Trending Now

Η νέα διαφήμιση της Jaguar αναστατώνει και προκαλεί σάλο

Επαναστατική στροφή ή κοινωνική παράλειψη;

Αλκιβιάδης Σιαράβας
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Η στρατηγική του «breaking the mould» έχει ενδιαφέρον, αλλά η έλλειψη του ίδιου του προϊόντος στην διαφήμιση (τα αυτοκίνητα) είναι άκρως τολμηρή!

Η νέα διαφήμιση της Jaguar, με το ανατρεπτικό της μήνυμα και την έλλειψη αναφοράς στο ίδιο το προϊόν, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις – και όχι μόνο από παραδοσιακούς συντηρητικούς κύκλους. Η απόφαση της Jaguar να σπάσει με τα παραδοσιακά αυτοκινητοβιομηχανικά στερεότυπα και να επικεντρωθεί σε έναν πιο συμπεριληπτικό, πολυπολιτισμικό κόσμο προκαλεί μια διττή αντίδραση: από τη μία πλευρά, η πρόταση της να εισέλθει σε μια νέα εποχή κοινωνικής συνείδησης και πολιτικής ορθότητας φαντάζει ως μια προοδευτική κίνηση· από την άλλη, όμως, οι αμφισβητίες του «woke» κινήματος υποστηρίζουν πως η Jaguar προσπαθεί να εκμεταλλευτεί κοινωνικές αξίες για εμπορικούς σκοπούς, χωρίς να έχει ουσιαστική σύνδεση με τις ανάγκες της κοινωνίας και τους πραγματικούς αγώνες της.

Η διαφήμιση δείχνει μοντέλα με πολύχρωμα εντυπωσιακά ρούχα, τα οποία περνούν μπροστά από φωτεινά και ζωηρά φόντα, ενώ πάνω τους προβάλλονται φράσεις όπως «σπάσε τα καλούπια», «ζήσε ζωντανά», και «μην αντιγράψεις τίποτα». Η Jaguar, με αυτό το εγχείρημα, απομακρύνεται από το παραδοσιακό προφίλ του «αυτοκινήτου της ελίτ», θέλοντας να επαναπροσδιορίσει την εικόνα της ως μια μάρκα που είναι ταυτόχρονα σύγχρονη, δυναμική και ανοικτή σε διαφορετικές κοινωνικές ταυτότητες και αξίες.

Ωστόσο, σε έναν κόσμο όπου οι «woke» κατηγορίες συχνά χρησιμοποιούνται για να καταδικάσουν κάθε προοδευτική κίνηση, η Jaguar βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα κύμα αντίδρασης. Αντιδράσεις που επικρίνουν την εταιρεία για το ότι επιλέγει να επικεντρωθεί σε θέματα κοινωνικής ισότητας και συμπερίληψης, αντί να προβάλλει το ίδιο το αυτοκίνητο, το οποίο θα έπρεπε να είναι το κεντρικό προϊόν της διαφήμισης. Οι αντιδράσεις αυτές δεν είναι τυχαίες – η στρατηγική του «woke» marketing έχει γίνει το επίκεντρο ενός πολιτικού πολέμου, ειδικά στον δυτικό κόσμο, όπου κάθε κίνηση που σχετίζεται με την κοινωνική δικαιοσύνη ή την ισότητα, αντιμετωπίζεται από κάποιους ως μια προσπάθεια «εξέγερσης» κατά των παραδοσιακών αξιών.

Η απάντηση της Jaguar, που καλεί μάλιστα τον Elon Musk να παρακολουθήσει την επόμενη παρουσίαση του brand, δείχνει τη στρατηγική της να στηρίξει τη θέση της στην κοινωνική συμπερίληψη και την ανατροπή των παραδοσιακών κοινωνικών κανόνων. Η κοινωνική ένταση γύρω από το «Go woke, go broke» (Γίνε woke και θα καταρρεύσεις) δείχνει πόσο εύκολα μια εταιρεία μπορεί να γίνει στόχος αυτών των αντιδράσεων, ιδιαίτερα όταν προσπαθεί να αμφισβητήσει τον status quo και να προχωρήσει σε μια πιο κοινωνικά συνειδητοποιημένη ταυτότητα.

Παρόλα αυτά, η αξία αυτής της στροφής για την Jaguar είναι σημαντική από μια αριστερή σκοπιά, καθώς αναδεικνύει την ανάγκη για ενίσχυση των κοινωνικών αξιών και την καταπολέμηση των διακρίσεων σε όλα τα επίπεδα. Ειδικά στον κόσμο των αυτοκινήτων, που συχνά συνδέεται με την παραδοσιακή, ανδρική, και ελίτ εικόνα, η προσπάθεια της Jaguar να επαναστατήσει και να προβάλλει μια εικόνα ποικιλίας, διαφορετικότητας και κοινωνικής ένταξης είναι κάτι που αξίζει να αναγνωριστεί. Ταυτόχρονα, με τη νέα καμπάνια, η Jaguar φέρνει στην επιφάνεια ένα σημαντικό ερώτημα για τις εταιρείες: Είναι πραγματικά προοδευτική η εμπορική προσέγγιση, αν αυτή η στροφή γίνεται απλώς για να καλύψει μια ανάγκη επικοινωνιακής διαφοροποίησης χωρίς να υπάρξει ουσιαστική υποστήριξη στις πραγματικές κοινωνικές προκλήσεις;

Το rebranding της Jaguar, παρά τις αντιδράσεις του συντηρητικού κοινού, μπορεί να θεωρηθεί μια δήλωση υπέρ της προόδου και της κοινωνικής ευθύνης. Όμως, η ουσία του εγχειρήματος δεν βρίσκεται μόνο στο να απομακρυνθεί από την παραδοσιακή εικόνα της ελίτ, αλλά και στο να επανακαθορίσει τις αξίες που πραγματικά ενσαρκώνει και να συνδεθεί με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας μας. Αν τελικά αυτή η κίνηση αποδώσει, τότε η Jaguar δεν θα είναι μόνο μια αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και μια επιχείρηση που προχωρά σε μια πραγματική κοινωνική επανάσταση, επαναστατώντας όχι μόνο ενάντια στις παλαιές εικόνες της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και σε εκείνες της κοινωνικής ανισότητας και αποκλεισμού.

Το ερώτημα για κάθε marketing επαγγελματία: η Jaguar προσπαθεί να επαναστατήσει στον κόσμο του «woke capitalism»… η κίνηση θα αποδειχτεί βιώσιμη και συνεπής με τη μάρκα;