- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Έρωτας και διαψεύσεις
O Δημήτρης Στεφανάκης στο βιβλίο του «Ο χορός των ψευδαισθήσεων» δίνει τη δική του ανάγνωση για τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 ξεκινάει ο «χορός των ψευδαισθήσεων» με μια παρέα φοιτητών να στροβιλίζεται στα μαθήματα χορού που παραδίδει η Έλια.
Ο αφηγητής Μάνος, ο Αλεκίνος και ο Σέργιος είναι τα αρσενικά που διεκδικούν, ο καθένας με τον τρόπο και το στιλ του, την προσοχή της καθηγήτριας. Στην παρέα παρεισφρέουν η Αντωνία και η Μπιμπή, ενώ γονείς, γείτονες και περαστικοί βάζουν το λιθαράκι τους για τη δημιουργία μιας αστικής ανθρωπογεωγραφίας προ και μετά οικονομικής κρίσης. Παρούσα και η Αθήνα στην αφήγηση, όχι όμως ως ένα απλό σκηνικό, αλλά ως ισάξιο μέλος της παρέας. 8η
Είναι η ημερομηνία στην οποία καταλήγουν όλα όσα συνέβησαν και από την οποία ξεκινούν όσα θα συμβούν. Η ημερομηνία που ο Αλέξανδρος Σάντσας ή Αλεκίνος αυτοκτόνησε προκαλώντας τριγμούς τόσο στον στενό κύκλο των δικών του ανθρώπων όσο και της χώρας, αφού η εταιρεία του βύθισε σε χρεοκοπία πολλούς επενδυτές. Ο αφηγητής, βασανισμένος από τον έρωτά του για την Έλια και την απορία του για την αυτοκτονία του Αλεκίνου, επιχειρεί να ανασυνθέσει το παρελθόν ώστε να κατανοήσει πώς θα είναι το μέλλον. «Όσο ήμασταν νέοι, δεν το κρύβω, μου φαίνονταν αστεία όλα αυτά, σήμερα όμως που αυτοκτονούσαν άνθρωποι, χάνονταν περιουσίες, καταστρέφονταν ζωές, δεν είμαι σίγουρος αν θα έλεγα το ίδιο» ομολογεί, όπως και σε ένα άλλο σημείο, «Ο τελευταίος λόγος που έγραψα δεν προοριζόταν για τον Αλεκίνο. Ήταν λόγος πολιτικός, για τον οποίο πληρώθηκα καλύτερα από ό,τι συνήθως, και απευθυνόταν στους ψηφοφόρους του 2009. Όποιος κι αν τον εκφώνησε από την παράταξη που κέρδισε τις εκλογές εξαπάτησε ένα κομμάτι του λαού που ονειρευόταν ένα διαφορετικό μέλλον. Φυσικά, δεν αισθάνομαι όμορφα γι’ αυτό. Είναι εύκολο να ισχυριστώ ότι έβγαζα το ψωμί μου, και αν δεν το έκανα, θα αναλάμβανε κάποιος άλλος στη θέση μου. Κάθομαι όμως και σκέφτομαι πως αυτές οι δικαιολογίες έχουν πάει πίσω τον κόσμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως, αν μου το ζητούσαν ξανά, θα αρνιόμουν. Ντρέπομαι που το λέω».
Νομίζω, πως οι παραδοχές «δεν είμαι σίγουρος» και «αυτές οι δικαιολογίες έχουν πάει πίσω τον κόσμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως, αν μου το ζητούσαν ξανά, θα αρνιόμουν» περιγράφουν μια αλήθεια που αφορά ίσως το μεγαλύτερο τμήμα του ενήλικου ελληνικού πληθυσμού και δικαιολογεί εν πολλοίς γιατί δεν μπορούμε να βρούμε λύση στα προβλήματά μας. Πίσω από το πρόσωπο του αφηγητή συνωστίζονται πολλοί από εμάς που αφεθήκαμε να παρασυρθούμε από ανθρώπους και γεγονότα, κάναμε πως δεν ξέραμε ή αδιαφορήσαμε, και ακόμη και σήμερα δεν είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε τις δικές μας ευθύνες ή πώς θέλουμε να προχωρήσουμε.
Τελικά το τελευταίο βιβλίο του Στεφανάκη μπορεί πρώτα απ’ όλα αν είναι μια ιστορία ενός ανεκπλήρωτου έρωτα, όμως κατορθώνει μέσα από μικρά και μεγάλα επεισόδια να είναι ένα βιβλίο για την επίγνωση: άραγε ποιοι είμαστε, ποιο είναι το αληθινό παρελθόν μας και τι θέλουμε από το μέλλον μας;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η επετειακή έκδοση για τον ξανθό γίγαντα
Οι σταθμοί του πολύκροτου βίου του και η φρενήρης πορεία προς τη φήμη
Τέσσερις άνθρωποι των κόμικς στην Ελλάδα γράφουν στο αφιέρωμα της Athens Voice
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Στο βιβλίο είναι τα κομμάτια μιας αφήγησης για όσα έζησε ο συγγραφέας με τη γιαγιά του στα Κρέστενα Ηλείας ως το 1986 που εκείνη πέθανε
Το βιβλίο διερευνά τη θεραπευτική δύναμη της μουσικής μέσα από τα έργα μερικών εκ των σημαντικότερων συγγραφέων της αρχαιότητας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Νέα μετάφραση από την Ελένη Μπακοπούλου για το διαχρονικό μυθιστόρημα του συγγραφέα στο οποίο επεδίωξε να σκιαγραφήσει τις απαρχές της κομμουνιστικής κοινωνίας
O Γκαμπόρ Ματέ απογειώνει την κριτική της δυτικής κοινωνικοποίησης ως κατεξοχήν παθογενούς, προσκομίζοντας πλήθος ευρήματα από τη βιβλιογραφία και την κλινική του εμπειρία τεσσάρων δεκαετιών.
Ο Γάλλος φιλόσοφος και καθηγητής γράφει για την εξέλιξη της ιατρικής μέσω της τεχνολογίας και πώς αυτή μπορεί να συμβιβαστεί με την κατανόηση της ταυτότητάς μας, όπως έχει διαμορφωθεί μέσα στους αιώνες
Η δημιουργός του Bonjour Tristesse που έμπλεξε στον ιστό της πρόωρης επιτυχίας
Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζεται η λογοκρισία στις ρεπουμπλικανικά ελεγχόμενες πολιτείες
Διασκευάζεται για τον κινηματογράφο άλλο ένα βιβλίο του Νορβηγού σταρ της αστυνομικής λογοτεχνίας
Ο τόμος που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μέλισσα αποτελεί φόρο τιμής στον σπουδαίο αρχαιολόγο για τις γνώσεις, την καθοδήγηση και τις εμπειρίες ζωής
Την Κυριακή η αυλαία της διοργάνωσης
Η Καναδή συγγραφέας, στο νέο της βιβλίο, αναφέρεται από το γυναικείο κίνημα έως τον ποταμό της μνήμης
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Διαβάστε ένα ποίημα από τη συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Ρομαντική, ηρωική φαντασία ή αλλιώς όλα εκείνα τα saga που λατρεύονται από μεγάλο μέρος του αναγνωστικού κοινού
Διαβάστε σε προδημοσίευση μερικά αποσπάσματα από την αυτοβιογραφία του «Συλλέκτης στιγμών», που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Οξύ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.