- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Κακό ανήλιο: Το ανησυχαστικό σκοτάδι της ελληνικής επαρχίας
Για τη συλλογή διηγημάτων του Κωνσταντίνου Δομηνίκ, «Κακό ανήλιο» (Εκδόσεις Ίκαρος)
![kyriakos_1.jpg kyriakos_1.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/kyriakos_1.jpg)
![Κακό ανήλιο: Το ανησυχαστικό σκοτάδι της ελληνικής επαρχίας Κακό ανήλιο: Το ανησυχαστικό σκοτάδι της ελληνικής επαρχίας](/images/1074x600/png/files/2024-05-18/kako-anilio2.png)
«Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ (Εκδόσεις Ίκαρος): Ανατριχίλες και κοσμικός τρόμος στην Πιερία
Διαβάσαμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τη συλλογή διηγημάτων «Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ που κυκλοφορεί από τον Ίκαρο — αλλά κυρίως τη διαβάσαμε με ένα σφίξιμο στην καρδιά και στο στομάχι. Δεν είναι εύκολο να τρομάζεις τον αναγνώστη σου, και ο νεαρός συγγραφέας το επιδιώκει και το κατορθώνει. Έχουμε ακριβώς να κάνουμε εδώ με μία συλλογή διηγημάτων τρόμου, κάτι που δεν συνηθίζουμε να βλέπουμε από έναν μεγάλο, μέινστριμ εκδοτικό. Κι αυτό είναι πολύ καλό.
Μακριά από έναν κάποιον τύπο μαγικού ρεαλισμού, δηλαδή χωρίς αλληγορίες και μασκαρέματα αλλά ευθέως, ο Δομηνίκ παίρνει την αυθεντική συνταγή μιας εξαίσιας παράδοσης και τη μεταφέρει στην ελληνική επαρχία, δίνοντάς της έτσι την απαιτούμενη σ’ αυτές τις περιπτώσεις οικουμενικότητα. Τα πράγματα είναι πολύ άγρια στον λιγόλογο αυτό τόπο, καλυμμένα με σκιές και διψασμένες παρουσίες που κανείς δεν ξέρει πώς και γιατί βρέθηκαν εκεί, γεμάτα οντότητες πιο παλιές κι από τις ίδιες τις παραδόσεις των ανθρώπων. Οι ήρωες των μικρών ιστοριών του Κωνσταντίνου Δομηνίκ ξέρουν πως είναι αιχμάλωτοι καταστάσεων που δεν μπορούν να τους ξεφύγουν όσο και να το προσπαθήσουν, και κάθονται να καταναλωθούν από τον τρόμο γιατί απλούστατα —πώς αλλιώς;— κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει από το σκοτεινό κακό που καιροφυλαχτεί κρυμμένο πίσω από το «κανονικό», που κρύβεται θαμμένο στο χώμα, που στοιχειώνει πέτρες, βράχους, εκκλησίες και καλύβες χαμένες στους θαμνότοπους.
Δεν λείπουν οι νύξεις σε προκατακλυσμιαίες αλλόκοτες υπάρξεις από τις ιστορίες του, αλλά ούτε και το gore.
Πεταγόμαστε αμέσως όρθιοι και γραπωνόμαστε απ’ τα κοκάλινα κάγκελα του παραθύρου, παρατηρώντας τότε, με τρόμο θανάτου, ολόκληρο το παλιόσπιτο να ξεριζώνεται απ’ το έδαφος μυστηριωδώς, σαν υπερφυσικό πετρόπετσο κήτος, κι ύστερα να δρασκελίζει τον κατήφορο, τρίζοντας και βαρυγκομώντας, ανάμεσα στα σπίτια του χωριού – δυο μακρουλές σκιές, με κάτι νύχια δρεπανωτά, μισοφαίνονταν πότε πότε στο παράθυρο, αποκάτω μας, να μετακινούν τα θεμέλια. Συγχρόνως, μέσα στο σπίτι, τα φανάρια πέφτουν και τσακίζονται στο πάτωμα, με τις φλόγες να θεριεύουν, πυρπολώντας στο δευτερόλεπτο τα ντιβάνια, τους σοφράδες, το τραπέζι, που έχουν αρχίσει ήδη να πηγαινόρχονται, γλιστρώντας άτακτα, αλλοπρόσαλλα, απ’ τη μια πλευρά στη άλλη. Μονάχα η Μανιά-Γιάγκα στέκει αφύσικα ολόρθη, μπροστά στο τζάκι, ανακατεύοντας, με κάτι φριχτά μακρόσυρτα γέλια, την πηδαλική κουτάλα της – η πλάτη της φλέγεται ολόκληρη, θαρρείς και φορούσε τον κεντημένο από καιόμενες ψυχές ταλανισμένο μανδύα. [σσ. 24-25]
Στα διηγήματα της συλλογής ο πανάρχαιος παγανισμός και οι τελετές του συνυπάρχουν με μια φυσική καθημερινότητα που κοιτά συνεχώς πίσω από τον ώμο της. Όλα εδώ είναι στοιχειωμένα και έτοιμα να αφανιστούν: άνθρωποι, ζώα, ψίθυροι και ίσκιοι. Και όλα εδώ αποπνέουν μια ευγενή φρίκη που, μπορεί μεν να μιλά με τις λέξεις του τόπου, αλλά έλκουν την καταγωγή από τον πυρήνα του μεταφυσικού, κοσμικού τρόμου των Άρθουρ Μάχεν και Άλτζερνον Μπλάκγουντ, του Λάβκραφτ και του Ρόμπερτ Ε. Χάουαρντ, και μιας gothic μυθολογίας. Δεν λείπουν οι νύξεις σε προκατακλυσμιαίες αλλόκοτες υπάρξεις από τις ιστορίες του, αλλά ούτε και το gore.
![«Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ (Εκδόσεις Ίκαρος) «Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ (Εκδόσεις Ίκαρος)](/images/w250/3/png/files/2024-05-18/kako-anilio-konstantinos-dominik.png)
Κι όπως οδηγεί συγχυσμένος, έξαλλος, με αυξημένη ταχύτητα, πλαγιάζοντας συνεχώς τη Yamaha δεξιά κι αριστερά κατά μήκος του γκρεμού, νιώθει κάποια στιγμή ότι μες στην τσάντα του κουβαλά το ακρωτηριασμένο κεφάλι του πατέρα του – πάνε να του βγουν τα δάκρυα, μα ο ζεστός αέρας τού τα χώνει πιο μέσα. Φτάνει σε μια απότομη στροφή, κάνει να γείρει, αλλά ξαφνικά, απ’ το βάρος της τσάντας πίσω, χάνει την ισορροπία του και η Yamaha τού φεύγει, πετάγεται απ’ το δρόμο κι αρχίζει να κατρακυλάει μουγκρίζοντας στον γκρεμό, με τον ίδιο να εξακοντίζεται πάνω σ’ ένα γερτό κλαδί, που έρχεται και του κομματιάζει αστραπιαία το λαιμό, αποκόβοντας κι εκσφενδονίζοντας το αιμοστάλαχτο κεφάλι του παραπέρα στα χορτάρια. [σ. 19]
Τα διηγήματα είναι καλά κεντημένα, με λιτότητα, γραμμένα με μόχθο για να υποταχθούν στην απαιτούμενη οικονομία. Τόση, που σε κάνει να αποζητάς ακόμη περισσότερη αφαίρεση αφενός, αλλά ταυτόχρονα και μια άσκηση σε μεγαλύτερη φόρμα από την πένα του συγγραφέα: μια νουβέλα. Θα την περιμένουμε.
![«Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ (Εκδόσεις Ίκαρος): Ανατριχίλες και κοσμικός τρόμος στην Πιερία «Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ (Εκδόσεις Ίκαρος): Ανατριχίλες και κοσμικός τρόμος στην Πιερία](/images/w734/png/files/2024-05-18/kako-anilio1.png)
«Κακό ανήλιο» του Κωνσταντίνου Δομηνίκ (Εκδόσεις Ίκαρος): Λίγα λόγια για το βιβλίο
Δώδεκα μικρές ιστορίες στοιχειωμένες από μορφές και όντα του θρύλου και της φαντασίας που ισορροπούν με μακάβρια χάρη μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, λάμψης και σκοτεινιάς, λύτρωσης κι απελπισίας. Ένας εντυπωσιακά αλλόκοτος κόσμος γεμάτος πλάσματα της «άλλης» μεριάς, δημιουργήματα μιας φύσης σκοτεινής και παράλογης που συναντιούνται και αλληλοεπιδρούν με καθημερινούς ανθρώπους προκαλώντας άλλοτε συνταρακτικές καταστροφές κι άλλοτε παρήγορα θαύματα.
Ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Δομηνίκ
![Κωνσταντίνος Δομηνίκ Κωνσταντίνος Δομηνίκ](/images/w250/3/png/files/2024-05-18/konstantinos-dominik.png)
Ο Κωνσταντίνος Δομηνίκ γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1988 και ζει στην Κατερίνη. Η συλλογή διηγημάτων Κακό Ανήλιο είναι το δεύτερο βιβλίο του.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Μιλήσαμε με τον κουίρ ποιητή, μεγαλωμένο στην Ελλάδα αλλά με γραφή στα αγγλικά, με αφορμή το βιβλίο του «Greekling»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.