- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Βιβλία για τα Χριστούγεννα: 35 βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας
Merry bookmas! Η Athens Voice βλέπει τις χριστουγεννιάτικες βιτρίνες των βιβλιοπωλείων.
35 βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας για να χαρίσετε φέτος τα Χριστούγεννα
Ο Ίωνας, ένας επιστήμονας Βιοτεχνολογίας, μαζί με τους συναδέλφους του, έρχεται αντιμέτωπος με τη σπουδαία ανακάλυψη που έχει κάνει ο αρχηγός της ερευνητικής ομάδας, καθηγητής Ευάγγελος Γιαννόπουλος. Όταν ο τελευταίος τούς αποκαλύπτει πως χάρη στην έρευνά του είναι σε θέση να ψηφιοποιεί το DNA των οργανισμών, μια σειρά από ηθικά διλήμματα έρχονται στην επιφάνεια σχετικά με την παράδοσή της στο ανθρώπινο είδος. Λίγο μετά, ο καθηγητής Γιαννόπουλος εξαφανίζεται και το μυστηριώδες κουβάρι της υπόθεσης ξετυλίγεται, παρασύροντας μαζί του τον Ίωνα και φέρνοντας στην επιφάνεια καλά κρυμμένα μυστικά, που κουβαλούν απώλειες και αντικρουόμενα συναισθήματα. Θα καταφέρει ο Ίωνας να βρει την άκρη του νήματος ή οι εξελίξεις θα τον προλάβουν; Άνθρωπος ή Θεός;
Η Μανίνα Ζουμπουλάκη γεννάει με αξιοθαύμαστη έμπνευση και δεξιοτεχνία βιβλία για γυναίκες. Οι ηρωίδες της μπλέκουν το σήμερα με το παρελθόν, οι ιστορίες τους συμβαίνουν παράλληλα, ανάμεσα στη σύγχρονη ζωή και τον μαγικό ρεαλισμό, την έκτη αίσθηση και την πεζή πραγματικότητα. Όπως και στο καινούργιο της βιβλίο, η μία ηρωίδα της μπορεί να βουρτσίζει τα δόντια της και την ίδια στιγμή, σε ένα παράλληλο σύμπαν, το alter ego της μπορεί να κρύβεται σε απόκρημνα βράχια για να ξεφύγει από τον εχθρό που την κυνηγάει. Ο «Αέρας στο πρόσωπό της» μιλάει για ένα μικρό νησί του Αιγαίου, όπου ένα κορίτσι πηδάει από τον γκρεμό το 1821. Στο ίδιο νησί, μια γυναίκα ψάχνει τα μυστικά του γκρεμού, της ομίχλης και του τόπου το 2021. Με έρωτες παράλληλα, γιατί χωρίς αυτούς δεν γίνεται καλή ιστορία, και με το σασπένς της συνάντησης στο νησί των δύο υπουργών Εθνικής Άμυνας, Έλληνα και Τούρκου… Έμπνευσή της, λέει η Μ.Ζ., ήταν ο Νίκος Τσιφόρος με την «Ιστορία της Αθήνας», τα «Σύνορα» της Κάπκα Κασάμποβα και η αγάπη της για την Ιστορία. Ζώντας κινηματογραφικά τις ζωές των ηρωίδων της, της έρχονται ιδέες χωρίς να ξέρει ακριβώς από πού, σαν επιμύθιο από αυτά που διαβάζει και από ιστορίες των παππούδων της. Και από αυτά που ζει, εννοείται. Μοντέρνα γραφή, διαχρονική ιστορία, σύγχρονες αναφορές.
Πολλά τα γράμματα που πληγώνουν, το «Μ» της μοναξιάς, όμως, επικρατεί πάνω σε κάθε δυσάρεστο συναίσθημα. Μοναξιά του καμπούρη που ικετεύει για ένα ζεστό βλέμμα αποδοχής. Μοναξιά του άνδρα που περιμένει το ραντεβού του με την πόρνη, για να βρει κάπου να μιλήσει. Μοναξιά της μάνας που δεν θα ακούσει ποτέ το όνομά της από το παιδί της. Μοναξιά των ανθρώπων… Στις 10 ιστορίες του Αντώνη Κοντάκη, η αλήθεια της ζωής των ηρώων χτυπά κατάστηθα τον αναγνώστη και αναδύεται μια από τις μεγαλύτερες αλήθειες: είναι αληθινά δύσκολη η ζωή αν δεν έχεις ένα χέρι να σε κρατάει στα σκοτάδια.
Η Ανθή Βελισσάρη, πετυχημένη δημοσιογράφος στο εξωτερικό, επιστρέφει στον τόπο καταγωγής της, την Κέρκυρα, την οποία εγκατέλειψε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών. Τι συνέβη τον Αύγουστο του 1949; Τι κράτησε την Ανθή τόσα χρόνια μακριά από τον τόπο της; Και ποιος ήταν ο μυστηριώδης άντρας που συναντούσε τότε σε μια σπηλιά στα απόκρημνα βράχια κάτω από το σπίτι της, τη Βίλα Άνθιμη, και σημάδεψε τόσο βαθιά τη ζωή της; Η Κέρκυρα, η Κωνσταντινούπολη, η Χίος, η Αλεξάνδρεια, η ιστορία της Ανθής, αλλά και η ιστορία της χώρας τους δύο τελευταίους αιώνες, μέσα από πολέμους και πολιτικές ανατροπές.
Το «Ανάπτυγμα βατράχου» καταγράφει την απρόοπτη αλλά εντελώς πιθανή συνάντηση δύο θαλασσών, του Βόρειου Παγωμένου Ωκεανού με τα νερά της Μεσογείου και των ανθρώπων τους. Στο περιθώριο αυτού του συναπαντήματος, ο Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν διασταυρώνεται με τους Υδραίους ναυτικούς, η νευροεπιστήμη με τον ερμητισμό, το κρανίο του Γιόρικ με τους Νορβηγούς μεταλλωρύχους κι ένα αμφίβιο μεταμορφώνεται σε παπαγάλο και τούμπαλιν. Ο ελεύθερος συνειρμός μοχλεύεται από την αναγνωστική ανεξιθρησκία της συγγραφέως, και το χιούμορ διαπερνά ένα έργο που, πάνω απ’ όλα, είναι ένα πανηγύρι της γλώσσας.
Ιδού, ζήσαμε κι εμείς! Εμείς οι άφαντοι, οι αδικημένοι, οι άγνωστοι, οι απόκρυφοι, οι διαρκώς κρυμμένοι, ζήσαμε κι εμείς εδώ μέσα κάτι που αξίζει. Την αγάπη την ανθρώπινη, την καταδιωγμένη, τη σταυρωμένη αγάπη ανάμεσα σε έναν άντρα και μια γυναίκα που στ’ αλήθεια και με πάθος ενώθηκαν. Έτσι νομίζω, έκανε τέλος με σπασμένη φωνή η Ταμάρα. Και ο πιο μεγάλος εγκληματίας, λένε, επιθυμεί μια στιγμή, κάπως, κάτι να φανερώσει από εκείνο που έπραξε. Κάτι από το αποτρόπαιο έγκλημά του να ξεγλιστρήσει και κάτι να αποκαλύψει στους τρίτους, στον κόσμο. Να του δοθεί μια κάποια ευκαιρία να αποκαλυφθεί. Τρομερή ροπή έσταξε μέσα στο πλάσμα του ο Θεός.
Ο αρχιτέκτων μηχανικός Ερρίκος Μαλτέζος, υπεύθυνος μιας ομάδας για τη διάνοιξη δρόμων στην ορεινή Μακεδονία, θα γνωρίσει τη Μαρυλλίδα στο απομακρυσμένο Αλτινό και θα γοητευτεί από τον ανεπιτήδευτο χαρακτήρα της. Ερωτευμένη κι εκείνη, θα τον ακολουθήσει στην πόλη Ληθώ της Πελοποννήσου, τον τόπο καταγωγής του. Η αφήγηση καταγράφει την ακόρεστη δίψα του για αναγνώριση και δόξα. Στο μυθιστόρημα αντιπαρατίθενται δύο κόσμοι: η αλαζονεία της γνώσης και η γήινη οπτική μιας φυσικής οντότητας. Η Μαρυλλίδα θα παλέψει να βρει τον εαυτό της χάρη στην αμετάβλητη σχέση της με τη γη, τη φύση, το χώμα. Ο Ερρίκος όμως είναι αμφίβολο αν τελικά θα διασωθεί από τον δικό του άγονο κόσμο.
Η Δέσποινα ταξιδεύει μόνη στη Σητεία της Κρήτης, όπου θα παρασυρθεί από τις ομορφιές του τόπου, θα μπλεχτεί σε μια ερωτική ιστορία, θα θυμηθεί πώς είναι να ζει κανείς ανέμελα. Μια γυναίκα μόνη γνωρίζει έναν έρωτα που μοιάζει μάταιος. Ένα καθήκον ξοδεύει μια ζωή γεμάτη όνειρα. Και στο φόντο η Κρήτη να γίνεται προορισμός ζωής. Στη δεύτερη συγγραφική της προσπάθεια, η Έλενα Σαλιγκάρα, με γραφή ώριμη και ρεαλιστική γράφει μια ασυνήθιστη ιστορία που συγκινεί.
Τι θα γινόταν αν δεν σταματούσε η βροχή; Θα βούλωναν οι τρύπες του πολιτισμού μας ή θα γινόμασταν ελεύθεροι ξανά; Ποιος κρατάει το κόκκινο πιπέρι και γιατί η ελεύθερη βούληση έχει μικροσκοπικά αχαμνά; Σε αυτά τα ερωτήματα (και σε πολλά ακόμη) θα επιχειρήσει να δώσει απάντηση ο Αργύρης, ο νεαρός πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, στην προσπάθειά του να βρει έναν πατέρα. Στην πορεία θα συναντήσει έναν τηλεπωλητή που μιλάει μια άγνωστη γλώσσα, έναν κουρελιάρη βασιλιά με τρύπιο στήθος και έναν επιχειρηματία που ζει σ’ έναν πύργο χωρίς είσοδο και που μάλλον έχει βρει τη λύση για όλα μας τα προβλήματα.
Στην Αθήνα των τελών του 19ου αιώνα, πίσω από τις κλειστές πόρτες και τους κοινωνικούς ρόλους, ο έρωτας ξεγυμνώνεται αμόλυντος και παιγνιώδης. Οι σαρκικές απολαύσεις δονούν την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων, η κωμικότητα των οποίων κορυφώνει την τραγωδία του μέλλοντος που έρχεται με ταχύτητα φωτός.
Οι χαρακτήρες των βιβλίων και των θεατρικών έργων συλλαμβάνονται από τους δημιουργούς τους για να ζήσουν στις σελίδες και στη σκηνή. Οι σημαντικότεροι από αυτούς ζουν για πάντα στην ψυχή των αναγνωστών και των θεατών τους. Τι γίνεται όμως μετά με τα ανύπαρκτα αυτά πλάσματα; Πού πάνε όταν ο συγγραφέας που τους επινόησε τους παραδίδει στο κοινό; Ένα λογοτεχνικό θρίλερ όπου η αγωνία εξαρτάται από την ανάγκη της κεντρικής ηρωίδας να αποκτήσει έναν πραγματικό εαυτό, να ζήσει, να ερωτευτεί, να υπάρξει ως οντότητα. Σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί το επινοημένο, πόσο δύσκολο είναι να αποδράσει το αληθινό;
Τα διηγήματα αυτά είναι μια σύνθεση από εικόνες μοναχικών ανθρώπων, που συνάντησε η συγγραφέας περπατώντας στους δρόμους. Χρόνια τώρα παρατηρεί. Αυτή είναι η δουλειά της, να παρατηρεί. Ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας θεατρικών έργων χωρίς λόγια. Παρατηρεί και ανιχνεύει τις ματιές, τις εκφράσεις των χειλιών, των φρυδιών, την κίνηση του λαιμού και των δαχτύλων, τον ρυθμό της ανάσας, τον βηματισμό, τον τρόπο του καθίσματος, τη στάση του σώματος. Τη γλώσσα του σώματος. Πάνω σε αυτά έχει βασιστεί για να δημιουργήσει ένα λεξιλόγιο. Το λεξιλόγιο του θεάτρου της σιωπής.
Άραγε ξέρουμε τα πάντα για τις τελευταίες ώρες του Χριστού; Λίγο πριν από τη Σταύρωση, στο Πραιτώριο της Ιερουσαλήμ, μια γυναίκα όρθωσε το ανάστημά της και προσπάθησε να σώσει τον Ναζωραίο, κάνοντας ό,τι δεν τόλμησαν δεκάδες άντρες γύρω της. Το όνομά της Κλαυδία Πρόκλα, η σύζυγος του Πόντιου Πιλάτου. Μια Ρωμαία της άρχουσας τάξης, που, σε καιρούς αντίξοους για κάθε γυναίκα, επέλεξε το δικό της πεπρωμένο, ακολουθώντας τη φωνή της καρδιάς. Ποια ήταν πραγματικά; Και πώς έφτασε να ανακηρυχτεί Αγία της Χριστιανικής Εκκλησίας μετά τον θάνατό της; Ένα επικό έργο που καθηλώνει τον αναγνώστη.
Για την οικογένεια Βαφέα, το χειρόγραφο Χρονικό του Μιχαήλ Ζαπαντιώτη, ενός από τους γραμματικούς του Κωνσταντίνου Δραγάση Παλαιολόγου, που το κατέχει εδώ και αιώνες, σημαίνει πολύ περισσότερα από μια ιστορική κληρονομιά ή ένα κυνήγι θησαυρού. Αναζητώντας το σπαθί του τελευταίου Βυζαντινού Αυτοκράτορα, οι ήρωες έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με την ταραχώδη διαχρονική πορεία του ελληνισμού και τις -καλά κρυμμένες στο συλλογικό μας ασυνείδητο- ενοχές για την απώλεια της Βασιλεύουσας. Όσο αγωνίζονται να υπερβούν και τα δικά τους προσωπικά τραύματα, διαπιστώνουν την ανάγκη ενός νέου ξεκινήματος που συνδέεται με την ταυτότητα των σύγχρονων Ελλήνων.
Έρχονταν κι έφευγαν οι εποχές, οι μέρες καταπίνανε τις μέρες, κι η Λεύκα παράδερνε στη σιωπή και στους δισταγμούς της. Όλο ένιωθε να παρακινείται συθέμελα να γράψει επιτέλους την «ιστορία φάντασμα», όλο μαζεύονταν τα σύννεφα πάνω από το κεφάλι της, και να πώς ξεκινούν οι καταιγίδες. Εκεί ήταν το ζήτημα: οι φοβερότερες στιγμές και σκέψεις, οι πιο ανείπωτες, δύνανται να γραφούν σ’ ένα χαρτί ή μήτε στον αιώνα τον άπαντα; Μια μαγική αναζήτηση για τα άρρητα της γραφής, μέσα στα μυστικότερα μονοπάτια της μυθοπλασίας· γιατί τα καλύτερα είναι αυτά που δεν γράφονται και το πιο σημαντικό ποτέ δεν το λέμε.
Το 1798, στο ταξίδι του προς την Αίγυπτο, ο Ναπολέων Βοναπάρτης «κρύφτηκε» στην Ιεράπετρα της Κρήτης. Δίπλα του, ο Ζαν Λινιέ, ο πιο πιστός αξιωματικός και παιδικός του φίλος. Τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς, η Σοφία Σινιώρη, στη δίνη ενός αναπάντεχου, μοιραίου έρωτα, φυγαδεύεται από την Κρήτη στη Μάνη, και κατόπιν στην Πεντέλη, για να καταλήξει στο Παρίσι. Πάνω από δύο αιώνες μετά, η Σοφί Λινιέ, ένα κορίτσι του σήμερα στο Παρίσι, αποχαιρετώντας τη μητέρα της, ανακαλύπτει ένα κρυμμένο μυστικό σε έναν παλιό πίνακα ζωγραφικής. Τα βήματά της θα την οδηγήσουν στη Κρήτη, και μετά στην Πεντέλη.
Στη Λήμνο της δεκαετίας του ’30, ένας άντρας χάνει σε μια καταστροφική πυρκαγιά τη γυναίκα και την κόρη του. Κυνηγημένος από τον πόνο, έρχεται στην Αθήνα παραμονές του ’40. Εκεί, στο πρόσωπο μιας άλλης γυναίκας σκέφτεται πως μπορεί ίσως να ανακαλύψει τον λόγο να συνεχίσει να υπάρχει και να δημιουργεί. Ένα νέο παιδί –γιος αυτή τη φορά– γεμίζει τις αγκαλιές του νέου ζευγαριού. Μα μέσα στο σπίτι τους κυριαρχούν μόνιμα οι δύο «απούσες» γυναίκες. Η μία διεκδικεί το πατρικό χάδι και η άλλη αμφισβητεί την παρουσία της νέας συντρόφου. Η ιστορία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και οικογενειακά αρχεία.
Ψηλά σ’ ένα βουνό, κάτω από ένα έλατο, το 1770 γεννήθηκε ένα μαυριδερό μωρό, ο μικρός Θοδωράκης, όπως τον φωνάζανε σε όλη του τη ζωή. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν η ενσάρκωση του Φοίνικα, του μυθικού πουλιού που πεθαίνει και ξαναγεννιέται από τις στάχτες του. Ήταν ο αναμενόμενος Μεσσίας της Ελλάδας που ήρθε να διώξει το σκοτάδι είκοσι αιώνων και να φωτίσει ξανά την πατρίδα. Αυτό το νεογέννητο ήταν ο μυθικός Ηγέτης, ο πολύπαθος, ο πολύτροπος, ο πολυμήχανος του Ομήρου Οδυσσέας, ο ακατάβλητος Οδηγός του Γένους, ο Ιδρυτής του Νεότερου Ελληνισμού, ο Εθνάρχης Θεόδωρος Κολοκοτρώνης!
Η Ελεονώρα, γεννημένη σ’ ένα μικρό χωριό μέσα στη φτώχεια, ονειρεύεται τη μεγάλη ζωή. Μοναδικός της στόχος, το χρήμα και η δόξα. Μια τυχαία γνωριμία με έναν πρωτευουσιάνο «πρίγκιπα» θα γίνει το εισιτήριό της για τη μεγάλη ζωή. Ό,τι της φαινόταν κάποτε άπιαστο, θα γίνει η καθημερινότητά της. Θα αποκτήσει τον πλούτο, οι εραστές της θα τη σκεπάσουν με διαμάντια, θα ζήσει στη χλιδή, θα γευτεί ακραίους έρωτες. Αθήνα, Παρίσι, Νέα Υόρκη. Τέσσερις γάμοι, τρία διαζύγια, μυστικοί έρωτες, ο απολογισμός της ζωής της… Κι η μοίρα, που της τα έδωσε όλα απλόχερα, καραδοκεί για να πει τον τελευταίο λόγο.
Δεκέμβριος 1944: Η Αθήνα βιώνει τις δραματικές ημέρες του Εμφυλίου, οι φονικές συγκρούσεις μαίνονται σε όλη την πόλη. Ο Νίκος Αγραφιώτης, απότακτος πια αξιωματικός της Αστυνομίας, αναλαμβάνει να εντοπίσει έναν δικαστικό υπάλληλο, υπεύθυνο για υποθέσεις δωσιλόγων, που έχει εξαφανιστεί μαζί με μία νεαρή τραγουδίστρια καμπαρέ. Κυνηγώντας τα ίχνη τους, θα εμπλακεί σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι που σύντομα θα ανακαλύψει ότι τον αφορά προσωπικά. Μία συναρπαστική περιπέτεια στην τραγικότερη περίοδο της σύγχρονης Ελλάδας, μία προσωπική αναμέτρηση του Αγραφιώτη με τα πάθη του Διχασμού.
Ενδοοικογενειακή βία και ένοχα, κρυμμένα μυστικά που θέλουν να αποκαλυφθούν. Ανάμεσα σε εφημερίες, συμφωνίες και πάσης φύσεως συνδιαλλαγές, οι ήρωες των ιστοριών προσπαθούν να βρουν τον εαυτό τους – ή να τον χάσουν, ακολουθώντας κάποιον άλλον. Ερωτικές σχέσεις, σχέσεις γονιών και παιδιών, ακόμα και σχέσεις τυχαίων μεταξύ τους ανθρώπων βγαίνουν στο προσκήνιο και επαναδιαπραγματεύονται με απρόσμενα αποτελέσματα.
Μια Ελλάδα μετά τον πόλεμο, μετά τον Εμφύλιο, που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, αλλά κάθε φορά έρχεται ένα μαχαίρι και κόβει τον δρόμο. Η Ζωγράφου καταγράφει τις τραγικές συνθήκες που βίωσαν οι περισσότεροι Έλληνες. Και βέβαια αντέξαμε, ίσως γιατίγνωρίζουμε, έστω και διαισθητικά, πως κάθε τραγωδία έχει κάθαρση! Η αφήγησή της, καθαρά αυτοβιογραφική, μας υποχρεώνει να ομολογήσουμε πως αυτός ο έρμος ο λαός μας είναι τραγικά σφραγισμένος από την Ιστορία. «Λες κι έχουν τελειωμό τα πάθια κι οι καημοί του κόσμου», έγραψε ο Παπαδιαμάντης. Έτσι αυτή η ζωή της αγωνίας και του αγώνα έφτασε μέχρι το ελληνικό σινεμά, την «όψιν» του οποίου εξαίσια αποτύπωσε ο Τάσος Ζωγράφος, σύντροφος της Έφης, και μέγας εικαστικός του νεοελληνικού κινηματογράφου.
Από το καλοκαίρι της ευφορίας του 2004 στον σκληρό χειμώνα του 2008, και από εκεί στη σύγκρουση του 2012 και στο δραματικό καλοκαίρι του 2015. Η ιστορία δύο ανθρώπων εντός της πυκνής εγχώριας Ιστορίας. Ο Μάρκος, παθιασμένος με το σινεμά, επιχειρεί να ανασυνθέσει τη ζωή του εξαφανισμένου πατέρα του μέσα από ένα μεγαλόπνοο ντοκιμαντέρ, στοιχειωμένος από την απουσία. Η Άννα, χαρισματική όσο και ανασφαλής, αφοσιώνεται στα κοινά και στρατεύεται στην πολιτική, αναζητώντας τις μεγάλες αφηγήσεις. Προσωπικές μικροϊστορίες και συλλογικές ιστορίες για την αγάπη, την τέχνη και την κληρονομιά, επινοήσεις για τον εαυτό και τον έρωτα.
Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η περιπετειώδης διαδρομή δύο αδελφιών από τη γέννησή τους στις αρχές του 20ού αιώνα έως τη δεκαετία του 1980: βαλκανικοί θρίαμβοι, Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική Καταστροφή, ριζοσπαστικές κοινωνικές μεταλλάξεις, μεταξική νιρβάνα, αλβανικό έπος, κατοχική πείνα, παρεξηγημένη Αντίσταση, μισαλλόδοξος Εμφύλιος... Ένα πολυπρόσωπο αφήγημα για τους ανθρώπους που η ζωή τους έρχεται αντιμέτωπη με την Ιστορία, για τις μεγάλες και τις μικρές προσδοκίες, για τους ανεκπλήρωτους έρωτες, τα ανθρώπινα πάθη, την τυφλή βία, τις ολέθριες πολιτικές επιλογές. Όπως συμβαίνει σε κάθε εποχή κρίσης, αθώοι και φταίχτες στο ίδιο καζάνι.
Ένα κορίτσι, μόνο σε μιαν ακτή. Δέκα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου, όσοι έζησαν έφυγαν κι έμεινε μόνη. Γύρω της υπάρχουν μόνο οι θεοί και προπαντός ο Απόλλωνας, ο εχθρός της, που θέλει να της πάρει τη μνήμη. Και γι’ αυτό, στέλνει μια από τις κόρες της Μνημοσύνης να της την κλέψει. Η Μούσα θα της πάρει τα λόγια που θα γίνουν το πιο διάσημο τραγούδι των αιώνων για τους πολεμιστές, για τη δόξα, για τον θάνατο, για τον έρωτα. Η πιο διάσημη ιστορία αγάπης του κόσμου είναι ενός κοριτσιού που το φώναζαν Βρισηίδα κι ενός αγοριού που το έλεγαν Αχιλλέα.
Η Νάσια, γεμάτη όνειρα, από την Καστοριά κατεβαίνει στην Αθήνα. Η πρωτεύουσα την ελκύει. Τι θα συμβεί όμως όταν απαντήσει στην αγγελία: «Ζητείται παρένθετη μητέρα»; Ποια απρόσμενη τροπή θα πάρει η ζωή της; Άγγελος και Τατιάνα: εκείνη πετυχημένη συγγραφέας παιδικών βιβλίων, εκείνος καταξιωμένος σχεδιαστής κοσμημάτων. Ζουν την απόλυτη ευτυχία, ώσπου ένα αναπάντεχο τηλεφώνημα θα ανατρέψει τα πάντα στην τακτοποιημένη ζωή τους. Η Τατιάνα ανακαλύπτει το καλούπι με τα πέντε πανομοιότυπα δαχτυλίδια που είχε σχεδιάσει ο Άγγελος. Προσπαθώντας να ανακαλύψει τις κατόχους τους, θα κληθεί να πληρώσει ένα μεγάλο τίμημα, αφού το κόστος για την απόκτησή τους δεν απαιτεί χρήμα, μα κάτι πολύ πιο ισχυρό.
Κωνσταντινούπολη, 1452-1453. Ο νεαρός σουλτάνος Μεχμέτ Β’ οργανώνει μεθοδικά και πειθαρχημένα την πολιορκία της Κωνσταντινούπολης, η οποία υπήρξε ανέκαθεν ο διακαής πόθος των μουσουλμάνων. Απέναντί του, ο τελευταίος αυτοκράτορας της υπερχιλιετούς Βυζαντινής Αυτοκρατορίας Κωνσταντίνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος-Δραγάσης. Από την ημέρα που ο βασιλιάς απαντά αρνητικά στην πρόταση συνθηκολόγησης του σουλτάνου, ξεκινούν οι 54 ημέρες της πολιορκίας της Πόλης. Ένα μυθιστόρημα για την πορεία της σύγκρουσης των δύο μεγάλων πρωταγωνιστών του κοσμοϊστορικού γεγονότος της πτώσης της Βασιλεύουσας.
Ο Χ.Α. Χωμενίδης γράφει ένα –σχεδόν– ρεαλιστικό μυθιστόρημα, το οποίο διαδραματίζεται σήμερα και διαλαμβάνει ό,τι μας αγγίζει, μας συγκινεί, μας τρομάζει. Ο Τζίμης Παπιδάκης είναι ένας αναλογικός άνθρωπος σε ένα ψηφιακό σύμπαν. Στο πρόσωπό του οι επερχόμενες γενιές παίρνουν αιματηρή εκδίκηση από τις προηγούμενες. Κανείς δικός του δεν μπορεί να τον προστατεύσει. Ούτε η δεκαεννιάχρονη κόρη του, που ανήκει στο μέλλον. Ο Τζίμης στην Κυψέλη είναι το ρέκβιεμ όσων ανεπαισθήτως μένουν πίσω, σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Η επί του φοβερού βήματος απολογία ενός καλού ανθρώπου που απλώς τον ξεπερνάει η εποχή.
Τον Άγγελο και την Κατερίνα τους ένωσε η μοίρα με έναν μοναδικό τρόπο για να ζήσουν αυτό που κάποιοι θα ζήλευαν, που όλοι ίσως ψάχνουν και κυνηγούν. Υπάρχει όμως ο απόλυτος έρωτας στην πραγματικότητα; Μηνύματα και email ενός ζευγαριού θα σταθούν ικανά ώστε κάποιοι να αναγνωρίσουν τους εαυτούς τους, να αναπολήσουν και να θυμηθούν παλιές περιπέτειες. Ίσως πάλι και να δακρύσουν, να γελάσουν ή απλά να διαβάζουν με αγωνία τη συνέχεια.Όπως και να έχει, σε όποια κατηγορία και αν ανήκεις, όλοι στείλαμε μηνύματα σε κάποια στιγμή της ζωής μας…
Εκείνος, ένας μικρός Θεός που πολέμου που διψάει για τον έρωτα. Εκείνη, μια μούσα του έρωτα σε πόλεμο με τον εαυτό της. Η μοίρα τούς φέρνει κοντά, ο φόβος και ο πόνος τούς κρατάνε σε απόσταση, όμως η καρδιά είναι εκείνη που θα αποφασίσει. Γιατί η φλόγα του έρωτα και του πολέμου θα σιγοκαίει πάντα, όσο κι αν προσπαθήσουν και οι δύο να τη σβήσουν.
Σημειώσεις ενός παράδοξου μελετητή του Ευριπίδη; Ένας Δραματοθεραπευτής αναλαμβάνει ν’ ανακουφίσει τους ήρωες στις «Βάκχες»; Τραγούδια για την Ήπειρο (αδελφή του Πενθέα); Οντισιόν για έναν ρόλο που δεν υπάρχει; Στη νέα του νουβέλα ο Μισέλ Φάις, με αφορμή τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, μιλάει για τη σαγήνη της βίας, την οικογενειακή αποσύνθεση, την πολιτική αποχαλίνωση, τη σεξουαλική ρευστότητα, τη μεταφυσική κατάπτωση, αλλά και τη μετέπειτα αισθητική και ιδεολογική εργαλειοποίησή τους στη συνείδηση του αναγνώστη και του θεατή ενός τόσο οριακού και αμφίσημου κειμένου. Με αυτό το βιβλίο κλείνει ο κύκλος της αυτοπροσωπογραφίας ενός άλλου· μιας μακράς, άτυπης τετραλογίας: «Το μέλι και η στάχτη του Θεού» (2002), «Ελληνική αϋπνία» (2004), «Η Ερευνήτρια» (2020).
Ο Νάσιος και η Λισσάβω μεγαλώνουν στο Νησί, κοντά στη λίμνη των Γιαννιτσών. Τα δυο παιδιά θα ζήσουν μαζί τη μετάβαση από την Τουρκοκρατία στην ελεύθερη Ελλάδα, αλλά οι κρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις και ένας κυκεώνας γεγονότων σύντομα θα τους χωρίσουν, όταν ο έρωτας φαίνεται πως έχει το πάνω χέρι. Κι όταν τα χρόνια περνούν κι η Λισσάβω γίνεται Λίζα, ο Νάσιος αντιλαμβάνεται πως όλα έχουν αλλάξει· τόποι, ιδέες, πολιτική, ήθη, χαρακτήρες. Ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα, τη φιλία, τη δύναμη μιας ιδέας, την περιπέτεια, όχι μόνο δυο εραστών, αλλά και μιας χώρας, της Ελλάδας, μέσα στο πέρασμα του χρόνου.
«Η σωτηρία για τον Λύχνο θα έρθει από μακριά, όταν αυτός θα βρίσκεται στη μέση εποχή. Ο άντρας που θα τη φέρει, θα έχει παλέψει με τα κύματα». Η βασίλισσα Αρσινόη ανακοινώνει την προφητεία στον νέο άγνωστο άντρα χωρίς όνομα, πατρίδα και μνήμη, που λίγο πριν διασώθηκε στη θάλασσα των Φωτοδόχων. Με αντάλλαγμα την ελευθερία του, εισχωρεί στην αφιλόξενη χώρα των Αφώτιστων με σκοπό να εξοντώσει τον πανίσχυρο άρχοντα του σκότους Κραταιό και ν’ απαλλάξει έτσι τον πλανήτη Λύχνο απ’ την κυριαρχία του. Όπλο και πυξίδα του, ένας φωτεινός κρύσταλλος. Η πραγματικότητα μπλέκεται με το όνειρο και η λογική με την παράνοια, και τίποτα δεν είναι έτσι όπως φαίνεται…
Δεν είναι κακό να ονειρεύεσαι την κορυφή. Αρκεί να θυμάσαι ότι ανήκει πάντα σε έναν. Όταν ο Μέντορας ερωτεύεται τη μαθητευόμενή του, το όνειρο βγαίνει αληθινό. Ένας κερδίζει την κορυφή, ένας πρέπει να πέσει στον γκρεμό. Φήμες λένε… ότι ήταν το ίδιο πρόσωπο.
Ήταν ο μέντοράς της. Ήταν η μαθητευόμενή του.
Ήταν μια συγκλονιστικά υπέροχη και αφανιστική αγάπη. Έγιναν το πρωτοσέλιδο και η πιο πολυσυζητημένη εξαφάνιση. Για να κατανοήσει κάποιος το έγκλημα της λίμνης, πρέπει πρώτα να σκύψει στον πυρήνα αυτής της ολέθριας σχέσης. Τα όσα ακολουθούν είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Ένας βασανιστικός γρίφος. Πολύτιμος σύμμαχος σε αυτό είναι μονάχα η ευφυΐα, μέχρι να διαπιστώσεις ότι αντίπαλός σου δεν ήταν άλλος από την ίδια την αλήθεια.
Ο Μάνος Βαρσάμης και η συνεργάτιδά του, Έλσα Γληνού, στην προσπάθειά τους να δώσουν απάντηση σε μια σειρά από παράξενα γεγονότα, θα έρθουν αντιμέτωποι με τον θανάσιμο κίνδυνο που κρύβουν η θρησκοληψία, το πάθος για εκδίκηση και οι προσωπικοί δαίμονες των ηρώων.
«Καλημέρα σας. Ονομάζομαι Γρηγόρης Σταθόπουλος και ήρθα να καταγγείλω τη δολοφονία μου. Είδα σε όραμα ότι κάποιος με έκαψε ζωντανό, αφήνοντας πλάι μου έναν φλεγόμενο σταυρό».
Τα λόγια αυτά, βγαλμένα από το στόμα του νεαρού άντρα με την ασκητική μορφή, θα προκαλέσουν ένα συγκαταβατικό χαμόγελο στον αστυνόμο Βαρσάμη, ο οποίος, θεωρώντας τον τρελό, θα τον αποπέμψει ευγενικά από το τμήμα. Το χαμόγελό του, όμως, θα σβήσει και οι τύψεις θα τον κατακλύσουν, όταν λίγο αργότερα η προφητεία του Σταθόπουλου θα επαληθευτεί και δύο ακόμα θύματα θα προστεθούν στον μακάβριο κατάλογο του παρανοϊκού δολοφόνου.
Τι είναι αυτό που συνδέει τους τρεις νεκρούς; Ποιος είναι εκείνος που καίει ανθρώπους ζωντανούς, αφήνοντας πλάι τους έναν φλεγόμενο σταυρό, φωτογραφίες και υπογραμμισμένα αποσπάσματα από την Αγία Γραφή; Ποια σχέση έχουν με τα αποτρόπαια εγκλήματα η άρρωστα θρησκευόμενη μητέρα του Σταθόπουλου, η φρικτά παραμορφωμένη αδελφή του, ο εμβληματικός πατήρ Χρυσόστομος και η αινιγματική γερόντισσα Φεβρωνία;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Ένα βιβλίο μυστηρίου για ένα κορίτσι που μεγαλώνει προσπαθώντας ν’ ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το κατά πόσο ο Αμερικανός πατέρας του ήταν μπλεγμένος με την Απριλιανή χούντα
Μιλήσαμε για το νέο του βιβλίο, ένα μυθιστόρημα για τη μονίμως φευγαλέα αίσθηση της μητέρας του, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η μνήμη πλάθει την προσωπική ιστορία
Νέες και κλασικές συγγραφικές κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις Ψυχογιός
Μια συζήτηση για το νέο της βιβλίο «Χωλ»
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος
Η ζωή και το έργο του πρώτου αληθινού, συνειδητού Ευρωπαίου από τον πιο πολυμεταφρασμένο συγγραφέα του γερμανόφωνου κόσμου
Ένα ξεχωριστό crime novel, όπου ο συγγραφέας είναι συνάμα και χαρακτήρας του έργου
Ο ροκ σταρ του αστυνομικού συνάντησε για πρώτη φορά το κοινό της Θεσσαλονίκης σε μια εκδήλωση που συντόνισε η Athens Voice
Μέσα από τη συγκινητική, την αστεία, την τρυφερή και την γκρίζα πλευρά της ζωής, καθένας απ’ αυτούς θα κληθεί να δώσει τη δική του απάντηση
Η εμμονή με τους φόνους των Clutter και η επανάσταση στο είδος του True Crime
Πιο τραγικές, φρικτές ιστορίες, είναι δύσκολο να ανακαλύψει κανείς σκαλίζοντας την Ιστορία
Η συνολική καταγραφή της καλλιτεχνικής πορείας μιας από τις σημαντικότερες φωνές του σύγχρονου θεάτρου από την Κάπα Εκδοτική
Ένα ψυχολογικό θρίλερ που συνδυάζει το σασπένς με τη δύναμη της προσωπικής απελευθέρωσης
Μια επιλογή διηγημάτων που ισορροπούν ανάμεσα στο μυστηριώδες, το τρομακτικό, το φιλοσοφικό και το υπαρξιακό
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 19 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
Απονεμήθηκαν τα περίβλεπτα λογοτεχνικά βραβεία - Οι δηλώσεις της νικήτριας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.