Βιβλιο

29 βιβλία ξένης λογοτεχνίας για να διαβάσεις ή να χαρίσεις στις γιορτές

Βιβλία για τα Χριστούγεννα, σελίδες για το νέο έτος

Στέφανος Τσιτσόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 853
19’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Βιβλία για τα Χριστούγεννα: 29 βιβλία ξένης λογοτεχνίας που ξεχωρίσαμε το 2022

Η Athens Voice βλέπει τις χριστουγεννιάτικες βιτρίνες των βιβλιοπωλείων και προτείνει 29 βιβλία ξένης λογοτεχνίας για να χαρίσετε ή να διαβάσετε φέτος τα Χριστούγεννα.

Joseph Roth, Περλέφτερ, εκδόσεις Άγρα Το ημιτελές μυθιστόρημα Περλέφτερ του Γιόζεφ Ροτ ανακαλύφθηκε το 1978, σχεδόν σαράντα χρόνια μετά τον θάνατό του. Το «Περλέφτερ» είναι η ιστορία ενός κομφορμιστή αστού. Άνθρωπος χλιαρός, υποκριτής, τυχοδιώκτης, μικροπρεπής, ανίκανος να αγαπήσει ή να μισήσει, εγωιστής, τσιγκούνης και γεμάτος φόβους, αυτός ο επιχειρηματίας είναι έτοιμος να κάνει οποιονδήποτε συμβιβασμό αρκεί να εξυπηρετεί τα συμφέροντά του. Ξέρει πώς να προσαρμόζεται σε όλα τα καθεστώτα, είτε πρόκειται για μοναρχία είτε για δημοκρατία, αλλά φοβάται την επανάσταση και κάθε μορφή αναρχίας που μπορεί να υπονομεύσει την επιτυχία του. Ο Περλέφτερ είναι το πρότυπο εκείνων των καιροσκόπων που, όταν ήρθε η ώρα, υποστήριξαν τον Χίτλερ και το καθεστώς του χωρίς ενδοιασμούς. Το  «Περλέφτερ» είναι μια συναρπαστική μελέτη χαρακτήρων, που έχει όλα τα γνωρίσματα του Γιόζεφ Ροτ: τη νοσταλγία ενός χαμένου κόσμου, με τη συνεχή ένταση μεταξύ παρελθόντος και παρόντος.


Lucy Score, Όσα ποτέ δεν ξεπεράσαμε, εκδόσεις Ψυχογιός Η τακτοποιημένη ζωή της Ναόμι διαλύεται στην κυριολεξία. Έχει εγκαταλείψει τον αρραβωνιαστικό της στα σκαλιά της εκκλησίας και έχει βρεθεί σε ένα άγνωστο μέρος για να βοηθήσει την παραβατική δίδυμη αδελφή της, την Τίνα. Εκεί όμως θα παγιδευτεί: χωρίς αυτοκίνητο, χωρίς δουλειά, χωρίς χρήματα, χωρίς σχέδιο δράσης και με μια εντεκάχρονη ανιψιά, την ύπαρξη της οποίας αγνοούσε εντελώς, στη φροντίδα της.Όλα αυτά συμβαίνουν μπροστά στα μάτια του Νοξ Μόργκαν, ενός τύπου με τατουάζ, μούσι και μόνιμα κακή διάθεση, που είναι αποφασισμένος να αποφεύγει τις ρομαντικές και απαιτητικές γυναίκες. Δεν μπορεί όμως παρά να τη βοηθήσει να αντιμετωπίσει τη δίνη των προβλημάτων της. Θα ασχοληθεί με τη νεοφερμένη ώσπου τα πράγματα να στρώσουν. Τουλάχιστον αυτό είναι το σχέδιό του πριν τα πράγματα γίνουν στ’ αλήθεια επικίνδυνα.


Maria Giuseppina Muzzarelli, Μητέρες στον Μεσαίωνα: Έξι ιστορίες αξιοθαύμαστων γυναικών, εκδόσεις Historical Quest Η Ντουόντα έζησε τον 9ο αιώνα.Ο γιος Γουλιέλμος παραδόθηκε ως όμηρος στον Κάρολο τον Φαλακρό. Δύο αιώνες αργότερα η Ματθίλδης της Κανόσα, μια γυναίκας πολύ ισχυρή, είδε την προσδοκία της να γίνει μητέρα να μην ευοδώνεται. Η Αικατερίνη της Σιένας, παρόλο που δεν έχει παιδιά, συμπεριφέρεται και γράφει σαν Ιταλίδα «μεγάλη μητέρα». Η Κριστίν ντε Πιζάν, στο λυκόφως του Μεσαίωνα, προσπαθεί να συνδυάσει ταχυδακτυλουργικά τα παιδιά με την καριέρα. Η Μαργκερίτα Ντατίνι μεγαλώνει ένα κοριτσάκι το οποίο απέκτησε ο σύζυγός της από μια δούλα, σαν να ήταν η ίδια της η κόρη. Τέλος, η Αλεσάντρα Ματσίνγκι Στρότσι, χήρα εξόριστου, λειτουργεί ως μητέρα και πατέρας για τα 5 παιδιά της. Το βιβλίο είναι μια τοιχογραφία της πολύμορφης γυναικείας κατάστασης στον Μεσαίωνα που μαρτυρεί την ικανότητα πολλών γυναικών να επανεφεύρουν το πεπρωμένο τους. Έξι υποδειγματικές ιστορίες γυναικών του Μεσαίωνα και η σχέση τους με τη μητρότητα. 


Martin George R.R., Garcia Elio M. Jr, Antonsson Linda, Η άνοδος του δράκου, εκδόσεις Anubis Αυτή η πλούσια σε εικαστικό υλικό ιστορία –με περισσότερες από εκατό ογδόντα ολοκαίνουργιες εικονογραφήσεις– αποτελεί εισαγωγή στον Οίκο των Ταργκάρυεν, την εμβληματική οικογένεια που βρίσκεται στο επίκεντρο του «House of the Dragon», της πρωτότυπης σειράς του HBO. Για εκατοντάδες χρόνια, οι Ταργκάρυεν κατείχαν τον Σιδερένιο Θρόνο, ενώ οι δράκοι τους κυριαρχούσαν στους ουρανούς. Η ιστορία της μόνης οικογένειας δρακοαφεντάδων που επέζησε από την καταστροφή της Βαλύρια χαρακτηρίζεται από πολύπλοκους πολιτικούς ελιγμούς, αλλεπάλληλες συμμαχίες και προδοσίες, και πράξεις τόσο ευγενείς όσο και άνανδρες.Το βιβλίο αφηγείται τα γεγονότα που ιστορήθηκαν για πρώτη φορά στο «Φωτιά και Αίμα», από την κατάκτηση του Γουέστερος μέχρι τον διαβόητο «Χορό των Δράκων». Ιδανικό για τους θαυμαστές του Game of Thrones.


Colleen Hoover, Αρχίζει με εμάς, εκδόσεις Διόπτρα Η πολυαναμενόμενη ιστορία του Άτλας και της Λίλι, που ξεκινάει αμέσως μετά το τέλος του μοναδικού «Τελειώνει με εμάς». Η Λίλι και ο πρώην σύζυγός της, ο Ράιλ, έχουν μόλις αρχίσει να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα μετά το διαζύγιό τους και στην κοινή ανατροφή της κόρης τους, όταν η Λίλι συναντά απρόσμενα τον πρώτο της έρωτα, τον Άτλας. O ενθουσιασμός της δεν κρατάει πολύ, καθώς, παρόλο που με τον Ράιλ έχουν χωρίσει, νιώθει ακόμα την ανάσα του πάνω της. Και με βεβαιότητα εκείνος δεν θέλει τον Άτλας στη ζωή της πρώην γυναίκας και της κόρης του.


Claire Keegan, Μικρά πράγματα σαν κι αυτά, εκδόσεις Μεταίχμιο Είναι 1985. Βρισκόμαστε σε μια μικρή πόλη της Ιρλανδίας. Πλησιάζουν Χριστούγεννα, εποχή πολυάσχολη για τον Μπιλ Φέρλονγκ, προμηθευτή καυσόξυλων και πατέρα πέντε κοριτσιών. Νωρίς ένα πρωί, κι ενώ προσπαθεί να προλάβει τις παραγγελίες των πελατών του, φτάνει στο τοπικό μοναστήρι που δεσπόζει ψηλά στον λόφο της πόλης για να παραδώσει μια παραγγελία. Κι εκεί θα ανακαλύψει κάτι που θα τον φέρει αντιμέτωπο τόσο με το παρελθόν του όσο και με τη συνένοχη σιωπή μιας πόλης που φαίνεται πως βρίσκεται υπό τον έλεγχο της εκκλησίας. Μια βαθιά συγκινητική ιστορία, γεμάτη ελπίδα, ηρωισμό και συμπόνια για τους αδύναμους. Υποψήφιο για το βραβείο Booker 2022.


Ίριδα Καλβά, Κανζέι, εκδόσεις Bell Η Καλβά μας ταξιδεύει από την Ελλάδα του σήμερα στην Ιαπωνία του 19ου αιώνα, όπου ιστορικά πρόσωπα, όπως είναι η πριγκίπισσα Καζού και ο αυτοκράτορας Μουτσουχίτο συνυπάρχουν με τους μυθιστορηματικούς χαρακτήρες της. Κανζέι σημαίνει καθήκον και καλωσορίσατε στην Ιαπωνία του 1865, στο λυκαυγές ενός κόσμου που χάνεται βαμμένος με αίμα. Εδώ γεννιέται ένας μεγάλος έρωτας, απαγορευμένος όμως από την αρχή. Σε αυτόν τον κόσμο που αλλάζει δραματικά, ένας Άγγλος αξιωματικός, ο Κρίστοφερ, και μια Γιαπωνέζα αρχόντισσα, η Αΐκο, σε τι μπορούν να ελπίζουν όταν δεν έχουν καν το δικαίωμα να κοιταχτούν στα μάτια; Ελλάδα, σήμερα. Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η Φιλίππα, τόσα χρόνια αργότερα, βρίσκεται παγιδευμένη στο ίδιο τραγικό δίλημμα. Διχασμένη ανάμεσα στον όρκο που έδωσε να εκδικηθεί –για το κακό που έκαναν στην οικογένειά της– και στον μεγάλο έρωτα. Ποια κοινή μοίρα ενώνει αυτές τις δύο γυναίκες που βρίσκονται το ίδιο παγιδευμένες στο κανζέι;


Harry Turtledove, Worldwar Εισβολή - Τόμος Α', εκδόσεις Anubis 1942. Από το Περλ Χάρμπορ ως τους δρόμους του Παρισιού κι από την Πολιορκία του Λένινγκραντ ως τη Ναυμαχία του Μίντγουεϊ, ο πόλεμος μαινόταν σε ολόκληρο τον πλανήτη ενώ οι φλόγες της καταστροφής ολοένα και εξαπλώνονταν. Και τότε, ξαφνικά, κατέφτασε ο πραγματικός εχθρός. Οι εξωγήινοι ήταν ασταμάτητοι, με τεχνολογία που ξεπερνούσε τον ανθρώπινο νου. Μόνη ελπίδα της Γης, η συνεργασία μεταξύ των δυνάμεων του Άξονα και των Συμμάχων – πράγμα αδιανόητο. Όμως, το εναλλακτικό σενάριο ήταν ακόμα χειρότερο. Κι έτσι, η ανθρωπότητα απάντησε στη συγκλονιστική πρόκληση που θα έκρινε τη μοίρα του κόσμου. Τι θα γινόταν αν ο Ρούζβελτ, ο Στάλιν, ο Τσώρτσιλ, ο Χίτλερ και ο Χιροχίτο ένωναν τις δυνάμεις τους για να υπερνικήσουν έναν ακόμα πιο ισχυρό αντίπαλο; Ο μαέστρος της εναλλακτικής Ιστορίας αφηγείται τι θα συνέβαινε αν ολόκληρη η ανθρωπότητα ερχόταν αντιμέτωπη με την απόλυτη απειλή.


Αλμπέρτο Μολίνα Ροντρίγκες, Οι άνθρωποι της σιωπής, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή Οι αντεπαναστατικές δυνάμεις στην Κούβα θα προσπαθήσουν να σαμποτάρουν το διυλιστήριο πετρελαίου. Το σαμποτάζ φέρει τη σφραγίδα της CIA, δική της η χρηματοδότηση, δική της και η καθοδήγηση. Οι κουβανικές υπηρεσίες Ασφάλειας κάνουν αγώνα δρόμου με τον χρόνο να αποκωδικοποιήσουν μηνύματα, να ξεδιαλύνουν πληροφορίες και να το αποτρέψουν. Άραγε, θα προλάβουν;


Heather Morris, Τρεις αδερφές, εκδόσεις Κλειδάριθμος Στην παιδική τους ηλικία η Σίµπι, η Μάγκντα και η Λίβια δίνουν µια υπόσχεση στον πατέρα τους, ότι θα είναι πάντα µαζί, ό,τι κι αν συµβεί. Χρόνια αργότερα οι ναζί εκτοπίζουν τη δεκαπεντάχρονη Λίβια στο Άουσβιτς. Η Σίµπι, που είναι δεκαεννέα ετών, θυµάται την υπόσχεσή τους και ακολουθεί τη Λίβια, αποφασισµένη να την προστατεύσει ή να πεθάνει µαζί της. Η Μάγκντα, δεκαεφτά χρονών, παραµένει στη Σλοβακία και καταφέρνει να διαφύγει για ένα διάστηµα, όµως σύντοµα συλλαµβάνεται και αυτή και εκτοπίζεται στο στρατόπεδο θανάτου. Μέσα στη φρίκη του Άουσβιτς-Μπιρκενάου, οι τρεις αδερφές επανασυνδέονται και δίνουν µια νέα υπόσχεση, αυτή τη φορά η µια στην άλλη: ότι θα επιβιώσουν. Μια εξαιρετικά ειπωµένη ιστορία, µε πολλές ζωντανές περιγραφές, οι «Τρεις αδερφές» είναι η αληθινή ιστορία των αδερφών Μέλερ. Οι δύο αδερφές ζουν σήµερα στο Ισραήλ µε τις οικογένειές τους και επέλεξαν τη Χέδερ Μόρρις να αφηγηθεί την ιστορία τους σε αυτό το µυθιστόρηµα.


Χαρούκι Μουρακάμι, Το κουρδιστό πουλί, εκδόσεις Ψυχογιός Ο τριαντάχρονος Τόρου Οκάντα χάνει τη δουλειά του, τη γάτα του και λίγο αργότερα τη γυναίκα του και αποδύεται στην αναζήτησή τους. Η ήρεμη ρουτίνα της ζωής του ανατρέπεται και ξεκινά μια παράξενη διαδρομή στην οποία τον καθοδηγούν (αν και ασαφώς) διάφοροι χαρακτήρες που ο καθένας τους έχει να του αφηγηθεί και από μια ιστορία. Αστυνομικό μυστήριο, το χρονικό ενός γάμου υπό διάλυση, μια ανασκαφή θαμμένων μυστικών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου: το αριστουργηματικό αυτό μυθιστόρημα είναι όλα αυτά μαζί, αλλά κυρίως μια απόδειξη της ακατάτακτης συγγραφικής ευφυΐας του Μουρακάμι. Τελικά, είναι δυνατόν ένας άνθρωπος να καταλάβει απόλυτα κάποιον άλλο; Μπορεί να επενδύουμε άπειρο χρόνο και ενέργεια στην επίμονη προσπάθεια να μάθουμε ένα άλλο πρόσωπο, αλλά στο τέλος πόσο μπορούμε να πλησιάσουμε την ουσία αυτού του προσώπου; Πείθουμε τον εαυτό μας ότι γνωρίζουμε καλά αυτό το άλλο άτομο, αλλά μαθαίνουμε ποτέ στ’ αλήθεια κάτι σημαντικό για οποιονδήποτε;


Τζ. Ντ. Σάλιντζερ, Εννέα ιστορίες, εκδόσεις Πατάκη Εννέα ιστορίες που άρχισαν να γράφονται το 1948 και εκδόθηκαν το 1953. Πρώτη ανάμεσά τους, το διήγημα «Ιδανική μέρα για μπανανόψαρα», που πρωτοδημοσιεύθηκε στο περιοδικό Νew Υorker τον Ιανουάριο του 1948, τρία χρόνια πριν από την έκδοση του «Φύλακα στη σίκαλη» (νέα έκδοση σε μετάφραση Αθηνάς Δημητριάδη, Εκδ. Πατάκη, 2020), που έμελλε να τον καθιερώσει. Εννέα ιστορίες για τη ζωή της αποπροσανατολισμένης αμερικανικής κοινωνίας λίγα χρόνια μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, με ήρωες εν τέλει τραγικούς, ακόμη και μες στην ανοησία τους.


Olivie Blake, Άτλας έξι, εκδόσεις Διόπτρα Μυστικά, προδοσία, αποπλάνηση, δύναμη: Είστε στην Αλεξανδρινή Λέσχη, την κρύπτη της χαμένης γνώσης από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς της αρχαιότητας, τη μεγαλύτερη μυστική λέσχη μάγων ακαδημαϊκών στον κόσμο. Μόνο μία φορά κάθε δέκα χρόνια, έξι μοναδικά ταλαντούχοι μάγοι επιλέγονται για τις δοκιμασίες. Οι έξι επίλεκτοι είναι η Λίμπι και ο Νίκο, που ασκούν απίστευτο έλεγχο στην ύλη, η Ρέινα, φυσιογνώστρια που κατανοεί τη γλώσσα της φύσης, η Παρίσα, τηλεπαθητική που αποπλανεί για να διαβάσει τη σκέψη των άλλων, ο Κάλουμ, χειραγωγός με παραισθητικές ενέργειες που μετατρέπει όποιον θέλει σε πειθήνιο πλάσμα, και ο Τριστάν, που αναγνωρίζει τα ξόρκια και τις ψευδαισθήσεις. Όταν οι υποψήφιοι στρατολογούνται από τον μυστηριώδη Άτλας Μπλέικλι, μαθαίνουν ότι θα έχουν στη διάθεσή τους έναν χρόνο για την τελική επιλογή. Ποιος έχει τη θέληση και την ικανότητα να τα καταφέρει, ενώ η πραγματικότητα θολώνει μέρα με τη μέρα και η ηθική αρχίζει να διαβρώνεται;


Mely Kiyak, Το να είσαι γυναίκα, εκδόσεις Κριτική «Είμαι γυναίκα. Χαίρομαι που είμαι γυναίκα. Δεν παραπονιέμαι. Δεν λυπάμαι. Δεν μου λείπει κάτι. Αλλά ούτε και μου περισσεύει. Γι’ αυτά θέλω να μιλήσω. […] Στον κόσμο απ’ όπου προέρχομαι θεωρούσαμε αυτομάτως ότι οι υποσχέσεις της ζωής προορίζονται για τους άλλους. Η ματαίωση ήταν ο κανόνας». Η Μέλι Κίγιακ, κόρη Κούρδων μεταναστών εργατών που μεγάλωσε στη Γερμανία, επιστρέφει στο παρελθόν της και με διάθεση εξομολογητική καταθέτει την προσωπική της διαδρομή προς την ανακάλυψη του ίδιου της του εαυτού. Με αφοπλιστική ειλικρίνεια και χιούμορ γράφει όχι μόνο για το τι σημαίνει να είσαι γυναίκα, αλλά κυρίως για το πώς μπορεί κανείς να είναι κυρίαρχος της ζωής του υπερβαίνοντας τις κοινωνικές συμβάσεις.


Nicholas Sansbury Smith, Hell Divers:Βουτιά στην Κόλαση, εκδόσεις Anubis Περισσότερο από δύο αιώνες αφότου ο Γ' Παγκόσμιος Πόλεμος έχει δηλητηριάσει τον πλανήτη, οι τελευταίοι άνθρωποι ζουν σε τεράστια αερόπλοια, αναζητώντας μια κατοικήσιμη περιοχή στη Γη. Σκουριασμένα και ξεπερασμένα, τα περισσότερα από τα πλοία έχουν χαθεί εδώ και πολύ καιρό. Το μόνο πράγμα που κρατά τις δύο τελευταίες κιβωτούς στον ουρανό είναι οι Αλεξιπτωτιστές, οι Χελ Ντάιβερς – άντρες και γυναίκες που ρισκάρουν τη ζωή τους, κάνοντας ελεύθερη πτώση στην επιφάνεια, για να συλλέξουν ανταλλακτικά που τα αερόπλοια χρειάζονται απεγνωσμένα για να διατηρηθούν στον αέρα. Όταν το ένα αερόπλοιο παθαίνει ζημιά κατά τη διάρκεια μιας ηλεκτρικής καταιγίδας, μια ομάδα από Χελ Ντάιβερς αναπτύσσεται σε μια εχθρική ζώνη που ονομάζεται Άδης. Η ελπίδα της ανθρωπότητας στηρίζεται στους ώμους μιας χούφτας τολμηρών ανδρών και γυναικών. Μετά το τέλος του κόσμου, έρχεται ένας συναρπαστικός αγώνας επιβίωσης…


Κριστίν Χάρμελ, Το βιβλίο των χαμένων ονομάτων, εκδόσεις Μίνωας Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία μιας πλαστογράφου που σώζει τις ζωές εκατοντάδων παιδιών Εβραίων. Σημειώνει η συγγραφέας στο τέλος του βιβλίου: «Δεν χρειάζεστε χρήματα, όπλα ή ένα μεγάλο ακροατήριο για να αλλάξετε τον κόσμο. Μερικές φορές, κάτι τόσο απλό όσο ένα μολύβι και λίγη φαντασία μπορούν να αλλάξουν τον ρου της Ιστορίας». Η Εύα Έιμπραμς, μια ηλικιωμένη από τη Φλόριντα που εργάζεται ως βιβλιοθηκονόμος, τοποθετεί βιβλία σε ένα ράφι, και το βλέμμα της πέφτει σε μια φωτογραφία των New York Times. Παγώνει ολόκληρη: πρόκειται για την εικόνα ενός βιβλίου που έχει να δει πάνω από εξήντα χρόνια. Είναι το Βιβλίο των χαμένων ονομάτων, που πλέον φυλάσσεται στην Κεντρική Εθνική Βιβλιοθήκη του Βερολίνου και περιέχει ένα είδος κώδικα, που οι ερευνητές δεν μπορούν να αποκρυπτογραφήσουν. Η μόνη που γνωρίζει την απάντηση είναι η Εύα· έχει όμως τη δύναμη να έρθει ξανά αντιμέτωπη με τις παλιές της αναμνήσεις, όταν αναγκάστηκε να αποδράσει από το Παρίσι βρίσκοντας καταφύγιο σε μια μικρή ορεινή πόλη στην Ελεύθερη Ζώνη, όπου ξεκίνησε να πλαστογραφεί ταυτότητες για παιδιά Εβραίων που δραπέτευαν στην ουδέτερη Ελβετία;


Toni Morrison, Ρετσιτατίβο, εκδόσεις Παπαδόπουλος Για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα το μοναδικό διήγημα που έγραψε η συγγραφέας των best seller «Αγαπημένη» και «Jazz», σε μετάφραση της Κατερίνας Σχινά. Σε αυτό το διήγημα του 1983, η Τουάιλα και η Ρομπέρτα γνωρίζονται σε ηλικία οκτώ ετών και περνούν τέσσερις μήνες μαζί στο Ίδρυμα Σεντ Μποναβέντσουρ. Γίνονται αχώριστες φίλες, χάνονται καθώς μεγαλώνουν και ξαναβρίσκονται αργότερα. Παρότι διαφέρουν, οι δύο γυναίκες δεν μπορούν να αρνηθούν τον βαθύ δεσμό που έχει δημιουργηθεί μέσα από τις κοινές τους εμπειρίες. Η συγγραφέας διαχειρίζεται με αφηγηματική δεινότητα τη φυλετική καταγωγή της Τουάιλα και της Ρομπέρτα. Γνωρίζουμε ότι η μία είναι λευκή και η άλλη είναι μαύρη, αλλά δεν μαθαίνουμε ποτέ ποια είναι ποια. Με μια βαθιά και στοχαστική ματιά σε αυτό που μας κρατά ενωμένους αλλά και σε εκείνο που μας απομακρύνει, καθώς και στο πώς οι αντιλήψεις μας διαμορφώνονται όταν δοκιμάζονται από τη σκληρή πραγματικότητα, το «Ρετσιτατίβο» είναι ένα δώρο προς τους αναγνώστες σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο.


Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ, Οι πόλεις της κόκκινης νύχτας, εκδόσεις Τόπος Ένας οπιομανής χάνεται σε κάποια ζούγκλα της Ασίας· νεαροί άντρες πολεμούν ενάντια σε μια σατανική αυτοκρατορία μεταλλαγμένων· ένας γοητευτικός ουτοπιστής πειρατής περιμένει την εκτέλεσή του· σε μια βίλα έξω από την Αθήνα ανακαλύπτεται ένα ακέφαλο πτώμα· άνθρωποι σε όλο τον κόσμο μολύνονται από κάποια ραδιενεργή επιδημία. Ιστορίες που συνυφαίνονται σε ένα ενιαίο αφήγημα χάους και αναταραχής. Στις «Πόλεις της κόκκινης νύχτας» (1981), το πρώτο μυθιστόρημα της τριλογίας που περιλαμβάνει τον «Τόπο των νεκρών δρόμων» (1983) και τις «Δυτικές χώρες» (1987), ο Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ σατιρίζει τη σύγχρονη κοινωνία με μια καυστική, ποιητική και συνταρακτική ιστορία σεξ, ναρκωτικών, αρρώστιας και περιπέτειας.


Binnie Kirshenbaum, Σήμερα είναι Δευτέρα, μάλλον, εκδόσεις Αλεξάνδρεια Είναι παραμονή Πρωτοχρονιάς, η γιορτή της αναγκαστικής συντροφικότητας, της υποχρεωτικής διασκέδασης και των χάρτινων καπέλων. Ενώ τρώει έξω με τον σύζυγό της και τους φίλους τους, η Μπάνι, μια δηκτική, πνευματώδης και διαγνωσμένα καταθλιπτική συγγραφέας, παθαίνει νευρικό κλονισμό. Καταλήγει έτσι στην ψυχιατρική πτέρυγα ενός διάσημου νοσοκομείου της Νέας Υόρκης, όπου αρνείται όλους τους τύπους συνιστώμενης θεραπείας. Αντίθετα, περνάει την ώρα της εξιστορώντας τις ζωές των «παλαβών» ομοιοπαθών της και γράφοντας ένα μυθιστόρημα για όσα την έφεραν ως εκεί. Η ιστορία της είναι μια ξεκαρδιστική και συνάμα επώδυνη βουτιά στο διαταραγμένο μυαλό μιας γυναίκας που βλέπει τον κόσμο πιο καθαρά από όσο θα έπρεπε. Μια πολύ δυνατή λογοτεχνική παράσταση από μια από τις καλύτερες σύγχρονες συγγραφείς της Αμερικής.


Clare Pooley, Οι επιβάτες της αποβάθρας 5, εκδόσεις Μεταίχμιο Κάθε πρωί στις 8:05 το πρωί, η Αϊόνα Άιβερσον παίρνει το τρένο για να πάει στη δουλειά της. Κάθε μέρα, βλέπει τους ίδιους ανθρώπους και κάνει εικασίες γι’ αυτούς – τους δίνει ακόμα και παρατσούκλια. Ποτέ όμως δεν μιλάνε. Μέχρι που μια μέρα, ένα απρόοπτο περιστατικό θα φέρει κοντά μια ετερόκλητη ομάδα ανθρώπων, που ως τότε το μόνο κοινό που είχαν ήταν πως έπαιρναν κάθε πρωί το ίδιο τρένο. Και τότε όλοι συνειδητοποιούν ότι οι εικασίες που κάνουμε για τους άλλους δεν συμβαδίζουν με την πραγματικότητα. Το νέο βιβλίο της Clare Pooley μας συστήνει ένα καστ αξέχαστα διασκεδαστικών και συγκινητικών χαρακτήρων, που ο καθένας έχει τα προβλήματά του και τις εκκεντρικότητές του.


Καζούο Ισιγκούρο, Νυχτωδίες, εκδόσεις Ψυχογιός Πέντε αριστοτεχνικά γραμμένες ιστορίες, από έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους συγγραφείς παγκοσμίως, στις οποίες η μουσική αποτελεί έναν ολοζώντανο χαρακτήρα. Ένας τραγουδιστής, που κάποτε υπήρξε διάσημος και επιθυμεί απελπισμένα να επανέλθει στο προσκήνιο, αφήνει στην άκρη τη μοναδική σιγουριά στη ζωή του. Ένας άνδρας που το αδιαμφισβήτητο γούστο του στη μουσική είναι το μόνο πράγμα που φαίνεται να εκτιμούν πάνω του οι στενοί του φίλοι. Ένας επίδοξος τραγουδιστής και στιχουργός που άθελά του έχει εμπλακεί στον αποτυχημένο γάμο ενός ζευγαριού που μόλις έχει γνωρίσει. Ένας χαρισματικός αλλά αδικημένος μουσικός της τζαζ που αφήνει τον εαυτό του να πιστεύει ότι οι πλαστικές επεμβάσεις θα σώσουν την καριέρα του. Και ένας νεαρός τσελίστας που ο δάσκαλός του υπόσχεται ότι θα «ξετυλίξει» το ταλέντο του. Το πάθος και η αναγκαιότητα ορίζουν τον χώρο που καταλαμβάνει η μουσική στη ζωή αυτών των ανθρώπων και με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο τούς οδηγεί σε ένα ξεκαθάρισμα: άλλοτε κωμικό, άλλοτε τραγικό, άλλοτε απλώς έξω από τα όρια της αντίληψής τους.


Ανν Πλανταζενέ, Η μοναδική, Μαρία Καζαρές, εκδόσεις Πατάκη «Τη διακατέχει το δαιµόνιο της ζωής» έλεγε για εκείνη ο Αλµπέρ Καµύ, µε τον οποίο έζησε έναν έρωτα δεκαέξι ολόκληρα χρόνια. Εκείνη είναι η Μαρία Καζαρές, τρώει σαν λύκος, γελάει εκκωφαντικά, διαθέτει φλογερό αισθησιασµό, κοιµάται βαριά, έχει γεννηθεί και µεγαλώσει στη Γαλικία και το 1936 έρχεται ως πρόσφυγας στο Παρίσι, µαζί µε τη µητέρα της, σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών. Πολύ γρήγορα βάζει στόχο να µάθει την ανελέητη γαλλική γλώσσα και να γίνει ηθοποιός. Τίποτα δεν τη σταµατά, ούτε η αποτυχία της στις εισαγωγικές εξετάσεις της δραµατικής σχολής ούτε οι κώδικες της παρισινής κοινωνίας. Πολύ σύντοµα το ταλέντο της θα λάµψει στον κινηµατογράφο, αλλά πολύ περισσότερο στο θέατρο. Η Ανν Πλανταζενέ µάς αφηγείται την περιπέτεια µιας σπουδαίας γυναίκας και µιας µεγάλης καλλιτέχνιδας, τις µάχες της, τη δόξα, την τραγωδία και φυσικά τον μεγαλειώδη έρωτα που έζησε παράνομα με τον Καμύ. 


Stefano Massini, Ladies Football Club - 11 γυναίκες γράφουν ιστορία, εκδόσεις Δίαυλος Μια ιστορία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα για τις γυναίκες που με αφορμή μια μπάλα ποδοσφαίρου, στα χρόνια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, πέτυχαν το ακατόρθωτο: να αγωνιστούν στα μεγαλύτερα στάδια και να αλλάξουν την εποχή τους. Ο Στέφανο Μασίνι είναι ο πρώτος και μοναδικός ως τώρα Ιταλός συγγραφέας που βραβεύτηκε με Tony Award, είναι μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας «La Repubblica». Επί σειρά ετών διετέλεσε καλλιτεχνικός σύμβουλος στο Piccolo Teatro di Milano - Teatro d’Europa. Η μυθιστοριογραφία του, στην οποία συμπεριλαμβάνεται «Η Τριλογία των Λήμαν», έχει μεταφραστεί σε είκοσι επτά γλώσσες και τα θεατρικά του έχουν «ανέβει» σε τόσες σκηνές παγκοσμίως που τον καθιστούν τον μεγαλύτερο εν ζωή Ιταλό συγγραφέα. 


Thomas Bernhard, Βαδίζοντας, εκδόσεις Κριτική Καταιγιστική και πυκνή νουβέλα, το «Βαδίζοντας» οδηγεί τον αναγνώστη στον παράλογο, σκοτεινό και ασυνήθιστα σαρκαστικό κόσμο του Bernhard. Σε αυτό το βιβλίο παρελαύνουν τα ζητήματα που απασχολούν τον συγγραφέα σε όλο του το έργο. Τα ανθρώπινα αδιέξοδα, η αυτοκτονία, η ατομική ιδιαιτερότητα ενάντια στις συμβάσεις εξετάζονται μέσα από το καυστικό χιούμορ του Bernhard, την αφηγηματική του δεινότητα, το μοναδικό στιλ γραφής και τη φιλοσοφική οξύνοια που τον κάνουν να ξεχωρίζει. Το «Βαδίζοντας» καταγράφει τις συνομιλίες του ανώνυμου αφηγητή και του φίλου του Όλερ ενώ περπατούν, συζητώντας για οτιδήποτε τους έρχεται στο μυαλό, επιστρέφοντας ωστόσο πάντα στον κοινό φίλο τους Κάρερ, ο οποίος έχει οδηγηθεί στην παράνοια. Ίσως το πιο φιλοσοφικό κείμενο του Bernhard που προσφέρει μια διεισδυτική σπουδή για τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του ανθρώπινου νου.


Andy Weir, Αποστολή Χαίρε Μαρία, εκδόσεις Παπαδόπουλος Η Γη έχει μια τελευταία ευκαιρία να επιβιώσει. Ένας αστροναύτης κρατάει την τύχη του πλανήτη στα χέρια του. Είναι ο… Ποιος είναι, αλήθεια; Δεν ξέρει, δεν θυμάται τίποτα, το μόνο που ξέρει είναι ότι μόλις ξύπνησε από έναν παράξενο, βαθύ ύπνο που φαίνεται να κράτησε χρόνια και πως η μοναδική άλλη παρουσία στο περιβάλλον του είναι μια φωνή υπολογιστή και τέσσερα τρομακτικά ρομποτικά χέρια, που όμως τον φροντίζουν. Και ότι στις διπλανές κουκέτες υπάρχουν δύο μουμιοποιημένα πτώματα. Φλασμπάκ: Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα έχει εναποθέσει τις ελπίδες της στους τρεις επιστήμονες της αποστολής Χαίρε Μαρία. Ο ίδιος είναι καθηγητής θετικών επιστημών στο γυμνάσιο, ονομάζεται Ράιλαντ Γκρέις, αυτός είναι ο μοναδικός επιζών αυτής της διαστημικής αποστολής που βρίσκεται σε ένα μακρινό ηλιακό σύστημα, το οποίο εξερευνά παράλληλα με τις θαμμένες αναμνήσεις του. Το διπλό «ταξίδι» θα τον φέρνει αντιμέτωπο με όλο και μεγαλύτερες εκπλήξεις.


Όλγκα Τοκάρτσουκ, Τα βιβλία του Ιακώβ, εκδόσεις Καστανιώτης Στα μέσα του 18ου αιώνα, στον αιώνα του Διαφωτισμού, η σπουδαία συγγραφέας αντικαθρεπτίζει τη σημερινή μορφή ενός μεγάλου τμήματος της Ευρώπης. 1752: Η καστελάνα Καταζίνα Κοσακόφσκα και η συνοδός της, η ποιήτρια Ελζμπιέτα Ντρουζμπάτσκα, φτάνουν στο Ροχάτιν του Ποντόλ. Ένας από τους καλεσμένους στο δείπνο υποδοχής τους είναι ο ιερέας Μπενέντικτ Χμιελόφσκι. Αυτός και η ποιήτρια, άνθρωποι που αγαπούν τα βιβλία, βρίσκουν μια κοινή γλώσσα και ξεκινούν μια συζήτηση την οποία θα συνεχίσουν αργότερα στις επιστολές τους. Λίγο μετά εμφανίζεται εκεί ένας όμορφος και χαρισματικός Εβραίος, ο Ιακώβ Λεϊμπόβιτς Φρανκ. Ο μυστηριώδης νεοφερμένος από τη Σμύρνη αρχίζει να διαδίδει ιδέες που γρήγορα διχάζουν την εβραϊκή κοινότητα. Για τους μεν ένας αιρετικός, για τους δε ένας σωτήρας, που δεν αργεί να συγκεντρώσει έναν κύκλο αφοσιωμένων μαθητών. Το θέμα είναι ότι η αναταραχή που προκαλεί θα μπορούσε να αλλάξει τον ρου των πραγμάτων. Η Όλγκα Τοκάρτσουκ αντλεί από την παράδοση του ιστορικού μυθιστορήματος και συγχρόνως το διευρύνει, γράφοντας ένα αναστοχαστικό και μυστικιστικό έργο για την ίδια την ιστορία, τις ανατροπές και τα γυρίσματά της που καθορίζουν τη μοίρα ολόκληρων λαών. 


Hanya Yanagihara, Προς τον παράδεισο, εκδόσεις Μεταίχμιο Σε μια εναλλακτική εκδοχή της Αμερικής του 1893, η Νέα Υόρκη είναι τμήμα των Ελεύθερων Πολιτειών, όπου οι άνθρωποι μπορούν να ζουν και να αγαπούν όπως θέλουν – ή έτσι φαίνεται. Ο εύθραυστος νεαρός γόνος μιας επιφανούς οικογένειας αντιστέκεται στον αρραβώνα του με έναν άξιο μνηστήρα, καθώς ελκύεται από έναν γοητευτικό δάσκαλο χωρίς περιουσία. Το 1993, σε ένα Μανχάταν πολιορκημένο από την επιδημία του AIDS, ένας νεαρός Χαβανέζος ζει με τον πολύ μεγαλύτερο και πλουσιότερο σύντροφό του, αποκρύπτοντας την ταραγμένη παιδική του ηλικία και τη μοίρα του πατέρα του. Και το 2093, σε έναν κόσμο που μαστίζεται από τις πανδημίες και κυβερνάται απολυταρχικά, η κατεστραμμένη εγγονή ενός ισχυρού επιστήμονα προσπαθεί να τα βγάλει πέρα και να λύσει το μυστήριο των απουσιών του συζύγου της. Αυτά τα τρία μέρη ενώνονται σε μια μεγαλοφυή συμφωνία, καθώς επαναλαμβανόμενες νότες και θέματα εμπλουτίζουν το ένα το άλλο. Η μεγάλη δύναμη του μυθιστορήματος βρίσκεται στην κατανόηση της Yanagihara για τη βαθιά επιθυμία μας να προστατεύσουμε όσους αγαπάμε. 


Φραντζέσκα Μάνγγελ, Οι καθαροί, εκδόσεις Μίνωας Σε μια ολοκληρωτική κοινωνία όπου η σωματική τελειότητα αποτελεί προϋπόθεση για το δικαίωμα στην ελευθερία, οι Καθαροί πολίτες απολαμβάνουν όσα στερούνται οι υπόλοιποι. Η Κλόι, ανθρωπολόγος σε ένα κέντρο ερευνών, παλεύει για τον άνθρωπο, ενώ η αξία της ανθρώπινης ζωής ολοένα και φθίνει. Σε αυτό το απολυταρχικό περιβάλλον προστίθεται ο εφιάλτης του πολέμου. Καθώς οι σειρήνες ουρλιάζουν, τα τρόφιμα λιγοστεύουν και οι νεκροί αυξάνονται, οι αντοχές των ηρώων φτάνουν στα άκρα. Μοναδικό στήριγμα για την Κλόι η φίλη της Ντάρια. Όταν η τελευταία εξαφανίζεται, η ηρωίδα βάζει στόχο να τη βρει. Δεν φαντάζεται όμως τι την περιμένει. «Οι Καθαροί» θα μπορούσαν να είναι ένα δυστοπικό μυθιστόρημα του σήμερα, αν το πιο εφιαλτικό κομμάτι τους δεν είχε στιγματίσει την ανθρωπότητα έναν αιώνα πίσω.


Bertolt Brecht, Διάλογοι προσφύγων, εκδόσεις Κριτική Στο εστιατόριο ενός σιδηροδρομικού σταθμού, κάπου στην Ευρώπη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, δύο πολιτικοί πρόσφυγες, ο βιοπαλαιστής Κάλε και ο αστός Τσίφελ, συναντιούνται σχεδόν τυχαία και συζητούν για θέματα φαινομενικά ασύνδετα μεταξύ τους: ξεκινώντας από την καθημερινότητα της προσφυγιάς, όπου η μπίρα είναι αραιωμένη, ο καφές δεν είναι καφές και ο καπνός είναι κακής ποιότητας, φτάνουν να αναλύουν σημαντικά ζητήματα της πολιτικής και της ηθικής, μιλώντας για τα διαβατήρια, τον υλισμό, τις αρετές, την πορνογραφία, τον πόλεμο, το σχολείο, τον πατριωτισμό και τη Δημοκρατία. Στους Διαλόγους προσφύγων ο Μπρεχτ αξιοποιεί βιωματικό υλικό από την περιπλάνησή του ανά την Ευρώπη, όπου βρέθηκε ως πρόσφυγας διωκόμενος από το ναζιστικό καθεστώς, για να καυτηριάσει την υποκρισία των ισχυρών σε βάρος των ανίσχυρων, επιστρατεύοντας και τη σάτιρα στον μαχητικό αντιφασισμό.