Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Σαν σήμερα 19 Μαΐου 2019, το τελευταίο επεισόδιο του Game of Thrones που δίχασε εκατομμύρια θεατές
Σαν σήμερα 19 Μαΐου: Το φινάλε του Game of Thrones - Ο χλιαρός επίλογος της σειράς του HBO και το μέλλον της λογοτεχνικής σάγκα του George R.R. Martin
«Και τώρα η σκοπιά του τέλειωσε…». Έπειτα από 9 χρόνια, 8 κύκλους, 73 επεισόδια, πακτωλούς εκατομμυρίων σε έξοδα παραγωγής και πάνω από 200.000 καταγεγραμμένες σφαγές, το Game of Thrones εξιστόρησε το τελευταίο τηλεοπτικό κεφάλαιό του σαν σήμερα στις 19 Μαΐου 2019, με καστ και κοινό να στροβιλίζονται στους ρυθμούς ενός άδοξου, προχειρογραμμένου φινάλε το οποίο έβλαψε ανεπανόρθωτα την υστεροφημία της κολοσσιαίας επιτυχίας σειρά του HBO.
Πού στέκει ο George R.R. Martin σε όλα αυτά; Στο ίδιο σημείο ασφαλώς, με το αστείρευτης σαγήνης έργο ενός συγγραφέα προικισμένου με σπάνιο ταλέντο να παραμένει ημιτελές και ανολοκλήρωτο από το 2011 και με τους αναγνώστες του να συνάπτουν ειρήνη με το ενδεχόμενο να μην υπάρξει συνέχεια μετά τον «Χορό των Δράκων». Ή μήπως όχι;
Το φινάλε του Game of Thrones και η τέχνη της αποκλιμάκωσης
Σε μια τόσο μαξιμαλιστική, πολυπλόκαμη ιστορία, ήταν αναμενόμενα ακατόρθωτο να συνταιριάξουν όλα τα απειράριθμα υφάδια του μύθου. Ποτέ δεν υπήρξε σειρά σαν το Game of Thrones στο παρελθόν, επομένως μπορεί να αξιολογηθεί μόνο με τα δικά της υψηλά στάνταρ.
Ένα από τα ελκυστικότερα στοιχεία της κυνικής, αιμοδιψούς αυτής όπερας επικής φαντασίας ήταν η ικανότητά της να εκπλήσσει, συνήθως με απροσδόκητες προδοτικές δολοφονίες που τραβούν το χαλί κάτω από τα πόδια του θεατή.
Μεταξύ της πρώτης και της έκτης σεζόν, υπήρχε μια σταθερή ροή νέων προσώπων που εισέρχονταν στο μείγμα, συχνά αναγκαστικά, λόγω του σκανδαλωδώς υψηλού ποσοστού θνησιμότητας, καθώς και μετατοπίσεις σε διαφορετικά σκηνικά που συνέχιζαν να διευρύνουν το φάσμα της ιστορίας.
Επρόκειτο για μεγαλεπήβολο, δίχως όμοιο στον τηλεοπτικό και λογοτεχνικό χάρτη world building, σφυρηλατημένο με σιγουριά και εγκιβωτισμένο στον ωρολογιακής φοράς χάρτη των Επτά Βασιλείων του Γουέστερος, τον οποίο η κάμερα σαρώνει στη διάρκεια κάθε εναρκτήριας ακολουθίας τίτλων, με τη θρυλική εισαγωγική μουσική υπόκρουση του Ramin Djawadi.
Αφότου το πρωτότυπο υλικό του George R.R. Martin στέρεψε και ελήφθη η απόφαση να ολοκληρωθεί η υπόθεση σε δύο συντομευμένες σεζόν, όλα τα διάσπαρτα νήματα της πλοκής έπρεπε να συνενωθούν, φέρνοντας κοντά χαρακτήρες που νωρίτερα χωρίζονταν από ωκεανούς και το τέμπο άλλαξε υποχρεωτικά.
Στη θέση των διεξοδικών αφηγήσεων ήρθαν βεβιασμένα επεισόδια ανοικονόμητου μπάτζετ, καταχρηστικού CGI, ανέμπνευστων διαλόγων και κλισαρισμένων σεναριακών πρακτικών.
Παρά το σοκ και το δέος των ύστατων σκηνών, το μεγαλύτερο σόου του πλανήτη ουσιαστικά συρρικνωνόταν από το 2017. Το να συγκριθεί η τελευταία σεζόν με την παρατεταμένη φάση της ακμής του Game of Thrones, που συνεπήρε μυριάδες θεατές και προκάλεσε δίχως όμοιο μαζικό παροξυσμό, είναι ίσως άδικο.
Το Game of Thrones ήταν πάντα εξίσου φαντασμαγορικό και διχαστικό και το φινάλε του δε στάθηκε διαφορετικό. Μεγάλο μέρος της απήχησης της σειράς ήταν ο τεράστιος δημόσιος διάλογος που την περιέβαλλε, το γεγονός ότι κάθε συμβάν και εξέλιξη αναλυόταν με λεπτομερειακή σχολαστικότητα εξίσου από τους περιστασιακούς fans και τους αφοσιωμένους μελετητές της μυθολογίας του.
Πράγματι, το Game of Thrones δεν έδωσε το τέλος που ονειρευόντουσαν όλοι οι λάτρεις του. Αλλά δεν ήταν πάντοτε συστατικό στοιχείο της αίγλης του το να μη δίνει στο κοινό αυτό που θέλει;
Πώς έχασε τον βηματισμό του το GoT χωρίς τον George R.R. Martin
Το Game of Thrones υπό την καθοδήγηση του George R.R. Martin ήταν κεραυνοβόλος έρωτας. Ο άνθρωπος που εφηύρε ένα σύμπαν επικής φαντασίας χωρίς όμοιο από την εποχή του Τόλκιν, ο βάρδος της αφηγηματικής σάγκα που έκανε έναν ολόκληρο πλανήτη να παθιαστεί με κάστρα και πολιορκητές, η ψυχή και το μυαλό πίσω από το Game of Thrones, ένα ορόσημο της ποπ κουλτούρας του 21ου αιώνα, το οποίο προκάλεσε παροξυσμό από το 2011 έως το 2019, ώσπου τελικά να πεθάνει άδοξα από το ίδιο του το σπαθί στη διάρκεια μιας βιαστικής, αποκλιματικής τελευταίας σεζόν, διασκεδάζει την αναμονή για τον επόμενο τόμο του «Τραγουδιού της Φωτιάς και του Πάγου» με ψιχία πληροφοριών και αναρίθμητους προσοδοφόρους περισπασμούς, από το «House of the Dragon» του HBO ως τον τσελεμεντέ και το «Επίσημο βιβλίο ζωγραφικής του Game of Thrones».
Πότε άραγε θα φυσήξουν επιτέλους οι βασανιστικά μεταχρονολογημένοι «Άνεμοι του χειμώνα»;
Ωσότου ο συγγραφέας δώσει τη συνέχεια της πιο εξαντλητικά εξιστορημένης λογοτεχνικής μυθολογίας του πλανήτη κάνοντας ξανά το κοινό να ψήνεται στο αλάτι του Ντράγκονστοουν και να αλητεύει στους αιθέρες καβάλα σε δράκους, το μείγμα θριάμβων και τραγωδιών που συνθέτει τον πυρήνα του έργου του, θα συνεχίσει να δεσπόζει στη μυθιστορηματική πενταλογία της σειράς.
Ατέρμονες, ραδιούργες και προδοτικές αντιμαχίες, μακάβριες σκηνές θανάτου, πλεονάζων ερωτισμός με τον δείκτη συχνά στραμμένο στο αιμομικτικό σεξ, όλη η γοητευτική σκληρότητα των χαρακτήρων του Game of Thrones είναι εδώ, σε μια εναλλακτική Ιστορία εμπνευσμένη ταυτόχρονα από τον βρετανικό Μεσαίωνα, τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, την ελληνική αρχαιότητα και κάθε παρακλάδι της κλασικής ιστοριογραφίας, πάντοτε εμβαπτισμένη στην καλπάζουσα όσο και μεθοδική φαντασία του αμερικανού συγγραφέα.
Το αυτοτελές και ολοκληρωμένο σύμπαν του George R.R. Martin έχει τη δική του γλώσσα, τις δικές του τελετουργίες, καθώς και ένα βίαιο, ακραία βίαιο εθιμικό δίκαιο στα μονοπάτια του οποίου εύκολα θα προσανατολιστούν οι εκατομμύρια φανατικοί του αναγνώστες.
Εδώ κάνουν την εμφάνισή τους για πρώτη φορά οι Ταργκάρυεν και οι Σταρκ, οι Λάννιστερ, οι Μπαράθηον και οι Γκρέυτζοϋ, οι Τάλλυ, οι Άρρυν, οι Ταϊρέλ και οι Μαρτέλ, εδώ δεσπόζουν και το Κινγκς Λάντινγκ, το Στορμς Έντ, το Γουίντερφελ, το Κάστερλυ Ροκ, το Σάνσπηαρ και το Χάρρενχαλ, στις σελίδες αυτές απλώνεται από άκρου εις άκρον η αγριότητα των Επτά Βασιλείων, εδώ υπαινίσσεται και το αίνιγμα του Ολέθρου της Βαλύρια.
Έστω και αν το τηλεοπτικό Game of Thrones δεν ολοκληρώνει κανένα από τα ζητήματα που μένουν ανοιχτά στα πέντε πρώτα βιβλία του «Τραγουδιού της Φωτιάς και του Πάγου», εμβαθύνει θεαματικά το πανόραμα της μυθοπλασίας του.
Μεγαλείο και παρακμή, θριαμβικές κορυφώσεις και κατακλυσμιαίες πτώσεις, πολύπλοκες σχέσεις που καθορίζονται από τεράστιο αριθμό μεταβλητών, βασίλεια που σφυρηλατούνται στη φωτιά και το ατσάλι προτού πέσουν σαν ντόμινο.
Με τη συνέχεια του «Χορού των δράκων» να επίκειται από το 2011, με περισσότερα από 90 εκατομμύρια πωλήσεων παγκοσμίως να πιστοποιούν την εξάπλωση του έργου του συγγραφέα και με εμάς, το κοινό του, να περιπολούμε σαν αδέσποτοι ανταρόλυκοι τα ειδησεογραφικά δελτάρια, τα tweet και τα blog posts για updates και πιθανές ημερομηνίες έκδοσης, τώρα που χάσαμε τη συνέχεια της ιστορίας του «Τραγουδιού της Φωτιάς και του Πάγου», καταλαβαίνουμε την αξία του.
Θα είναι το magnum opus της λογοτεχνίας επικής φαντασίας ένα ατελές όμορφο ναυάγιο, ένα μοναδικό αφηγηματικό ταξίδι του οποίου η έκταση καταλαμβάνει ήδη 5550 σελίδες και του οποίου δεν πρόκειται ποτέ να γραφτεί το τέλος; Τα ωραιότερα έργα τέχνης συχνά προκύπτουν από μια έμμονη ιδέα. Μένει να δούμε αν ο George R.R. Martin θα την ολοκληρώσει.
Game of Thrones: Πού σταματούν τα βιβλία - Ποιες οι διαφορές με τη σειρά
Χρήσιμες ερωταπαντήσεις για τη σχέση και τις διαφορές μεταξύ τηλεοπτικού και μυθιστορηματικού Game of Thrones:
Ποιος κυβερνά τον βορρά;
Οι προδοτικοί Μπόλτον εξακολουθούν να διαφεντεύουν το Γουίντερφελ, έστω και αν οι κυριαρχία τους εμφανίζει ρωγμές, καθώς εξυφαίνονται αρκετές έριδες μεταξύ των υποτελών αρχόντων τους. Ο Στάννις Μπαράθηον εκστρατεύει προς το κάστρο των Σταρκ, όντας καθηλωμένος σε χιονοθύελλα, σε μια δική του εκδοχή του Στάλινγκραντ.
Πού βρίσκονται η Σάνσα και η Άρυα;
Η Σάνσα παραμένει στην Κοιλάδα του Άρρυν, παριστάνοντας την μπάσταρδη κόρη του Μικροδάχτυλου. Οι περισσότεροι εξακολουθούν να πιστεύουν ότι συμμετείχε στη δολοφονία του Τζόφρυ. Η Άρυα βρίσκεται ακόμη στο Μπράαβος. Έχει μόλις ανακτήσει την όρασή της.
Είναι στο κατόπι του Τζέιμι Λάννιστερ η Μπριέν του Ταρθ;
Η Λαίδη Στόουνχαρτ (aka Κέιτλιν Σταρκ) έβαλε τη Μπριέν να ορκιστεί ότι θα σκοτώσει τον Τζέιμι. Στο σημείο που σταματούν τα βιβλία τον έχει μόλις εντοπίσει στις παραποτάμιες περιοχές και του λέει ψέματα ότι ξέρει πού είναι η Σάνσα και ότι ο Βασιλοκτόνος θα πρέπει να την ακολουθήσει.
Πού είναι ο Τύριον; Ζει ο Τάιγουιν;
Ο Τύριον απήχθη από τον Τζόρα Μόρμοντ και αμφότεροι έπεσαν στα χέρια δουλοκτητών. Ο Τάιγουιν είναι νεκρός από το χέρι του γιου του, όμοια με την εκδοχή της σειράς.
Τι κάνει ο Τζον Σνόου; Είναι πεθαμένος;
Ο Τζον Σνόου έχει μόλις μαχαιρωθεί, όχι ωστόσο από τη λάμα του Σερ Άλισερ, αλλά έπειτα από χτυπήματα μελών της Νυχτερινής Φρουράς.
Η δολοφονία του επίσης βγάζει συνεκτικότερο νόημα στα βιβλία, καθώς σκοτώνεται ακριβώς αφότου προσπαθεί να επιστρατεύσει τους Άγριους για να τον βοηθήσουν να πάει στο Γουίντερφελ και ενώ ο Ράμσεϊ Μπόλτον του έχει ήδη στείλει την απειλητική επιστολή.
Τι γίνεται στο Κινγκς Λάντινγκ;
Η Μάρτζορι κρατείται από τους θρησκευτικούς φονταμενταλιστές. Η Σερσέι αναμένει τη δίκη της.
Πού βρίσκεται η Μητέρα των Δράκων;
Η θυελλογέννητη Νταινέρυς Ταργκάρυεν περιπλανάται στο Έσσος και συγκεκριμένα στη θάλασσα των Ντοθράκι. Ο Ντρόγκον είναι ο μοναδικός δράκος που τη συνοδεύει, και στον επίλογο του «Χορού των δράκων», τους ανακαλύπτει ο Καλ Τζάκο και το καλασάρ του. Το τέλος του βιβλίου τη βρίσκει σε αιχμαλωσία.
Θα τελειώσει ποτέ ο George R.R. Martin τους ανέμους του χειμώνα;
Για όσους ανάμεσά μας έχουν δυσκολευτεί να τηρήσουν προθεσμίες, τίποτε δεν μπορεί να συγκριθεί με το συγγραφικό μπλοκ που βιώνει ο George R.R. Martin, καθώς οι αναγνώστες του αδημονούν για το επόμενο μυθιστόρημα της σειράς «Το Τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου» εδώ και περίπου 14 χρόνια.
Θα εκδοθεί άραγε ποτέ το πολυαναμενόμενο «Οι άνεμοι του χειμώνα» ή μήπως η σειρά επικής φαντασίας θα μείνει για πάντα ημιτελής; Εάν μάλιστα αναλογιστεί κανείς ότι θα απαιτηθεί και έβδομο βιβλίο για να ολοκληρωθεί η σάγκα, καθώς και το γεγονός ότι ο Αμερικάνος λογοτέχνης είναι ήδη 75 ετών, γίνεται ευνόητο πως οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος όσων λαχταρούν το πραγματικό φινάλε του Game of Thrones, όπως ακριβώς το οραματίστηκε ο δημιουργός του.
Ας ανατρέξουμε στα σημαντικότερα updates γύρω από την πρόοδο του βιβλίου, σύμφωνα με όσα έχει αποκαλύψει ο ίδιος μέσα από το προσωπικό του μπλογκ, αλλά και από τις κατά καιρούς δηλώσεις του στα ΜΜΕ.
Απρίλιος 2011: Σε συνέντευξή του στον Guardian, o Martin προβλέπει ότι το «Οι άνεμοι του χειμώνα» θα χρειαστεί 3 χρόνια για να ολοκληρωθεί: «Ρεαλιστικά, θα μου πάρει τρία χρόνια για να τελειώσω το επόμενο με καλό ρυθμό», είπε, προσθέτοντας, «Ελπίζω να μη μου πάρει έξι χρόνια όπως το τελευταίο».
Ιούλιος 2011: Εκδίδεται ο «Χορός των δράκων». Ο συγγραφέας δημοσίευσε το πέμπτο μυθιστόρημα της σειράς τον Ιούλιο του 2011. Μέχρι σήμερα, εξακολουθεί να είναι το τελευταίο βιβλίο του «Τραγουδιού της Φωτιάς και του Πάγου» και κλείνει με άφθονα αγωνιώδη σημεία, συμπεριλαμβανομένου του θανάτου του Τζον Σνόου. Το μυθιστόρημα βγαίνει στις προθήκες των βιβλιοπωλείων μόλις λίγες εβδομάδες μετά το φινάλε της πρώτης σεζόν του τηλεοπτικού Game of Thrones.
Ιανουάριος 2017: Ο George R.R. Martin προβλέπει ότι το έκτο βιβλίο θα κυκλοφορήσει «φέτος». Ένα χρόνο αργότερα, παραδέχεται ότι δεν έχει σημειώσει πρόοδο.
Δεκέμβριος 2022: Ο συγγραφέας δηλώνει ότι του απομένουν 400 με 500 σελίδες για να ολοκληρώσει το «Οι άνεμοι του χειμώνα».
Ο Martin έγινε πιο συγκεκριμένος σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Stephen Colbert, λέγοντας ότι έχει γράψει περίπου 1.100 και ότι έπρεπε να γράψει μερικές εκατοντάδες περισσότερες. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Martin αναφέρεται σε χειρόγραφο κείμενο, το οποίο διαφέρει σημαντικά από το τελικό προϊόν, έπειτα από την επιμέλεια και τις διάφορων τύπων αναθεωρήσεις. Συγκριτικά, τα «Θύελλα από ατσάλι» και «Ο χορός των δράκων» αποτελούνταν από περίπου 1.500 σελίδες χειρογράφου, αλλά ήταν περίπου 1.000 σελίδες το καθένα όταν δημοσιεύτηκαν.
Σε Q&A για λογαριασμό του εκδότη του, Penguin Random House, ο Martin ανέφερε ότι πλέον χρονοβόρα διαδικασία ήταν οι συνεχείς επανεγγραφές: «Διάβασα κάποια κεφάλαια που είχα γράψει νωρίτερα, και δε μου άρεσαν αρκετά, έσκισα τις σελίδες και άρχισα να γράφω ξανά».
Νοέμβριος 2023: Άλλο ένα πισωγύρισμα. Μιλώντας στο Bangcast, ο συγγραφέας είπε ότι είχε ακόμη ολοκληρώσει μόνο 1.100 σελίδες, τον ίδιο αριθμό που είχε φτάσει ένα χρόνο πριν.
«Ίσως θα έπρεπε να είχα αρχίσει να γράφω μικρότερα βιβλία όταν το ξεκίνησα, αλλά είναι δύσκολο», είπε. «Σε κάθε περίπτωση το GoT είναι το έργο που κυριαρχεί στο μεγαλύτερο μέρος της επαγγελματικής μου ζωής».
Για όσους δεν έχουν εξοικείωση με τις συγγραφικές μεθόδους του George R.R. Martin, αξίζει να σημειωθεί ότι περιγράφει την αφηγηματική του μέθοδο ως «κηπουρική»: Το world building είναι το έδαφος στο οποίο σπέρνει χαρακτήρες παρατηρώντας πού μπορούν να καταλήξουν με βάση την προσωπικότητα και την αντίδρασή τους σε εκάστοτε καταστάσεις, χωρίς κανένα προκαθορισμένο σχέδιο. Όλα αυτά σε αντιδιαστολή με έναν αρχιτέκτονα συγγραφέα, ο οποίος προσχεδιάζει καθετί στην παραμικρή λεπτομέρεια.
Σε κάθε περίπτωση, τίποτα δεν είναι τόσο αγριεμένο όσο μια ορδή διψασμένων αναγνωστών, όλων εμάς που περιμένουμε τη συνέχεια της ιστορίας, αλλά και την αποκατάσταση της αδικίας που επιφύλαξε στο κοινό του το φινάλε του τηλεοπτικού Game of Thrones. Winter is coming; Δεν παύουμε να ελπίζουμε.
Δειτε περισσοτερα
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Η θρυλική Blondie ξεκίνησε πρόσφατα μία συνεργασία με τη μάρκα ένδυσης Wildfang, η οποία εστιάζει στη δημιουργία ενδυμάτων χωρίς φύλο και με δυναμικό, ασυμβίβαστο ύφος
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Τα κοσμήματα με τα γράμματα και την περίτεχνη τέχνη της Charlotte Chesnais
Aγόρια ντυμένα γυναίκες, με εξαιρετικό μπρίο και αριστοτεχνική θηλυκότητα, προσέφεραν ένα εκρηκτικό show