- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Julia Roberts: Tο χαμόγελο της Μόνα Λίσα
«Μα τι στόμα είναι αυτό;», αναφωνεί ένας Έλληνας θεατής
Το άρθρο εκδόθηκε στο τεύχος Νοεμβρίου 2008 του περιοδικού Jupiter
Είναι πολύ δύσκολο να ακολουθείς τα χνάρια κάποιου διάσημου συγγενή σου, γιατί οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες και συνήθως εις βάρος σου. Μπορεί ο Ερικ Ρόμπερτς να μην έγινε ποτέ αστέρι πρώτου μεγέθους, ήταν όμως ένα όνομα γνωστό στους καλλιτεχνικούς κύκλους και η Τζούλια πρωτογίνεται γνωστή ως αδελφή του. Ένας τίτλος που δεν έμελλε να κρατήσει για πολύ. Σε χρόνο μηδέν οι όροι αντιστράφηκαν.
The girl next door
«Μα τι στόμα είναι αυτό;», αναφωνεί ένας Έλληνας θεατής βλέποντας την Τζούλια Ρόμπερτς στο «Νύχτες με τον εχθρό μου», ένα μετριότατο φιλμ που φλερτάρει επικίνδυνα με τα όρια του b-movie. Ναι, δεν μπορείς να την πεις κλασικά όμορφη. Και ίσως να μην της λείπει ο ερωτισμός και το σεξ απίλ, πάντως Μόνικα Μπελούτσι δεν είναι.
Ίσως όμως ακριβώς αυτό να είναι και το μυστικό της επιτυχίας της, ότι δηλαδή είναι η πιο ευπαρουσίαστη εκδοχή του κοριτσιού της διπλανής πόρτας. Και τι επιτυχία; Καθώς είναι από τις ελάχιστες γυναίκες ηθοποιούς που μπορούν να ισχυριστούν ότι σε κάποια περίοδο της καριέρας τους το όνομά τους αρκούσε για να γεμίσει τις αίθουσες.
Οικογενειακό παρελθόν
Γεννήθηκε στις 28/10/1967, στη Γεωργία των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι γονείς της μπορεί να είχαν τις «κανονικές» δουλειές τους, αλλά ήταν και ηθοποιοί συγχρόνως. Την αγάπη για την υποκριτική τέχνη την πέρασαν στα τρία παιδιά τους, που έγιναν επίσης ηθοποιοί. Πρώτος ξεχώρισε ο μεγαλύτερος, ο Έρικ, η Τζούλια όμως θα γινόταν η σταρ της οικογένειας. Βέβαια, με Ήλιο, Ερμή και Ποσειδώνα στον Σκορπιό στο σκοτεινότερο σημείο του χάρτη, που την καθιστούν ένα εξαιρετικά ιδιωτικό άτομο, προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι επέλεξε να ασχοληθεί με ένα επάγγελμα με τα φώτα των προβολέων συνεχώς πάνω της.
Το μυστήριο λύνεται από τη Σελήνη της, που με ωροσκόπο Καρκίνο είναι ο κυβερνήτης του χάρτη της, και είναι το πιο ισχυρό από τα δύο φώτα, καθώς η Τζούλια είναι γεννημένη νύχτα. Η πολύ δυνατή αυτή Σελήνη λοιπόν βρίσκεται στο Λέοντα και είναι μια Σελήνη που θέλει να λάμψει και να δείξει τα ταλέντα της. Εξάλλου, ο Ήλιος της στον 4ο οίκο της οικογένειας δείχνει ότι για την Τζούλια η πορεία προς την αυτοπραγμάτωση πρέπει να είναι σύμφωνη με τις οικογενειακές της καταβολές.
Όμως, καθώς ο Ήλιος της είναι στον Σκορπιό και η Αφροδίτη, κυβερνήτης του 4ου οίκου, βρίσκεται στο ζώδιο της πτώσης της, την Παρθένο, και σε σύνοδο με τον Πλούτωνα, ο συναισθηματικός πόνος που πρέπει αργά ή γρήγορα να βιώσει κάθε Σκορπιός κάποια στιγμή της ζωής του θα εκδηλωθεί πρώτα μέσα στην οικογένεια. Εκτός του ότι οι γονείς της χώρισαν, ο πατέρας της πέθανε όταν εκείνη ήταν 10 χρόνων, μια εμπειρία που της άλλαξε τελείως -όπως ισχυρίζεται η ίδια- τη φιλοσοφία της για τη ζωή.
Ανθισμένη και pretty
Με την είσοδο του Πλούτωνα στο Σκορπιό, τα όποια σχέδιά της να γίνει κτηνίατρος εγκαταλείπονται και αποφασίζει να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στην ηθοποιία. Κάνει αρχικά ένα σύντομο πέρασμα σε ταινία του αδελφού της και έχει ένα μικρό ρολό σε τηλεοπτική σειρά, τη διετία όμως 1988-1990 με Κρόνο, Ουρανό και Ποσειδώνα στον Αιγόκερω σε ευνοϊκή όψη εξαγώνου με τους πλανήτες της στο Σκορπιό και σε ακόμα πιο ευνοϊκή όψη τριγώνου με τους πλανήτες της στην Παρθένο, εκτινάσσεται στα ύψη.
Το 1988 κάνει αισθητή την παρουσία της με το «Mystic pizza», το μεγάλο μπαμ όμως γίνεται την επόμενη χρονιά με τις «Ανθισμένες μανόλιες». Μια καθαρά γυναικεία ταινία, όπου οι αντρικοί ρόλοι είναι από δευτερεύοντες έως ανύπαρκτοι, με ένα εξαιρετικό γυναικείο cast. Προσέξτε ονόματα: Sally Field, Shirley MacLaine, Olympia Dukakis, Dolly Parton, Daryl Hannah.
Εν μέσω όλων αυτών των ιερών τεράτων, βλέπουμε τη νεαρή και άγνωστη στο ευρύ κοινό Τζούλια Ρόμπερτς στο ρόλο της διαβητικής κόρης της Sally Field, να συναγωνίζεται επάξια τα μεγαθήρια. Ένας ρόλος που, λόγω ωροσκοπίου, της ταιριάζει απόλυτα, καθώς συγκεντρώνει πολλά από τα αρχετυπικά θέματα του Σκορπιού και του Πλούτωνα, σύγχρονου κυβερνήτη του ζωδίου αυτού.
Μια νέα κοπέλα, που ακροβατεί μεταξύ ζωής και θανάτου και δεν θέλει να αφήσει το διαβήτη να της ρυθμίζει τη ζωή, συγκρούεται με τη μητέρα της που την εμποδίζει να ζήσει τη ζωή της στο φουλ, φοβούμενη τις επιπτώσεις. Στη σκηνή της κρίσης στο ινστιτούτο ομορφιάς είναι εξαιρετικά πειστική και η Shirley MacLaine δήλωσε στην αυτοβιογραφία της ότι, μετά τη σκηνή αυτή, η Τζούλια χρειάστηκε πολλή ώρα για να συνέλθει. Πείθει απόλυτα τόσο στις δραματικές σκηνές όσο και στις κωμικές και κρατάει υπέροχα τις ισορροπίες με τις συμπρωταγωνίστριές της. Καταφέρνει έτσι να κερδίσει τις εντυπώσεις και να γίνει η μοναδική από το λαμπρό αυτό cast που προτείνεται για Όσκαρ.
Την επόμενη χρονιά βγαίνει στις αίθουσες η ταινία που θα την κάνει διάσημη και θα την ανακηρύξει απόλυτη σταρ της δεκαετίας. Το «Pretty woman» μπορεί να κατακρεουργήθηκε από πολλούς -κριτικούς και μη- για το θέμα του, με την αιτιολογία ότι ακόμη κι ένα Βίπερ Νόρα έχει μεγαλύτερη αληθοφάνεια, όμως για την Τζούλια Ρόμπερτς γράφτηκαν μόνο ύμνοι.
Είναι τόσο χαριτωμένη, τόσο γλυκιά, που σε κάνει να ξεχνάς την παντελή έλλειψη ρεαλισμού που χαρακτηρίζει την ταινία και να απολαμβάνεις χωρίς ενοχές το αθώο παραμυθάκι. Η ταινία γίνεται διεθνής επιτυχία, αναβιώνει την καριέρα του Richard Gere που περνούσε περίοδο κάμψης και χαρίζει στην Τζούλια Ρόμπερτς τη δεύτερη υποψηφιότητά της για το Όσκαρ.
Μια Erin από ατόφιο χρυσάφι
Μετά το «Pretty woman», η καριέρα της Τζούλια Ρόμπερτς δεν είχε την αναμενόμενη συνέχεια. Μια σειρά από άτυχες επιλογές, που κάποιες βέβαια απέδωσαν καλύτερα από τις υπόλοιπες, άρχισαν να θέτουν την ισχύ του ονόματός της εν αμφιβόλω. Ηταν όμως νωπή ακόμα η ανάμνηση του «Pretty woman» και το star status της δεν αμφισβητήθηκε ποτέ.
Εκείνο που αμφισβητήθηκε είναι το κατά πόσον είναι και μεγάλη ηθοποιός πέρα από μεγάλη σταρ, καθώς η δυναμική της είσοδος στην κινηματογραφική βιομηχανία, με δύο συνεχόμενες υποψηφιότητες για Οσκαρ, έδιναν άλλες υποσχέσεις. Το 1997 πάντως, με την επιστροφή του Κρόνου, αποφασίζει να πάρει εκ νέου τα ηνία στα χέρια της και επιστρέφει δυναμικά στο είδος που την καθιέρωσε, αυτό της ρομαντικής κομεντί.
Η ταινία «Ο γάμος του καλύτερού μου φίλου» σπάει τα ταμεία και η Τζούλια στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα στους απανταχού επικριτές της. Δύο χρόνια μετά, βγαίνει στις αίθουσες το «Notting Hill», μια εξαιρετικά καλογραμμένη κομεντί όπου το βρετανικό χιούμορ συνδυάζεται υπέροχα με το ρομαντικό παραμύθι και γνωρίζει και πάλι τεράστια επιτυχία. Το γενέθλιο τετράγωνο της Σελήνης της με τον Ποσειδώνα υποδηλώνει ότι μπορεί θαυμάσια να υποδυθεί αυτούς τους ρόλους, καθώς είναι ένα από τα αρχέτυπα που καλείται να ενσαρκώσει. Η κορυφή είναι πλέον οριστικά δική της και δείχνει αποφασισμένη να κρατηθεί εκεί.
Μετά την επιβεβαίωση της επιτυχίας της, η Τζούλια φαίνεται να αναζητά ένα ρόλο που, πέρα από την εμπορική επιτυχία, θα φέρει και την πολυπόθητη καλλιτεχνική αναγνώριση. Το ρόλο αυτό της τον προσφέρει ο Στίβεν Σόντερμπεργκ με την ταινία «Erin Brockovich», μια αληθινή ιστορία για το πώς μια άνεργη μητέρα τριών παιδιών τα βάζει με το σύστημα και κερδίζει.
Υποδύεται μια έξυπνη λαϊκή κοπέλα, χαμηλής μόρφωσης, με τονισμένο μπούστο και με μια κυνική στάση απέναντι στον έρωτα και τη ζωή γενικότερα. Δηλαδή, το ακριβώς αντίθετο από το πρότυπο της Σταχτοπούτας που την ανέδειξε. Δεν λείπουν βέβαια οι χιουμοριστικές ατάκες, αλλά είναι πλέον καυστικές και σαρδόνιες. Οι κριτικοί τής γράφουν διθυράμβους και το πρώτο της Οσκαρ έρχεται ως φυσικό επακόλουθο.
Η νύφη το ‘σκασε
Στην προσωπική της ζωή τα πράγματα δεν κύλησαν τόσο ομαλά. Το τετράγωνο της Σελήνης με τον Ποσειδώνα δείχνει ότι κάπου μέσα της ψάχνει τον πρίγκιπα του παραμυθιού, η σύνοδος της Αφροδίτης με τον Πλούτωνα θέλει αυτό το ρομάντζο να συνδυάζεται κι από ένα έντονο πάθος, όμως ο Κρόνος, κυβερνήτης του 7ου οίκου της, σε πτώση στον Κριό και σε τετράγωνο με τον Aρη της στον Αιγόκερω, επιβάλλουν μια ρεαλιστικότερη αντιμετώπιση, διαφορετικά την περιμένουν ισχυρές απογοητεύσεις.
Οι οποίες και δεν έλειψαν. Ακυρώνει το γάμο της με τον Kiefer Sutherland λίγο πριν από την εκκλησία όταν μαθαίνει για τις περιπτύξεις του με κάποια στριπτιζέζ. Ο γάμος της με τον Lyle Lovett κρατάει λιγότερο από δύο χρόνια, με τις κακές γλώσσες να λένε ότι ο γνωστός τραγουδιστής της κάντρι δεν άντεξε άλλο να αναφέρονται σε αυτόν ως το ασχημόπαπο που παντρεύτηκε τον κύκνο. Ο δεύτερος γάμος της με τον καμεραμάν Daniel Molder της χαρίζει τρία παιδιά και κρατάει ακόμα, παρά τις φημολογούμενες κατά καιρούς κρίσεις. Σκορπιός όμως χωρίς κρίσεις δεν νοείται και μια ήρεμη και ήσυχη ζωή γι' αυτόν είναι απλά άνευρη.
Η φήμη μπορεί να περιμένει
Στην παρούσα φάση της ζωής της η Τζούλια είναι υποχρεωμένη να συνδυάσει τη δουλειά με τα καθήκοντά της ως μητέρα. Καθώς έχει τον Ποσειδώνα στον 5ο οίκο, των παιδιών, φαίνεται αποφασισμένη να μην αναθέσει την ανατροφή των παιδιών της αποκλειστικά σε νταντάδες και έτοιμη να κάνει τις απαραίτητες θυσίες.
Πράγματι, η καριέρα της φαίνεται να περνάει σε δεύτερη μοίρα, προς απογοήτευση των θαυμαστών της αν και η ίδια όχι πολύ καιρό πριν έλεγε: «Δεν είναι δύσκολο να ισορροπήσεις ανάμεσα σε καριέρα και οικογένεια. Έχω μια ευλογημένη ζωή και δεν μπορώ παρά να είμαι ευγνώμων για το πώς λειτούργησαν θετικά οι χρονικές συγκυρίες.». Κάποιοι λένε πως μετά το Οσκαρ αισθάνεται χορτασμένη και ότι δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα. Μήπως ξεχνάνε ότι είναι Σκορπιός;