- CITY GUIDE
- PODCAST
-
23°
Ποτέ ένα βιβλίο, σαν του Δημήτρη Φύσσα, δεν χώρεσε τόσο σινεμά
«Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013» εκδίδει το Λογότυπο, παρουσίαση στις 13 Ιουνίου στο Τριανόν
![4669-35224.jpg 4669-35224.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/4669-35224_0.jpg)
![Δημήτρης Φύσσας Δημήτρης Φύσσας](/images/1074x600/jpg/files/2024-06-10/dimitris-fussas1.jpg)
Δημήτρης Φύσσας: Το τελευταίο του βιβλίο «Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013» σε δύο τόμους εκδίδει το Λογότυπο
«ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ. Μιλάει η Χ.Ψ.: Έβλεπα στην Αλεξάνδρα το Τσάι στη Σαχάρα του Μπερτολούτσι κι ένας μαλάκας μου ’βαλε χέρι. Έβαλα τις φωνές, τον έχεσα, ανάψανε τα φώτα, σταμάτησε η προβολή, ήρθε το προσωπικό του σινεμά, τον βουτήξανε. Όταν πια είχε τελειώσει το επεισόδιο και προτού συνεχιστεί η προβολή, ο κόσμος με χειροκρότησε».
![Δημήτρης Φύσσας Δημήτρης Φύσσας](/images/w734/1/jpg/files/2024-06-10/dimitris-fyssas2.jpg)
Είναι ένα απόσπασμα από το μνημειώδες έργο του Δημήτρη Φύσσα «Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013», που αφού πρώτα ανέβηκε ελεύθερα στο διαδίκτυο στο E-Books της Athens Voice (εδώ ο τόμος ένα / εδώ ο τόμος δύο) και «τσιμπολογήθηκε» από πολλούς που δεν ανέφεραν καν την πηγή τους, τώρα θα εκδοθεί σε δύο τόμους συνολικά 1.000 σελίδων, από τις εκδόσεις Λογότυπο, με την παρουσίασή του να γίνεται στις 13 Ιουνίου στον κινηματογράφο Τριανόν.
Ο Δημήτρης Φύσσας πέθανε εντελώς ξαφνικά στις 23 Φεβρουαρίου 2024. Ήταν 68 χρονών. Είχα την τύχη για 2-3 χρόνια να δουλεύουμε αντικριστά, σε απέναντι γραφεία, στην Athens Voice. Ένας άνθρωπος έξω καρδιά, που τα καλοκαίρια ερχόταν με σορτσάκι και το ποδήλατό του. Άλλοι αν είχαν ζήσει ένα κομμάτι μόνο από τη ζωή του Δημήτρη Φύσσα και είχαν μια στάλα μόνο από το λογοτεχνικό του έργο θα περπατούσαν με τη μύτη στον ουρανό - και σε τύπους σαν κι εμένα δεν θα έλεγαν ούτε καλημέρα.
![Δημήτρης Φύσσας Δημήτρης Φύσσας](/images/w734/jpg/files/2024-06-10/dimitris-fyssas3.jpg)
«Ο Μήτσος είχε μια εξαιρετική λαϊκότητα. Μπορούσε να κινηθεί πάρα πολύ εύκολα μέσα στον απλό κόσμο, να ακούσει, να εμπνευστεί. Επίσης, είχε έναν βαθύ πολιτισμό, ήταν διαβασμένος, ήξερε πράγματα, ήταν σχεδόν ένας παντογνώστης. Δύο χαρακτηριστικά που μπόλιαζαν το ένα το άλλο», λέει ο Χρύσανθος Ξάνθης, εκδότης του Λογότυπου. Κάτσαμε στην πίσω αυλή, κάπου στην Κυψέλη, ήπιαμε καφέ και μιλήσαμε για τον Δημήτρη Φύσσα και το βιβλίο του.
— Τι είναι «Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013»;
![Χρύσανθος Ξάνθης, εκδότης του Λογότυπου Χρύσανθος Ξάνθης, εκδότης του Λογότυπου](/images/w250/3/jpg/files/2024-06-10/hrisanfos-xanthis.jpg)
Ο Δημήτρης Φύσσας καταγράφει όλους τους κινηματογράφους στα όρια του Δήμου Αθηναίων από το 1896 έως το 2013. Μια δουλειά που του πήρε 10 χρόνια και ο ίδιος την έχει χαρακτηρίσει ως την πιο σημαντική. Η έρευνά του αφορά σε περίπου 450 κινηματογράφους και εκτός από τις πληροφορίες, όπως για το πότε φτιάχτηκε ή για τα αρχιτεκτονικά ενδιαφέροντα που μπορεί να είχαν, περιλαμβάνει και πολλά άλλα. Είναι μια λαογραφική ματιά που αντιμετωπίζει το σινεμά ως κοινωνικό χώρο.
Λέει, για παράδειγμα, ότι σε εκείνο το σινεμά πήγαιναν κυρίες που φορούσαν γούνες ενώ σε κάποιο άλλο πολύς κόσμος, παρότι δεν έφερνε καλές ταινίες, απλώς επειδή πουλούσε πολύ νόστιμες τυρόπιτες. Για το βιβλίο αυτό μίλησε με εκατοντάδες ανθρώπους, στους οποίους αναφέρεται ο Δημήτρης Φύσσας άλλες φορές επώνυμα και άλλες ανώνυμα. Είναι ένα βιβλίο που σε ταξιδεύει μέχρι τα πολύ παλιά χρόνια και στην πραγματικότητα σε βοηθάει να καταλάβεις την ίδια την Αθήνα.
«ΕΜΠΑΣΣΥ. Στις 13.10.1988 όμως, όταν παιζόταν η ταινία Ο Τελευταίος Πειρασμός, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Καζαντζάκη, χριστιανοφασίστες διαδηλωτές-τραμπούκοι, που νωρίτερα είχαν καταστρέψει, υπό την ανοχή της αστυνομίας, την Όπερα που έπαιζε το ίδιο έργο, ήρθανε μετά εδώ. Φωνάξανε “Ελλάς – θρησκεία – ορθοδοξία”, ψάλλανε τον Ακάθιστο Ύμνο και ωρύονταν: “Η ταινία αυτή πρέπει να καεί”»
- Απόσπασμα
![Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013 Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013](/images/w734/1/jpg/files/2024-06-10/ta-sinema-tis-athinas.jpg)
— Δύο τόμοι, 1.000 λέξεις. Πώς αποφασίσατε να εκδοθεί το βιβλίο;
Ο Δημήτρης Φύσσας προσπάθησε να βρει εκδότη. Πήγε σε υπουργεία, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε μεγάλους εκδοτικούς. Τους είπε «δεν θέλω φράγκο, μόνο να το εκδώσετε». Κάποιοι από αυτούς δεν του απάντησαν καν και αποφάσισε να το ανεβάσει ελεύθερα προσβάσιμο στο διαδίκτυο. Το τσιμπολόγησαν, το κατέκλεψαν, πολλοί δεν αναφέρθηκαν καν στην πηγή. Με τον Μήτσο γνωριζόμουν αρκετά χρόνια πριν. Εγώ έβγαζα το περιοδικό «Η Πατησίων Ζει», που σήμερα είναι το «Η Πόλη Ζει». Ο Μήτσος ζούσε στα Πατήσια, στην Κυπριάδου, ήταν ερωτευμένος με την περιοχή και κάποιες φορές είχε γράψει και για εμάς. Αποφασίσαμε την έκδοση του βιβλίου πριν από ένα χρόνο αλλά χρειάζονταν αρκετές διορθώσεις, είχε πάρα πολύ δουλειά και μας έπιασε ο θάνατός του στη μέση.
— Κανείς δεν αποφάσισε να το εκδώσει. Είναι για εσένα ένα επιχειρηματικό ρίσκο;
Φυσικά και είναι. Θέλω να ευχαριστήσω τη Σχολή Κινηματογράφου Σταυράκου η οποία θα μας βοηθήσει αγοράζοντας κάποια βιβλία. Επίσης, την κόρη του Μήτσου, την Άρτεμις Φύσσα και τον αδελφό του τον Γιάννη, οι οποίοι μου είπαν «Χρύσανθε προχώρα, ό,τι χρειάζεσαι από εμάς, δεν υπάρχει κανένα θέμα».
![Δημήτρης Φύσσας Δημήτρης Φύσσας](/images/w734/jpg/files/2024-06-10/dimitris-fyssas4.jpg)
«ΕΛΛΑΣ. Γράφει ο Λαζαρίδης: Ο άνθρωπος που δούλεψε το Ελλάς και το κτάρησε ηρωικά σαράντα ολόκληρα χρόνια, μέχρι που η ιδιοκτησία τον πέταξε έξω για να το νοικιάσει σε ένα σούπερ μάρκετ, λεγόταν Στέλιος Δημητριάδης… Το Ελλάς, εκτός από την περιφερόμενη και αργόσχολη πελατεία που φιλοξενούσε, την αλαφιασμένη και χάσκουσα πελατεία της επαρχίας, τους φωνακλάδες επαγγελματίες και αβανταδόρους με τους πάγκους και τα καλάθια, ήταν και ο λαϊκός κινηματογράφος της προτίμησης των “κοριτσιών” από τους γειτονικούς οίκους ανοχής της οδού Σωκράτους.
»Ο Δημητριάδης, όταν τσάκωνε κάποια να σσκεί στην τελευταία σειρά το αρχαιότερο των επαγγελμάτων, αφού την άφηνε να ολοκληρώσει την αποστολή της, την πλησίαζε ύστερα διακριτικά για να της πει: “σας παρακαλώ δεσποινίς μου να μην επαναληφθεί εντός της αιθούσης, γιατί εκτός του εισιτηρίου θα σας ζητήσω και ενοίκιον φιλοξενίας”. Ο Δημητριάδης μετά την έξωση πέθανε ολομόναχος και πάμφτωχος σε ένα διαμερισματάκι της πλατείας Κολιάτσου και η κηδεία έγινε με έρανο των φίλων του»
- Απόσπασμα
![Δημήτρης Φύσσας Δημήτρης Φύσσας](/images/w734/1/jpg/files/2024-06-10/dimitris-fyssas5.jpg)
Φόρος τιμής στον Δημήτρη Φύσσα, στην Αθήνα και στον κινηματογράφο θα είναι η παρουσίαση του βιβλίου «Τα σινεμά της Αθήνας 1896-2013», λέει ο Χρύσανθος Ξάνθης. Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Σωτήρης Λαμπρόπουλος (Σχολή Κινηματογράφου Σταυράκου), Λέανδρος Σλάβης (πολιτικός μηχανικός – συγγραφέας), Θανάσης Βέμπος (συγγραφέας), Μαρία Λυσικάτου (Αθήνα 9,84), Τάκης Μπαστέας (κριτικός - θεωρητικός κινηματογράφου). Αποσπάσματα θα διαβάσει ο ηθοποιός, Άγγελος Παπαδημητρίου. Πιάνο θα παίξουν ο Γιάννης Φύσσας και η Τίνι Σαραντέα. Την εκδήλωση θα συντονίσει η Άντα Κουγιά (Η Πόλει Ζει). Κινηματογράφος Τριανόν, Κοδριγκτώνος 21, στις 13 Ιουνίου, 19.30.
Ο επίλογος στον Δημήτρη Φύσσα
«Η έρευνα και το γράψιμό του μου πήραν σχεδόν δέκα χρόνια, χωρίς να πάρω μία από πουθενά, ούτε από ιδιωτικό (θα ’θελα, αλλά είναι ελαφρώς δύσκολο, αφού ούτε ζήτησα ούτε με ξέρει κανείς), ούτε από δημόσιο (θ’ αρνιόμουνα έτσι κι αλλιώς διαρρήδην) πρόσωπο, ούτε φυσικό, ούτε νομικό. “Εργάζομαι μόνος μου, χωρίς βοηθούς. Οι μεταγενέστεροι θα συμπληρώσουν το έργο μου, με περισσότερες δυνατότητες και ευκολίες”, που ’γραφε κι ο Γιώργος Βαλέτας».
- 20 Σεπτεμβρίου 2013
![Δημήτρης Φύσσας Δημήτρης Φύσσας](/images/w734/jpg/files/2024-06-10/dimitris-fyssas6.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.