- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
Η ακτινογραφία σαν καμβάς ζωγραφικής
Η Ρίτα Κωτσάση δημιούργησε το βιβλίο «εξήντα εννιά» για να ξορκίσει τον πόνο και να προσφέρει χαμόγελο αισιοδοξίας
![92156-206926.jpg 92156-206926.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2015/03/24/92156-206926.jpg)
Θέλατε να ξορκίσετε κάτι με το βιβλίο;
Ήθελα να αποβάλω τις «σκιές» της ψυχής μου. Να ξορκίσω το φόβο μου για την ανελέητη αυτή ασθένεια (cancer). Το έργο μου είναι βιωματικό, ένιωσα μέσα από το βλέμμα του πατέρα μου –που χτυπήθηκε και χάθηκε– τον Πόνο. Γι΄ αυτό και βασικός ήρωας στα έργα μου είναι ο κάβουρας και οι δαγκάνες του. (Κάβουρας - cancer - 69 σύμβολο του αστερισμού του καρκίνου.)
Ανέκαθεν βλέπατε τις ακτινογραφίες σαν καμβά ζωγραφικής;
Από μικρή τις αντιμετώπιζα σαν έργα τέχνης. Έργα ζωής. Παρατηρώντας το φως μέσα από τα φιλμ έμενα πάντα έκπληκτη με αυτά τα αριστουργήματα. Η ζωή είναι αριστούργημα! Η ζωή είναι έργο τέχνης αξίας ανεκτίμητης και είμαστε οι ίδιοι οι απόλυτοι «συντηρητές» της. Κρατάμε το πρωτότυπο και προσέχουμε τις απομιμήσεις.
Οι συγκεκριμένες ακτινογραφίες είναι προσφιλών σας προσώπων;
Φυσικά. Για τον απλούστατο λόγο ότι για να συλλέξω το υλικό δεν υπήρχε άλλος τρόπος – ιατρικό απόρρητο. Ως εκ τούτου παρεμβαίνοντας εικαστικά στις ακτινογραφίες συγγενών και φίλων, η συναισθηματική φόρτιση με βοήθησε να εμπνευστώ...
Ανέκαθεν προσπαθούσατε να βρείτε τρόπους μέσα από το σκοτάδι να δημιουργήσετε κάτι φωτεινό;
Είμαι φύσει αισιόδοξο πλάσμα, πάντα βλέπω φως. Το φως είναι παντού, μέσα μου, γύρω μου, το βράδυ, το πρωί. Οι προηγούμενές μου δουλειές είχαν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα – πάντα «naive», γιατί στη ζωή μου ούτως ή άλλως με διακρίνει μια αστείρευτη παιδικότητα. Και σε αυτή τη δουλειά οδηγός μου είναι μόνο το φως.
Η σχέση σας με τη ζωγραφική πότε ξεκινάει; Θα μας συστηθείτε;
Από μικρή ανακάτευα πινέλα και χρώματα, ήθελα να βλέπω τα χέρια μου πιτσιλισμένα. Θαύμαζα τους ζωγράφους και ζήλευα τη ζωή τους και τα έργα τους. Δεν κατάφερα να καλλιεργήσω την αγάπη μου για τη ζωγραφική γιατί ξεκινώντας στο Λονδίνο το ταξίδι αυτό, η ζωή είχε άλλα σχέδια για μένα. Ξεπέρασε την τέχνη κυριολεκτικά! Έτσι ο έρωτας γι’ αυτή έμεινε μερικώς ανεκπλήρωτος. Μου έκανε δώρο δύο υπέροχους γιους και αποφάσισα να γίνω full time μαμά. Ο έρωτας για τους γιους μου (σήμερα 18 ετών ο Στέλιος και 15 ετών ο Γιώργος) είναι πλήρης, είναι εκπληρωμένος. Ζω στη Λάρισα. Υπήρξα μέλος της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας (Παράρτημα Λάρισας). Εύχομαι το βιβλίο να ικανοποιήσει την ανάγκη μου να βοηθάω συνανθρώπους μου, καθώς τα έσοδα θα διατεθούν σε οικογένειες που πάσχουν.
Μπορείτε να μου αναφέρετε μερικές αντιδράσεις ασθενών για το βιβλίο σας;
Στα μάτια τους διακρίνω αρχικά ένα μεγάλο σοκ. Μόλις φτάσουν στην τελευταία σελίδα όλοι μού χαρίζουν ένα γλυκό χαμόγελο που ειλικρινά ζεσταίνει την καρδιά μου. Αν με ρωτάτε πώς μπορεί να αισθάνονται, δεν έχω καμία απάντηση. Άλλωστε πώς μπορεί να νιώθει ένας άνθρωπος που βρίσκεται σε δύνη...
Θα βλέπατε μια έκθεση με τα έργα σας; Αν, ναι, πού;
Η έκθεση είναι στα άμεσα σχέδιά μου. Αλλά αυτό θα μου επιτρέψετε να σας το φυλάξω για έκπληξη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.