Αποκλειστικές εικόνες από το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα, το οποίο, έπειτα από δεκαετίες, παραδίδεται
Το Παρίσι μέσα από τις φωτογραφίες του «ποιητή των δρόμων» Robert Doisneau
Το λεύκωμα «Paris» από τις εκδόσεις Taschen είναι ένα ουμανιστικό ταξίδι στην «Πόλη του Φωτός»
Ο γάλλος «ποιητής των δρόμων», Ρομπέρ Ντουανό (1912-1994), υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους του κινήματος της «ουμανιστικής φωτογραφίας» (photographie humaniste), που κυριάρχησε κατά τη δεκαετία του 1950. Γνωστός για τα γεμάτα ψυχή πορτραίτα του Παρισιού που απαθανάτισε στη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του, ο Ντουανό ξεχώρισε για τη δυνατότητά του να ανακαλύπτει χαρισματικούς χαρακτήρες, ψυχαγωγικά επεισόδια και φευγαλέες στιγμές χιούμορ και τρυφερότητας. Η κληρονομιά του σφραγίστηκε με τη διάσημη φωτογραφία, «Le baiser de l'hôtel de ville» (Το φιλί στο Δημαρχείο), από το 1950, που φιγουράρει και στο εξώφυλλο της μονογραφίας του «Paris», που κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Taschen.
Ο συγγραφέας και προσωπικός φίλος του φωτογράφου για πολλά χρόνια, Ζαν-Κλοντ Γκοτράν, έχοντας απεριόριστη πρόσβαση στα αρχεία του Ντουανό, θέλησε να προσφέρει στο κοινό μια σύνοψη της φαντασμαγορικής καριέρας του, επιλέγοντας όλες τις αγαπημένες φωτογραφίες του από την Πόλη του Φωτός, αλλά και πολλές λιγότερο γνωστές συνθέσεις του, που εξυμνούν τις «καθημερινές χειρονομίες των καθημερινών ανθρώπων σε καθημερινές καταστάσεις». Χρησιμοποιώντας αποφθέγματα του ίδιου του Ντουανό, ο Γκοτράν εισάγει τον αναγνώστη στον τρόπο σκέψης του φωτογράφου και δίνει μια λεκτική διάσταση στην ευαισθησία, τη θέρμη και την ευφυία που χαρακτηρίζουν τις εικόνες του.
Μέσα από τις φωτογραφίες, ταξιδεύουμε πίσω στον χρόνο, στα γκρίζα προάστια του Παρισιού όπου μεγάλωσε ο Ντουανό. Βλέπουμε την εργατική τάξη, που ο φωτογράφος θαύμαζε, αλλά και το εσωτερικό των ατελιέ γιγάντων της Τέχνης, που ο Ντουανό απαθανάτισε σε στιγμές συλλογισμού και δημιουργίας. Σε άλλες σελίδες, βλέπουμε έγχρωμες λήψεις από τα ίδια μέρη, πολλά χρόνια μετά, όταν έχουν γίνει πια αγνώριστα, κάτι το οποίο υποδηλώνει έντονη αντίθεση και ίσως μια κριτική ματιά από πλευράς του καλλιτέχνη στις ίδιες του τις αναμνήσεις.
Η διασημότερη, ίσως φωτογραφία του Ντουανό, «Το φιλί», κρύβει πίσω της μια ιστορία που επισκίασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του φωτογράφου. Προοριζόμενη για το αμερικανικό περιοδικό Life, η φωτογραφία αυτή ενός τυχαίου ζευγαριού στον πολυσύχναστο δρόμο έξω από το Δημαρχείο της πόλης έγινε σύμβολο του νεανικού έρωτα στο Παρίσι.
Αν και η εικόνα έγινε αμέσως διεθνώς γνωστή, η ταυτότητα του ζευγαριού δεν αποκαλύφθηκε μέχρι το 1992, όταν ο Ζαν και η Ντενίζ Λαβέρν, που πίστεψαν λανθασμένα ότι απεικονίζονταν οι ίδιοι, έκαναν μήνυση στον Ντουανό γιατί τους τράβηξε χωρίς την συγκατάθεσή τους. Τελικά, αποδείχτηκε πως το ζευγάρι δεν ήταν αυτό και η φωτογραφία ήταν στην πραγματικότητα «στημένη», όμως, όπως δήλωσε και η κόρη του, Ανέτ (που υπογράφει και έναν από τους προλόγους του βιβλίου) δεν είναι καθόλου απίθανο η περιπέτεια αυτή να οδήγησε τον Ντουανό στον θάνατο, από το σοκ και τη θλίψη.
Η μονογραφία του Ρομπέρ Ντουανό, «Paris» είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο για να γνωρίσει κανείς τη ζωή και το έργο ενός από τους δημοφιλέστερους Γάλλους φωτογράφους. Ο Ζαν-Κλοντ Γκοτράν, που έχει γράψει επίσης μονογραφίες του Ευγένιου Ατζέ, του Μπρασάι, αλλά και μία ακόμη του Ντουανό, πάντα με επίκεντρο το Παρίσι, είναι ο καταλληλότερος για να μας ξεναγήσει στον κόσμο του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη.
Δειτε περισσοτερα
Η σειρά ξεχωριστών posters που παρουσιάζονται λίγο πριν από κάθε ευρωπαϊκή αναμέτρηση
Τα Fresh Voices επέστρεψαν για τον Νοέμβριο στο Γαλλικό Ινστιτούτο, και ήμασταν όλοι εκεί.
Ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια για ταινίες και θρυλικά εξώφυλλα δίσκων
Μια μαγική μουσική βραδιά με συζητήσεις και live στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζα Γουλανδρή
Με αφορμή την Ωκεανίδα 2024, γνωστοί καλλιτέχνες δίνουν νέα μορφή σε σανίδες που έχουν ήδη «δαμάσει» τα κύματα