Trending Now

Τα νέα trends στη μετα-κορωνοϊό εποχή

Κάνεις «ψώνια από εκδίκηση»; Πετάς πράγματα; Μαγειρεύεις στο σπίτι;

Γιάννης Νένες
ΤΕΥΧΟΣ 740
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι νέες τάσεις της μετα-κορωνοϊού εποχής: Declutter. Ditch your stuff. Bargain hunting. Από το «εκδικητικό shopping» μέχρι τις διαθήκες online.

Νέες τάσεις της εποχής μετά τον κορωνοϊο

Η περίοδος της καραντίνας ήταν, για τους περισσότερους, μία ευκαιρία για ενδοσκόπηση και αναθεώρηση. Οι σκέψεις μπήκαν σε τάξη, έγινε ανακατάταξη όσων θεωρούμε σημαντικά στη ζωή, ακόμα και οι καταναλωτικές μας συνήθειες άλλαξαν έστω κι αν αυτό είναι προσωρινό. 

Επιτέλους βρέθηκε λίγο κενός χρόνος για τακτοποίηση πραγμάτων που στοιβάζονταν (για χρόνια;) σε ντουλάπια και ράφια. Ήταν η ευκαιρία να γίνει το περιβόητο declutter, να απαλλαχθούμε από άχρηστα πράγματα που ούτε καν συναισθηματική αξία είχαν πια.

#declutter
Το declutter είναι μία σημαντική τάση τα τελευταία χρόνια, όσο η ζωή γίνεται όλο και περισσότερο ψηφιακή, τα αντικείμενα γίνονται όλο και πιο μικρά για όλο και πιο μικρά σπίτια, τα ρούχα απλουστεύονται, ο προσωπικός χώρος αποκτάει όλο και περισσότερο τη σημασία του ζεν καταφύγιου και λιγότερο του πιτ-στοπ στο καθημερινό αγχωτικό πρόγραμμα για μπάνιο-αλλαγή-ρούχων-έξοδο-και ύπνο. Άλλωστε, μία μεγάλη σταρ της «απαλλαγής από τα άχρηστα», η Γιαπωνέζα Marie Kondo είχε ήδη ανακαλύψει την τάση της εποχής από το 2015, με τα βιβλία της περί οργάνωσης του προσωπικού χώρου και τακτοποίησης να έχουν πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως και η αντίστοιχη εκπομπή της «Tidying Up» στο Netflix να είναι από τις δημοφιλέστερες. 

Εικονογράφηση: HYPOKONDRIAK

#Όχι πια binge shopping
Κι έτσι η προηγούμενη υστερία της άλλης τάσης, του binge shopping, του εθισμού στην αδρεναλίνη της υπερ-κατανάλωσης online, κυρίως κατά την περίοδο των γιορτών και των διακοπών, έδωσε τη θέση της σε αυτή την καινούργια που θα μπορούσε να έχει μότο το «Να μην αφήσεις τη ζωή σου να περάσει χωρίς να έχεις φορέσει όλα τα ζευγάρια κάλτσες που έχεις στο συρτάρι σου». Το binge shopping βασίζεται κυρίως στο αίσθημα του ότι χάνεις χρήματα αν δεν εκμεταλλευτείς τις μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις που προσφέρουν τα καταστήματα, συν του ότι είναι πάντα τόσο εύκολο να κάνεις χάζι στις βιτρίνες του internet και να αγοράζεις ακαριαία τα πάντα. 

#21 Day Habit Theory
Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει αν αυτή η νέα τάση μινιμαλισμού θα επιβιώσει για μεγάλο διάστημα, ενώ ήδη χιλιάδες επιχειρήσεις, από μικρά καταστήματα μέχρι πολυκαταστήματα, εστίαση, γυμναστήρια, χώροι αισθητικής, υφίστανται μεγάλες απώλειες. Υπάρχει η θεωρία «21 Day Habit Theory» που λέει ότι μία τάση δοκιμάζεται μέσα στο διάστημα 21 ημερών. Αν αντέξει και συνεχίσει μετά την 21η μέρα, τότε η αγορά πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα σε αυτή τη νέα συνήθεια. 
Η κυβέρνηση της Κίνας έχει αρχίσει να ενθαρρύνει τους καταναλωτές να επιστρέψουν στα μεγάλα mall και στα εστιατόρια, προσφέροντας χρηματικά voucher αξίας δισεκατομμυρίων από 10 έως 100 γιουάν (περίπου 1 έως 13 ευρώ). Οι άνθρωποι όμως είναι ακόμα διστακτικοί.
Οι έρευνες δείχνουν ότι το 20-30% των Κινέζων είναι ακόμα επιφυλακτικοί στην κατανάλωση, ενώ μία νεαρή Κινέζα που ακολούθησε το #ditchyourstuf, δήλωσε στο Reuters ότι μέσα στους δύο τελευταίους μήνες έβγαλε περίπου 650 ευρώ πουλώντας πράγματά της σε online αγορές από δεύτερο χέρι. 

Εικονογράφηση: HYPOKONDRIAK

#Μαγειρεύουμε περισσότερο στο σπίτι
Ο άφθονος ελεύθερος χρόνος στην καραντίνα έκανε τον κόσμο να θυμηθεί παλιές αγάπες νοστιμιάς, μαμαδίστικη κουζίνα και να αρχίσει πάλι να μαγειρεύει χορταστικά και παραδοσιακά ή να δοκιμάζει νέες συνταγές και γεύσεις. Η κινητικότητα στις ιστοσελίδες μαγειρικής και συνταγών ανέβηκε, όπως και στα online μαθήματα μαγειρικής.

#Φεύγοντας από τις πόλεις
Οι νέοι της Κίνας δεν πουλάνε μόνο ρούχα αλλά και ηλεκτρονικές συσκευές (προτιμώντας να έχουν άλλες μάρκες, φθηνότερες), ακόμα και τα κατοικίδιά τους πολλοί αφού έχουν αρχίσει να προγραμματίζουν να φύγουν από τις μεγάλες πόλεις όπως η Beijing και η Shanghai όπου το κόστος ζωής έχει γίνει πολύ υψηλό.

#Bargain-hunting 
Θα τολμούσαμε να πούμε ότι η μετά-τον-κορωνοϊό εποχή θα φέρει ένα τέλος της πολυτέλειας, τουλάχιστον όπως την ξέραμε μέχρι τώρα. Τα ήθη και οι εκτιμήσεις για το τι είναι μόδα, τι είναι ακριβό, τι φθηνό, τι κομψό και τι σημαίνει status στο σημερινό κόσμο θα αλλάξουν όπως ήδη έχει συμβεί με το να φοράει κανείς ρούχα περασμένης μόδας ή από δεύτερο χέρι. 
Το μεγαλύτερο site της Κίνας για μεταχειρισμένα προϊόντα, το Idle Fish, θυγατρικό του κολοσσού Alibaba, τον Μάρτιο χτύπησε ρεκόρ καθημερινών συναλλαγών. Η κυβέρνηση υπολογίζει ότι οι συναλλαγές στον χώρο των αγαθών από δεύτερο χέρι θα φτάσει για φέτος το ύψος των 130 δισεκατομμυρίων ευρώ (1 τρις γιουάν). 

Εικονογράφηση: HYPOKONDRIAK

#ditchyourstuff 
Όταν χρειάστηκε, λόγω κορωνοϊού, να ζήσουμε για πολλές μέρες στο σπίτι, άρχισε και το ξεδιάλεγμα.   
Η νέα τάση, συνέχεια του declutter, είναι το πιο δραστικό ditchyourstuff –μία λέξη–, ξεφορτώσου πράγματα. To #ditchyourstuff είναι το hashtag  που παίζει με μανία τις τελευταίες εβδομάδες στα κοινωνικά δίκτυα της Κίνας, όπως μεταδίδει το Reuters, με περισσότερα από 140 εκατομμύρια views. Τώρα πια, το ξεδιάλεγμα δεν έχει να κάνει μόνο με το ζεν ενός ήρεμου, τακτοποιημένου χώρου αλλά και με την τραυματισμένη βαριά οικονομία του καθένα, μετά την πανδημία. Απολύσεις, περικοπές μισθών, ανασφάλεια και οι καταναλωτές δεν καταναλώνουν πια, αλλά πουλάνε. 
Η δεύτερη σε μέγεθος οικονομία του πλανήτη, αυτή της Κίνας, βγαίνοντας από την καραντίνα δεν είδε τους νεαρούς Κινέζους να επιστρέφουν στις προηγούμενες καταναλωτικές τους συνήθειες αλλά να υιοθετούν «το λιγότερο είναι πιο πολύ», βγάζοντας τα ρούχα και τα πράγματά τους προς πώληση σε διαδικτυακά καταστήματα second hand. Οι επιπτώσεις του κορωνοϊού στην οικονομία ήταν σαν ένας συναγερμός για πολλούς. Βλέποντας τόσες επιχειρήσεις να καταρρέουν, ήταν φυσικό να αναλογισθούν τα δικά τους αποθέματα σε περίπτωση κρίσης. 

#Φθηνότερα προϊόντα
Αρχίζει η εποχή που η αγορά θα αναγκαστεί να προσαρμόσει τις τιμές της στη νέα πραγματικότητα. Από τις μικρές αγορές της γειτονιάς που, έτσι κι αλλιώς, διατηρούν το φιλικό προφίλ μέχρι τις μεγάλες αλυσίδες και τα μεγάλα brands, ο κόσμος αναζητάει το φθηνότερο γιατί, πια, δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. 

#bobok sobi
Το «εκδικητικό shopping» ή bobok sobi στα κορεατικά είναι η μαζική αντίδραση των Νοτιοκορεατών αμέσως μετά την άρση των απαγορευτικών μέτρων για την καραντίνα. Στο πρώτο τριήμερο-σαββατοκύριακο πλημμύρισαν τους εθνικούς δρόμους και τις παραλίες, ενώ τα μικρά καταστήματα έσφυζαν από ζωή και χρήμα που έρεε. Οι φούρνοι δεν προλάβαιναν να γεμίζουν τα ράφια τους με φρεσκοψημένα κέικ, το ίδιο και τα καταστήματα με είδη υγιεινής διατροφής και βιταμίνες. Αυτή η (απρόσμενη;) αντίδραση των Νοτιοκορεατών κάνει την κυβέρνηση (της πρώτης μεγάλης οικονομίας που χτυπήθηκε από τον κορωνοϊό μετά την Κίνα) να υπολογίζει να ανοίξει τα εμπορικά κέντρα, τους χώρους αναψυχής και τα τουριστικά μέρη νωρίτερα. 
Το «εκδικητικό shopping» εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα στο διαδίκτυο, κάτι που ήδη είχε αρχίσει να φαίνεται από τον Φεβρουάριο, όταν οικονομικοί παράγοντες στην Κίνα άρχισαν να αναφέρουν αυτό τον όρο. Το κακό είναι ότι μέσα στη διάθεση εκδίκησης παρατηρείται σε πολλούς και η διάθεση να μη φορούν μάσκα. 


Οι τάσεις στις αναζητήσεις στο διαδίκτυο

  • Μάσκες ασφαλείας με αναπνευστήρα Ν95 και χειρουργικές μάσκες (αύξηση αναζητήσεων από τον Φεβρουάριο, που ξεπέρασε κάθε όριο) 
  • Δάνεια για μικρές επιχειρήσεις (αύξηση 2.111%)
  • Τεράστια αύξηση αναζητήσεων για προϊόντα περιποίησης του δέρματος και των ποδιών, δηλαδή προϊόντα που ήξεραν ότι πριν θα έβρισκαν στους χώρους αισθητικής (156,52%).
  • «Πώς να κουρευτώ» (809%) 
  • Συνταγές για ψωμί (400%)
  • Συνταγές ζαχαροπλαστικής (132,56%)
  • Απλά, μαλακά ρούχα «για μέσα στο σπίτι» με κορυφαία αναζήτηση τα παντελόνια φόρμας (44,44%)
  • Home fitness (354,55%)
  • Γυμναστική στο γκαράζ (148,28%)
  • Peloton [όργανο γυμναστικής στο σπίτι] (120%).
  • «Πώς να έχω ωραία εμφάνιση στο Zoom». Η αναζήτηση αυτή είχε άνοδο από μηδέν, στις 14 Μαρτίου, σε 100 τις επόμενες μέρες (αύξηση 9900%). 
  • Μερικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ.
  • Μαθήματα online για παίξιμο μουσικών οργάνων (72%).
  • Δικηγορικά γραφεία που προσφέρουν ψηφιακά υπηρεσίες, είδαν μία νέα αναζήτηση στις σελίδες τους: «Πώς να κάνω τη διαθήκη μου online» (106,67%).