Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Evgeny Kissin, ρεσιτάλ πιάνου, Δευτέρα 24.09.2021
Γνωστός και αγαπητός στο ελληνικό κοινό εδώ και πολλά χρόνια, ο Γεβγκένι Κίσιν ανήκει στις ευτυχείς εκείνες περιπτώσεις που ένα εξαιρετικά ταλαντούχο παιδί-θαύμα εξελίσσεται μεγαλώνοντας σε ώριμο καλλιτέχνη υψηλού κύρους και αδιαμφισβήτητης αξίας. Οι ερμηνείες του διακρίνονται πάντα για τη σαρωτική δύναμη και τη λάμψη τους, αλλά και για τη στοχαστική τους εσωτερικότητα, και έχουν δικαιολογημένα καταστήσει τον Κίσιν ως έναν από τους πλέον περιζήτητους πιανίστες της εποχής μας. Ο ίδιος κινείται με την ίδια άνεση στο κλασικό και ρομαντικό ρεπερτόριο και αυτό φαίνεται από το πρόγραμμα του ρεσιτάλ του, στο οποίο δεσπόζει η επιβλητική προτελευταία Σονάτα για πιάνο του Μπετόβεν, αλλά και η απαιτητική Μεγάλη Πολωνέζα του Σοπέν.
Η βραδιά είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Anna Pavlovna Kantor [Άννα Πάβλοβνα Κάντορ], δασκάλας του Evgeny Kissin, η οποία απεβίωσε στις 27 Ιουλίου στην Πράγα σε ηλικία 98 ετών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- Johann Sebastian Bach / Karl Tausig, Τοκάτα και Φούγκα σε ρε ελάσσονα, BWV 565
- Ludwig van Beethoven, Σονάτα για πιάνο αρ. 31 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 110
- Frédéric Chopin, 7 Μαζούρκες (έργο 7 αρ.1, έργο 24 αρ. 1 & 2, έργο 30 αρ. 1 & 2, έργο 33 αρ. 3 & 4) Andante spianato και Μεγάλη Πολωνέζα Μπριλάντε
Piano Masters: Khatia Buniatishvili, Κυριακή 26.09.2021
Η περιζήτητη γεωργιανή πιανίστα Κάτια Μπουνιατισβίλι είναι αναμφίβολα μια σύγχρονη σταρ του πιάνου. Με τις πληθωρικές της εμφανίσεις και τις ηχογραφήσεις της έχει χτίσει μια εντυπωσιακή διεθνή καριέρα κερδίζοντας την αμέριστη εκτίμηση του κοινού. Το όνομά της είναι δικαιολογημένα συνδεδεμένο με ερμηνείες γεμάτες ευαισθησία, φαντασία και δεξιοτεχνία. Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ της στο Μέγαρο επικεντρώνεται σε πολύ γνωστά έργα του ρομαντικού (και όχι μόνο) ρεπερτορίου, σε πολλά από τα οποία η Μπουνιατισβίλι έχει ήδη προσφέρει μοναδικές ερμηνείες ευρύτατης απήχησης. Αποφεύγοντας τις μεγάλες φόρμες, το ρεσιτάλ της εστιάζει σε πιανιστικές μινιατούρες κορυφαίων συνθετών του Ρομαντισμού, καθεμία από τις οποίες είναι ένας αυτόνομος ηχητικός και συναισθηματικός κόσμος.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- Éric Satie, Γυμνοπαιδία αρ.1
- Frédéric Chopin, Πρελούδιο αρ.4 σε μι ελάσσονα, έργο 28, Σκέρτσο αρ.3 σε ντο δίεση ελάσσονα, έργο 39
- Johann Sebastian Bach, «Άρια στη σολ χορδή» από την Ορχηστρική Σουίτα αρ.3 σε ρε μείζονα, BMV 1068
- Franz Schubert, Impromptu σε σολ ύφεση μείζονα, έργο 90 (D. 899) αρ.3
- Franz Schubert / Franz Liszt, «Σερενάτα» (Ständchen) από το Κύκνειο άσμα, D.957
- Frédéric Chopin, Πολωνέζα σε λα ύφεση μείζονα, έργο 53, «Ηρωική», Μαζούρκα αρ.4 σε λα ελάσσονα, έργο 17
- François Couperin, Τα μυστηριώδη οδοφράγματα (Les barricades mystérieuses)
- Johann Sebastian Bach / Franz Liszt, Πρελούδιο και φούγκα σε λα ελάσσονα, BWV 543
- Franz Liszt, «Παρηγοριά» (Consolation) αρ. 3 σε ρε ύφεση μείζονα (S.172), Ουγγρική ραψωδία αρ. 2 σε ντο δίεση ελάσσονα
Piano Masters: Ivo Pogorelich, Πέμπτη 30.09.2021
Ο Ίβο Πογκορέλιτς έγινε παγκοσμίως γνωστός το 1980, όταν σκανδαλωδώς αποκλείστηκε από τον τελικό του διαγωνισμού Σοπέν στη Βαρσοβία. Αυτή ήταν η αυγή μίας θρυλικής καριέρας, κατά την οποία δίχασε όσο κανείς το φιλόμουσο κοινό με τις καινοτόμες ερμηνείες του. Οι πιο συντηρητικοί τον μίσησαν, οι πιο προοδευτικοί τον λάτρεψαν, όμως κανείς δεν μπόρεσε και δεν μπορεί μέχρι σήμερα να σταθεί απαθής απέναντι στις εικονοκλαστικές ερμηνευτικές του προσεγγίσεις και στις εκφραστικές του δυνατότητες που δεν γνωρίζουν όρια. Το πιανιστικό έργο του Σοπέν παραμένει πάντα στον πυρήνα του ρεπερτορίου του Πογκορέλιτς και κάθε αναμέτρησή του με αυτό είναι μία ανεπανάληπτη εμπειρία για κάθε ακροατή. Ενδεχομένως σοκαριστική, αλλά σίγουρα συγκλονιστική και ανεξίτηλη.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Frédéric Chopin
- Σονάτα για πιάνο αρ. 3 σε σι ελάσσονα, έργο 58
- Φαντασία σε φα ελάσσονα, έργο 49
- Πολωνέζα-Φαντασία σε λα ύφεση μείζονα, έργο 61
- Βαρκαρόλα σε φα δίεση μείζονα, έργο 60
Πού θα είσαι τη στιγμή που θα ’ρθει εδώ σ’ αυτό το θέατρο το φως; (Γ. Σεφέρης, «Τρία κρυφά ποιήματα»)
Ένα απάνθισμα του ελληνικού ποιητικού λόγου, μελοποιημένο από τους μεγαλύτερους συνθέτες, και δύο σημαντικοί καλλιτέχνες που χρόνια τώρα έχουν χτίσει ιδιαίτερους δεσμούς με την ποίηση. Η Μαρία Φαραντούρη έχει καταθέσει τη σύγχρονη ελληνική πνευματική δημιουργία στις μεγαλύτερες αίθουσες του κόσμου, ενώ από το ρεπερτόριό της δεν λείπει και ο διεθνής ποιητικός λόγος. Για τον Δημήτρη Καταλειφό η ποίηση αποτελεί, μαζί με τη μουσική, την ύψιστη μορφή τέχνης. Και η απαγγελία ενός ποιήματος απαιτεί από τον ηθοποιό μια μορφή ερμηνείας αντίστοιχη με τον θεατρικό ρόλο. Μια μουσική παράσταση-φόρος τιμής στον ελληνικό ποιητικό λόγο.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ενήλικες
28/9 Η μελοποίηση ελλήνων ποιητών: συνομιλία με τη Μαρία Φαραντούρη και τον Δημήτρη Καταλειφό. Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας (ηλεκτρονική κράτηση)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Μαρία Φαραντούρη - τραγούδι, Δημήτρης Καταλειφός - απαγγελία, Συμμετέχει o Βασίλης Γισδάκης. Τάκης Φαραζής - ενορχηστρώσεις & πιάνο, David Lynch - σαξόφωνο & φλάουτο, Ηρακλής Ζάκκας - μπουζούκι & μαντολίνο, Μιχάλης Πορφύρης - βιολοντσέλο.
Εκπαιδευτικά - Master class για μουσικούς
Το Μέγαρο διοργανώνει μια σειρά masterclasses από κορυφαίους σολίστ, τους οποίους φιλοξενεί φέτος και στο καλλιτεχνικό του πρόγραμμα. Τα masterclasses απευθύνονται σε νέους μουσικούς, απόφοιτους ή τελειόφοιτους ωδείων και ανώτατων μουσικών τμημάτων, που επιθυμούν να εμβαθύνουν στα μυστικά της μουσικής ερμηνείας και της τεχνικής του οργάνου τους. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να δουλέψουν κοντά σε σπουδαίους καλλιτέχνες με διεθνή καριέρα και να επωφεληθούν από τη γνώση και την εμπειρία τους.
Masterclass με τον Γιάννη Βακαρέλη, Κυριακή 24.10.2021, 13:00
Η μεταγραφή μουσικών έργων: συνομιλία με τον Αχιλλέα Γουάστωρ. Γέφυρες ανάμεσα σε δύο κόσμους: διασκευάζοντας, μεταφράζοντας, μεταγράφοντας, Τετάρτη 06.10.2021, 20:30
Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών Αντιγόνη του Σοφοκλή, 04 - 05.10.2021
Είκοσι νέοι καλλιτέχνες –σπουδαστές του τρίτου έτους της Δραματικής σχολή του Ωδείου Αθηνών– δοκιμάζουν να συναντηθούν στο δικό μας παρόν με την ουσία του κειμένου.
Μια Πόλη, ένα σύνολο πολιτών δηλαδή, αφηγείται από κοινού το τέλος του βασιλικού της οίκου και, με αυτό ως αφορμή, συνδιαλέγεται, στην πραγματικότητα, με την έννοια του δικαίου, το ταυτίζει με το κοινό συμφέρον και, ως εκ τούτου, προσδιορίζει και διαμορφώνει το ίδιο το πολίτευμά της, τη Δημοκρατία. Προτάσσοντας το «χορό», την Πόλη, ως το κύριο πρόσωπο του δράματος, οι ηθοποιοί ενσαρκώνουν σκηνικά όλα τα πρόσωπά του, τα «αφηγούνται» και τα υπερασπίζονται ως αυτοί που είναι, δηλαδή ως ένα σύνολο νέων ανθρώπων. Δοκιμάζουν να ανακαλύψουν τη δική τους, σύγχρονη θεατρική γλώσσα διατηρώντας παράλληλα στο ακέραιο τη δομή αυτού του εμβληματικού για τον δυτικό πολιτισμό έργου.
- Συμπαραγωγή: Ωδείο Αθηνών & Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Αν το πιάνο μπορεί κάποιες φορές να ακούγεται από μόνο του σαν μια ολόκληρη συμφωνική ορχήστρα, πόσο πλούσιο μπορεί να είναι, άραγε, το άκουσμα τεσσάρων πιάνων μαζί; Τέσσερις καταξιωμένοι πιανίστες, με αξιοζήλευτες επιδόσεις σε διεθνές επίπεδο, ενώνουν την πείρα, τη δεξιοτεχνία και την εκφραστικότητά τους παρουσιάζοντας ένα πανόραμα αγαπημένων έργων του συμφωνικού και οπερατικού ρεπερτορίου σε ευφάνταστες μεταγραφές για τέσσερα πιάνα. Όσο καλά κι αν γνωρίζει κανείς τα έργα αυτά στην πρωτότυπη εκδοχή τους, αξίζει να ανακαλύψει τις «αθέατες» πτυχές τους, όπως αυτές θα έρθουν στο φως μέσα από τον διαυγή και ευκρινή ήχο του πιάνου, και να βιώσει τη μετάπλασή τους από τους ταλαντούχους μουσικούς που την εμπνεύστηκαν, ανάμεσα στους οποίους ξεχωρίζει η μορφή του μεγάλου (και πρόωρα χαμένου) κύπριου πιανίστα Νικόλα Οικονόμου. Τη βραδιά κλείνει το Μπολερό, που χορογράφησε ο Κωνσταντίνος Ρήγος για τα Μπαλέτα της ΕΛΣ ύστερα από πρόταση του Γιάννη Βακαρέλη, καλώντας μας να θυμηθούμε ότι το «μπολέρο» ήταν αρχικά ένας δραματικός και τεχνικά απαιτητικός χορός της Ισπανίας του 18ου αιώνα, με καστανιέτες.
- Σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή
Το κάλεσμα του Προμηθέα: Χριστόφορος Χριστοφής, 07 - 09.10.2021
Μέσα από το βλέμμα των Ελλήνων της Διασποράς, ένα μουσικό ιστορικό δράμα που αναφέρεται στο θέμα της εθνικής παλιγγενεσίας 1821-1827, μιας εποχής τόσο σημαντικής για τη διαμόρφωση νέων ιδεών. Από τους φοιτητές της εποχής, τους καλλιτέχνες, τους συγγραφείς, τους πολιτικούς και τους διπλωμάτες –με αναφορές στον Φιλικό Ξάνθο, τον πρίγκιπα Υψηλάντη, τον γάλλο ζωγράφο Ντελακρουά, τον γερμανό συγγραφέα Γκαίτε… τον Ναπολέοντα– μεταφερόμαστε στο ξεκίνημα της επανάστασης, στη σφαγή της Χίου, την πολιορκία του Μεσολογγίου, στο θάνατο του λόρδου Βύρωνα, μέχρι τη δολοφονία του Καποδίστρια στο Ναύπλιο. Όλα τους πολύ σημαντικά γεγονότα, που υπήρξαν πηγή έμπνευσης του Ρομαντικού κινήματος και καθόρισαν, εν πολλοίς, την ευρωπαϊκή ιστορία γενικότερα.
Έξι φορές, 09 - 31.10.2021
Η Όλια Λαζαρίδου ερμηνεύει έξι διαφορετικούς ρόλους, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Ένα μικρό αφιέρωμα στην Έλλη Λαμπέτη και τα θρυλικά Έξι μονόπρακτα του 1978 (όπου η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Όλια Λαζαρίδου έπαιζε έναν βουβό ρόλο). Σε αυτήν τη διαφορετική σκηνική εκδοχή περιλαμβάνονται κείμενα Τσέχοφ, Κοκτώ, Στρίντμπεργκ αλλά και Σαίξπηρ, καθώς επίσης μικρές ιστορίες του θεάτρου.
- Μικρό απόσπασμα από τον «Άμλετ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ (μτφ. Γιώργος Χειμωνάς)
- «Ανθρώπινη φωνή» του Ζαν Κοκτώ / Jean Cocteau: La Voix humaine
- «Η ψεύτρα» του Ζαν Κοκτώ / Jean Cocteau: Le menteur
- «Η πιο δυνατή» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ
- «Όλια, μια ψυχούλα» του Αντόν Τσέχοφ
- «Οι κορύνες» της Όλιας Λαζαρίδου
- «Στο πανηγύρι» του Ζαν Κοκτώ / Jean Cocteau: Je l’ai perdue
Το “Σχολείον των ντελικάτων εραστών” ζητά έναν ντελικάτο αναγνώστη. Κείμενα του Ρήγα Βελεστινλή, «διαβασμένα» από την ποίηση του Γιώργου Βέλτσου, αναστοχάζεται η μουσική του Γιώργου Χατζημιχελάκη, Τρίτη 12.10.2021
Γράφτηκε πως το Σχολείον μπορεί να θεωρηθεί το «ριζοσπαστικότερο έργο του Ρήγα», γιατί επιδιώκει την απελευθέρωση του συναισθήματος από την καταπίεση των κοινωνικών συμβάσεων μεταξύ του άνδρα και της γυναίκας, αναγγέλλοντας, έτσι, διά της διαμαρτυρίας αυτής, τη νέα ηθική. Διακόσια τριάντα χρόνια από την έκδοσή του στη Βιέννη, το τολμηρότατο αυτό έργο συνδέει εμμέσως τον έρωτα με την επανάσταση, με τρόπο προδρομικό για τα «ρεύματα» στο β΄ μισό του 20ού αιώνα.
Το νεάνισμα αυτό του Ρήγα –όπου έξι ιστορίες ανδρών και γυναικών εξελίσσονται αισθησιακά– το ανασκευάζει ο Γιώργος Βέλτσος σε ένα διάλογο του άνδρα και της γυναίκας, δείχνοντας τη σύγκρουση μεταξύ του αισθήματος και των θεσμών, όπως ο Βελεστινλής στους Ντελικάτους εραστές. Ο «ντελικάτος αναγνώστης» καλείται διά της ακροάσεως να προεκτείνει, να νοηματοδοτήσει όσα η τέχνη του συνθέτη και η ερμηνευτική ευαισθησία των μουσικών προκαλέσουν.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Αρχική ιδέα: Βασίλης Παπαβασιλείου, Κείμενα: Γιώργος Βέλτσος, Μουσική σύνθεση, προηχογραφημένο υλικό: Γιώργος Χατζημιχελάκης, Σκηνοθετική επιμέλεια: Μάνια Παπαδημητρίου, Βίντεο: Violet Louise, Επιστημονική σύμβουλος: Όλγα Κατσιαρδή-Hering, ομότιμη καθηγήτρια Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού, ΕΚΠΑ, Ηθοποιοί: Μυρτώ Ρήγου, Κώστας Βασαρδάνης, Όμποε: Σπύρος Κοντός, Τσίμπελ: Αγγελίνα Τκάτσεβα, Kοντραμπάσο, αυτοσχεδιασμοί: Βασίλης Παπαβασιλείου,
Ελληνική Επανάσταση – Έτος Σαιν-Σανς, Παρασκευή 15.10.2021
Στην πρώτη του συνεργασία με την ΚΟΑ, ο λευκορώσος μαέστρος Βιατσεσλάβ Βόλιτς, πρώτος αρχιμουσικός της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, διευθύνει την Τρίτη συμφωνία του Καμίγ Σαιν-Σανς, ανοίγοντας έτσι ένα ευρύτερο αφιέρωμα στον σπουδαίο γάλλο μουσουργό, από το θάνατο του οποίου συμπληρώνεται φέτος ένας αιώνας. Στην αρχή της βραδιάς ακούγεται ένα νέο συμφωνικό έργο του προβεβλημένου συνθέτη Δημήτρη Σκύλλα, εμπνευσμένο από το χορό του Ζαλόγγου, ενώ στη συνέχεια ο βιρτουόζος πιανίστας Κυπριανός Κατσαρής ερμηνεύει δύο φαντασμαγορικές συνθέσεις του Φραντς Λιστ, υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων.
- 19:45 Δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων
Salema revisited – Αντώνης Φωνιαδάκης, 16 - 17.10.2021
Πώς η παράδοση µπορεί να συνοµιλεί µε άλλες µορφές έκφρασης, όπως ο σύγχρονος χορός, χωρίς να απειλείται ή να προσβάλλεται, αλλά να εµπλουτίζεται και να προωθείται µε σεβασµό σε ένα ευρύτερο κοινό; Συνδυάζοντας τις αρχές και τα µοτίβα των χορών της ιδιαίτερης πατρίδας του µε την πολυετή πείρα του ως χορευτή σύγχρονου χορού ο Φωνιαδάκης δηµιουργεί µια παλέτα ρυθµών και µελωδιών για να σκηνοθετήσει τη ροή της παράστασης. Μα, πάνω απ’ όλα, επιχειρεί να μεταφέρει τη δύναµη των Κρητικών που χορεύουν τον πεντοζάλη (πέμπτη κατά σειρά προσπάθεια για απελευθέρωση), που έχει δέκα βήµατα (στις 10 Οκτωβρίου του 1769 οι Σφακιανοί αποφάσισαν να αρχίσει η επανάσταση) και αποτελείται από δώδεκα πάρτες (µουσικές φράσεις, γυρίσµατα) προς τιµήν των δώδεκα πρωτεργατών της εξέγερσης. Σάλεµα: µια πάλη µε το χρόνο, την ακινησία και τη στιγµή. Χορευτές και µουσικοί σµίγουν σε ένα αλλόκοτο παιχνίδι, αναστατώνοντας µνήµες και συναισθήματα.
Εκπαιδευτικά προγράμματα
- 15/10 Αναγκαία προδοσία: συνομιλία με τον Αντώνη Φωνιαδάκη. Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας (ηλεκτρονική κράτηση)
- 16/10 Εργαστήριο χορού για εφήβους από 12 ετών, με τους βοηθούς χορογράφου
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Χορογραφία: Αντώνης Φωνιαδάκης, Μουσική επιμέλεια-Ενορχήστρωση: Πάρις Περυσινάκης, Γιώργος Σκορδαλός, Πρωτότυπη μουσική: Πάρις Περισυνάκης, Χορεύουν: Νεφέλη Αστερίου, Δέσποινα Λαγουδάκη, Εύη Οικονόμου, Μάρω Σταυρινού, Στεφανία Σωτηροπούλου, Christian Denice, Γεώργιος Κοτσιφάκης, Νίκος Γρηγοριάδης, Jan Labner, Τάσος Νίκας. Κρητική λύρα, κρητικό λαούτο, τραγούδι: Γιώργος Σκορδαλός
Βιόρα, κρητική λύρα, κρητικό λαούτο, mandocaster: Πάρις Περυσινάκης, Φλογέρα, ασκομαντούρα: Γιώργος Μακρής, Κοντραμπάσο: Πέτρος Βαρθακούρης, Kρουστά: Βαγγέλης Καρίπης, Βοηθοί χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Pierre Magendie, Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης, Κοστούμια:Τάσος Σοφρωνίου, Παραγωγή: visionary culture / Βασίλης Γρηγορόπουλος
Ο επαναπατρισμός της Διασποράς ΙΙΙ: Γαλλία, Τρίτη 19.10.2021
Ο «Επαναπατρισμός της Διασποράς» είναι ένα εγχείρημα του Ergon Ensemble και του Μεγάρου που έχει στόχο τη γνωριμία του κοινού με ελληνικής καταγωγής συνθέτες σύγχρονης μουσικής ή έλληνες συνθέτες που δρουν εκτός επικράτειας. Φέτος, το δραστήριο οργανικό σύνολο, που τα τελευταία χρόνια μας χαρίζει τακτικά αριστοτεχνικές αναγνώσεις έργων του σύγχρονου ρεπερτορίου, παρουσιάζει τέσσερα έργα μουσικής δωματίου ελλήνων συνθετών που είχαν ή έχουν έδρα τους το Παρίσι. Στη γαλλική πρωτεύουσα, μουσικό κέντρο ανοιχτό στην πρωτοπορία και στον πειραματισμό, γαλουχήθηκαν ή έδρασαν πολλές γενιές σημαντικών μουσουργών διεθνούς ακτινοβολίας. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν έλληνες δημιουργοί του 20ού αιώνα, όπως ο γίγαντας της μεταπολεμικής αβανγκάρντ μουσικής Ιάννης Ξενάκης (1922-2001), ο ευφάνταστα ρηξικέλευθος Γιώργος Απέργης (γενν. 1945), αλλά και δυναμικοί εκπρόσωποι της μουσικής πρωτοπορίας του σήμερα, όπως ο Νικόλας Τζώρτζης (γενν. 1978) και ο νεότατος αλλά ανερχόμενος Φίλιππος Σακαγιάν (γενν. 1992).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- Φίλιππος Σακαγιάν: Εncéphalogramme, για κλαρινέτο, κρουστά, βιολοντσέλο και πιάνο
- Νικόλας Τζώρτζης: … à une main, hommage à Roger Federer, για σόλο βιολί και εξαμελές σύνολο δωματίου
- Γιώργος Απέργης: Teeter-Totter, για σύνολο δωματίου
- Ιάννης Ξενάκης: Waarg, για σύνολο δωματίου
Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών – Βύρων Φιδετζής, Τετάρτη 20.10.2021
Ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής, εμβριθής γνώστης και πιστός θεματοφύλακας της ελληνικής μουσικής δημιουργίας, συχνά «επισκέπτεται» και λιγότερο γνωστές περιοχές του ευρύτερου ευρωπαϊκού ρεπερτορίου, φέρνοντας το κοινό σε επαφή με αριστουργήματα που σπάνια απολαμβάνουμε στις αίθουσες συναυλιών. Τέτοια έργα είναι η δραματικότατη, αλά Μπετόβεν, Εισαγωγή του Φραντς Σούμπερτ, καθώς και η Τρίτη συμφωνία του μεγάλου τσέχου Ρομαντικού Αντονίν Ντβόρζακ, έργο της νεότητάς του, γεμάτο φρεσκάδα, μελωδικότητα και πάθος. Στο κέντρο του προγράμματος, ο Γιώργος Δεμερτζής ερμηνεύει το σαγηνευτικό Κοντσέρτο του Έριχ Κόρνγκολντ. Ο αυστριακός συνθέτης υπήρξε ένα από τα πιο εντυπωσιακά παιδιά-θαύματα όλων των εποχών, αλλά η Ευρώπη εύκολα και άδικα λησμόνησε το τεράστιο συνθετικό του ταλέντο όταν εκείνος, το 1935, σε ηλικία 38 ετών, εγκαταστάθηκε στο Χόλλυγουντ – για να αφήσει την ανεξίτηλη (μέχρι σήμερα) σφραγίδα του στην κινηματογραφική μουσική.
- Συμπαραγωγή: Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών & Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ενήλικες, 18/10. Η απόδοση του έργου από τον μαέστρο σε μια ορχήστρα: συνομιλία με τον Βύρωνα Φιδετζή.
- Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας (ηλεκτρονική κράτηση).
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, Γιώργος Δεμερτζής,βιολί, Βύρων Φιδετζής, μουσική διεύθυνση
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- Franz Schubert: Εισαγωγή για ορχήστρα σε μι ελάσσονα, D. 648
- Erich Korngold: Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε ρε μείζονα, έργο 35
- Antonín Dvořák: Συμφωνία αρ. 3 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 10
Juan de la Rubia, εκκλησιαστικό όργανο, Σάββατο 23.10.2021
Ο ισπανός οργανίστας Χουάν ντε λα Ρούμπια κατέχει την περίοπτη θέση του κορυφαίου οργανίστα στον διάσημο καθεδρικό ναό της Σαγράδα Φαμίλια στη Βαρκελώνη, ενώ παράλληλα δίνει ατομικά ρεσιτάλ σε σημαντικές αίθουσες και συμπράττει με μεγάλες ορχήστρες ανά τον κόσμο. Στο πολυαναμενόμενο ρεσιτάλ του στο Μέγαρο δεσπόζουν η μεγαλειώδης Πασακάλια και φούγκα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και το επιβλητικό Τρίτο χορικό του Σεζάρ Φρανκ, έργα των επιφανέστερων –κατά κοινή ομολογία– εκπροσώπων της γερμανικής και της γαλλικής παράδοσης, αντίστοιχα, στο χώρο του εκκλησιαστικού οργάνου. Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με λαμπερά έργα των Μέντελσον και Ζιγκού, που αναδεικνύουν τα αστείρευτα ηχοχρώματα του οργάνου, από τον πιο αιθέριο ψίθυρο μέχρι τις πιο εκκωφαντικές και στιβαρές μουσικές διατυπώσεις.
Εκπαιδευτικά προγράμματα
23/10: Η μαγεία του εκκλησιαστικού οργάνου επί σκηνής στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, για ενήλικες. Συνομιλία με τον χορδιστή Γιάννη Καρύδα. Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας (ηλεκτρονική κράτηση).
24/10: Το εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου, για παιδιά από 6 ετών. Με τον Γιάννη Καρύδα, χορδιστή και την Όλγα Ανδρονίκου, μαθήτρια του τμήματος εκκλησιαστικού οργάνου του Ωδείου Αθηνών. Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας (ηλεκτρονική κράτηση).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- Ανωνύμου (18ος αι.): Españoleta
- Johann Sebastian Bach: Κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα (μεταγραφή του Κοντσέρτου για δύο βιολιά του Βιβάλντι), BWV 596
- Χορικό πρελούδιο «Von Gott will ich nicht Lassen», BWV 658
- Πασακάλια και φούγκα σε ντο ελάσσονα, BWV 582
- Felix Mendelssohn: Variations sérieuses (Σοβαρές παραλλαγές), έργο 54 (μεταγραφή: R. Smits)
- Eugène Gigout: Σκέρτσο σε μι μείζονα (από τα Δέκα κομμάτια για εκκλησιαστικό όργανο)
- César Franck: Χορικό αρ. 3 σε λα ελάσσονα
Daniel Barenboim / Staatskapelle Berlin: Συμφωνίες Μπραμς και Σούμαν, 27 - 31.10.2021
Για πάνω από εξήντα χρόνια, ο Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ συναρπάζει το παγκόσμιο μουσικό στερέωμα με τις πιανιστικές και συμφωνικές του ερμηνείες, έχοντας καταξιωθεί ως ζωντανός μουσικός θρύλος αλλά και ως προσωπικότητα με έγκυρο λόγο και ανεκτίμητη κοινωνική δράση. Στη μακρά του καριέρα έχει επιχειρήσει ουκ ολίγες φορές συναυλιακούς άθλους που κόβουν την ανάσα – και πάντα με τεράστια επιτυχία. Ένας τέτοιος άθλος είναι και η παράλληλη παρουσίαση των τεσσάρων Συμφωνιών του Ρόμπερτ Σούμαν και των ισάριθμων Συμφωνιών του Γιοχάννες Μπραμς σε τέσσερις βραδιές που, χωρίς αμφιβολία, θα μείνουν αξέχαστες στο κοινό του Μεγάρου. Οι λάτρεις του γερμανικού Ρομαντισμού του 19ου αιώνα θα απολαύσουν συγκεντρωμένα τα ύψιστα συμφωνικά επιτεύγματα του κινήματος από τη Σταατσκαπέλλε του Βερολίνου, μια από τις αρχαιότερες ορχήστρες του κόσμου, της οποίας ο Μπάρενμποϊμ ηγείται επί τριάντα χρόνια, διαπλάθοντας τον καθηλωτικό της ήχο.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Staatskapelle Berlin, Daniel Barenboim, μουσική διεύθυνση
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
27.10
- Robert Schumann: Συμφωνία αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 38, «της Άνοιξης»
- Johannes Brahms: Συμφωνία αρ. 1 σε ντο ελάσσονα, έργο 68
29.10
- Robert Schumann: Συμφωνία αρ. 2 σε ντο μείζονα, έργο 61
- Johannes Brahms: Συμφωνία αρ. 2 σε ρε μείζονα, έργο 73
30.10
- Robert Schumann: Συμφωνία αρ. 3 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 97, «του Ρήνου»
- Johannes Brahms: Συμφωνία αρ. 3 σε φα μείζονα, έργο 90
31.10
- Robert Schumann: Συμφωνία αρ. 4 σε ρε ελάσσονα, έργο 120
- Johannes Brahms: Συμφωνία αρ. 4 σε μι ελάσσονα, έργο 98
Δειτε περισσοτερα
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
«Η αρχιτεκτονική είναι η τέχνη της διάρκειας»
Η Kovacs μιλάει στην Athens Voice λίγες μέρες πριν τη συναυλία της στην Αθήνα
Οι ταινίες, οι αριθμοί, οι αλλαγές, οι διαμάχες
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού