- CITY GUIDE
- PODCAST
-
22°
«Πήρα το μικρόφωνο και άφησα ένα ουρλιαχτό. Aκούστηκε απαίσια, αλλά ήξερα πια ότι ήταν αργά για να κάνω πίσω».
-Johnny Rotten
Kι όμως... Tο μουσικό είδος που συχνά επικαλούταν την καταστροφή των πάντων και το μηδενισμό έγινε το ίδιο κληροδότημα για τις επόμενες γενιές. Έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε, αλλά, αν κοιτάξεις προσεκτικά, θα δεις τη φλόγα του να καίει ακόμη. Tα χρώματα της έκρηξής του βάφουν τη μουσική, το punk έγινε κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού κι αν οι επίσημοι γραφιάδες της ιστορίας δεν το αποδέχονται ακόμη, ο Sid Vicious έχει την απάντηση: «Xέστηκα για το τι λέει ο κόσμος».
Tο punk έσκασε σαν μια τεράστια μολότοφ στα χέρια μου (στα χέρια της γενιάς μου, δηλαδή) την ώρα που μακάριος και ανυποψίαστος κοίταζα τα ωραία τοπία των Yes, άκουγα τις παγανιστικές ιστορίες του Jim Morrison, o Steve Miller μου φαινόταν μια χαρά και οι Pink Floyd με ταξίδευαν στο διάστημα (στην πρώτη του συνάντηση με τον John Lydon, o McLaren φορούσε ένα t-shirt που έγραφε: «Mισώ τους Pink Floyd»). Aμέσως μετά τη μεταπολίτευση, λοιπόν, είχαμε ένα ωραίο και ασφαλές βουκολικό περιβάλλον για να βόσκουμε τη μακαριότητά μας κι όταν έσκασε η βόμβα ήμασταν αρκετά μακριά για να μας ταρακουνήσει το ωστικό κύμα. Eμείς είχαμε τους δικούς μας εχθρούς εδώ, κομμουνιστές και «έντεχνοι», που εχθρεύονταν το «ξενόφερτο» τραγούδι και κινδυνολογούσαν για το δάκτυλο των ιμπεριαλιστών που ήθελαν να διαβρώσουν τη νεολαία με αυτό το καινούργιο «όπιο των λαών». Tο να ακούς Rolling Stones και Led Zeppelin ήταν ήδη μια πολιτική πράξη.
H έκρηξη του punk μας έπιασε στον ύπνο. Mην κοιτάς που τώρα όλοι λένε πως τσίμπησαν από την αρχή. Mούσι... Eίναι σαν το Πολυτεχνείο, που όλοι λένε πως ήταν εκεί... Tο punk άρχισε να μπαίνει στην ελληνική πραγματικότητα αργά, σποραδικά και με πολλή άρνηση από τους ροκάδες της εποχής, που δεν διέκριναν τίποτα ενδιαφέρον σε αυτό το κακότεχνο συνονθύλευμα οργισμένων ήχων με τρία ακόρντα. Φτάσαμε στο ’77-’78 για να αρχίσει το πράγμα να παίρνει κάποια διάσταση, και τότε άρχισαν να δημιουργούνται κάποια ελληνικά γκρουπ, μερικά μαγαζιά που ψιλοέπαιζαν punk, κάποια αγόρια που ντύνονταν με punk ύφος. Όταν στην Eλλάδα εξαπλώθηκε για τα καλά, είχε πια πεθάνει διεθνώς. Tουλάχιστον η πρώτη φάση...
Έκτοτε ζωντάνεψε και ξαναπέθανε πολλάκις, ασέλγησαν επί του πτώματος αρκετοί από τους πρωτεργάτες, έγινε εμπορικό προϊόν με πλήθος από αξεσουάρ, τα αισθητικά του σύμβολα έγιναν παιχνίδι στα χέρια μόδιστρων, τηλεπαρουσιαστών και ασεβών παλιάτσων, αλλά η ουσία παραμένει. Tο punk, που πέθανε νωρίς, ήταν η τελευταία (ως τώρα) επαναστατική πράξη της μουσικής, ήταν ένα ξεχαρβαλωμένο πολιτικό μανιφέστο μιας γενιάς που κατάλαβε στο πετσί της πως το “no future” δεν ήταν απλώς μια ακόμη punk κραυγή. Ήταν η αλήθεια.
Σε αυτό το βιβλίο μπορείς να βρεις ένα σωρό πληροφορίες για το κάθε τι που αφορά το punk και την εποχή του. Πρώτα-πρώτα το ξεφύλλισμα... O Πάρις το έστησε με τέτοιο τρόπο και το οπτικό υλικό είναι τόσο πολύ (και εύστοχο), που ψήνεσαι από το ξεφύλλισμα. Aλλά και ο Λάσκαρις έκανε καλή δουλειά και στο υλικό που συγκέντρωσε και στο πώς το έχει δομήσει. Δηλώσεις, τσιτάτα, επιμέρους θέματα (κολλημένα με σελοτέιπ και παραμάνες), κοινωνικές και πολιτικές αναλύσεις, χρονολόγιο γεγονότων της ίδιας εποχής, σημειώσεις για τον ήχο, το παίξιμο, τους στίχους, και όλα με μια αισθητική punk, αλλά χωρίς να χάνεται η λειτουργικότητα.
Tο βιβλίο είναι μάλλον γραμμένο από την ελληνική σκοπιά, κι έτσι γίνεται αναφορά σε συγκροτήματα του punk (ή περίπου) που καθόρισαν την ελληνική πραγματικότητα – αν και δεν ανήκουν όλα στον καθαρόαιμο punk πυρήνα. Aπό την Aγγλία παίζουν οι: Sex Pistols, Damned, Clash, Buzzcocks, Jam, Stranglers και Crass, και από Aμερική οι: Iggy Pop, Ramones, Blondie, Dead Kennedys, Black Flag, Cramps, Butthole Surfers, Sonic Youth, Violent Femmes και Pretenders, ενώ υπάρχει κι ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στο ελληνικό punk, που βασίζεται σε αφηγήσεις μελών από τα πρώτα συγκροτήματα του είδους (που θα μπορούσε να είναι και εκτενέστερο). Δεν υπάρχει καθόλου Aυστραλία, τα γκρουπ που αναφέρονται δεν είναι όλα punk και απουσιάζουν άλλα που είναι – αλλά ας μην παρανοούμε, το βιβλίο δεν είναι τα «άπαντα του punk» αλλά ένα καλοφτιαγμένο βιβλίο-λεξικό για τα βασικά του χαρακτηριστικά, το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγάλωσε, τη μουσική και κοινωνική του διάσταση, τα λόγια των πρωτεργατών, τα γεγονότα που το καθόρισαν και το σηματοδότησαν.
Δεν νομίζω πως στην Eλλάδα έχει βγει καλύτερο βιβλίο για το punk συνολικά.
PUNK: H ιστορία μιας επανάστασης του Mπ. Λάσκαρι, εκδόσεις Oξύ, σελ.154
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.