- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Έρωτας και διαψεύσεις
O Δημήτρης Στεφανάκης στο βιβλίο του «Ο χορός των ψευδαισθήσεων» δίνει τη δική του ανάγνωση για τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα
![98124-219692.jpg 98124-219692.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2015/04/16/98124-219692.jpg)
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 ξεκινάει ο «χορός των ψευδαισθήσεων» με μια παρέα φοιτητών να στροβιλίζεται στα μαθήματα χορού που παραδίδει η Έλια.
Ο αφηγητής Μάνος, ο Αλεκίνος και ο Σέργιος είναι τα αρσενικά που διεκδικούν, ο καθένας με τον τρόπο και το στιλ του, την προσοχή της καθηγήτριας. Στην παρέα παρεισφρέουν η Αντωνία και η Μπιμπή, ενώ γονείς, γείτονες και περαστικοί βάζουν το λιθαράκι τους για τη δημιουργία μιας αστικής ανθρωπογεωγραφίας προ και μετά οικονομικής κρίσης. Παρούσα και η Αθήνα στην αφήγηση, όχι όμως ως ένα απλό σκηνικό, αλλά ως ισάξιο μέλος της παρέας. 8η
Είναι η ημερομηνία στην οποία καταλήγουν όλα όσα συνέβησαν και από την οποία ξεκινούν όσα θα συμβούν. Η ημερομηνία που ο Αλέξανδρος Σάντσας ή Αλεκίνος αυτοκτόνησε προκαλώντας τριγμούς τόσο στον στενό κύκλο των δικών του ανθρώπων όσο και της χώρας, αφού η εταιρεία του βύθισε σε χρεοκοπία πολλούς επενδυτές. Ο αφηγητής, βασανισμένος από τον έρωτά του για την Έλια και την απορία του για την αυτοκτονία του Αλεκίνου, επιχειρεί να ανασυνθέσει το παρελθόν ώστε να κατανοήσει πώς θα είναι το μέλλον. «Όσο ήμασταν νέοι, δεν το κρύβω, μου φαίνονταν αστεία όλα αυτά, σήμερα όμως που αυτοκτονούσαν άνθρωποι, χάνονταν περιουσίες, καταστρέφονταν ζωές, δεν είμαι σίγουρος αν θα έλεγα το ίδιο» ομολογεί, όπως και σε ένα άλλο σημείο, «Ο τελευταίος λόγος που έγραψα δεν προοριζόταν για τον Αλεκίνο. Ήταν λόγος πολιτικός, για τον οποίο πληρώθηκα καλύτερα από ό,τι συνήθως, και απευθυνόταν στους ψηφοφόρους του 2009. Όποιος κι αν τον εκφώνησε από την παράταξη που κέρδισε τις εκλογές εξαπάτησε ένα κομμάτι του λαού που ονειρευόταν ένα διαφορετικό μέλλον. Φυσικά, δεν αισθάνομαι όμορφα γι’ αυτό. Είναι εύκολο να ισχυριστώ ότι έβγαζα το ψωμί μου, και αν δεν το έκανα, θα αναλάμβανε κάποιος άλλος στη θέση μου. Κάθομαι όμως και σκέφτομαι πως αυτές οι δικαιολογίες έχουν πάει πίσω τον κόσμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως, αν μου το ζητούσαν ξανά, θα αρνιόμουν. Ντρέπομαι που το λέω».
Νομίζω, πως οι παραδοχές «δεν είμαι σίγουρος» και «αυτές οι δικαιολογίες έχουν πάει πίσω τον κόσμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως, αν μου το ζητούσαν ξανά, θα αρνιόμουν» περιγράφουν μια αλήθεια που αφορά ίσως το μεγαλύτερο τμήμα του ενήλικου ελληνικού πληθυσμού και δικαιολογεί εν πολλοίς γιατί δεν μπορούμε να βρούμε λύση στα προβλήματά μας. Πίσω από το πρόσωπο του αφηγητή συνωστίζονται πολλοί από εμάς που αφεθήκαμε να παρασυρθούμε από ανθρώπους και γεγονότα, κάναμε πως δεν ξέραμε ή αδιαφορήσαμε, και ακόμη και σήμερα δεν είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε τις δικές μας ευθύνες ή πώς θέλουμε να προχωρήσουμε.
Τελικά το τελευταίο βιβλίο του Στεφανάκη μπορεί πρώτα απ’ όλα αν είναι μια ιστορία ενός ανεκπλήρωτου έρωτα, όμως κατορθώνει μέσα από μικρά και μεγάλα επεισόδια να είναι ένα βιβλίο για την επίγνωση: άραγε ποιοι είμαστε, ποιο είναι το αληθινό παρελθόν μας και τι θέλουμε από το μέλλον μας;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η πόρτα άνοιγε προς τα μέσα αλλά οι περισσότεροι την έσπρωχναν»
Μια συζήτηση με τον καθηγητή με αφορμή το νέο του βιβλίο «Όταν η γνώση είναι ζωή», μια πραγματεία για την παιδεία, την οικογένεια και τους νέους
Μια ευφάνταστη ιστορία που περιπαίζει με χιούμορ τη γραφειοκρατία του σοβιετικού καθεστώτος, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει τα αποτελέσματα της λογοτεχνίας στην ψυχοσύνθεση ενός αναγνώστη
Είναι καιρός να καταλάβουμε ότι η όποια δικαίωση των Παλαιστινίων έχει ως προϋπόθεση την ολοκληρωτική συντριβή των σκοταδιστικών καθεστώτων και οργανώσεων
Δέχθηκα να είμαι στην παρουσίαση του βιβλίου του Νιρ Αβισάι Κοέν επειδή αγαπώ τους ειρηνόφιλους εβραίους και μουσουλμάνους της Παλαιστίνης
Το νέο τους βιβλίο παρουσιάζεται την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου στις 19:00 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ένα rom-com για την ημέρα της αγάπης
Ένα μεσημέρι με τους θεματοφύλακες της ελληνικής γλώσσας στην Ουκρανία
Κωνσταντίνα Ρουσσίδη, Μαριάντζελα Κατσιαβριά, Μένια Παπαδοπούλου μιλούν για τα βιβλία τους που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βακχικόν
Στο νέο του βιβλίο µελετά το φαινόµενο του µοντερνισµού και µεταµοντερνισµού, όπως και το αντίκτυπό τους στη σύγχρονη λογοτεχνία
Περιπλάνηση στον σκοτεινό εσωτερικό λαβύρινθο με αφορμή το πρόσφατο βιβλίο του «Εσωτερικό ταξίδι μετ’ εμποδίων»
Βιβλία για την πολιτική και τις διεθνείς σχέσεις, για τα μυθιστορήματα και δοκίμια προστίθενται στα αναγνώσματά μας
Σώθηκε τελευταία στιγμή από τα σκουπίδια
Τα βιβλία του, «Ακόμα και οι καουμπόισσες μελαγχολούν» και «Ο Τρυποκάρυδος», συνεχίζουν να πουλιούνται
Οι σχέσεις με τον Υψηλάντη και η μονομαχία που τον οδήγησε στον θάνατο
Μια νέα μετάφραση μας εισάγει στη μαγεία της ποιήσης ενός από τους σημαντικότερους γερμανούς ποιητές
Το φαινόμενο της αυτοκτονίας, από τον Ροδόλφο των Αψβούργων, μέχρι τον Όσκαρ Ουάιλντ, τον Τσέζαρε Παβέζε, τον Άντι Γουόρχολ και τον Κερτ Κομπέιν
Μια εξερεύνηση των σύγχρονων κοινωνικών προβληματισμών φιλτραρισμένη μέσα από έναν καθρέφτη μαγικού ρεαλισμού
Η ιστορία που θα περιβάλλει για πάντα τον μεγάλο λογοτέχνη
Στην πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Ποιήματα-Μπροσούρες 2015-2019» στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.