Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Η ΔΕΗ φωτίζει το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Προβολή του «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία - Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» με την υποστήριξη της ΔΕΗ.
Στον πυρήνα της, η τέχνη του κινηματογράφου δεν αφορά απλώς ψυχαγωγία, αλλά είναι ένα ισχυρό μέσο εκπαίδευσης και προβληματισμού. Μια επένδυση στην 7η τέχνη είναι μια επένδυση στην εξέλιξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, που επιτρέπει να προβληθούν διαφορετικές φωνές και να ακουστούν ενδιαφέρουσες ιστορίες. Τα κινηματογραφικά φεστιβάλ, δεν αφορούν μόνο τους σινεφίλ και τους κριτικούς, αλλά είναι ισχυρά εργαλεία για τη βιομηχανία του θεάματος, που και αυτά με τη σειρά τους προωθούν την οικονομική ανάπτυξη, υποστηρίζουν τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς αλλά και τονώνουν τις τοπικές οικονομίες μέσω του τουρισμού και των σχετικών υπηρεσιών. Για αυτό το λόγω πρέπει να υπάρχουν επιχειρήσεις που να υποστηρίζουν τις τέχνες, επιδεικνύοντας έτσι μια δέσμευση για κοινωνική ευθύνη. Αυτό ακριβώς έπραξε και η ΔΕΗ με την στρατηγική συνεργασίας της με το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ενισχύοντας έτσι τη δημιουργικότητα και την καινοτομία. Σκοπός της, μέσω αυτής της πολύπλευρης ευκαιρίας, να διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο στον εμπλουτισμό των κοινωνιών και στη διαμόρφωση μελλοντικών αφηγήσεων, αποδεικνύοντας ότι η επένδυσή τους στις τέχνες, και ιδίως στον κινηματογράφο, δεν είναι απλώς επωφελής αλλά απαραίτητη.
«Η έναρξη της συνεργασίας της ΔΕΗ με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης είναι ιδιαίτερα τιμητική και ανυπομονούμε για το συναρπαστικό, γεμάτο πολιτισμό, ταξίδι που αρχίζει. Πρόκειται για μία γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ παραγωγών, καλλιτεχνών και κοινού. Με έργα που εμπνέουν και προβληματίζουν, που αποτελούν τροφή για σκέψη και συζήτηση. Η ΔΕΗ βρίσκεται κοντά στην 7η τέχνη και την Θεσσαλονίκη, την πόλη που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτήν, στηρίζοντας ενεργά τους δημιουργούς, όλα και όσους μας οδηγούν σε ένα καλύτερο μέλλον, γεμάτο πολιτισμό».
Με αυτά τα λόγια ανήγγειλε η κ. Σοφία Δήμτσα, Γενική Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας του Ομίλου ΔΕΗ, την έναρξη της στρατηγικής της συνεργασίας τους με το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο ξεκίνησε στις 7 Μαρτίου και θα διεξαχθεί μέχρι και τις 17 Μαρτίου 2024, με δεκάδες προβολές και δράσεις.
Η ΔΕΗ, ως στρατηγικός συνεργάτης, στηρίζει συνολικά τον φορέα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς και όλες τις επιμέρους δραστηριότητες του φορέα που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, το Evia Film Project, το «Σινεμά με Θέα», καθώς και καθημερινές προβολές σε εμβληματικούς χώρους της Θεσσαλονίκης. Στόχος της, η ενίσχυση του πολιτιστικού πλούτου και των δημιουργών, δειχνοντας σεβασμό και στήριξη στην δημιουργική διαδικασία.
Η ΔΕΗ, αναγνωρίζοντας τη σημασία της σύγχρονης δημιουργικότητας και την ανάγκη για πολιτιστική ανάπτυξη, εστιάζει στην υποστήριξη των τεχνών και του πολιτισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στην κινηματογραφική παραγωγή. Μέσα από αυτή την προσέγγιση, φιλοδοξεί να συμβάλει στην ενίσχυση του πολιτιστικού πλούτου και να προωθήσει τη διαπολιτισμική ανταλλαγή. Η προώθηση της καλλιτεχνικής ποικιλομορφίας και η ενθάρρυνση της καινοτομίας είναι κεντρικοί πυλώνες αυτής της πρωτοβουλίας. Η ενσωμάτωση της τέχνης στην επιχειρηματική στρατηγική της, υπογραμμίζει την πεποίθηση ότι ο πολιτισμός και η δημιουργικότητα μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτες για κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. Μέσω της υποστήριξης κινηματογραφικών έργων και φεστιβάλ, η ΔΕΗ στοχεύει στη δημιουργία ευκαιριών για νέους καλλιτέχνες, στην προώθηση της κουλτούρας της καινοτομίας και στην ενίσχυση των πολιτιστικών δεσμών μεταξύ διαφόρων κοινοτήτων.
Για να δώσει κάποιος ζωή σε ένα πλάνο ή μια σκηνή, αλλά για να τελέσει πηγή έμπνευσης, χρειάζεται πάθος, αφοσίωση, κόπο και, πάνω απ' όλα, ενέργεια. Η ενέργεια είναι αυτή που κινητοποιεί τις ιδέες και δίνει ζωή στις εικόνες που συγκινούν και συναρπάζουν. Η ΔΕΗ υποστηρίζει ενεργά τις τέχνες και τον πολιτισμό αλλά την πόλη της Θεσσαλονίκης που τόσα χρόνια έχει συνδεθεί με τον πολιτισμό και την 7η τέχνη. Για αυτό και μότο της διοργάνωσης είναι τα συνθήματα «το Φεστιβάλ θέλει ενέργεια» και «η έμπνευση θέλει ενέργεια», προσβλέποντας σε ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό ταξίδι που ξεκινά!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της στήριξης αυτής ήταν στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η προβολή του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Τα άγνωστα χρόνια της Κάλλας» παρουσία των σκηνοθετών Μιχάλη Ασθενίδη καιΒασίλη Λούρα, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 11 Μαρτίου στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης. Η ταινία, μια παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με την υποστήριξη της ΔΕΗ, του νέου Στρατηγικού Συνεργάτη του Φεστιβάλ, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των εορτασμών του Έτους Κάλλας (2023), για τη συμπλήρωση εκατό ετών από τη γέννηση της θρυλικής ελληνίδας σοπράνο. Σε ιδέα, έρευνα και σενάριο Βασίλη Λούρα, το ντοκιμαντέρ αυτό επιχειρεί να φωτίσει την περίοδο της προσωπικής και καλλιτεχνικής ενηλικίωσης της Κάλλας στην Αθήνα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1937 έως το 1945, καθώς και τα χρόνια μετά το 1957, όταν η παγκόσμια πλέον ντίβα επανασυνδέεται με την Ελλάδα. Το έργο αυτό μια σημαντική καταγραφή της ζωής της ελληνίδας υψιφώνου, αλλά και της παρακαταθήκης που άφησε στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Την ταινία προλόγησαν οι υπεύθυνοι των φορέων που συνεργάστηκαν για το ντοκιμαντέρ και την προβολή. Συγκεκριμένα ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ανέφερε ότι: «Σήμερα ήταν μέρα Μαρία Κάλλας. Έχουμε ήδη προβάλει μια πολύ ωραία ταινία, του Παναγιώτη Ευαγγελίδη, και θα προβάλλουμε άλλο ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας. Πέρσι ήταν το έτος Μαρίας Κάλλας. Γι’ αυτόν τον λόγο αποφασίσαμε να οργανώσουμε ένα μικρό αφιέρωμα με τη βοήθεια και τη συνεργασία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής».
Τον λόγο του σημπλήρωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης: «Έγιναν πολλές εκδηλώσεις σε όλο τον κόσμο για τη Μαρία Κάλλας και εκείνο που με συγκινεί είναι ότι πάρα πολύς κόσμος ασχολήθηκε ξανά μαζί της. Ήρθε και πάλι στο προσκήνιο αυτή η τεράστια προσωπικότητα, η μεγαλύτερη τραγουδίστρια που έχει ποτέ εμφανιστεί. Μια μεγάλη ηθοποιός και μια απίστευτη μουσικός. Ένα πρόσωπο που ρίσκαρε σε όλη της τη ζωή. Για την Εθνική Λυρική Σκηνή ήταν μια πολύ ιδιαίτερη στιγμή τα εκατό χρόνια από τη γέννησή της και γι’ αυτό διοργανώσαμε πολλές εκδηλώσεις».
«Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει μια περίοδο που δεν είναι και τόσο γνωστή και ευχαριστούμε τη ΔΕΗ και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τους συμπαραστάτες μας. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πραγματικά, έχουμε μια υπέροχη σχέση τα τελευταία χρόνια, είστε συν-δημιουργός θα έλεγα σε όλη αυτή τη διαδικασία, την απόλυτα συμπαραστατική. Ανταλλάσουμε ιδέες και μετά τις εφαρμόζουμε. Το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και ο Ανδρέας Δρακόπουλος έχτισε το νέο μας σπίτι στο Κέντρο Πολιτισμού, μεταφερθήκαμε εκεί, μας βοήθησε και μας βοηθά συνεχώς με την δωρεά της εξωστρέφειας, αισθανόμαστε ότι είμαστε μια οικογένεια και σας ευχαριστούμε που στηρίζετε τις πιο τρελές, τις πιο ρηξικέλευθες ιδέες που έρχονται συνεχώς στη Εθνική Λυρική Σκηνή» ανέφερε στη συνέχεια.
Ο κ. Κουμεντάκης σχολίασε και τα επεισόδια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης λέγοντας πως «ο φόβος δεν πρέπει να μας εγκλωβίσει. Πιστεύω ότι ο καθένας με τον τρόπο του μπορεί να συμβάλλει στην αποδοχή της διαφορετικότητας. Ζούμε σε μια εποχή όπου δεν μπορούμε να υποκρινόμαστε ότι δεν μας αφορά, ότι έχουμε με κάτι πιο σημαντικό να ασχοληθούμε. Αυτά είναι τα σημαντικά και με αυτά θα ασχοληθούμε».
Αμέσως μετά, η γενική διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας Ομίλου ΔΕΗ, Σοφία Δήμτσα, τόνισε το πόσο τιμητικό είναι να μιλάει για τη μεγαλύτερη φωνή που έχει αγγίξει τον κόσμο της όπερας και ευχαρίστησε με την σειρά της, την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για αυτή τη συνεργασία. Επίσης ανέφερε: «Εμείς ως ΔΕΗ είμαστε ενθουσιασμένοι γιατί συμμετέχουμε ενεργά στους εορτασμούς για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της σπουδαίας σοπράνο. Ο όμιλος μας βρίσκεται σε διαχρονική συνομιλία με την ελληνική κοινωνία και συμβάλλει ενεργά στον πολιτισμό και στην τέχνη μέσα από διάφορες δράσεις. Είναι καθήκον μας όχι μόνο να τιμήσουμε τη μνήμη αυτής της μεγάλης καλλιτέχνιδας και Ελληνίδας, αλλά και να συμβάλλουμε στη διατήρηση και στην προώθηση του πολιτιστικού πλούτου που μας κληροδότησε».
Αντίστοιχα η κ. Δήμτσα υπογράμμισε ότι, «μέσα από αυτή τη πρωτοβουλία ελπίζω να ανακαλύψουμε όλοι μας το μεγαλείο της φωνής της Μαρίας Κάλλας, να ξαναζήσουμε τη μαγεία της μουσικής της και να γίνουμε μέρος του μύθου της. Θα ήθελα να δούμε αυτή τη ταινία και με μια άλλη ματιά, καθώς η Μαρία Κάλλας στα πρώτα χρόνια στην Αθήνα ήταν θύμα αυτού που σήμερα ονομάζουμε bullying. Στοχοποιήθηκε για το βάρος της, την εμφάνισή της και όλα τα στερεότυπα της εποχής βρήκαν χώρο για να της δημιουργήσουν προβλήματα. Η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια ασχολείται ενεργά με την ανάδειξη και καταπολέμηση των βαθιά ριζωμένων στερεοτύπων που οδηγούν στη βία μέσα από μεγάλες πανελλαδικές έρευνες. Τα αποτελέσματα είναι δυστυχώς ανησυχητικά και φανερώνουν ότι χρειάζεται πολλή δουλειά, κυρίως στις νέες ηλικίες. Ο πολιτισμός και η παιδεία είναι από τα πιο σημαντικά όπλα που έχουμε για να καταπολεμήσουμε τις ρίζες του κακού. Συμμετέχουμε όλοι μαζί σε αυτό το ταξίδι για ένα καλύτερο μέλλον μέσα από την τέχνη».
Μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ ακολούθησε Q&A με τους δύο σκηνοθέτες της ταινίας, Μιχάλη Ασθενίδη και Βασίλη Λούρα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι δημιουργοί ερωτήθηκαν για το τι άφησε μέσα τους η ενασχόλησή τους με την ιστορία της διάσημης σοπράνο. Ο κ. Λούρας απάντησε ότι: «Αυτό που κρατάμε με τον Μιχάλη είναι η δύναμή της. Η Κάλλας ήταν από πολύ νωρίς αντικείμενο πολύ αρνητικής κριτικής. Ήταν όλα εναντίον της. Γεννήθηκε ένα παχουλό παιδί, ήρθε από την Αμερική δίχως να γνωρίζει την ελληνική γλώσσα, δεν τελείωσε το σχολείο, η μαμά της την έστειλε απευθείας στο ωδείο. Εκεί ήταν ξένο σώμα γιατί δεν ντυνόταν καλά, φορούσε χοντρά γυαλιά μυωπίας, είχε ακμή στο πρόσωπο και ήταν συνεχώς αντικείμενο χλευασμού και επιθέσεων. Αργότερα, στη Λυρική Σκηνή, της επιτέθηκαν και οι συνεργάτες της με κατηγορίες ότι συνεργάστηκε με τους Γερμανούς και τους Ιταλούς. Κι όμως, η ίδια ήταν σαν να τα άφηνε όλα αυτά έξω από τη ματιά της, έμοιαζε να μην την επηρεάζει τίποτα. Και κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο της όπερας. Το παράδειγμά της μας δείχνει πως μπορούμε να καταφέρουμε τα πάντα αρκεί να εργαστούμε».
Δειτε περισσοτερα
Τα κοσμήματα με τα γράμματα και την περίτεχνη τέχνη της Charlotte Chesnais
Aγόρια ντυμένα γυναίκες, με εξαιρετικό μπρίο και αριστοτεχνική θηλυκότητα, προσέφεραν ένα εκρηκτικό show
Η καθημερινότητα της πόλης αλλάζει, μαζί και η ζωή μας
Η έκθεση φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στην Αθήνα
Ιστορικά ντοκουμέντα από το ξέσπασμα εναντίον του δικτατορικού καθεστώτος