελή Μπουκάλα, για τον λαϊκό ζωγράφο από τη Λέσβο, τον σπουδαίο Τηνιακό γλύπτη και τον Σκιαθίτη «άγιο των ελληνικών γραμμάτων», συνδιαλέγονται με παραδοσιακούς στίχους από τους τόπους καταγωγής τους. Ένα καινούργιο έργο σε σύλληψη και μουσική της Μάρθας Μαυροειδή.
Το ηλιοβασίλεμα
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
28 Απριλίου στις 18.30 στον 3ο όροφο & στις 21.00 στο αμφιθέατρο
Το έργο του Ιταλού συνθέτη Οττορίνο Ρεσπίγκι συναντά τους μελωδικούς στίχους του ρομαντικού Άγγλου ποιητή Πέρσυ Σέλλεϋ στην περφόρμανς της μεσόφωνου και ποιήτριας Λένιας Ζαφειροπούλου και του ποιητή Χρήστου Σακελλαρίδη. Μια μουσική συνομιλία με το Κουαρτέτο Αθηνών με επίκεντρο το κατεξοχήν πασχαλινό μοτίβο του θανάτου ως ζωοδότη ύπνου.
Από το Ω του Χρόνου στο Α της Αιωνιότητας
Ίδρυμα Βασίλη &Ελίζας Γουλανδρή (αμφιθέατρο)
28 Απριλίου στις 19:00
Ο βιολονίστας Μιχαήλ Κολοκοτρώνης από την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η βιολίστα Ενκέλα Κοκολάνη της ΚΟΑ και η τσελίστα Μυρτώ Ταλακούδη από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης ερμηνεύουν τρία από τα «Έξι αργά μέρη και τρίφωνες φούγκες» που περιλαμβάνονται στον κατάλογο έργων του Μότσαρτ. Την εκδήλωση πλαισιώνει η ηθοποιός Νεκτάρια Παναγιωτοπούλου διαβάζοντας αναστάσιμα κείμενα αγίων της χριστιανικής εκκλησίας.
Εquábili Vocal Ensemble
Μουσείο Ακρόπολης (εσωτερικός χώρος Καρυάτιδες)
29 Απριλίου στις 17:30
Το γυναικείο φωνητικό σύνολο Equάbili επιστρέφει στη διοργάνωση και στο δημοφιλέστερο ελληνικό μουσείο για να παρουσιάσει α καπέλα χορωδιακά έργα για γυναικείες φωνές των Φραντς Μπιμπλ, Παιρτ Ούουσμπεργκ, Ζόλταν Κόνταϋ, Φρανσίς Πουλένκ, Κλωντ Ντεμπυσσύ κ.ά. Μουσική διεύθυνση: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Εξομολόγησις
Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού
29 Απριλίου στις 17:30 & 18:30
Ο Χάρης Γκατζόφλιας μελοποιεί το «Σονέτο αρ. 21» του Δημήτρη Δημητριάδη σε μορφή ροντό και με ανάμειξη σύγχρονων συνθετικών μεθόδων και κλασικής ρομαντικής αρμονίας. Μια μουσική σύμπραξη για φωνή και βιολοντσέλο που στοχεύει να φέρει τον ακροατή κοντά στην πράξη της εξομολογήσεως. Το έργο, ανάθεση του φεστιβάλ, ερμηνεύουν ο Θοδωρής Βουτσικάκης και ο Αλέξανδρο Μποτίνης.
Misa criolla
Μουσείο Ακρόπολης (είσοδος, εξωτερικός χώρος)
29 Απριλίου στις 18:30 & 20:00
Η περίφημη «Κρεολή Λειτουργία» του Αριέλ Ραμίρες ζωντανεύει από τη φωνή του Γιάννη Διονυσίου. Ο Αργεντινός συνθέτης μπόλιασε το ισπανικό κείμενο της Ρωμαιοκαθολικής Θείας Λειτουργίας με ρυθμούς της Λατινικής Αμερικής, ενώ η νέα ενορχήστρωση από τον Χάρη Λαμπράκη «μεταφυτεύει» το έργο στον ηχητικό κόσμο της Ανατολικής Μεσογείου. Συμμετέχουν οι CHÓRES, μονωδοί και η Διαπολιτισμική Ορχήστρα ΕΛΣ.
Φιλαρμονική Ορχήστρα Δήμου Χαλανδρίου
Διαδρομή: Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Αποστόλου Παύλου
29 Απριλίου στις 21:00
Σε έναν κατανυκτικό μουσικό περίπατο στα πόδια της Ακρόπολης μάς προσκαλεί τη Μεγάλη Δευτέρα η Φιλαρμονική του Δήμου Χαλανδρίου. Υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Κώστα Ιωαννίδη θα παίξουν ιταλικά πένθιμα εμβατήρια των Π. Βιντάλε, Τζ. Βαλντισέρρα και Α. Ματρέλλα. Η διαδρομή θα ξεκινήσει από το Μουσείο Ακρόπολης και θα καταλήξει στο Θησείο.
Αgli albori
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή (αμφιθέατρο)
29 Απριλίου στις 21.00
Μια συναυλία με έντονα μυσταγωγικό και λατρευτικό χαρακτήρα από το τρίο της υψιφώνου Μαρίας Ηλιάνας Κατσούρα, του βιολίστα Ηλία Σδούκου και της πιανίστριας Πόπης Μαλαπάνη. Η αυλαία θα ανέβει με το «Lachrymae» του Μπέντζαμιν Μπρίττεν, έναν στοχασμό εμπνευσμένο από ένα τραγούδι του 16ου αιώνα του Τζον Ντόουλαντ. Θα ακουστούν, επίσης, οι συνθέσεις του Φάμπιο Μενγκότσι «Εν αρχή…», «Axis mundi και Sator II», ενώ η βραδιά θα κλείσει με δύο μέρη από το έργο του Αρμένιου συνθέτη Τιγκράν Μανσουριάν «Τέσσερα χαϊρέν» για φωνή και πιάνο, σε ποίηση του Ναχαπέτ Κουτσάκ.
Φάλαινα στην πόλη ή Γιατί το έκανες αυτό;
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή (αμφιθέατρο)
30 Απριλίου στις 20:00 & 21:30
Μια ιστορία που συναντάμε σε διαφορετικές θρησκείες εμπνέει τον Τούρκο συνθέτη Τόλγκα Τουζούν, ο οποίος μετά από ανάθεση της ΕΛΣ διασκευάζει το ορατόριο του Τζοβάννι Μπαττίστα Μπασσάνι «Ιωνάς» (1689). Χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη, δημιουργεί ένα μωσαϊκό που χωρά το θρησκευτικό δράμα, τις υπαρξιακές αγωνίες, τη σύγχρονη τέχνη. Συμμετέχουν οι Αναστασία Κότσαλη, Βασίλης Ζιγκερίδης και Γκουίντο ντε Φλάβιις.
Ο ανθός και η ευωδιά του
Φετιχιέ τζαμί
30 Απριλίου στις 17:00, 18:00 & 19:00
Οργανικές συνθέσεις από τη σπουδαία παράδοση της οθωμανικής και της σούφι μουσικής, και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς θα αντηχήσει το οθωμανικό μνημείο του 17ου αιώνα στη Ρωμαϊκή Αγορά. Στο νέυ οι Χάρης Λαμπράκης, Νίκος Παραουλάκης και Νεκτάριος Σταματέλλος και στα τύμπανα ο Νίκος Σιδηροκαστρίτης. Όργανα που συνδέθηκαν με τη μουσική παράδοση της εγγύς ανατολής, αλλά και με τη λατρευτική πρακτική των Μεβλεβί δερβίσηδων, το καλαμένιο πνευστό συμβολίζει τη ζωή και τη γέννηση, ενώ τα κρουστά δίνουν τον ρυθμό για τον στροβιλισμό.
In sæcula sæculorum
Ιερός Καθολικός Καθεδρικός Ναός Αγ. Διονυσίου του Αρεοπαγίτη
28 Απριλίου στις 12:30 & 20:00
Η τρομπέτα, το τρομπόνι και το εκκλησιαστικό όργανο χρησιμοποιούνται σε χώρους λατρείας εδώ και πολλούς αιώνες, ενώ πολλοί συνθέτες έχουν παρομοιάσει τον ήχο τους με τη φωνή του Θεού. Στο πνεύμα των ημερών η συναυλία που παρουσιάζουν οι Σπύρος Αρκούδης, Γεώργιος Κρίμπερης και Ειρήνη Αναστασίου. Επιδιώκοντας τον συγκερασμό του γρηγοριανού μέλους με τη μουσική του 21ου αιώνα, θα ερμηνεύσουν μονοφωνικά μέλη για τη Μεγάλη Εβδομάδα και σύγχρονες προσευχές και παραλλαγές πάνω σε γρηγοριανά μουσικά θέματα των Κρίστιαν Λίντμπεργκ, Όσκαρ Λίντμπεργκ, Άρβο Παιρτ, Ανρί Τομαζί και Άλαν Χοβάνες.
Δια-λογισμοί επί των επτά τελευταίων Λόγων του Ιησού επάνω στον Σταυρό
Α΄ Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία
28 Απριλίου στις 18:30 & 20:00
Το 1785 ο Γιόζεφ Χάυντν κλήθηκε να συνθέσει για την τελετουργία της Μεγάλης Παρασκευής στον καθεδρικό του Κάδιθ επτά αργά μέρη πάνω στα τελευταία λόγια του Ιησού όπως καταγράφονται στα Ευαγγέλια. Αυτό το υλικό επιχειρεί να αφουγκραστεί εκ νέου η μουσική παράσταση για αφηγητή και κουαρτέτο εγχόρδων σε δραματουργική επιμέλεια της Φανής Βοβώνη. Με αναφορές στις έννοιες της συγχώρεσης, της σωτηρίας, της σχέσης-συγγένειας, της εγκατάλειψης, της απελπισίας, του θριάμβου και της επανένωσης, τα κείμενα θα ακουστούν σε επιμέλεια του Χρήστου Θάνου και η μουσική από τη Βοβώνη και τους Φαίδωνα Μηλιάδη, Ντέιβιντ Μπόγκοραντ και Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστο.
Το μάθημα του σκότους
Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου
29 Απριλίου στις 17:30 & 19:00
Η δεξιοτεχνική φωνητική μουσική δωματίου του γαλλικού μπαρόκ συναντά την ποίηση του 20ού αιώνα. Ανάθεση της ΕΛΣ στον Αλέξανδρο Γκόνη, η συναυλία συνδυάζει το τρίτο μοτέτο από τα «Αναγνώσματα του Σκότους» του συνθέτη Φρανσουά Κουπρέν (που βασίζονται στο κείμενο των Θρήνων του Ιερεμία), με το ποίημα του Ιταλού νομπελίστα Εουτζένιο Μοντάλε «Στον φίλο Πέα». Τη σύνθεση αυτών των δύο ετερόκλητων αφηγήσεων παρουσιάζουν οι υψίφωνοι Μαριέττα Σαρρή και Δέσποινα Παναγιώτου, η ηθοποιός Κατερίνα Πατσιάνη και ένα κουαρτέτο εγχόρδων (Αναστασία Μηλιώρη, Δημήτρης Κουζής, Ηλίας Λιβιεράτος, Ναταλία Χατζοπούλου).
Σημείο χωρίς επιστροφή
A΄ Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία
29 Απριλίου στις 18:30
O θρήνος ως εκφορά της απώλειας, αλλά και ως επιδίωξη παρηγοριάς και ίασης βρίσκεται στο επίκεντρο του νέου προγράμματος που παρουσιάζει στο Φεστιβάλ το Όρος Ensemble. Θα ακουστούν μέρη από το έργο «Silenzio» της Σοφίας Γκουμπαϊντουλίνα, το νέο έργο του Αποστόλη Κουτσογιάννη που προσεγγίζει την ιδέα του «αιώνια ξένου» (από τον «Ξένον» Μεσσία στους χαμένους «ξένους» του Αιγαίου), καθώς και το «Point of No Return», στο οποίο ο συνθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης, επαναδιαπραγματεύεται υλικά από τη σμυρναίικη τραγουδιστική κληρονομιά.
Χορωδία Δωματίου Αθηνών
Μητροπολιτικός Καθεδρικός Ναός Αθηνών (Μητρόπολη)
29 Απριλίου στις 21:30
Μετά το ντεμπούτο του τον Μάιο του 2023 στο Φεστιβάλ Χαίντελ στο Γκαίττινγκεν της Γερμανίας, το νεοσύστατο μεικτό φωνητικό σύνολο μας δίνει ραντεβού σε μια κατανυκτική α καπέλα συναυλία στον καθεδρικό ναό της Αθήνας. Με τον Αγαθάγγελο Γεωργακάτο στη μουσική διεύθυνση, θα τραγουδήσουν ύμνους από τη Δυτική και την Ορθόδοξη θρησκευτική μουσική, γραμμένους ή διασκευασμένους για μεικτές φωνές, των Τομάς Λουίς ντε Βιττόρια, Τζοβάννι Πιερλουίτζι ντα Παλεστρίνα, Λάγιος Μπάρντος, Ούρμας Σίσασκ, Θεόδωρου Παπακωνσταντίνου, Κώστα Κλάββα, Ιωάννη Σακελλαρίδη κ.ά.
Σταύρωση
Αγγλικανική Εκκλησία Αγ. Παύλου
30 Απριλίου στις 17:30 & 19:30
Πρεμιέρα για το νέο ορατόριο της Λίνας Τόνια για αφηγητή, κρουστά και κουαρτέτο εγχόρδων που δημιουργήθηκε για το Φεστιβάλ. Οι συμβολισμοί της σταύρωσης, το υπερβατικό στοιχείο και οι αντιθέσεις που ορίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη (το πνεύμα και η ύλη) στάθηκαν αφετηρία έμπνευσης για τη συνθέτρια. Στατικές υφές με διάφωνα κλάστερ, αλλά και στικτικές ορμητικές υφές με έντονο ρυθμικό και ασύμμετρο χαρακτήρα μέσα σε αυτοσχεδιαστικά μοτίβα χαρακτηρίζουν τη σύνθεση που θα ερμηνεύσουν οι Δημήτρης Ζαχαράκης, Γιάννης Κορμπέτης, Αγγελική Γκανά, Αντώνης Τζιβένης και Θεοδοσία Μιτζή. Αφηγήτρια η ηθοποιός Κλειώ Δανάη Οθωναίου.
Παιδική Χορωδία Εθνικής Λυρικής Σκηνής
A΄ Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία
30 Απριλίου στις 18:00
Ένα μουσικό και ποιητικό ταξίδι από την αναστάσιμη ελπίδα στην υπαρξιακή αγωνία ξεδιπλώνουν οι νεότεροι χορωδοί της ΕΛΣ. Η συναυλία ξεκινά με δύο συνθέσεις της Μάρθας Μαυροειδή που μεταπλάθουν τα παραδοσιακά Κάλαντα του Λαζάρου και το λαμπριάτικο έθιμο της «Κούνιας». Σε πρώτη εκτέλεση θα ακουστεί και το νέο έργο του Χαράλαμπου Γωγιού «Ζωάκια της Αποκάλυψης», σε στίχους του Φοίβου Δούσου. Εμπνευσμένο από μια παράγραφο του φιλοσόφου Σλάβοϊ Ζίζεκ, πραγματεύεται ζητήματα σχετικά με την οικολογική κρίση, τη βιογενετική επανάσταση, την οικονομική ανισορροπία και την κοινωνική κατάρρευση.
Μακάριοι οι μαστοί οι ουκ εθήλασαν…
Καθολικός Καθεδρικός Αγ. Διονυσίου του Αρεοπαγίτη
30 Απριλίου στις 20:30 & 22:00
Βασισμένη στα έργα «Via crucis» του Φραντς Λιστ και «Ο δρόμος του Σταυρού» του Πωλ Κλωντέλ, η νέα σύλληψη του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου. Στο επίκεντρό της βρίσκεται η Οδός του Μαρτυρίου, η προσκυνηματική διαδρομή που αποτυπώνει στην παράδοση της Δυτικής Εκκλησίας την πορεία του Χριστού από το Πραιτώριο μέχρι τον Πανάγιο Τάφο. Στην προσέγγιση του γνωστού αρχιμουσικού, το έργο του Ούγγρου ρομαντικού συνθέτη, σε μεταγραφή του Πάνου Ηλιόπουλου, συνομιλεί με το ομώνυμο ποίημα του Γάλλου λογοτέχνη, που απαγγέλλει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Τραγουδούν οι Μαρία Κωστράκη, Θεοδώρα Μπάκα, Χρήστος Κεχρής και Μάριος Σαραντίδης.
ΜεĪΖοΝ Ensemble
Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών
28 Απριλίου στις 19:30
Έργα στο πνεύμα των ημερών των Άντριαν Βίλαερτ, Σεργκέι Ραχμάνινοφ, Άρβο Παιρτ, Κώστα Κλάββα, Γιάννη Φιλόπουλου, Πολυκράτη κ.ά. παρουσιάζει το γνωστό ανδρικό φωνητικό σύνολο, σε μουσική διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου. Καρπός της αγάπης μιας μικρής ομάδας φίλων σολίστ για το α καπέλα χορωδιακό τραγούδι, το ΜεīΖοΝ Ensemble από το 2018 έχει εμφανιστεί στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Θέατρο Αρχαίας Μεσσήνης και αλλού, με πολλές πρώτες εκτελέσεις χορωδιακών έργων Ελλήνων και ξένων συνθετών.
Moirolói | A lament for the living
Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ
28 Απριλίου στις 20:00
Πώς ακούγεται ο θάνατος για τους ζωντανούς; Και τι μπορεί να προκύψει όταν το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ συνομιλεί με το ηπειρωτικό μοιρολόι του 19ου αιώνα, αλλά και με στοιχεία από την αγγλική Αναγέννηση, το πρώιμο μπαρόκ και το βυζαντινό μέλος; Η απάντηση στη συνεργασία της CoGNiMUSCollektiv με την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, που διευθύνει ο Γιώργος Ζιάβρας. Ο Γιώργος Μεράντζας, αλλά και λυρικοί τραγουδιστές, δεξιοτέχνες της παραδοσιακής μουσικής και το Πολυφωνικό Σύνολο ΧΑΟΝΙΑ καταθέτουν μια μουσική αφήγηση γύρω από τον θρήνο και την πένθιμη τελετουργία.
Η τελευταία πράξη είναι πάντοτε αιματοβαμμένη, μα και πάντοτε θεσπέσια!
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός
28 Απριλίου στις 21:00
Μότσαρτ, Μασνέ, Σκλάβος, Χούμπερντινκ, Σερράνο, Ροσσίνι, Μάγερμπερ, Πουλένκ, Ρεσπίγκι, Ονεγκέρ, Καρρέρ, Μάρτινου, Στραντέλλα: άριες από έργα τους που εκφράζουν το θρησκευτικό συναίσθημα των ηρώων, υπόσχεται το Γκαλά Όπερας που επιμελείται ο διακεκριμένος πιανίστας Δημήτρης Γιάκας. Στον ιστορικό πολιτιστικό χώρο, οι αναγνωρισμένοι λυρικοί πρωταγωνιστές Άννα Στυλιανάκη, Μαρισία Παπαλεξίου, Γιάννης Καλύβας και Τάσος Αποστόλου τραγουδούν δημιουργίες που σχετίζονται με τα Πάθη του Χριστού, τη θρησκευτική λατρεία και την ενατένιση του Θείου.
Ελληνικά έργα λατρευτικής μουσικής για σόλο πιάνο και δύο πιάνα
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος – KΠΙΣΝ
28 Απριλίου στις 21.30
Η σχέση του ανθρώπου με το θείο όπως αποτυπώνεται σε έργα Ελλήνων συνθετών φέρνει μαζί στη σκηνή, μετά από καιρό, τους καταξιωμένους αρχιμουσικούς και πιανίστες Κωνσταντίνο Καρύδη και Νίκο Λαάρη. Σταχυολογώντας από τους μεγάλους δημιουργούς του παρελθόντος ποντάρουν στο «Andante religioso» και τη «Marcia funebra» του Νίκου Σκαλκώτα και στα «Βεατρίκη» και «Ταφή» του Δημήτρη Μητρόπουλου. Το πρόγραμμα περιέχει και παρτιτούρες των σύγχρονών μας Περικλή Κούκου, Γιώργου Κουμεντάκη, Μηνά Μπορμπουδάκη και Γιώργου Τσοντάκη.
Ο Θεός αγάπη εστί – 24 προσευχές του Ιωάννη του Χρυσοστόμου
Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών
28 Απριλίου στις 22:00
«Τα βαθιάς γλυκύτητας λόγια» του Ιεράρχη της Εκκλησίας –«24 δυνατότητες γνωριμίας, σχέσης και ολοκλήρωσης» σύμφωνα με τον Τάση Χριστογιαννόπουλο–, αλλά και αποσπάσματα από τις σκέψεις περί προσευχής του αγίου Πορφυρίου, έδωσαν στον περίφημο βαρύτονο τη βάση για τη νέα του μουσική σύνθεση. Μια ανάθεση της ΕΛΣ αποκαλύπτεται για πρώτη φορά στο κοινό μέσα από την ερμηνεία του Polis Ensemble. Διαβάζει η ηθοποιός Μάρθα Τομπουλίδου.
Το μικρό ρωσικό Πάσχα
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός
29 Απριλίου στις 21:00
Συνθέσεις Σοβιετικών και Ρώσων μουσουργών του 20ού αιώνα, όπως των Μίτσισλαβ Βάινμπεργκ, Νικόλας Σλονίμσκι, Σοφίας Γκουμπαϊντουλίνα, Άλφρεντ Σνίτκε, Γκαλίνας Ουστβόλσκαγια, Γκία Καντσέλι, με άξονα το θρησκευτικό στοιχείο περιλαμβάνει η εκδήλωση που επιμελείται ο βοηθός αρχιμουσικός στην Εθνική Λυρική Σκηνή Νίκος Βασιλείου. Συμμετέχουν οι: Άννα Αγάθωνος, μεσόφωνος, Αλέξανδρος Μποτίνης, τσέλο, Όσβαλντ Αμιράλης, κοντραμπάσο, ταμ ταμ, Μαριλένα Σουρή, πιάνο, Απόστολος Καλογιάννης, τρομπέτα.
Συμπορευθῶμεν Αὐτῷ
Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών
29 Απριλίου στις 22:30
Μια ανθολογία των ύμνων της Μεγάλης Εβδομάδας καταθέτει η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία, που ιδρύθηκε το 1977 από τον Λυκούργο Αγγελόπουλο. Όσοι… πιστοί προσέλθετε θα έχετε την ευκαιρία ν’ ακούσετε παλαιά, κλασικά μέλη, λιγότερο και περισσότερο γνωστά. «Ήχοι που μιλάνε στην ψυχή, τέχνη υψηλή, από εμπνευσμένους δημιουργούς» κατά τον Γιώργο Κωνσταντίνου, ο οποίος υπογράφει τη μουσική διεύθυνση. Λίγο νωρίτερα, στις 22:15, η Φλώρα Κρητικού, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, θα μιλήσει για τη συλλογή χειρογράφων βυζαντινής μουσικής του Ιστορικού & Παλαιογραφικού Αρχείου του ΜΙΕΤ.
Θρήνου ηχώ: Mία φωνητική εξερεύνηση
Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών
30 Απριλίου στις 18:00 & 21:00
Οι «Δύο θαλασσινές άριες» του Σαλβατόρε Σαρρίνο (από την όπερα «Περσέας και Ανδρομέδα») και ο «Θρήνος» του Γάλλου Φρανκ Μπεντροσσιάν θα βρίσκονται στα αναλόγια της υψιφώνου Νίκης Λαδά και του δεξιοτέχνη της ηλεκτρονικής μουσικής Αλεσσάντρο Φιορντελμόντο. Μια πρόταση που επιδιώκει να εξερευνήσει φωνητικές εκφράσεις έντονων συναισθημάτων, από την ενδοσκόπηση έως την αγωνία, μέσα από την αλληλεπίδραση της φωνητικής επιτέλεσης και της ηλεκτρονικής επεξεργασίας. Σε συνεργασία με το CSC Centro di Sonologia Computazionale.
Πάπισσα Ιωάννα
Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ
30 Απριλίου στις 19:00
Η όπερα του Γιώργου Βασιλαντωνάκη (σε κείμενο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ροΐδη) γράφτηκε για την επέτειο των 80 χρόνων της ΕΛΣ, όμως η πρεμιέρα της αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας. Τώρα έχουμε την ευκαιρία να την ακούσουμε συνεπτυγμένη, ως σουίτα δωματίου σε μορφή ορατορίου. Η σοπράνο Χρύσα Μαλιαμάνη, η μέτζο Μαργαρίτα Συγγενιώτου, ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος, ο βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης και η Χορωδία της ΕΡΤ ερμηνεύουν τις πιο χαρακτηριστικές άριες, ντουέτα και σύνολα, που σκιαγραφούν την πορεία της ηρωίδας προς τη δόξα, την ύβρη και τη νέμεση.
Η νοσταλγία του Θεού
Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ – ΚΠΙΣΝ
30 Απριλίου στις 21:30
Από τους πλέον δραστήριους συνθέτες της γενιάς του και διευθυντής των Μουσικών Σχολών του Ωδείου Αθηνών, ο Φίλιππος Τσαλαχούρης τοποθετεί την «κατάνυξη», τον «βαθύ πνευματικό στοχασμό» και τη «σιωπή του Λόγου» ως βασικά στοιχεία της μουσικής του. Αν και γράφτηκαν σε διαφορετικές περιόδους, τα μουσικοδραματικά έργα που απαρτίζουν το πρόγραμμα της συναυλίας αντλούν τα θέματά τους από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Με τους Βίλλυ Κυριακοπούλου, Μαριαλένα Πολίτη (υψίφωνοι), Αναστασία Ευδαίμων (μεσόφωνος), Πάρις Δημάτσας, Νίκος Μασουράκης (βαρύτονοι).
Δειτε περισσοτερα
Ρωτήσαμε 10 προσωπικότητες από τους χώρους των τεχνών, των βιβλίων, της πολιτικής και της ακαδημαϊκής ζωής να μας μιλήσουν για τα τρία βιβλία που διάβασαν και αγάπησαν περισσότερο μέσα στο 2024. (Έχουμε κι ένα έξτρα. Κι είναι, φυσικά, ποίηση.)
Μόλις κυκλοφόρησε το λεύκωμά της με τον τίτλο «Ατελιέ καλλιτεχνών- χάος και έμπνευση»
Ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Χρήστος Μάστορας, το χαστούκι που του έδωσε, οι ταινίες, οι μύθοι του και πόσο σοκαριστικό είναι όταν απομυθοποιούνται
40+ νέα πρόσωπα που ξεχωρίσαμε τη φετινή χρονιά και πιστεύουμε ότι θα συζητηθούν το νέο έτος
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση