- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Woody Allen: Allan watch the stars
Πάνω από 50 ταινίες και 21 υποψηφιότητες για Οσκαρ
Το άρθρο εκδόθηκε στο τεύχος Δεκεμβρίου 2008 του περιοδικού Jupiter
Το πραγματικό του όνομα είναι Allan Stewart Konigsberg.Έχει στο ενεργητικό του πάνω από 50 ταινίες, πάμπολλα σενάρια και 21υποψηφιότητες για Οσκαρ και φιγουράρει ως ο πιο παραγωγικός σκηνοθέτης, σεναριογράφοςκαι ηθοποιός του Χόλιγουντ. Ή μάλλον, της Νέας Υόρκης, καθώς οι σχέσεις του μετη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών δεν είναι και οι καλύτερες. Ο Γούντι Αλενφαίνεται να προτιμά τους δαιμόνιους ρυθμούς και να μην ασπάζεται καθόλου τηναρχή του «less is more». Μήπωςείναι Τοξότης; Ναι.
Κόντρα ρόλος
Δεν είναι όμως απλώς έναςΤοξότης, αλλά ένας Τοξότης με τριπλή σύνοδο Ήλιου-Δία-Ερμή. Αν απομονώσουμεαυτό το στοιχείο, θα λέγαμε ότι εδώ έχουμε τον κλασικότερο των Τοξοτών. Πέραόμως από την παραγωγικότητα, πολλά στοιχεία της ζωής του, πολλές αντιλήψεις καισυμπεριφορές του δεν συνάδουν με τη φύση του ζωδίου του, όπως αυτή περιγράφεταιστα αστρολογικά εγχειρίδια.
Απεχθάνεται τα ταξίδια κι έχει ρίξει άγκυρα στη ΝέαΥόρκη. Δηλώνει άθεος. Είναι εξαιρετικά απαισιόδοξος και πιστεύει ότι οιάνθρωποι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, τους φρικτούς και τους δυστυχισμένους. Ηζωή γι' αυτόν δεν έχει κανένα νόημα και σκοπό, απλά στους ανθρώπους συμβαίνουναπαίσια πράγματα χωρίς καμιά εξήγηση ή θεία παρέμβαση. Μάλλον πρέπει ναεξετάσουμε καλύτερα το αστρολογικό περιβάλλον στο οποίο γεννήθηκε.
Control freak
Την 1/12/1935 που γεννήθηκε ο ΓούντιΑλεν, είχαμε το εξής πλανητικό σκηνικό, όσον αφορά στους αργούς πλανήτες:Ποσειδώνας στην Παρθένο, Ουρανός στον Ταύρο, Πλούτωνας στον Καρκίνο, Χείρωναςστους Διδύμους και Κρόνος στους Ιχθύς. Ξεχωρίζουμε αρχικά τον Ποσειδώνα, τονΚρόνο και τον Χείρωνα, καθώς είναι γωνιακοί πλανήτες για τον Γούντι κι επομένωςέχουν πιο έντονη και εμφανή παρουσία στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του. ΟΠοσειδώνας στην Παρθένο δείχνει ότι για τη γενιά του Γούντι η λύτρωση θα έρθειμέσα από αυτό το ζώδιο.
Ο παράδεισος για τους ανθρώπους αυτούς περιλαμβάνειοπωσδήποτε την τάξη και τη διάκριση, ενώ εχθρός είναι το χάος. Μην ξεχνάμε ότιμιλάμε για μια εποχή αμέσως μετά το κραχ του 1929 στις Ηνωμένες Πολιτείες,δηλαδή για μια γενιά που μεγάλωσε σε ένα ανασφαλές περιβάλλον, καθώς τα πάνταμπορούν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή με τη συνδρομή και του Ουρανού από τονΤαύρο κι επομένως η δουλειά, η προσοχή και η οργάνωση είναι οι μόνες αξίες πουμπορούν να εξασφαλίσουν ευημερία.
Ο Κρόνος από τους Ιχθύς ενισχύει ακόμηπερισσότερο αυτή την αντίληψη, δίνοντας έναν τόνο απαισιοδοξίας μέσα από την πεποίθησηότι δεν υπάρχει Θεός και ότι, κι αν ακόμα υπάρχει, δεν μπορείς να στηρίζεσαιστις παρεμβάσεις του παρά μόνο στον εαυτό σου.
Τέλος, ο Χείρωνας από τουςΔιδύμους επικεντρώνεται στην προβληματική επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, σου δίνειτην αίσθηση ότι κανείς δεν σε καταλαβαίνει κι ότι το άμεσο περιβάλλον σου μπορείνα σε πληγώσει. Όλα τα παραπάνω δημιουργούν ένα κλίμα απομονωτισμού καιαποξένωσης και μια βαθιά χαραγμένη αντίληψη ότι ο κόσμος είναι σκληρός καιάδικος.
Οι πλανήτες του Γούντι στονΤοξότη έρχονται και κλείνουν το καρέ των πλανητών στα μεταβλητά ζώδια, άρα οΓούντι είναι ένας Τοξότης που πρέπει να λάβει υπόψη του τα προαναφερθέντα, είτετο θέλει είτε όχι. Και τα έλαβε. Στην αρχή της κινηματογραφικής καριέρας του,στα γυρίσματα του «What's new, Pussycat?», αντιμετωπίζει πάμπολλαπροβλήματα, τα οποία θα του δείξουν και το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει.
Σταρ με εγωιστικές απαιτήσεις, παραγωγοί να επεμβαίνουν στο έργο του καισκηνοθέτες να καταστρέφουν τα αστεία του τον κάνουν να συνειδητοποιήσει ότι ομόνος δρόμος για να πραγματοποιήσει το τοξοτίσιο όραμά του είναι να τα κάνειόλα μόνος του.
Ο Ποσειδώνας στην Παρθένο και στον 1ο οίκο του αφενόςυποδεικνύει ότι μόνο ο δικός του τρόπος είναι ο σωστός και αφετέρου του δίνειμια απέχθεια προς την ευθεία αντιπαράθεση. Δεν είναι ο τύπος που θα μπορούσε ναμαλώνει συνεχώς με τους συνεργάτες του και να διεκδικεί με τόλμη αυτό πουπιστεύει ότι του ανήκει.
Ο Κρόνος από τον 7ο εντείνει αυτό τοπρόβλημα και δείχνει πως αν ο Γούντι αφήσει το πάνω χέρι στους συνεργάτες του θαέχει πρόβλημα και επιπλέον, καθώς βρίσκεται σε όψη τετραγώνου με τους πλανήτεςτου στον Τοξότη, θα αισθάνεται καταπιεσμένος από τους άλλους που εμποδίζουν τηνελεύθερη έκφρασή του. Καθώς λοιπόν οι θέσεις αυτές στο χάρτη του επιβάλλουν ωςμόνη διέξοδο την αυτάρκεια, αυτό αποφασίζει και να εφαρμόσει. Πάντα βέβαια στιςπεριπτώσεις αυτές παραμονεύει ο κίνδυνος να γίνεις εξαιρετικά δύσπιστος και ναθέλεις να περνάνε όλα από τα χέρια σου.
Και εγένετο Γούντι
Ποιο είναι όμως το όραμά του; Τοόραμά του βρίσκεται στον 4ο οίκο, τον οίκο της οικογένειας, τηςπατρίδας, της καταγωγής, τον οίκο που έχει να κάνει με τις ρίζες και τιςκαταβολές μας. Να γιατί δεν εννοεί να εγκαταλείψει τη Νέα Υόρκη. Να γιατί έκανεπάνω από τριάντα χρόνια ψυχανάλυσης. Για να μάθει τον εαυτό του. Να γιατίσατιρίζει με τα κείμενά του την εθνικότητά του.
Ο τύπος που δημιούργησε καιεκδηλώθηκε σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια στην ταινία «Νευρικός εραστής» του 1977,τον οποίο βέβαια, με την υπερβολή που χαρακτηρίζει τους Τοξότες, τον ξεζούμισεμέχρι εκεί που δεν πάει, είναι πέρα για πέρα αυτοβιογραφικός. Όχι με την έννοιαότι του συνέβησαν τα ίδια γεγονότα, αλλά ως προς το ότι μοιράζεται με αυτόν τονίδιο τρόπο σκέψης και αντίδρασης.
Ένας δειλός, φοβισμένος Νεοϋορκέζος Εβραίος,με διάφορα συμπλέγματα και προβλήματα στις σχέσεις του, προσπαθεί να βάλει τάξηστο χάος της ζωής του ενδυόμενος πάντα το μανδύα της διανόησης. Η Σελήνη τουστον Υδροχόο σχηματίζει μια ωραία όψη τριγώνου με την Αφροδίτη του στον Ζυγό κιέτσι το κατ' εξοχήν νοητικό στοιχείο του αέρα ενισχύει τη φωτιά του Τοξότη.
Η καλοσύνη των ξένων
Βέβαια, ουδείς προφήτης στον τόποτου. Μπορεί να έχει αναγνωριστεί η αξία του από τους καλλιτεχνικούς κύκλους τηςΑμερικής και να χαίρει ιδιαίτερου σεβασμού, το κοινό όμως του γυρίζει ελαφρώςτην πλάτη, καθώς καμία ταινία του δεν έχει κάνει εντυπωσιακές εισπράξεις. Κι εδώέρχεται ως σωτήρας η Ευρώπη. Όταν ο Τοξότης δεν πάει στο εξωτερικό, πάει τοεξωτερικό στον Τοξότη.
Ο έντονος αντιαμερικανισμός που χαρακτηρίζει τηνευρωπαϊκή διανόηση, την κάνει να απλώνει προστατευτικά τις φτερούγες της σεοτιδήποτε η Αμερική απορρίπτει. Όταν μάλιστα ο Γούντι δηλώνει πως έχει γιαπρότυπο τον Μπέργκμαν και τον Κουροσάβα, και βλέποντάς τον να σνομπάρει τα Οσκαρ,η ευρωπαϊκή κουλτούρα τον αποδέχεται άνευ όρων και η αποδοχή αυτή τον βοηθάεινα βρίσκει χρηματοδότες για τις ταινίες του, οι οποίες έτσι κι αλλιώς δεν έχουνυψηλούς προϋπολογισμούς.
Τίμα το συνεργάτη σου
Και στην Αμερική πάντως οισυνάδελφοί του τον εκτιμούν και με μεγάλη χαρά δέχονται να παίξουν στις ταινίεςτου. Εκτός του ότι θα τους δώσει σίγουρα έναν καλογραμμένο ρόλο, μέσα από τονοποίο θα μπορούν να δείξουν το ταλέντο τους, μια συνεργασία με τον Γούντι Αλεντούς δίνει πρόσβαση σε ένα πιο «ποιοτικό» κοινό και τους εξασφαλίζειενδεχομένως και ορισμένες καλές κριτικές.
Πάντως, ο Γούντι φαίνεται να τουςπροσέχει ιδιαίτερα με τη Σελήνη του στον 6ο, τον οίκο των «υπηρετών»με την ευρεία έννοια. Μπορεί να μη δημιουργεί ένα ζεστό κλίμα στα γυρίσματα -Σελήνηστον Υδροχόο-, παρ' όλα αυτά δείχνει να τους φροντίζει τόσο ώστε να μπορούναυτοί να βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό. Πράγματι, πολλοί ηθοποιοίπροτείνονται ή κερδίζουν το Οσκαρ με ρόλους σε ταινίες του Αλεν.
Εκτός από την ΝταϊάνΚίτον, που έκανε μεγάλη καριέρα από μόνη της, ενδεικτικά αναφέρουμε την ΝταϊάνΓουίστ, που χρωστάει τα δύο της Οσκαρ σε αυτόν, τη Μίρα Σορβίνο που την έβγαλεαπό την αφάνεια, τον Μάρτιν Λαντάου που τον επανέφερε στο προσκήνιο και πολλούςάλλους που σε ταινία του Γούντι βρήκαν τη δικαίωση που ονειρεύονταν.
Σεξ, ψέματα και φωτογραφίες
Ποιος θα περίμενε όμως ότι αυτόςο ντροπαλός και συνεσταλμένος άνθρωπος (Κρόνος σε αντίθεση με τον ωροσκόπο),που δεν τον λες σε καμία περίπτωση σύμβολο του σεξ, θα ήταν υπεύθυνος για ένααπό τα μεγαλύτερα ερωτικά σκάνδαλα στην ιστορία του Χόλιγουντ. Μέχρι το 1992δεν είχε δώσει κανένα δικαίωμα.
Είχε κάνει δύο αποτυχημένους γάμους, κάποιεςσοβαρές σχέσεις και βρισκόταν σε μια σχέση διαρκείας, τόσο επαγγελματική όσοκαι προσωπική, με τη Μία Φάροου. Τίποτα το πρωτόγνωρο ή ασυνήθιστο για ένανκαλλιτέχνη στην ηλικία των 57 ετών. Και ξαφνικά, η Μία Φάροου ανακαλύπτει τιςγυμνές φωτογραφίες της υιοθετημένης κόρης της Σουν Γι Πρεβέν, που είχε τραβήξειο ίδιος ο Γούντι.
Και ξεκινά ένα μεγάλο διάστημα με δικαστήρια καιαλληλοκατηγορίες και με τον Γούντι να δέχεται την πιο αρνητική δημοσιότητα πουμπορεί να δεχτεί άνθρωπος, καθώς αυτή η ιστορία έβγαλε στη φόρα ένα πολύ μεγάλοταμπού της δυτικής κοινωνίας, αυτό του υπολανθάνοντα ερωτισμού μεταξύ γονέωνκαι τέκνων.
Μπορεί η Σουν Γι να μην είναι βιολογική του κόρη, μπορεί να μην τηνείχε καν υιοθετήσει (είναι υιοθετημένο παιδί της Μία από την εποχή του γάμουτης με τον Αντρέ Πρεβέν), δεν παύει όμως ο Γούντι να είναι ο σύντροφος τηςμητέρας της, με την οποία μάλιστα έχουν κι ένα βιολογικό παιδί, τον Σάτσελ, άρακαι αδερφό της Σουν Γι. Η όλη ιστορία δηλαδή απέπνεε μια αδιόρατη αύρααιμομιξίας. Η αστρολογική εξήγηση; Πλούτωνας στον Καρκίνο.
Ο Πλούτωνας στο ζώδιο τηςοικογένειας δείχνει πως οι σχέσεις των μελών αυτής πόρρω απέχουν από το πρότυποτης αθωότητας και φέρνει στην επιφάνεια όλα τα ταμπού που συνδέονται με αυτή,με σκοπό να ενσωματωθούν στην ανθρώπινη συνείδηση. Δεν θα μπορούσαμε να έχουμεπιο κυριολεκτική εκδήλωση αυτού του Πλούτωνα από τη συγκεκριμένη περίπτωση τουΓούντι.
Επειδή όμως, όπως είναι φυσικό, πολλοί άνθρωποι με τον ίδιο Πλούτωναδεν είχαν παρόμοια γεγονότα, θα πρέπει αυτός να είναι ισχυρός στο χάρτη και νασυνδέεται με προσωπικούς πλανήτες. Στο χάρτη του Γούντι, η Αφροδίτη στον Ζυγόκαι ο Άρης στον Αιγόκερω σχηματίζουν ένα δυνατό Τ-τετράγωνο με αυτόν.
Αφροδίτη και Άρης, αν και σε όψη τετραγώνου, δεν φαίνεται να έχουν ιδιαίτερα προβλήματαο ένας με τον άλλο, καθώς είναι σε δύο ζώδια που αγαπά ο Κρόνος, που δεσπόζειστον 7ο οίκο του Γούντι. Ο Πλούτωνας, όμως, κάποια στιγμή θα επέμβεικαι θα ταράξει τις ισορροπίες. Πότε; Όταν η γενέθλια αντίθεση του Άρη με τονΠλούτωνα γίνει ακριβής στο προοδευμένο ωροσκόπιο κι όταν προοδευμένος ωροσκόποςκαι μεσουράνημα πλησιάσουν σε απόσταση αναπνοής Αφροδίτης και Πλούτωνααντίστοιχα.
Δηλαδή το 1992. Αν θέλουμε να το ψάξουμε παραπάνω, ο Πλούτωνας τουΓούντι βρίσκεται στον 11ο οίκο, που αφορά και στα παιδιά των άλλων. Έχουμεδηλαδή ταμπού και σκάνδαλο ερωτικού περιεχομένου (Πλούτωνας) στην οικογένεια (Καρκίνος)μέσω παιδιού της συντρόφου του (11ος οίκος).
Η εύνοια της ατυχίας
Από την ιστορία όμως αυτή καταλάβαμεπως ο Γούντι είναι όντως Τοξότης. Αν και δηλώνει πως δεν πιστεύει στην τύχη,θεωρεί αυτό το γεγονός ως το πιο τυχερό της ζωής του! Κατακρεουργήθηκε από ταμέσα ενημέρωσης, δέχτηκε πολύ αρνητικούς χαρακτηρισμούς, η καριέρα του υπέστηένα ισχυρό πλήγμα, έχασε την κηδεμονία των παιδιών του και αυτός το θεωρείευνοϊκή συγκυρία! Γιατί;
Γιατί βρίσκεται με τη γυναίκα που αγαπά, η σχέση τουςπρος το παρόν λειτουργεί θαυμάσια και φαίνεται να έχει τη ζωή που πάντοτεονειρευόταν. Αυτή είναι η θαυμαστή δύναμη του Τοξότη, να βλέπει το ποτήριμισογεμάτο και να βρίσκει νόημα ακόμα και στις πιο επώδυνες εμπειρίες. Ήψεύδεται ασύστολα ή είναι περισσότερο Τοξότης απ' ό,τι νομίζαμε.