Madonna
Madonna © Bettina Rheims/Taschen
Φωτογραφια

Bettina Rheims: Κανείς δεν φωτογράφησε τη γυναίκα όπως αυτή

35 χρόνια τολμηρής, επαναστατικής φωτογραφίας σε ένα άλμπουμ, με περισσότερες από 300 εικόνες

atk_0452.jpg
Γιάννης Νένες
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Από τις πρώτες της φωτογραφίες στα τέλη της δεκαετίας του '70, η Bettina Rheims έδειχνε ότι ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Από τη σειρά της με τις φωτογραφίες από στριπτιζέζ της Πιγκάλ (1980) μέχρι τον κύκλο της για τη ζωή του Ιησού στο I.N.R.I. (1998), και από τις διαφημίσεις της Chanel μέχρι το Gender Studies (2011), το έργο της έχει ανατρέψει τους παραδοσιακούς κώδικες απεικόνισης και έχει αμφισβητήσει τον τρόπο που παραδοσιακά βλέπουμε και απεικονίζουμε τους ανθρώπους, ιδιαίτερα τις γυναίκες. Ένα έργο που συνεχίζει να ξεπερνά τα όρια και να εξερευνά το τι θεωρείται αποδεκτό ή άνετο στη φωτογραφία ενώ εστιάζει στην περίπλοκη σχέση μεταξύ αυτών των δύο φαινομενικά αντίθετων ιδεών: της ομορφιάς και της ατέλειας.

Bettina Rheims: Το νέο λεύκωμα της Taschen για τη Γαλλίδα φωτογράφο, από 35 χρόνια τολμηρής, συχνά επαναστατικής φωτογραφίας

Αυτή η αναδρομική έκδοση με το έργο της Bettina Rheims παρουσιάζει περισσότερες από 300 φωτογραφίες από 35 χρόνια τολμηρής, συχνά επαναστατικής φωτογραφίας. Η συλλογή, επιλεγμένη και συγκεντρωμένη προσωπικά από την ίδια τη Rheims, φέρνει μαζί της διάσημες σειρές όπως:

* To Chambre close, μια σειρά φωτογραφιών της που δημιουργήθηκε το 1991 σε συνεργασία με τον συγγραφέα και κριτικό τέχνης Serge Bramly. Η σειρά αποτελείται από 71 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που απεικονίζουν γυναίκες σε εσωτερικούς χώρους, κυρίως σε δωμάτια ξενοδοχείων, ντυμένες με lingerie ή γυμνές. Το Chambre Close θεωρείται μια από τις πιο σημαντικές σειρές της Rheims και έχει επαινεθεί για την ειλικρινή και άμεση ματιά της στη γυναικεία σεξουαλικότητα. Οι φωτογραφίες είναι γεμάτες ένταση και αισθησιασμό, ενώ παράλληλα αγγίζουν θέματα όπως η αυτοπεποίθηση, η ευαλωτότητα και η ματαιοδοξία.

Ο Bramly συμμετείχε με μια σειρά από κείμενα, τα οποία γράφτηκαν από την οπτική γωνία ενός φανταστικού άνδρα που παρατηρεί τις γυναίκες στις φωτογραφίες. Αυτά τα κείμενα προσθέτουν ένα επιπλέον επίπεδο ερμηνείας στις εικόνες και ενθαρρύνουν τον θεατή να σκεφτεί τη φύση της γυναικείας σεξουαλικότητας και της ανδρικής ματιάς. Το Chambre Close έχει δεχτεί τόσο θετικές όσο και αρνητικές κριτικές. Κάποιοι το έχουν επαινέσει για την ειλικρινή και άμεση ματιά του στη γυναικεία σεξουαλικότητα, ενώ άλλοι το έχουν επικρίνει ως σεξιστικό και εκμεταλλευτικό.

Bettina Rheims
© Bettina Rheims/Taschen

* Το Héroïnes, είναι μια σειρά φωτογραφιών της Bettina Rheims, που δημιουργήθηκε το 2005. Η σειρά αποτελείται από 50 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που απεικονίζουν γυναίκες, ηθοποιούς, μοντέλα και χορεύτριες, ντυμένες με haute couture δημιουργίες. Θεωρείται μια από τις πιο εντυπωσιακές σειρές της Rheims και έχει επαινεθεί για την ειλικρινή και δυναμική ματιά της στις γυναίκες με φωτογραφίες που είναι γεμάτες ένταση και αισθησιασμό. Η Rheims συνεργάστηκε με τον σχεδιαστή μόδας Jean Colonna για τη δημιουργία της σειράς. Ο Colonna σχεδίασε τα σκηνικά και τα κοστούμια για τις φωτογραφίες, τα οποία είναι εμπνευσμένα από έργα τέχνης και λογοτεχνίας.

* Το Rose, c’est Paris είναι ένα πολυμεσικό πρότζεκτ που δημιουργήθηκε από τη Rheims και τον καλλιτέχνη Serge Bramly, και κυκλοφόρησε το 2010. Περιλαμβάνει μια ταινία μεγάλου μήκους, ένα φωτογραφικό λεύκωμα και ένα κουτί τέχνης περιορισμένης έκδοσης. Κεντρικό στοιχείο του πρότζεκτ είναι η neo-noir μυστηριώδης ταινία με τίτλο Rose, c'est Paris. Σε σκηνοθεσία Bramly και με πρωταγωνίστρια την Rheims, η ταινία ακολουθεί την ιστορία δύο σιαμαίων αδερφών, της Rose και της B, οι οποίες είναι αχώριστες. Όταν η Rose εξαφανίζεται μυστηριωδώς, η B ξεκινά μια αναζήτηση για να την βρει, εξερευνώντας τα κρυφά βάθη της μόδας και της καλλιτεχνικής σκηνής του Παρισιού. Η ταινία περιλαμβάνει ένα καστ από διασημότητες και fashion icons, όπως οι Naomi Campbell, Laetitia Casta, και Stella Tennant.

Συμπληρωματικά στην ταινία, υπάρχει ένα φωτογραφικό λεύκωμα με τίτλο Rose. Αυτό το πολυτελές βιβλίο περιλαμβάνει πάνω από 300 εικόνες της Bettina Rheims, αποτυπώνοντας την ουσία της αφήγησης της ταινίας και το παρισινό περιβάλλον που απεικονίζει. Οι φωτογραφίες είναι ένα μείγμα από σκηνοθετημένες σκηνές, αυθόρμητες στιγμές και αρχειακές εικόνες, δημιουργώντας ένα συναρπαστικό πανόραμα από τη γοητεία της πόλης και τα σκοτεινά της υπόγεια ρεύματα..

Η αναδρομική έκδοση της TASHCEN, καλύπτει εμπορικές δουλειές και καλλιτεχνικές σειρές, εντυπωσιάζει σε κάθε σελίδα, τόσο για τη δύναμη κάθε εικόνας όσο και για την συναρπαστική ποικιλία των θεμάτων και της αισθητικής της Rheims. Δίνοντας την ίδια προσοχή σε ανώνυμα άτομα που συναντά στον δρόμο όσο και σε παγκόσμιες διασημότητες όπως οι Kate Moss, Madonna, Monica BellucciClaudia Schiffer και Naomi Campbell, το βιβλίο παρουσιάζει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της Rheims για τη γυναικεία ευαισθησία και δύναμη, καθώς και για τη μαγική συνάντηση μεταξύ μοντέλου και καλλιτέχνη που διαταράσσει τους κώδικες του λεγόμενου ερωτισμού για να χτίσει ένα νέο σύστημα εικόνων για τη γυναικεία φύση.

H πολυτελής έκδοση ξεκινάει με ένα εσωτερικό καπάκι που γράφει:

«Ποτέ δεν δίνω το κλειδί, απλώς ανοίγω μία μικρή πόρτα»

Το βιβλίο κυκλοφορεί σε 800 αριθμημένα αντίτυπα (No. 201–1.000), το καθένα υπογεγραμμένο από την Bettina Rheims.

Charlotte Rampling
Charlotte Rampling, Σεπτέμβριος 1985, Παρίσι © Bettina Rheims/Taschen
Karolina Kurková
Κοντινό της Karolina Kurková, του πιο όμορφου κοριτσιού στην πόλη, Δεκέμβριος 2001, Παρίσι © Bettina Rheims/Taschen
Kim Harlow
Η Kim Harlow στον καθρέφτη του μπάνιου, Ιανουάριος 1991, Παρίσι © Bettina Rheims/Taschen
Μοντέλο των 90΄s
Μοντέλο των 90΄s στο φακό της Bettina Rheims © Bettina Rheims/Taschen
Bettina Rheims
1. Το κορίτσι με το χρυσό κράνος, Μάρτιος 2009, Μουσείο της ρομαντικής ζωής, Παρίσι - 2. Το Παρίσι σε διάδημα, με την Audrey Marnay, Μάρτιος 2009, Αστεροσκοπείο, Παρίσι © Bettina Rheims/Taschen
Madonna
Madonna © Bettina Rheims/Taschen

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

Δειτε περισσοτερα