- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
«Πήρα το μικρόφωνο και άφησα ένα ουρλιαχτό. Aκούστηκε απαίσια, αλλά ήξερα πια ότι ήταν αργά για να κάνω πίσω».
-Johnny Rotten
Kι όμως... Tο μουσικό είδος που συχνά επικαλούταν την καταστροφή των πάντων και το μηδενισμό έγινε το ίδιο κληροδότημα για τις επόμενες γενιές. Έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε, αλλά, αν κοιτάξεις προσεκτικά, θα δεις τη φλόγα του να καίει ακόμη. Tα χρώματα της έκρηξής του βάφουν τη μουσική, το punk έγινε κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού κι αν οι επίσημοι γραφιάδες της ιστορίας δεν το αποδέχονται ακόμη, ο Sid Vicious έχει την απάντηση: «Xέστηκα για το τι λέει ο κόσμος».
Tο punk έσκασε σαν μια τεράστια μολότοφ στα χέρια μου (στα χέρια της γενιάς μου, δηλαδή) την ώρα που μακάριος και ανυποψίαστος κοίταζα τα ωραία τοπία των Yes, άκουγα τις παγανιστικές ιστορίες του Jim Morrison, o Steve Miller μου φαινόταν μια χαρά και οι Pink Floyd με ταξίδευαν στο διάστημα (στην πρώτη του συνάντηση με τον John Lydon, o McLaren φορούσε ένα t-shirt που έγραφε: «Mισώ τους Pink Floyd»). Aμέσως μετά τη μεταπολίτευση, λοιπόν, είχαμε ένα ωραίο και ασφαλές βουκολικό περιβάλλον για να βόσκουμε τη μακαριότητά μας κι όταν έσκασε η βόμβα ήμασταν αρκετά μακριά για να μας ταρακουνήσει το ωστικό κύμα. Eμείς είχαμε τους δικούς μας εχθρούς εδώ, κομμουνιστές και «έντεχνοι», που εχθρεύονταν το «ξενόφερτο» τραγούδι και κινδυνολογούσαν για το δάκτυλο των ιμπεριαλιστών που ήθελαν να διαβρώσουν τη νεολαία με αυτό το καινούργιο «όπιο των λαών». Tο να ακούς Rolling Stones και Led Zeppelin ήταν ήδη μια πολιτική πράξη.
H έκρηξη του punk μας έπιασε στον ύπνο. Mην κοιτάς που τώρα όλοι λένε πως τσίμπησαν από την αρχή. Mούσι... Eίναι σαν το Πολυτεχνείο, που όλοι λένε πως ήταν εκεί... Tο punk άρχισε να μπαίνει στην ελληνική πραγματικότητα αργά, σποραδικά και με πολλή άρνηση από τους ροκάδες της εποχής, που δεν διέκριναν τίποτα ενδιαφέρον σε αυτό το κακότεχνο συνονθύλευμα οργισμένων ήχων με τρία ακόρντα. Φτάσαμε στο ’77-’78 για να αρχίσει το πράγμα να παίρνει κάποια διάσταση, και τότε άρχισαν να δημιουργούνται κάποια ελληνικά γκρουπ, μερικά μαγαζιά που ψιλοέπαιζαν punk, κάποια αγόρια που ντύνονταν με punk ύφος. Όταν στην Eλλάδα εξαπλώθηκε για τα καλά, είχε πια πεθάνει διεθνώς. Tουλάχιστον η πρώτη φάση...
Έκτοτε ζωντάνεψε και ξαναπέθανε πολλάκις, ασέλγησαν επί του πτώματος αρκετοί από τους πρωτεργάτες, έγινε εμπορικό προϊόν με πλήθος από αξεσουάρ, τα αισθητικά του σύμβολα έγιναν παιχνίδι στα χέρια μόδιστρων, τηλεπαρουσιαστών και ασεβών παλιάτσων, αλλά η ουσία παραμένει. Tο punk, που πέθανε νωρίς, ήταν η τελευταία (ως τώρα) επαναστατική πράξη της μουσικής, ήταν ένα ξεχαρβαλωμένο πολιτικό μανιφέστο μιας γενιάς που κατάλαβε στο πετσί της πως το “no future” δεν ήταν απλώς μια ακόμη punk κραυγή. Ήταν η αλήθεια.
Σε αυτό το βιβλίο μπορείς να βρεις ένα σωρό πληροφορίες για το κάθε τι που αφορά το punk και την εποχή του. Πρώτα-πρώτα το ξεφύλλισμα... O Πάρις το έστησε με τέτοιο τρόπο και το οπτικό υλικό είναι τόσο πολύ (και εύστοχο), που ψήνεσαι από το ξεφύλλισμα. Aλλά και ο Λάσκαρις έκανε καλή δουλειά και στο υλικό που συγκέντρωσε και στο πώς το έχει δομήσει. Δηλώσεις, τσιτάτα, επιμέρους θέματα (κολλημένα με σελοτέιπ και παραμάνες), κοινωνικές και πολιτικές αναλύσεις, χρονολόγιο γεγονότων της ίδιας εποχής, σημειώσεις για τον ήχο, το παίξιμο, τους στίχους, και όλα με μια αισθητική punk, αλλά χωρίς να χάνεται η λειτουργικότητα.
Tο βιβλίο είναι μάλλον γραμμένο από την ελληνική σκοπιά, κι έτσι γίνεται αναφορά σε συγκροτήματα του punk (ή περίπου) που καθόρισαν την ελληνική πραγματικότητα – αν και δεν ανήκουν όλα στον καθαρόαιμο punk πυρήνα. Aπό την Aγγλία παίζουν οι: Sex Pistols, Damned, Clash, Buzzcocks, Jam, Stranglers και Crass, και από Aμερική οι: Iggy Pop, Ramones, Blondie, Dead Kennedys, Black Flag, Cramps, Butthole Surfers, Sonic Youth, Violent Femmes και Pretenders, ενώ υπάρχει κι ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στο ελληνικό punk, που βασίζεται σε αφηγήσεις μελών από τα πρώτα συγκροτήματα του είδους (που θα μπορούσε να είναι και εκτενέστερο). Δεν υπάρχει καθόλου Aυστραλία, τα γκρουπ που αναφέρονται δεν είναι όλα punk και απουσιάζουν άλλα που είναι – αλλά ας μην παρανοούμε, το βιβλίο δεν είναι τα «άπαντα του punk» αλλά ένα καλοφτιαγμένο βιβλίο-λεξικό για τα βασικά του χαρακτηριστικά, το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγάλωσε, τη μουσική και κοινωνική του διάσταση, τα λόγια των πρωτεργατών, τα γεγονότα που το καθόρισαν και το σηματοδότησαν.
Δεν νομίζω πως στην Eλλάδα έχει βγει καλύτερο βιβλίο για το punk συνολικά.
PUNK: H ιστορία μιας επανάστασης του Mπ. Λάσκαρι, εκδόσεις Oξύ, σελ.154
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο για αγόρια που δεν συμβιβάζονται, αλλά αγαπούν τα μπαρ, τα ποτά και τα ξενύχτια. Αντίστοιχα κορίτσια θα το εκτιμήσουν επίσης…
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Όλες οι πληροφορίες για την εκδήλωση που θα συντονίσει η Athens Voice
Το τρίτο μέρος της τετραλογίας είναι ένας ύμνος στον έρωτα και μια ωδή στη γυναικεία φύση
Το (δυστοπικό) αύριο μέσα από τα μάτια του διασήμου ιστορικού
Ήταν ένας ποιητής κάθε στιγμή που σκεφτόταν, κάθε στιγμή που εργαζόταν, κάθε στιγμή που ανέπνεε.
Είχε διατελέσει μεταξύ άλλων πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και σταθερός υποστηρικτής της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας
Ο βασικός μεταφραστής του Φρόυντ και του Αντόρνο στα ελληνικά
Ο ποιητής και εκδότης διαβάζει αποκλειστικά για την Athens Voice αποσπάσματα από το βιβλίο του «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς» (εκδόσεις Οδός Πανός)
Κάθε τελευταία Τετάρτη του μήνα, στις 7 μ.μ., το Ζάτοπεκ γεμίζει από χρώμα: κόκκινο, μπλε και λευκό ― της αγάπης, της θάλασσας και του χιονιού
Το χειρόγραφο «μόνο με την καρδιά μπορεί κανείς να δει σωστά» που το κάνει μοναδικό
Ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια για ταινίες και θρυλικά εξώφυλλα δίσκων
Ο στρατιωτικός βίος και η επικά γενναία πολιτεία του Χαράλαμπου Σειραδάκη
Γιατί τα βιβλία, οι διαμορφωτές της προσωπικής μας ταυτότητας, ήταν, και θα παραμείνουν, μοναδικά
Μια συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του «Παράδοξη χώρα»
Το βιβλίο της Ελένης Γεωργακοπούλου (Katt Sway) για το πιο διάσημο κουτάβι στο ελληνικό TikTok
Με ποια κριτήρια αποφασίζουν να εκδώσουν ένα νέο βιβλίο οι εκδοτικοί οίκοι;
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών μιλάει με αφορμή το βιβλίο του «Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία;»
«Ο ΙΑΝΟS ήταν και παραμένει ένας αιρετικός τόπος που αναπτύσσει και καλλιεργεί τον διάλογο επί παντός του επιστητού».
Ψάχνουμε απαντήσεις στη νέα συλλογή διηγημάτων της Αναστασίας Αλεβίζου, «Ιστορίες Μόδας και Εγκλημάτων» από τις εκδόσεις 24 γράμματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.