Βιβλιο

Πίσω από τις σελίδες του «Εν Ψυχρώ» του Τρούμαν Καπότε: Η σκοτεινή ιστορία ενός φρικτού εγκλήματος

Η εμμονή με τους φόνους των Clutter και η επανάσταση στο είδος του True Crime

Γεωργία Ζερβογιάννη
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Εν Ψυχρώ»: Η πραγματική ιστορία πίσω από το βιβλίο του Τρούμαν Καπότε και η εμμονή του συγγραφέα με τους φόνους των Clutter που έγιναν σαν σήμερα, 15 Νοεμβρίου

Το «Εν ψυχρώ» του Τρούμαν Καπότε έφερε επανάσταση στη λογοτεχνία του αληθινού εγκλήματος. Το βιβλίο περιγράφει με σχολαστικότητα τις δολοφονίες της οικογένειας Clutter μία ημέρα σαν σήμερα, στις 15 Νοεμβρίου το 1959 στο Χόλκομπ του Κάνσας. Ο Καπότε πέρασε χρόνια ερευνώντας και γράφοντας για την υπόθεση, παίρνοντας συνεντεύξεις από κατοίκους, ερευνητές, ακόμη και από τους ίδιους τους δολοφόνους.

Η εμμονή του συγγραφέα με τους φόνους των Clutter διαμόρφωσε όχι μόνο το αριστούργημά του αλλά και τη ζωή του. Ο Καπότε βυθίστηκε στη μικρή αγροτική κοινότητα, αποκτώντας πρωτοφανή πρόσβαση στην έρευνα και τη δίκη, θολώνοντας τα όρια μεταξύ δημοσιογράφου και συμμετέχοντος.

Το έργο που προέκυψε συνδύασε τη δημοσιογραφική έρευνα με μυθιστορηματικές τεχνικές, δημιουργώντας ένα νέο είδος: το μη μυθιστόρημα, που καθήλωσε τους αναγνώστες κατά την έκδοσή του βιβλίου «Εν ψυχρώ» το 1966, προσφέροντας μια ανατριχιαστική περιγραφή ενός παράλογου εγκλήματος. Η ενδόμυχη απεικόνιση των θυμάτων, των δραστών και της κοινότητας από τον Καπότε παραμένει ορόσημο της αμερικανικής λογοτεχνίας και σηματοδοτεί το πρώτο βήμα της νέας δημοσιογραφίας - συνδυάζει την λεπτομερή έρευνα και αφήγηση, αναδεικνύοντας ένα νέο τρόπο αντιμετώπισης των ειδήσεων.

Η μοιραία νύχτα και οι αποκαλύψεις

Το 1959, ο Καπότε διάβασε για τις βάναυσες δολοφονίες της οικογένειας Clutter που συγκλόνισαν το Χόλκομπ, μια μικρή αγροτική κοινότητα στο δυτικό Κάνσας. Οι Clutter ήταν μια εξέχουσα οικογένεια της περιοχής. Ο Herbert Clutter, ένας επιτυχημένος αγρότης σιταριού, ζούσε με τη σύζυγό του Bonnie και τα έφηβα παιδιά τους Nancy και Kenyon. Το αγρόκτημά τους, έκτασης 240 στρεμμάτων, αποτελούσε υπόδειγμα αποτελεσματικότητας και ευημερίας.

Ο Χερμπ Κλάτερ ήταν γνωστός για τη δικαιοσύνη και τη γενναιοδωρία του. Υπήρξε μέλος πολλών γεωργικών επιτροπών και ήταν σεβαστός στην κοινότητα. Η Bonnie πάλευε με την κατάθλιψη αλλά ήταν γνωστή για την καλοσύνη της. Η Nancy, 16 ετών, ήταν δημοφιλής στο σχολείο και στον Kenyon, 15 ετών, του άρεσε να μαστορεύει μηχανήματα. Στην κοινότητα οι άνθρωποι σπάνια κλείδωναν τις πόρτες τους ενώ το σπίτι του Clutter ήταν τόπος συγκέντρωσης για τις εκδηλώσεις και τις εκκλησιαστικές συναντήσεις.

Στις 15 Νοεμβρίου 1959, η ήσυχη ζωή τους ανατράπηκε. Όταν έφτασαν οι φίλοι για να πάρουν τη Νάνσι για την εκκλησία, βρήκαν το σπίτι απόκοσμα σιωπηλό. Μέσα, ανακάλυψαν μια φρικτή σκηνή - και τα τέσσερα μέλη της οικογένειας είχαν δολοφονηθεί βάναυσα.

To σπίτι της οικογένειας Clutter

Τα πτώματα βρέθηκαν δεμένα και φιμωμένα. Ο Herb και ο Kenyon ήταν στο υπόγειο, ενώ η Bonnie και η Nancy ήταν στα κρεβάτια τους. Ο καθένας είχε πυροβοληθεί από κοντινή απόσταση με κυνηγετικό όπλο. Το σπίτι έδειχνε σημάδια εξονυχιστικής έρευνας, αλλά έλειπε μόνο ένα μικρό ποσό μετρητών.

Το έγκλημα συγκλόνισε το Χόλκομπ και έγινε αμέσως πρωτοσέλιδο. Οι ερευνητές προβληματίστηκαν από τη φαινομενικά τυχαία φύση των δολοφονιών. Η έλλειψη προφανών κινήτρων και η βιαιότητα των δολοφονιών άφησαν την κοινότητα σε φόβο.

Απόκομμα της εφημερίδας για τη δολοφονία της οικογένειας Clutter

Το ταξίδι του Καπότε στο Χόλκομπ

Ο Καπότε ταξίδεψε στο Κάνσας με την παιδική του φίλη και επίσης συγγραφέα Harper Lee για να ερευνήσει το έγκλημα, ως απεσταλμένος του περιοδικού «New Yorker».

Ο Καπότε στο Χόλκομπ του Κάνσας ως απεσταλμένος του περιοδικού "New Yorker"

Κι εκεί πέρασε έξι χρόνια ερευνώντας και γράφοντας το «Εν ψυχρώ». Διεξήγαγε εκτενείς συνεντεύξεις με τους δολοφόνους, τον Perry Smith και τον Richard Hickock, καθώς και με κατοίκους της περιοχής και τις αστυνομικές αρχές. Γέμισε πολυάριθμα σημειωματάρια με λεπτομερείς παρατηρήσεις και αυτολεξεί διαλόγους, επιδιώκοντας την απόλυτη ακρίβεια. Πέρασε αμέτρητες ώρες μελετώντας τις αστυνομικές αναφορές και τα δικαστικά έγγραφα. Παρακολούθησε τη δίκη και τις επακόλουθες εφέσεις, καταγράφοντας κάθε λεπτομέρεια.

Η άφιξη του διδύμου στη μεσοδυτική κοινότητα προκάλεσε αναστάτωση. Η φανταχτερή προσωπικότητα του Καπότε ήρθε σε έντονη αντίθεση με τους κλειστούς ντόπιους. Παρά τον αρχικό σκεπτικισμό, σταδιακά κέρδισε την εμπιστοσύνη των κατοίκων.Η γοητεία του και το γνήσιο ενδιαφέρον του για τις ιστορίες τους βοήθησαν να ανοίξουν πόρτες.

Η πραγματική ιστορία πίσω από το έγκλημα

Ο Perry Smith μεγάλωσε σε ένα ασταθές σπίτι, αντιμετωπίζοντας κακοποίηση και παραμέληση. Πάλευε με σωματικές αναπηρίες από ένα ατύχημα με μοτοσικλέτα. Ο Ρίτσαρντ Χίκοκ είχε μια πιο συμβατική ανατροφή αλλά στράφηκε στο μικροεγκλημα ως ενήλικας.

Οι δυο τους ήταν ζευγάρι και γνωρίστηκαν στο κρατικό σωφρονιστικό ίδρυμα του Κάνσας. Όταν αποφυλακίστηκαν, κατέστρωσαν ένα σχέδιο για να ληστέψουν το σπίτι των Clutter, πιστεύοντας ότι ένα χρηματοκιβώτιο περιείχε 10.000 δολάρια. Η πληροφορία αυτή προήλθε από έναν πρώην συγκρατούμενό τους που είχε δουλέψει για την οικογένεια. Το κίνητρό τους ήταν καθαρά οικονομικό- οι επίδοξοι ληστές ήλπιζαν ότι η κίνησή τους αυτή θα χρηματοδοτούσε μια νέα ζωή στο Μεξικό. Κάτι που αποδείχθηκε ότι ήταν λάθος. Τα χρήματα δε βρεθηκαν και οι δύο άντρες προχώρησαν στην άγρια δολοφονία των μελών της οικογένειας, χωρίς να αφήσουν πίσω τους κάποια ιδιαίτερα ίχνη.

Οι Richard και Perry, οι οποίοι εμπλέκονται στην δολοφονία των τεσσάρων μελών της οικογένειας Clutter

Μετά τις δολοφονίες, και οι δύο διέφυγαν στο Μεξικό. Πέρασαν εβδομάδες εκεί πριν ξεμείνουν από χρήματα και επιστρέψουν στις ΗΠΑ. Τελικά οι δολοφόνοι συνελήφθησαν στο Λας Βέγκας στις 30 Δεκεμβρίου 1959, έξι εβδομάδες μετά το έγκλημα. Ένας οδηγός που τους μετέφερε τους αναγνώρισε από τις αφίσες καταζητούμενων και ειδοποίησε τις αρχές.

Η δίκη τους άρχισε στις 22 Μαρτίου 1960 στο Garden City του Κάνσας. Διήρκεσε μόλις δύο εβδομάδες. Οι ένορκοι έκριναν και τους δύο άνδρες ένοχους για τέσσερις κατηγορίες δολοφονίας. Στις 14 Απριλίου 1960, ο Smith και ο Hickock καταδικάστηκαν σε θάνατο. Πέρασαν πέντε χρόνια στην πτέρυγα των θανατοποινιτών στο κρατικό σωφρονιστικό ίδρυμα του Κάνσας πριν από την εκτέλεσή τους δια απαγχονισμού στις 14 Απριλίου 1965.

Ο Καπότε δημοσιεύει το «Εν ψυχρώ» και εισάγει το αληθινό έγκλημα ως είδος

Η σχέση του Καπότε με τους δολοφόνους, ιδιαίτερα με τον Perry Smith έγινε αμφιλεγόμενη. Ορισμένοι κριτικοί αμφισβήτησαν την ηθική της εμπλοκής του και τον αντίκτυπό της στην αντικειμενικότητα του βιβλίου.

Τελικά, το 1966 το «Εν ψυχρώ» δημοσιεύεται. Και η ανταπόκριση του κόσμου ήταν γιγαντιαία - αυτό που τότε ο Καπότε χαρακτήρισε «μη μυθιστόρημα μυθοπλασίας», αναμειγνύοντας πραγματικές αναφορές με μυθιστορηματικές τεχνικές αναγνωρίστηκε ως αριστούργημα.  Οι αναγνώστες γοητεύτηκαν από τη γλαφυρή απεικόνιση του Καπότε των φόνων και την πολύπλοκη ψυχολογία των δολοφόνων.

Ο Καπότε χρησιμοποιεί μια μη γραμμική αφηγηματική δομή στο «Εν ψυχρώ», συνυφαίνοντας πολλαπλές προοπτικές και χρονολογίες. Εναλλάσσεται μεταξύ της οικογένειας Clutter, των δολοφόνων και των ερευνητών, δημιουργώντας σασπένς και παρέχοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα των γεγονότων. Η χρήση της παντογνώστης αφήγησης από τον συγγραφέα επιτρέπει στους αναγνώστες να έχουν στενή πρόσβαση στις σκέψεις και τα κίνητρα των χαρακτήρων.

Το πεζογραφικό ύφος του συνδυάζει τη δημοσιογραφική αντικειμενικότητα με τις μυθιστορηματικές τεχνικές. Ενσωματώνει ζωντανές περιγραφές, διαλόγους και εσωτερικούς μονολόγους για να ζωντανέψει τις σκηνές. Αυτή η προσέγγιση βυθίζει τους αναγνώστες στην ιστορία, διατηρώντας παράλληλα την ακρίβεια των γεγονότων.

Το βιβλίο χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες, καθεμία από τις οποίες επικεντρώνεται σε μια διαφορετική φάση του εγκλήματος και των συνεπειών του. Αυτή η δομή αντικατοπτρίζει τη χρονολογία των γεγονότων, ενώ επιτρέπει τη βαθύτερη εξερεύνηση των χαρακτήρων.

Το «Εν ψυχρώ» διερευνά διάφορα αλληλένδετα θέματα. Το σκοτεινό υπογάστριο του αμερικανικού ονείρου εξετάζεται μέσα από την αντιπαράθεση της ειδυλλιακής ζωής των Κλάτερ και του προβληματικού υπόβαθρου των δολοφόνων. Η φύση του κακού και η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ψυχολογίας βρίσκονται στο επίκεντρο της απεικόνισης των Perry Smith και Dick Hickock από τον Καπότε.

Το βιβλίο εμβαθύνει στην επίδραση του παιδικού τραύματος και της κοινωνικής παραμέλησης στην ατομική συμπεριφορά. Η συμπονετική αντιμετώπιση του Perry Smith από τον Capote εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη φύση έναντι της ανατροφής στη διαμόρφωση εγκληματικών μυαλών.

Ο συμβολισμός στο μυθιστόρημα περιλαμβάνει την αντίθεση ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, που αντιπροσωπεύει το καλό και το κακό. Το σπίτι των Clutter συμβολίζει την πρόσοψη της τελειότητας στην Αμερική των μικρών πόλεων. Το φονικό όπλο, μια καραμπίνα, γίνεται ισχυρό σύμβολο της βίας και του συντριβής της αθωότητας.

Η καινοτόμος δομή και το αφηγηματικό ύφος του βιβλίου επηρέασαν πολλές γενιές συγγραφέων. Κατέδειξε πώς η μη μυθοπλασία μπορεί να είναι εξίσου συναρπαστική και έντεχνα επεξεργασμένη με τη μυθοπλασία και εξακολουθεί να αποτελεί βασικό στοιχείο των προγραμμάτων σπουδών λογοτεχνίας και δημοσιογραφίας παγκοσμίως.

Η επιτυχία του βιβλίου οδήγησε σε μια έξαρση της συγγραφής αληθινών εγκλημάτων και επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο αναφέρονταν και διώκονταν ποινικές υποθέσεις. Η σχολαστική έρευνα και η μυθιστορηματική προσέγγιση του Καπότε έθεσαν νέα πρότυπα για τη συγγραφή μη μυθοπλαστικών έργων. Η δημοτικότητα του βιβλίου στο The New Yorker και ως μπεστ σέλερ προκάλεσε το ενδιαφέρον του κοινού για λεπτομερείς περιγραφές πραγματικών εγκλημάτων.

Πολλοί συγγραφείς ακολούθησαν το παράδειγμα του Καπότε, παράγοντας έργα που συνδυάζουν το δημοσιογραφικό ρεπορτάζ με την αφηγηματική αφήγηση. Το «Helter Skelter» του Vincent Bugliosi έγινε ένα άλλο ορόσημο του είδους, εδραιώνοντας περαιτέρω τη θέση του αληθινού εγκλήματος στην αμερικανική κουλτούρα.

Η επιρροή στις νομικές διαδικασίες

Ο αντίκτυπος του βιβλίου επεκτάθηκε πέρα από τη λογοτεχνία και στον τομέα της ποινικής δικαιοσύνης. Η απεικόνιση της έρευνας και της δίκης από τον Καπότε έθεσε ερωτήματα σχετικά με τη δικαιοσύνη του νομικού συστήματος.

Το έργο του ανέδειξε ζητήματα όπως η μεταχείριση των ψυχικά ασθενών κατηγορουμένων και η χρήση της θανατικής ποινής. Τα θέματα αυτά βρήκαν απήχηση τόσο στους αναγνώστες όσο και στους επαγγελματίες του νομικού κλάδου, επηρεάζοντας τις συζητήσεις για τη μεταρρύθμιση της ποινικής δικαιοσύνης.

Η εκτεταμένη κάλυψη της υπόθεσης Clutter από τα μέσα ενημέρωσης, εν μέρει λόγω της εμπλοκής του  Καπότε, επηρέασε επίσης τον τρόπο διεξαγωγής των δικών υψηλού προφίλ. Οδήγησε σε αυξημένο έλεγχο των διαδικασιών επιλογής ενόρκων και της πιθανότητας επιρροής των μέσων ενημέρωσης στις δικαστικές διαδικασίες.

Οι προσωπικοί δαίμονες και οι εμμονές του Καπότε

Η έντονη γοητεία του Τρούμαν Καπότε για τους φόνους του Κλάτερ επηρέασε βαθιά τον ψυχισμό και τη συγγραφική του διαδικασία. Η εμβάπτισή του στην υπόθεση αποκάλυψε τα δικά του τρωτά σημεία και επιδείνωσε τους υπάρχοντες προσωπικούς του αγώνες.

Η φρικιαστική φύση των φόνων του Clutter και η βαθιά κατάδυση του στην ψυχή των δολοφόνων είχαν βαθιά επίδραση στην ψυχική του υγεία. Γινόταν όλο και πιο παρανοϊκός και αγχώδης όσο εμβαθύνει στην υπόθεση. Η κατανάλωση αλκοόλ από τον Καπότε, που ήδη προκαλούσε ανησυχία, κλιμακώθηκε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Το άγχος της συγγραφής του «Εν ψυχρώ» και η αυξανόμενη εμμονή του με την υπόθεση τροφοδότησαν την εξάρτησή του από το αλκοόλ. Αυτός ο εθισμός θα συνέβαλε τελικά στην ηπατική του ανεπάρκεια τα επόμενα χρόνια.

Τελικά η επιτυχία του «Εν ψυχρώ» σηματοδότησε παραδόξως τόσο το αποκορύφωμα της καριέρας του Καπότε όσο και την αρχή της παρακμής του. Η ψυχολογική επιβάρυνση από τη βύθιση του εαυτού του στους βίαιους φόνους άφησε μόνιμα σημάδια στον ψυχισμό του.

Διαβάστε ακόμη → 15 εν ψυχρώ ατάκες του Τρούμαν Καπότε για τη ζωή