- CITY GUIDE
- PODCAST
-
29°
«Βιρτζίνια Γουλφ - ιδιοφυής και μόνη» του Βέρνερ Βάλντμαν, μτφ. Μαρίνα Μπαλάφα, εκδ. Μελάνι, σελ. 200
Οι βιογραφίες διατρέχουν πολλούς κινδύνους. Τις περισσότερες φορές ο βιογράφος διακατέχεται από απεριόριστο δέος προς το βιογραφούμενο, με αποτέλεσμα η ανάγνωση να καταντάει μια βαρετή ελεγεία. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει όταν ο γράφων, στην προσπάθειά του να φανεί αντικειμενικός, καταλήγει να περιφρονεί το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται. Άλλες φορές, αγωνιώντας να συμπεριληφθεί όλο το βιβλιογραφικό υλικό, το τελικό προϊόν είναι τόσο ογκώδες που καταντάει αποθαρρυντικό. Τελευταία, μάλιστα, βιογραφίες ή αυτοβιογραφίες δεν είθισται να γράφονται μόνο για πολύ σημαντικά πρόσωπα. Το είδος ακμάζει όταν οποιοσδήποτε απολαμβάνει μια σύντομη δημοσιότητα.
Ο Βέρνερ Βάλντμαν επιλέγει τη Βιρτζίνια Γουλφ, μια σημαντική γυναίκα που δεν βρίσκεται στην επικαιρότητα. Η αφηγηματική διήγηση είναι εμπεριστατωμένη, σύντομη και ψύχραιμη. Στις σελίδες του βιβλίου περνάμε από τη βικτοριανή Αγγλία του καθωσπρεπισμού, στον κύκλο του Μπλούμσμπερι στη δημοσιογραφική της καριέρα, στην ίδρυση του εκδοτικού της οίκου Hogarth Press, στη συμβίωση με τον άντρα που την πρόσεχε, στα μεγάλα της αριστουργήματα που γράφτηκαν ανάμεσα στις εξάρσεις της ψυχασθένειάς της και τους φόβους της. Η βιογραφία αυτή περιέχει εκπλήξεις, χωρίς να περιέχει σκανδαλοθηρία.
Τι δεν ξέραμε για εκείνη; Άνηκε σε μια από εκείνες τις μεγάλες οικογένειες οι οποίες καλλιεργούσαν και τιμούσαν τις τέχνες. Στην εποχή του Μπλούσμπερι όλα επιτρέπονταν εκτός από τη βλακεία, την έλλειψη στιλ και το να κάνεις κάτι με μισή καρδιά. Εργαζόταν ως δημοσιογράφος στην “Guardian” και στο “Times Literary” Supplement και έμαθε να γράφει συνοπτικά και διασκεδαστικά. Ως εκδότρια ανακάλυψε τον Τ.Σ.Έλιοτ, απέρριψε τον Σαρτρ και από αστοχία δεν εξέδωσε τον Τζέιμς Τζόις. Ο κατάλογος των εκδόσεων περιείχε όλες τις προσωπικότητες της εποχής: Φρόιντ, Κέινς, Ρίλκε, Γερτρούδη Στάιν κ.ά. Η συγγραφική της δουλειά ήταν γι’ αυτήν απόλαυση και τρόμος ταυτόχρονα. Και κάτι που μόνο αυτοί που γράφουν μπορούν να το νιώσουν: βρισκόταν σε κατάσταση έκστασης και πληρότητας όταν τελείωνε τη συγγραφή ενός βιβλίου. Χωρίς να διαστρεβλώνει την αλήθεια για τα κοινότοπα θέματα γύρω από τη ζωή της, την ομοφυλοφιλία της και τον τρόπο που διάλεξε για να πεθάνει, ο Βάλντμαν πολύ κομψά καταθέτει και απέχει.
Στο τελευταίο μέρος η δημιουργός τοποθετείται στην εποχή της. Ο συγγραφέας σχολιάζει και επεμβαίνει, αφήνοντας το ρόλο του αφηγητή. Εύστοχα τιτλοφορημένο, το κεφαλαίο «Καριέρα» συνοψίζει τη συγγραφική της δραστηριότητα. Η Β.Γ. καινοτόμησε στον τρόπο γραφής, αλλά έκανε και κάτι ακόμα: ανέδειξε τη γυναικεία καριέρα που φέρνει οικονομική αυτάρκεια. Ο Βάλντμαν με οξυδέρκεια συνυφαίνει ό,τι αφορά στη στράτευσή της εναντίον των κοινωνικών και φυλετικών ανισοτήτων στα συμφραζόμενα. Δεν υποδεικνύει στον αναγνώστη, δεν επιβάλλει απόψεις. Αντιμετωπίζει με τρυφερότητα το πρόσωπο για το οποίο γράφει και μας κάνει να κατανοήσουμε γιατί αξίζει να γραφτεί και να διαβαστεί η βιογραφία της το 2008.
Στα προτερήματα συγκαταλέγεται το ότι δεν απαιτείται γνώση του έργου της Γουλφ, θα μπορούσε κάλλιστα να έχει τίτλο: «Μια συγγραφική, δημοσιογραφική και εκδοτική περιπέτεια». Η Βιρτζίνια Γουλφ ήταν ιδιοφυής αλλά όχι μόνη. Άλλωστε δεν υφίσταται υπότιτλος στο πρωτότυπο κείμενο και το γράμμα που άφησε στον άντρα της το αποδεικνύει. «...Δεν πιστεύω ότι δυο άνθρωποι θα μπορούσαν να είναι πιο ευτυχισμένοι απ’ όσο ήμασταν εμείς»
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μάθε απο το παρελθόν σου, αγάπησε τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή που σου αξίζει
Γράφοντας για αυτά που έχουν σημασία, με τον πιο συναρπαστικό τρόπο
Μιλήσαμε με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η φωνή στα χέρια της» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Τι τη συγκινεί, τι τη θυμώνει, τι νοσταλγεί στην καθημερινή της ζωή και τι της λείπει από το παρελθόν; Μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα
Πώς η επιμονή, η αφοσίωση στη δημιουργική σου φωνή και μια σειρά από ευφάνταστα σωματικά τελετουργικά μπορούν να δώσουν φτερά στην καλλιτεχνική δημιουργία
Διαβάστε δύο ποιήματα από τη νέα συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ψυχαναλύτρια Galit Atlas φωτίζει τη σκοτεινή επικράτεια του ασυνείδητου, αυτή που μας στοιχειώνει εν αγνοία μας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Tι μας ενδιαφέρει η πεισιθάνατη αναζήτηση ενός μετανάστη Ιρανού που μέσα σε όλα τα άλλα είναι και ορφανός από μητέρα, ενώ ο πατέρας του δουλεύει σε εκτροφείο ορνίθων;
Μια συζήτηση για το βιβλίο της «Πρόσωπα του μύθου, του θρύλου, της μουσικής» και το πώς οι μύθοι και οι θρύλοι εικονογραφούν ένα είδος πρωτόγονης ψυχολογίας
«Η ζωή με το δικό σου φως» του Abdellah Taïa είναι μια γοητευτική καταβύθιση σ’ έναν κόσμο άγνωστο, σκληρό και ανθρώπινο, όπου οι κατηγοριοποιήσεις και οι κανόνες της Δύσης δεν χωρούν
Μια συζήτηση με τους συγγραφείς για τον ρόλο του επιχειρείν στη δημοκρατία
Ο υδράργυρος ανεβαίνει και τα συναισθήματα στις σελίδες κορυφώνονται
Τα βιβλία που θα προσθέσουμε στις καλοκαιρινές μας αναγνώσεις
Σπουδή εφηβικής αφύπνισης, παραμένει ένα από τα πιο αγαπημένα βιβλία του 20ού αιώνα
«Το τρίτο στεφάνι», οι περιπέτειες του λογοτέχνη με τον νόμο στην Αυστραλία και η οριστική επιστροφή του στην Ελλάδα καταγράφονται στο βιβλίο «Το Τέρας και ο Κολοσσός»
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.