Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Οι νικητές του διαγωνισμού «200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Και μετά;»: Δημήτρης Μεράντζας, Γιώργος Κουτσούρης, Μάριον Ιγγλέση
Η ATHENS VOICE και ο Δήμος Αθηναίων, υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», συνδιοργάνωσαν ανοιχτό καλλιτεχνικό διαγωνισμό με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Ο διαγωνισμός είχε τίτλο «200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Και μετά;».
Ζωγράφοι, γλύπτες, video artists, φωτογράφοι, street artists, καλλιτέχνες από όλο το φάσμα του εικαστικού χώρου, ανεξαρτήτου εθνικότητας, που έμεναν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανταποκριθήκαν με εντυπωσιακό τρόπο. Οι συμμετοχές πλησίασαν τις 200 και πολλές ξεπερνούσαν το ένα έργο. Η ανοιχτή μας πρόσκληση προς τους δημιουργούς να φιλοτεχνήσουν ένα έργο που να αφορά στο πώς βλέπουν την Ελλάδα σήμερα, 200 χρόνια μετά από την Ελληνική Επανάσταση, είχε σκοπό την σύνδεση της Επανάστασης του 1821 με το μέλλον της Ελλάδας όπως αυτή θα αποτυπωνόταν στα έργα τους.
Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε. Τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής (Δρ. Κατερίνα Κοσκινά, Ιστορικός Τέχνης - Μουσειολόγος - Επιμελήτρια εκθέσεων, Παντελής Χανδρής, Εικαστικός, Αναπληρωτής καθηγητής ΑΣΚΤ, Γιώργος Ρόρρης, Εικαστικός, Γιώργης Γερόλυμπος, Αρχιτέκτων - Φωτογράφος, Αγγελική Μπιρμπίλη, Διευθύντρια Σύνταξης της εφημερίδας ATHENS VOICE) επέλεξαν τα έργα που κερδίζουν τα μεγάλα βραβεία: Δημήτρης Μεράντζας, Γιώργος Κουτσούρης, Μάριον Ιγγλέση είναι οι καλλιτέχνες που κατέκτησαν τις τρεις πρώτες θέσεις και θα λάβουν ως έπαθλο το χρηματικό πόσο των €5.000, €3.000 και €2.000 αντιστοίχως.
Open Call 1821 - 2021: 1ο Βραβείο - Δημήτρης Μεράντζας / Αποκαθήλωση
Τι είναι εκείνο που σας ενέπνευσε:
Το έργο «Αποκαθήλωση» δημιουργήθηκε το 2012 σε μια περίοδο που η Ελλάδα βρισκόταν αντιμέτωπη με προβλήματα και καταστάσεις που σε ένα μεγάλο βαθμό προέρχονταν από τον ίδιο της τον εαυτό. Το επιλέγω ως έργο για τον διαγωνισμό της Athens Voice γιατί βρίσκεται σε μία μόνιμη και συνεχή σχέση με τον ελληνικό μετά - επαναστατικό χρόνο.
Η «Αποκαθήλωση» φέρει μια ελαιογραφία της ελληνικής σημαίας επάνω στην ταλαιπωρημένη επιφάνεια ενός χρησιμοποιημένου πάγκου κρεοπωλείου που αποδομημένος βρίσκεται στο έδαφος.
Γόνιμες αντιφάσεις και ένα άρωμα αλληγορίας εκπέμπεται καθώς ο θεατής περιστρέφεται γύρω από το έργο το οποίο μοιάζει με σώμα, που κείτεται πληγωμένο, ή που απλώς ξεκουράζεται ανέμελα, δίχως έγνοιες.
Από κάποιες θέσεις, η εικόνα της σημαίας είναι ελαχίστως ορατή στον θεατή, σαν υποψία, ενώ από άλλες, φανερώνεται ολόκληρη με σαφήνεια.
Το έργο, μέσω της εικαστικής γλώσσας, εναντιώνεται δημιουργικά σε στερεότυπα, προκαταλήψεις, αγκυλώσεις και κάθε είδους εξελικτικές δυσκαμψίες που μας κρατάνε σε αντιπαραγωγικές αντιπαλότητες δίχως θετικό αποτέλεσμα. Η Αποδόμηση που έκ πρώτης όψεως χαρακτηρίζει το έργο αναζητάει, την συνεχή δημιουργική Ανασυγκρότηση και Ευημερία.
Open Call 1821 - 2021: 2ο Βραβείο - Γιώργος Κουτσούρης / Παρεμβάσεις
Τι είναι εκείνο που σας ενέπνευσε
Με τρόπο αφαιρετικό και μινιμαλιστικό, το κινητικό έργο «Παρεμβάσεις» προσπαθεί να εκφράσει τις σχέσεις του νεοελληνικού κράτους με τα άλλα κράτη στην ιστορική διαδρομή των 200 χρόνων από την επανάσταση και μετά.
Οι εννέα κάθετες κινούμενες ράβδοι συμβολίζουν τις λωρίδες της ελληνικής σημαίας, με τα αντίστοιχα χρώματα (γαλάζιο και άσπρο). Καθώς περιστρέφονται από τους προγραμματισμένους κινητήρες στη βάση τους, χρώματα άλλων σημαίων αναμειγνύονται με τα ελληνικά (κόκκινο, κίτρινο, πράσινο κλπ).
Σε ένα επαναλαμβανόμενο «μηχανικό animation» διάρκειας περίπου 20 λεπτών, παρουσιάζονται χρωματικοί συνδιασμοί που παραπέμπουν στις Μεγάλες δυνάμεις (Ωθ. Αυτοκρατορία. Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία, Ρωσία, Αμερική...) και το πώς αυτές επιρρέασαν την πορεία του νεοελληνικού κράτους από τον Εμφύλιο του 1823 έως τους Παγκόσμιους Πολέμους και τα πρόσφατα μνημόνια.
Οποιαδήποτε τέτοια επιρροή παρουσιάζεται εντελώς αφαιρετικά στο έργο και αφήνει ανοιχτές είτε αρνητικές, είτε θετικές ερμηνείες.
Παρά τις διάφορες περιστροφές των ράβδων και τους ποικίλους χρωματισμούς, τα χρώματα τις ελληνικής σημαίας δεσπόζουν σε όλη τη διάρκεια του animation. Συχνά η ελληνική σημαία ξανασχηματίζεται ατόφια, δείχοντας ότι παρά τις επιρροές - πολιτικές, κοινωνικές, πολιτιστικές - η Ελλάδα συνεχως προσπαθεί, και βρίσκει σιγά-σιγά την ταυτότητά της μέσα από τη σταδιακή ωρίμανση του Νεοελληνικού κράτους.
Σημείωση: Το έργο είναι απόλυτα σιωπηλό και λειτουργεί με μία απλή παροχή ρεύματος.
Open Call 1821 - 2021: 3ο Βραβείο - Μάριον Ιγγλέση / Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει
Τι είναι εκείνο που σας ενέπνευσε
Ο τίτλος παραπέμπει στο ομότιτλο στρατιωτικό εμβατήριο, αλλά και στο ποίημα του Νάνου Βαλαωρίτη που γράφτηκε στις αρχές του 1960. Οι στίχοι του είναι παράξενα σύγχρονοι. Η ιστορία της Ελλάδας, ταραχώδης και χαοτική, παίρνει την όψη μιας σημαίας σε συνεχή αποδόμηση και ανασύσταση, και, ενάντια σε κάθε λογική, αρνείται να διαλυθεί. Σαν την ελληνική οικογένεια, μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε.
«…Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει
Κι ας είναι πάντα κλονισμένη
Εις το έπακρον η υγεία της
Κι ας υποφέρει από ατροφία
Σκλήρυνση στον εγκέφαλο
Και ακρομεγαλομανία
Κατηχώντας δια της βίας
Όταν πια δεν της περνάει
Από το χέρι τίποτα
Προσπαθώντας να ντυθεί
Με τα πιο παλιά της ρούχα
Υπολείμματα Παιδείας
Αρχαίου κόσμου κι Εκκλησίας…»
Ο νικητής του πρώτου βραβείου, Δημήτρης Μεράντζας, εξηγεί πώς εμπνεύστηκε το έργο «Αποκαθήλωση». Διαβάστε ΕΔΩ το κείμενό του.
Δειτε περισσοτερα
Τα κοσμήματα με τα γράμματα και την περίτεχνη τέχνη της Charlotte Chesnais
Aγόρια ντυμένα γυναίκες, με εξαιρετικό μπρίο και αριστοτεχνική θηλυκότητα, προσέφεραν ένα εκρηκτικό show
Η καθημερινότητα της πόλης αλλάζει, μαζί και η ζωή μας
Η έκθεση φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στην Αθήνα
Ιστορικά ντοκουμέντα από το ξέσπασμα εναντίον του δικτατορικού καθεστώτος