Trending Now

#Βlockout2024: Γιατί οι χρήστες μπλοκάρουν celebrities στα social media

Η διαδικτυακή καμπάνια που ξέσπασε μετά τη σιωπή των καλεσμένων του Met Gala για την επίθεση του Ισραήλ στη Ράφα

Μαρία-Ιωάννα Σιγαλού
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Celebrity Block Party: διαδικτυακό κίνημα με στόχο το μπλοκ των celebrities για τη σιωπή τους για την Παλαιστίνη

Στις 6 Μαΐου, ανάμεσα στα εντυπωσιακά φορέματα, τα λαμπερά κοσμήματα και τα φωτογραφικά φλας του Met Gala, 27 διαδηλωτές συνελήφθησαν στο Upper East Side για συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης, την ώρα που οι ισραηλινές δυνάμεις κατέλαβαν το πέρασμα της Ράφα, στο οποίο βασίζονταν οι εκτοπισμένοι Παλαιστίνιοι για την απομάκρυνσή τους στην Αίγυπτο – δύο «κόσμοι», σε έναν κόσμο. Σύντομα, τον γύρο του διαδικτύου έκαναν εικόνες των καλεσμένων, σε αντιπαράθεση με φωτογραφίες βαριά τραυματισμένων παιδιών παλαιστινιακής καταγωγής. Αυτή η μεγάλη αντίθεση, τα δύο παράλληλα σύμπαντα που φαίνονταν να μην αλληλοεπιδρούν, χλιδή στη Νέα Υόρκη και πόλεμος στη Μέση Ανατολή, άρχισαν να εξοργίζουν τους χρήστες. Συν του ότι, ενώ στα Όσκαρ 2024 αρκετοί διάσημοι εκφράστηκαν πολιτικά φορώντας μια κόκκινη καρφίτσα για την υποστήριξη της οργάνωσης Artists4Ceasefire –η οποία τάσσεται κατά των επιθέσεων του Ισραήλ στη Γάζα– το Met Gala «περπάτησε» σε διαφορετικό δρόμο, χωρίς να υπάρξει πολιτικός ή κοινωνικός σχολιασμός.

Έτσι, σε απάντηση της σιωπής των διασημοτήτων σχετικά με τα γεγονότα στη Γάζα και σε συνδυασμό με την φανταχτερή εκδήλωση που, όπως πολλοί υποστηρίζουν, πρόκειται για εκδήλωση επίδειξης πλούτου (75.000 δολάρια το εισιτήριο), πολλοί άνθρωποι άρχισαν να προωθούν την καμπάνια «Celebrity Block Party».

Τι είναι το «Celebrity Block Party»

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα κίνημα «ψηφιακής γκιλοτίνας» που βρίσκεται σε εξέλιξη. Με την ονομασία «Celebrity Block Party» ή «Blockout 2024» ή «Celebrity Block List», πρόκειται για μια διαδικτυακή καμπάνια και διαμαρτυρία κατά της κουλτούρας των celebrities. Συγκεκριμένα, αφορά το block (και cancelling) ανθρώπων με επιρροή που δεν έχουν όμως ακόμη χρησιμοποιήσει τη δύναμη ή τα προνόμιά τους για να πάρουν θέση για την ανθρωπιστική κρίση που έχει καταστρέψει χιλιάδες ανθρώπους.

Σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένου του TikTok και του X (πρώην Twitter), οι άνθρωποι αναρτούν λίστες διασημοτήτων που ζητούν να μπλοκαριστούν μαζικά, με το σκεπτικό ότι αυτά τα δημόσια πρόσωπα είναι εκτός πραγματικότητας και δεν χρησιμοποιούν τις τεράστιες και ευρείας εμβέλειας πλατφόρμες τους για καλό σκοπό. Hashtags που κυμαίνονται από #celebrityblocklist, #letthemeatcake και #blockout2024 χρησιμοποιούνται για να κινητοποιήσουν όλο και περισσότερο κόσμο στο διαδικτυακό μποϊκοτάζ, το οποίο στοχεύει σε μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα του κόσμου, από τις Kardashians μέχρι τη Zendaya και την Taylor Swift.

Μέχρι στιγμής:

  • Η Zendaya έχασε 153.000 followers στο Instagram και 40.000 στο X.
  • Η Kim Kardashian έχασε 780.000 followers στο Instagram.
  • Η Kylie Jenner έχασε 540.000 followers στο Instagram και 53.000 στο X.
  • Η Beyonce έχασε 689.000 followers στο Instagram.
  • Η Rihanna έχασε 110.000 followers στο X.
  • Η Billie Eilish έχασε 1,1 εκατομμύρια followers στο Instagram.
  • Η Selena Gomez 1 εκατομμύριο followers στο Instagram και 100.000 στο X.

Πώς προέκυψε το κίνημα Celebrity Blockout 2024

Αν και χρήστες, πιέζουν διάφορους celebrities να υποστηρίξουν την Παλαιστίνη για περισσότερους από έξι μήνες, το Block Party πρωτο(προέκυψε) μετά από την αστοχία μιας influencer. Η Haley Kalil, η οποία είχε προσκληθεί να πάρει συνεντεύξεις από τους συμμετέχοντες στο Met στο The Mark Ηotel στο Μανχάταν, δημοσίευσε ένα βίντεο με τον εαυτό της να κάνει lip-synching σε έναν δημοφιλή ήχο του TikTok που περιείχε τη φράση «let them eat cake» – η διαβόητη φράση που ειπώθηκε από τη βασίλισσα Μαρία Αντουανέτα προς τους πεινασμένους χωρικούς. Το viral κλιπ χαρακτηρίστηκε αμέσως ως «κουφό» από τους διαδικτυακούς επικριτές, οι οποίοι επεσήμαναν την ειρωνεία ότι το πλούσιο και ακριβό Met Gala έλαβε χώρα την ώρα που διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης οργανώνονταν έξω από τον χώρο. «Η επιλογή του ήχου που χρησιμοποιείς είναι άγρια. Ζούμε πραγματικά σε έναν δυστοπικό κόσμο» έγραψε ένας χρήστης.

Το βίντεο της Kalil διαγράφτηκε και η ίδια ζήτησε συγγνώμη για τη χρήση του εν λόγω ήχου στο TikTok. «Ποτέ δεν θα επέλεγα επίτηδες έναν ήχο για να αναδείξω την ανισότητα του πλούτου ή τον ελιτισμό. Ποτέ δεν σκέφτηκα καν ότι θα εκλαμβανόταν με αυτόν τον τρόπο, επειδή δεν ήμουν αρκετά ελίτ για να με καλέσουν καν στο Met Gala, επειδή δεν είμαι ελίτ. Είμαι ένας κανονικός άνθρωπος» δήλωσε το μοντέλο. «Ο χαζός εαυτός μου απλά χρησιμοποίησε ένα ηχητικό που νόμιζα ότι ήταν viral και trending και που ο κόσμος αναγνώριζε από την ταινία “Marie Antoinette” του 2006. Δεν το σκέφτηκα τόσο πολύ και γι' αυτό λυπάμαι».

Παρ’ όλα αυτά, η χρήστης του TikTok Rae (@ladyfromtheoutside) ξεκίνησε το «μπλοκάρισμα» χρησιμοποιώντας τον όρο «ψηφιακή γκιλοτίνα» ή «digitine» (σε συντομία), ζητώντας από τους χρήστες να ξεκινήσουν κάνοντας unfollow συγκεκριμένα την Baylee. Η αναφορά στη «γκιλοτίνα» συνδέεται με τη φράση που χρησιμοποίησε η Baylle, καθώς τόσο ο Λουδοβίκος ΙΣΤ' όσο και η βασίλισσα εκτελέστηκαν με γκιλοτίνα μετά την επικράτηση της επανάστασης. «Tους δώσαμε τις πλατφόρμες τους. Ήρθε η ώρα να τις πάρουμε πίσω, να πάρουμε τις προβολές μας, τα likes μας, τα σχόλιά μας, τα χρήματά μας», δήλωσε η Rae σε ένα βίντεο που συγκέντρωσε πάνω από δύο εκατομμύρια προβολές.

Έπειτα, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο θεώρησαν ότι το Met Gala ήταν το κερασάκι στην τούρτα και εδώ και 10 ημέρες χρησιμοποιούν το κουμπί block ως «ψηφιακή γκιλοτίνα» ή «digitine», όπως το έχει ονομάσει η Rae.

Τι λένε οι χρήστες για το Celebrity Blockout 2024

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το Block Party έχει σκοπό να βοηθήσει τους ανθρώπους να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους και να δημιουργήσουν ένα «βήμα» για δύσκολες συζητήσεις. «Πρόκειται για μια λαϊκή ώθηση για λογοδοσία και κοινωνική ευθύνη από όλα τα μέλη της κοινότητας, διασημότητες ή μη» αναφέρουν χρήστες. Κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι πρόκειται απλώς για μια αφορμή που έως κύριο αίτιο έχει την αγανάκτηση του κόσμου λόγω των τεράστιων χρηματικών απολαβών των celebrities από την υπέρμετρη προσοχή των χρηστών. «Οι σχέσεις μας με διάσημους είναι καταχρηστικές, με την έννοια ότι οι διασημότητες δεν γνωρίζουν ποιοι είμαστε σε προσωπικό επίπεδο, αλλά αποκτούν τα έσοδά τους από την προσοχή μας και την εστίασή μας. Αυτά προστάζει η καταναλωτική κουλτούρα».

Άλλοι που συμμετέχουν στο κίνημα έχουν επίσης επισημάνει ότι η απογοήτευση από τις διασημότητες εν μέσω παγκόσμιων κρίσεων δεν είναι κάτι καινούργιο και ότι το κίνημα υπέρ της Παλαιστίνης προωθείται και εκφράζεται σε μεγάλο βαθμό από τους ανθρώπους – αυτούς που εργάζονται επί τόπου για να κάνουν την αλλαγή. «Δεν με νοιάζει αν η Kim Kardashian έχει ένα γαμ#### πράγμα να πει γι' αυτό. Με νοιάζει για τους ανθρώπους που βρίσκονται στο έδαφος και υποφέρουν, τους ανθρώπους που έχουν μορφωθεί εδώ στην Αμερική, που διαμαρτύρονται. Δεν με νοιάζουν οι διασημότητες και ούτε εσάς θα έπρεπε». Κάποιοι αναρωτιούνται γιατί όλο το spotlight πέφτει στους celebrities και όχι στην κινητοποίηση του κόσμου. «Γιατί έχουμε τόση εμμονή με το τι σκέφτονται οι διασημότητες για τα κοινωνικά κινήματα; Ενώ οι διασημότητες έχουν τα μέσα για να στρέψουν την προσοχή προς την Παλαιστίνη, εναπόκειται σε εμάς τους διαδικτυακούς χρήστες να επιλέξουμε πού θα εστιάσουμε το βλέμμα μας».

Ορισμένες κριτικές για το Block Party αναρωτιούνται ποιο είναι το νόημα της στόχευσης των βιομηχανιών ψυχαγωγίας και κατανάλωσης αντί των πολιτικών αντιπροσώπων. Αν θεωρήσουμε ότι η απλή εστίαση στους τελευταίους δεν ήταν καρποφόρα και δεδομένου ότι η πολιτική και η ψυχαγωγία αλληλοτροφοδοτούνται, ο κόσμος υιοθέτησε αυτή τη νέα τακτική. Θυμάστε όταν η Cardi B πήρε συνέντευξη από τον Joe Biden ενόψει των εκλογών του 2020; «Οι διασημότητες έχουν άμεση σχέση με τους πολιτικούς και θέλουμε να ενεργοποιήσουμε τις πλατφόρμες τους για να βοηθήσουμε να προωθηθεί περαιτέρω το κίνημα. Και οι διασημότητες είναι πολύ πιο εύκαμπτοι από τους πολιτικούς», αναφέρει η June Johnson, ακτιβίστρια του We The People (WTP), ενός από τα κινήματα αντίστασης πίσω από τη διαμαρτυρία του Met Gala σε συνέντευξη του στο Hyperallergic.

Επομένως, μας ζητείται να ασκήσουμε πίεση στις ελίτ αφαιρώντας την πλατφόρμα που τους δώσαμε εξ αρχής μέσω της προσοχής μας. Το Block Party είναι κάτι περισσότερο από το να αποσυντονίζουμε τους περισπασμούς – έχει τη δύναμη να επηρεάσει τον αλγόριθμο και τις προσπάθειες μάρκετινγκ που μας τροφοδοτούν με celebrity content με βάση τις αλληλεπιδράσεις μας. Αναμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί όλο αυτό.