Ένα ταξίδι στο μεταίχμιο Αφρικής και Ευρώπης
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Εντάξει, η διακοπή του ριάλιτι «Keep Up With The Kardashians» δεν ήταν δα και η τηλεοπτική απώλεια της χρονιάς - άλλωστε υπάρχει ένας ακόμα κύκλος πριν το οριστικό φινάλε.
Λίγοι τηλεθατές έκλαψαν για το τέλος του σόου. Οι περισσότεροι το πετυχαίναμε στο ζάπινγκ και το προσπερνούσαμε σύντομα, σε μια απόπειρα να επιβεβαιώσουμε το τηλεοπτικό καλό μας γούστο. Λέει, ωστόσο, πολλά για την οικογένεια Καρντάσιαν-Τζένερ το γεγονός ότι ο καθένας μας τη γνωρίζει κι έχει άποψη για αυτή, χωρίς να έχει δει ικανό μέρος του σόου ώστε να μπορεί να την τεκμηριώσει.
Το πώς οι Καρντάσιανς έγιναν ένα κοινωνικό και οικονομικό φαινόμενο ασυναγώνιστο αποτελεί έναν δυσεπίλυτο γρίφο, μια σπαζοκεφαλιά. Τείνουμε να θεωρούμε τη συνταγή της επιτυχίας τους εύκολη: μια τεράστια κλειδαρότρυπα, πλούσια κοινωνική παρουσία, κάποια σκάνδαλα, ένας μεγάλος πωπός. Δε μοιάζει έξω από τις δυνατότητες ενός ματαιόδοξου και πρόθυμου να κάνει τα πάντα μέσου κοινού θνητού που επιζητά τη διασημότητα. Γιατί όμως το κατάφεραν μόνο οι Καρντάσιανς σε τέτοιο, παγκόσμιο, μέγεθος; Είναι σίγουρο: «They did it their way».
Προϊόν και αντανάκλαση του συστήματος που τους ανέθρεψε, είναι διάσημοι γιατί είναι… διάσημοι. Όχι, το κοινό δεν τους λατρεύει - μάλλον το αντίθετο, τους απεχθάνεται. Αλλά έχει μια εξαρτησιογόνο στάση απέναντί τους, δεν μπορεί να ξεκολλήσει από το να μαθαίνει νέα τους.
Οι Καρντάσιαν-Τζένερ έχουν στήσει μια μιντιακή παγίδα, στην οποία είναι δύσκολο να μην πέσει κανείς: Είναι υπερδαστήριες σε τρία μιντιακά ταμπλό, την τηλεόραση, τα σκανδαλοθηρικά ταμπλόιντ, τα social media, δημιουργώντας μια ανατροφοδοτούμενη αλυσίδα που γεννά φήμη, χρήμα, μύθο. Με κάθε φωτογραφία, με κάθε σκανδαλοθηρική είδηση στα ταμπλόιντ και τις τηλεοράσεις, με κάθε ανάρτηση, γίνονται όλο πιο πλούσιες και διάσημες. Κι αυτό θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμη, κατά πώς φαίνεται.
Πάντα επίκαιροι. Δεν περνάει μέρα που να μην εμφανιστεί κάποιος από αυτούς σε lifestyle ή fashion σάιτ ή έντυπο. Βέβαια, η εκτεταμένη μιντιακή παρουσία φαντάζει αναμενόμενη αν μετρήσει κανείς τα μέλη της στενής και ευρύτερης «οικογένειας Χωραφά»: σύζυγοι, πρώην σύζυγοι, γιοι και κόρες, γκόμενοι, εγγόνια, μαζεύονται πάνω από 20 νοματαίοι.
Κόρεϊ Γκάμπι, Κρις Τζένερ, Κιμ Καρντάσιαν Γουέστ, Κάνιε Γουέστ, Κένταλ Τζένερ, Κάιλι Τζένερ και Τράβις Σκοτ
Από τους Γουόλτονς στους Καρντάσιανς: Πώς δημιουργήθηκε η «αυτοκρατορία» τους
Πώς προέκυψε από το πουθενά αυτή η Δυναστεία; Ερώτημα που μας φέρνει στην αρχή, στο φθινόπωρο του 2007. Όταν ξεκίνησε το σόου «Keep Up With The Kardashians» στο καλωδιακό κανάλι E!, οι πληροφορίες για την εύπορη οικογένεια από το Καλαμπάσας του Λος Άντζελες ήταν ελάχιστες και μάλλον όχι ιδιαιτέρως κολακευτικές. Ο πατέρας Ρόμπερτ Καρντάσιαν, δικηγόρος, ανήκε στην ομάδα υπεράσπισης του Ο.Τζέι. Σίμσον που πέτυχε την αθώωσή του, ενώ η δευτερότοκη Κιμ σουλατσάριζε στα κλαμπ ως στιλίστρια της Πάρις Χίλτον. Επίσης, ένα βίντεο που κυκλοφορούσε ευρέως την έδειχνε να κάνει σεξ με τον πρώην σύντροφό της, τον ράπερ Ray J. Αυτάάά. Μέσα σε 13 χρόνια σημειώθηκε μια αδιανόητη εκτόξευση προς στη δόξα. Μιλάμε πλέον για μια αυτοκρατορία κι ένα παντοδύναμο εμπορικό brand τεράστιας κοινωνικής διείσδυσης και οικονομικής δύναμης.
Το ριάλιτι «Keep Up With The Kardashians» δεν υπήρξε ούτε πρωτότυπο ούτε απαιτητικό εγχείρημα. Ήταν τα βιώματα μιας οικογένειας με επαγγελματικό αντικείμενο το «funemployment». Ψώνια, φωτογραφήσεις, πάρτι, γεύματα με φίλους, ταξίδια, σπιτάρες και αμαξάρες, ένας συβαριτικός βίος μέσα και έξω από ένα μαξιμαλιστικό, κιτς περιβάλλον. Οι Καρντάσιαν τάιζαν την περιέργεια του κοινού με την πλούσια ζωή και την καθημερινότητά τους αφιλτράριστα, τηρώντας τα προσχήματα στοιχειωδώς. Είδαμε τους γάμους, τις εγκυμοσύνες, τους χωρισμούς, τα δάκρυα και τα γέλια τους live. Η ανέμελη ζωή τους δεν κατατρυχόταν από υπαρξιακές αγωνίες, μόνο από γκομενικά προβλήματα, τα οποία λύνονταν μπροστά από βουνά επώνυμων ρούχων και προϊόντων μακιγιάζ. «Γιώτα ευτυχία» ή όπως έχει πει ο Όσκαρ Ουάιλντ «Πολύ μακιγιάζ και λίγα ρούχα, ένα αλάνθαστο σημάδι απελπισίας σε μια γυναίκα»;
Ναι, καμιά φορά έδειχναν τις διαφορές τους αλλά με αβρότητα, έκαναν μικροκαυγάδες live, όμως όλα τελείωναν γλυκά και πολιτισμένα στο τραπέζι της κουζίνας, με μια κουβέντα με τη μαμά. Καληνύχτα, Κιμ, καληνύχτα, Κάιλι, καληνύχτα, Τζον Μπόι.
Επεισόδια του σόου σημείωσαν ρεκόρ τηλεθέασης σε επίπεδο καλωδιακό, με τη Νίλσεν να περιγράφει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των θεατών του ως εξής: γυναίκες ηλικίας 18-34, πανεπιστημιακής μόρφωσης, ελεύθερες, χωρίς παιδιά, με καλές δουλειές και υψηλό ετήσιο εισόδημα.
«Ενόχλησαν» το φιλοθεάμον κοινό πολλές φορές ανεβάζοντας τα rates και το κασέ τους. Στις κορυφαίες στιγμές τους (συμπληρώστε και με τα δικά σας τοπ), συγκαταλέγονται: η συζήτηση για την ηλικία της Κρις και της Κάιλι, το βάρος της Κιμ, η σχέση της τελευταίας με τον ράπερ Κάνιε Γουέστ, ο τρόπος απόκτησης του τέταρτου παιδιού τους Σικάγο, τα ζητήματα υγείας του Κάνιε, το αν η Κένταλ έχει ή δεν έχει αγόρι, ο χωρισμός της Κλόε με τον Τρίσταν και φυσικά η κορωνίδα της κουβέντας, η μεταμόρφωση του Μπρους σε Κέιτλιν. Γιατί να ήθελες να τα χάσεις όλα αυτά;
Η Κέιτλιν Τζένερ στο εξώφυλλο του Vanity Fair, φωτογραφημένη από την Άνι Λίμποβιτς, το 2015.
Και γιατί έπρεπε να τερματιστεί η τηλεοπτική ευδαιμονία της φαμίλιας μετά από τόσες σεζόν; Στην πραγματικότητα, καιρός ήταν. Το κοινό και η διαφήμιση ενός ακριβού τηλεοπτικού προϊόντος είχαν συρρικνωθεί σημαντικά.
Από την άλλη, το ριάλιτι ήταν ένα όχημα αυτοδιαφήμισης για το brand Καρντάσιαν και των παράλληλων δραστηριοτήτων του. Πλέον όμως υπάρχουν και άλλοι, σχεδόν ανέξοδοι, τρόποι να βγουν χρήματα, και μάλιστα περισσότερα.
Αυτή η οικογένεια, αν και δεν διαθέτει κάποιο τυπικό ταλέντο που σε κάνει σούπερ σταρ, έχει ένα σπουδαίο προσόν: να επανεφευρίσκει τον εαυτό της και να τοποθετείται σε περιβάλλοντα που έχουν χρήμα. Ίσως αντιλήφθηκαν πως η τηλεόραση δεν έχει ψωμί ή ότι στην τηλεόραση δεν περνάει πλέον η μπογιά τους. Μάλλον δεν είναι τυχαίο το ότι η Κιμ Καρντάσιαν ως διαγωνιζόμενη στο «Dancing With the Stars» πήρε πόδι στο δεύτερο μόλις επεισόδιο.
Κρις Τζένερ: Η μαμά του λόχου
Οι Καρντάσιανς είναι αναμφισβήτητα μια μητριαρχική οικογένεια, με τα αγόρια άφαντα και τη μάνα να κάνει τα κουμάντα. Κρις Τζένερ, mamma mia! Αυτοδημιούργητη και δουλευταρού. Γυναίκα surviror. Ο πλούσιος γάμος της με τον Ρόμπερτ Καρντάσιαν, που της είχε αποφέρει μια άνετη ζωή και τέσσερα παιδιά, τερματίστηκε επεισοδιακά και με την ακύρωση όλων των πιστωτικών της καρτών. Όμως η Κρις δεν πτοήθηκε. Σύντομα γνώρισε τον Ολυμπιονική δεκαθλητή Μπρους Τζένερ σε ραντεβού στα τυφλά και τον παντρεύτηκε έναν μήνα μετά την έκδοση του διαζυγίου της. Τα εισοδήματα πενιχρά - ο Μπρους εργαζόταν περιστασιακά ως motivational speaker-, οι υποχρεώσεις σε ακριβά σχολεία των παιδιών και λούσα υπέρογκες. Η Κρις πήρε την κατάσταση στα χέρια της. Άρχισε να μανατζάρει τον σύζυγό της και με σκληρή δουλειά και ατελείωτα ξενύχτια να του κλείνει τη μία ομιλία μετά την άλλη.
Μητέρα στήριγμα, βοηθά τα παιδιά της να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα. Μητέρα brain, μητέρα μάνατζερ (εξού και το προσωνύμιο «momager»), μητέρα Μίδας. Οι υπόλοιποι της οφείλουν τα πάντα. Βλέποντας τον Φεβρουάριο του 2007 την γκέλα που έκανε το σεξουαλικού περιεχομένου βίντεο της Κιμ, είχε μια σατανική ιδέα, ένα ριάλιτι με την Κιμ. Brilliant! Και εγένετο «Keep Up With The Kardashian». Μείζον πρότζεκτ! Κοινώς η Κρις έστησε τη μηχανή και στη συνέχεια φρόντιζε να την ντοπάρει με μάρκετινγκ τερτίπια. Λέγεται ότι ελέγχει τα πάντα, από τα οικονομικά των παιδιών της μέχρι τις αναρτήσεις τους στο twitter. Η πρώτη που χαρακτήρισε την οικογένεια «our brand», ξέροντας ότι έχει χτίσει μια κανονική εταιρεία που εμπορεύεται τον εαυτό της. Κι επειδή έπρεπε να εξασφαλίσει τα γεράματά της, από τα έσοδα αυτού του brand εισπράττει το 10%.
Τα παλιόπαιδα τα ατίθασα
Οι κόρες μοιάζει σαν να έχουν μοιράσει ρόλους. Οι Καρντάσιανς παντρεύονται και κάνουν παιδιά, οι Τζένερ είναι ελεύθερες και ωραίες· από όλα έχει αυτός ο μπαξές, για να μπορείς να ταυτιστείς μαζί τους.
Η Κόρτνεϊ και η Κλόε Καρντάσιαν, σε σχέση με το βαρύ πυροβολικό που ονομάζεται Κιμ αλλά και τις ετεροθαλείς αδελφές τους Κένταλ και Κάιλι, είναι ολίγον διακοσμητικές. Δηλώνουν μοντέλα και τηλεπερσόνες και ζουν καρμπόν βίους. Συνεισέφεραν στην τηλεθέαση του ριάλιτι με τα γκομενικά ή τις εγκυμοσύνες τους, πάλεψαν να δημιουργήσουν δικά τους τηλεοπτικά προϊόντα, χωρίς μεγάλη επιτυχία. Συμμετέχουν στις κοινές επιχειρήσεις αυτής της πολύ δεμένης οικογένειας - το χρήμα είναι η πιο ισχυρή συγκολλητική ουσία.
Η Κένταλ και η Κάιλι Τζένερ είναι μια κάπως άλλη ιστορία. Τηλεπερσόνες αλλά και business women ολκής. Τις λες και αυτοδημιούργητες. Έχουν μπει στις μπίζνες από το 2013 με τη σειρά ρούχων Kendall & Kylie (σε συνεργασία με την PacSun) δημιουργώντας ολόδικό τους χρήμα - ήταν 18 και 16 χρονών αντίστοιχα. Και έκτοτε δεν σταμάτησαν ποτέ. Έχουν class, είναι infuencers περιωπής που ταυτίστηκαν με τους Millennials και τις ανάγκες τους, ή μάλλον τις επιθυμίες τους.
[[{"fid":"813918","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_text[und][0][value]":""},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_text[und][0][value]":""}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
Η Κένταλ είναι κανονικό high-fashion μοντέλο, όντας ταυτόχρονα και instagirl. Προσέφερε τις μοντελικές της υπηρεσίες σε Marc Jacobs, Givenchy, Chanel, Donna Karan, Diane von Fürstenberg, Tommy Hilfiger, Fendi, Bottega Veneta, Pucci, Dolce & Gabbana, Sonia Rykiel, Balmain, Michael Kors, Oscar de la Renta. Όλοι οι μεγάλοι θέλουν να δουλέψουν μαζί της. Ανεβαίνει στις haute couture πασαρέλες στις πιο διαπρεπείς Εβδομάδες Μόδας, ανήκει επισήμως στη νέα γενιά των σούπερ μόντελς, πληρώνεται αδρά.
Η Κάιλι έχει δει το μέλλον της στις μπίζνες και πορεύεται προσεκτικά. Κατοχυρώνει ως εμπορικά σήματα από το όνομά της μέχρι hashtags. Η δική της Kylie Cosmetics είναι ένας οικονομικός κολοσσός, με το app του να φτάνει στο Νο1. στο iTunes App Store. Τι κι αν το Forbes μιλά για μαγειρεμένα οικονομικά στοιχεία; Άντε να μην αξίζει 1 δισ. αλλά 900 εκατομμύρια. Ε, και;
Κένταλ και Κάιλι είναι που καταρρίπτουν σχεδόν «θεσμικά» την αφοριστική θεώρηση: «Ναι, αλλά αυτές δεν τις παίρνει κανείς στα σοβαρά». Έγκυροι εκτιμητές, από το Time μέχρι το Forbes και τη New York Post, τις συμπεριλαμβάνουν στις λίστες τους.
Πολύστροφες; Και ναι, και όχι. Μη γνωρίζοντας καλά τη γραμματική του copyright, την πάτησαν αρκετές φορές. Απέσυραν τη σειρά t-shirts Rock vs Rap όταν κατηγορήθηκαν πως χρησιμοποίησαν εικόνες εμβληματικών μορφών της ροκ και της ραπ χωρίς άδεια (έξαλλη η Σάρον -σύζυγος Όζι- Όζμπορν). Η Κένταλ ενεπλάκη σε σκάνδαλο προώθησης ενός «πολυτελούς μουσικού φεστιβάλ» που δεν έγινε ποτέ. Συμβιβάστηκε με τους διοργανωτές ανοίγοντας το πορτοφόλι της και αδειάζοντάς το κατά 90 χιλιάδες δολάρια. Η Κάιλι έχασε δικαστικά από την Κάιλι Μινόγκ το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το trademark «Kylie» σε ένα απλικέισιον, ενώ αποζημίωσε γενναία τη make-up artist Βλάντα Χάγκαρτι για να μη φτάσει στα δικαστήρια η υπόθεση κλοπής ιδεών και αισθητικής. Μικρές «παραφωνίες» για ένα κορίτσι που έγινε δισεκατομμυριούχος σε ηλικία μικρότερη από αυτή του Μαρκ Ζούκερμπεργκ. Άλλωστε όταν κάνεις πολλά, θα κάνεις και λάθη.
Κιμ, πάτα το!
Και ερχόμαστε στο άλογο που τραβάει το άρμα, την Κιμ Καρντάσιαν Γουέστ. Οι άνδρες τη θεωρούν σέξι, οι γυναίκες δεν τη μισούν για αυτό - μεγάλο κατόρθωμα. Χυμώδης και λαμπερή, συρρίκνωνε τα ρούχα της για να αναδεικνύει τις καμπύλες της, αφορισμένες για δεκαετίες από τη μόδα του size extra small.
Καλή έμπορος; Αναμφισβήτητα! Μπορεί να σου πουλήσει τα πάντα. Εδώ πούλησε τον δεύτερο γάμο της για 20.000.000 και έβγαλε τα παιδιά της στο ριάλιτι· πού να κωλώσει; Το σκεπτικό της ακούγεται απλό και αποτελεσματικό. «Δε φοβάμαι να μοιραστώ τα μυστικά ομορφιάς ή τις ατέλειές μου. Αν έχω κυτταρίτιδα, δεν φοβάμαι να μιλήσω γι’ αυτήν και να προσπαθήσω να φτιάξω ένα προϊόν που να βελτιώνει την κατάσταση». Και το φτιάχνει. Και το πουλάει. Και θησαυρίζει.
Αν εξαιρέσει κανείς το σέξι βίντεο, τα δύο διαζύγια (το ένα σε 72 μέρες μετά τον γάμο), μερικά φλερτάκια και το προκλητικό ντύσιμο, η Κιμ δεν είναι αχαλίνωτη ούτε επιδειξίας, δεν είναι μια ακραία προσωπικότητα. Είναι μάνα τεσσάρων παιδιών αλλά και γυναίκα με σαγηνευτικό κορμί. Είναι υποστηρικτική, μέχρι στιγμής, σύζυγος και καλή χριστιανή βαφτισμένη στο «Βατικανό της Αρμενίας», τη «μητέρα του Ετσμιατζίν», μαζί με τα παιδιά και τις αδελφές της.
Πλέον έχει απωλέσει ένα μέρος της ελαφρότητάς της, κι έχει στραφεί στα βιβλία (σπουδάζει νομικά) και στον ακτιβισμό. Σχεδιάζει προσεκτικά το προφίλ της Πρώτης Κυρίας; Μήπως φιλοτεχνεί ένα δικό της Προεδρικό προφίλ της; Ποιος να ξέρει πώς οραματίζεται το μέλλον της; Πάντως, πρωτοστάτησε στην αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων, συμμετείχε στην καμπάνια Black Lives Matter, κατέβασε ρολά στα social media της για μία μέρα στο πλαίσιο του «Stop Hate for Profit», γράφοντας στο twitter: «Η διάδοση ψευδών ειδήσεων στα social media έχει σοβαρό αντίκτυπο στις εκλογές μας και υπονομεύει τη Δημοκρατία» - έχει δει άραγε το ντοκιμαντέρ «Social Dilemma»; Και το σημαντικότερο: επισκέπτεται συχνά τον Λευκό Οίκο για να αποκαταστήσει αδικίες και κακοδικίες ως δημιουργός μιας καμπάνιας για την αλλαγή του δικαιικού συστήματος των ΗΠΑ. Ήδη έχει πείσει τον Ντόναλντ Τραμπ να μειώσει ποινές ή να δώσει χάρη σε φυλακισμένες γυναίκες.
West is the best
Πώς θα ήταν το πάρτι των Καρντάσιανς δίχως τη «μουσική του», το ραπ; Δεν κυριολεκτούμε, δεν μιλάμε για μουσική. Οι Καρντάσιαν έψαξαν για σύντροφο σε δύο κυρίως βιότοπους, τον αθλητισμό και τη ραπ. Η Κόρτνεϊ τα είχε με τον ράπερ French Montana, η Κάιλι με τον Tyga, τον A$AP Rocky, τον Party Next Door και τον Travis Scott (με τον οποίο απέκτησε και μια κόρη), ενώ ο ράπερ Stitches διέρρευσε στον τύπο ότι είχε κάνει σεξ μαζί της. Η Κένταλ έβγαινε επίσης με τον Α$AP Rocky και τον Travis Scott μετά τους χωρισμούς της αδελφής της. Η Κιμ είχε ζετέμ με τους ραπέρ Ray J και Nick Cannon, πριν καταλήξει παντρεμένη με τον διασημότερο όλων, τον ράπερ Κάνιε Γουέστ, που δεν χρίζει ιδιαίτερων συστάσεων.
Στην ερώτηση τι επαγγέλλεται ο Κάνιε, δεν υπάρχει μονολεκτική απάντηση. Ένας από τους πιο ευπώλητους μουσικούς παγκοσμίως, έχει πουλήσει 140 εκατομμύρια δίσκους. Από τους πλέον πολυβραβευμένους καλλιτέχνες, έχει σηκώσει 21 βραβεία Grammy. Έξι άλμπουμ του περιλαμβάνονται στη λίστα του Rolling Stone για τους 500 Καλύτερους Δίσκους όλων των Εποχών και ο ίδιος σε εκείνη των 100 Μεγαλύτερων Τραγουδοποιών όλων των Εποχών.
Δεν κάθεται ποτέ φρόνιμα, δεν ξεμένει από δημιουργικά καύσιμα, δεν έχει στεγανά στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες. Φτιάχνει μουσική, ρούχα, παπούτσια, αρχιτεκτονικά σχέδια, σινεμά, μπίζνες, δισεκατομμύρια. Εικάζεται πως ο γάμος του με την Κιμ Καρντάσιαν ήταν το κομμάτι του παζλ που έλειπε για να ολοκληρωθεί η ταυτότητα του Ποπ Ειδώλου. Όλοι πρέπει να ασχολούμαστε μαζί του.
Πιστός χριστιανός, ομολόγησε δημοσίως το πρόβλημα διπολικής διαταραχής που αντιμετωπίζει σε εξώφυλλο δίσκου («Hate Being Bi-Polar, It’s Great»). Με τα συνεχή tweets του τρελαίνει κόσμο και το καλοκαίρι του 2020 ανακάλυψε έναν καινούργιο ρόλο κύρους για να πορεύεται στη ζωή: υποψήφιος Πρόεδρος των ΗΠΑ. Τι παραπάνω έχει δηλαδή ο Τραμπ;
Follow the money
Οι Καρντάσιαν-Τζένερ είναι η ιστορία μιας συμβίωσης που έγινε συνεταιρισμός. Πλέον είναι ένας μεγάλος οργανισμός, μια από τις δυναμικότερες επιχειρήσεις με διεθνή κύκλο εργασιών, χωρίς οι δημιουργοί της να χάνουν τη μενταλιτέ της πολυμελούς οικογένειας που κάνει το κέφι της.
Στην αυστηρά μετρήσιμη εποχή μας, μπορείς να περιγράψεις το οικονομικό φαινόμενο Καρντάσιαν με ακριβή νούμερα. Σύμφωνα με τα έγκριτα Forbes και Money, το 2020 η περιουσία τους σε δολάρια αποτιμάται ως εξής: Κρις Τζένερ: 37,5 εκατομμύρια· Κέιτλιν Τζένερ: 100 εκατομμύρια· Κόρντεϊ Καρντάσιαν: 35 εκατομμύρια· Κιμ Καρντάσιαν Γουέστ: 900 εκατομμύρια, στα οποία έχουμε το δικαίωμα να αθροίσουμε και τα 1,3 δισεκατομμύρια του συζύγου Κάνιε Γουέστ· Κλόε Καρντάσιαν: 40 εκατομμύρια· Κένταλ Τζένερ: 18 εκατομμύρια· Κάιλι Τζένερ: 1 δισεκατομμύριο. Ποιος να συγκριθεί μαζί τους;
Οι δραστηριότητές τους αναπτύχθηκαν χρόνο με το χρόνο και διαχύθηκαν σε πολλά και διαφορετικά πεδία της επιχειρητικότητας και της σοουμπίζ. Σήμερα διαθέτουν ελάχιστες μπουτίκ και εμπορεύονται σχεδόν αποκλειστικά μέσω διαδικτύου ρούχα, καλλυντικά, αρώματα, αντηλιακά, κοσμήματα, λευκαντικά δοντιών, προϊόντα νυχιών, παπούτσια, τσάντες, απλικέισιονς, παγωτά, κάλτσες. Διαφημίζουν ό,τι πληρώνει καλά, από συμπληρώματα διατροφής για αδυνάτισμα και κοτοσαλάτες μέχρι την Κόκα Κόλα.
Η ψηφιακή τους παρουσία είναι το μεγάλο τους όπλο. Γιατί δούλεψαν τα social όπως κανένας άλλος celebrity. Με απόλυτη αφοσίωση, ασχολούνται προσωπικά και δεν αρκούνται στα likes, τα shares, τα diadoste. Παράγουν ειδήσεις, λύνουν παρεξηγήσεις, λανσάρουν μόδες. Οι Καρντάσιανς είναι οι εφευρέτριες αυτού που χρόνια αργότερα θα το οικειοποιούνταν ως ταυτότητα ακόμα και η Χριστίνα Μπόμπα: «online δημιουργοί περιεχομένου».
Συνδεδεμένες με εκατομμύρια μέλη της παγκόσμιας κοινότητας, δείχνουν παντοδύναμες influencers, και γι’ αυτό επικίνδυνες. Ικανές για το καλύτερο και το χειρότερο. Ένα ποστ της Κιμ για το ντεμπούτο της μάρκας καλλυντικών της KKW στην αγορά μέσα σε μισή ώρα μετέφερε από τις αποθήκες στα γυναικεία μπουντουάρ 300.000 κομμάτια - της απέφερε 1,4 εκατομμύρια δολάρια. Όμως ένα tweet της Κάιλι (“Sooo does anyone else not open Snapchat anymore? Or is it just me... ugh this is so sad») χαντάκωσε το Snapchat, μειώνοντας την αξία του κατά 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Τρέμε, κόσμε, δηλαδή!
Yes they can!
Είναι trendsetters οι Καρντάσιαν-Τζένερ; Όχι ακριβώς. Δεν δημιούργησαν νέες τάσεις, αλλά με οξυδέρκεια παρακολουθούν τα τρεντ με δυναμική, τα υιοθετούν και τα επιβάλλουν. Ως cool hunters και ως influencers, αυτά τα multimedia κορίτσια έφεραν στον Πλανήτη Στιλ από το contouring μέχρι το athleisure και τις ποδηλατικές βερμούδες. Με τις επιλογές και το λουκ τους διαμόρφωσαν νέα στάνταρ ομορφιάς και στη συνέχεια έφτιαξαν δικές τους εταιρείες για να τα εμπορεύονται και να εισπράττουν την υπεραξία τους. Είναι πιθανό να είναι οι πιο επιδραστικοί άνθρωποι του κόσμου; Είναι πιθανό.
Οκ, εδώ και δύο δεκαετίες «η βασιλική οικογένεια των ΗΠΑ» φτυαρίζει ακάματα το χιόνι του εφήμερου με τη δική της ιδιαίτερη αισθητική. Ωστόσο, με μια ροή ζωής που σε βάζει σε υποψίες ότι μπορεί να είναι και σκηνοθετημένη, η οικογένεια καταφέρνει να συμπίπτει και ως έναν βαθμό να προηγείται της εκάστοτε νέας εποχής σε κοινωνικό επίπεδο. Open minded, προσαρμόζουν την κοσμοθεωρία τους με βάση το τάδε ή το δείνα ανερχόμενο κοινωνικό κίνημα-διεκδίκηση, όσο προχωρημένο κι αν φαντάζει αρχικά.
Οι κινήσεις αυτής της οικογένειας-συλλογικότητας μέσα στα 13 χρόνια υπερπροβολής της συνοψίζουν περίφημα την οικονομική, κοινωνική, ακόμα και πολιτική πορεία των ΗΠΑ και εν μέρει του κόσμου.
Οι αδελφές Καρντάσιαν-Τζένερ άλλαξαν το παραγωγικό μοντέλο. Ήταν οι πρώτες που εναγκαλίστηκαν την κουλτούρα του ναρκισσισμού των selfies, έσπευσαν στο σύγχρονο άυλο Ελ Ντοράντο που λέγεται instagram και αξιοποίησαν στο έπακρο τις απτές οικονομικές του δυνατότητες.
Τεκνοποίησαν ακομπλεξάριστα εκτός γάμου και απέκτησαν παιδιά με παρένθετες μητέρες. Αντέδρασαν στο body shaming και κατακεραύνωσαν τα fake news. Φώναξαν Black Lives Matter και αποδέχτηκαν τελείως φυσικά την αλλαγή φύλου του πατέρα τους Μπρους -νυν Κέιτλιν.
Η Κιμ δήλωσε πως προσήλθε στις κάλπες για πρώτη φορά στη ζωή της για να ψηφίσει Ομπάμα, ενώ η Κέιτλιν λίγα χρόνια αργότερα προτίμησε τον Τραμπ έναντι της Κλίντον. Όπως κινήθηκε πολιτικά ο περισσότερος κόσμος δηλαδή.
Ποιο το μέλλον της οικογένειας τώρα που το σόου «Keep Up With The Kardashians» τελειώνει; Άγνωσται αι βουλαί. Ίσως πάλι να μην πρόκειται για τέλος, αλλά απλώς για ένα διάλειμμα για διαφημίσεις. Για τους Καρντάσιανς μιλάμε.
Δειτε περισσοτερα
Πώς συγκεντρώνουν την πραμάτεια τους, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και ποιο είναι το όραμά τους για κεντρική ενιαία αγορά
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Πώς συναντιούνται τόσοι κόσμοι;
Τα ψηφιακά εργαλεία που υπόσχονται ένα πράσινο μέλλον
Οι επιχειρήσεις που αναγνωρίζουν τη σημασία της βιωσιμότητας μπορούν να επιτύχουν σε όλα τα επίπεδα—οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά