- CITY GUIDE
- PODCAST
-
27°
Because he is Ellroy
«Είναι γύρω στα σαράντα και τεράστιος με έντονα γκρίζα μάτια. Είναι αστείος, αλαζόνας και σαρκαστικός. Είναι πολύ έξυπνος. Είναι ο εαυτός του.
![7369-16655.jpg 7369-16655.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2010/06/25/7369-16655_0.jpg)
«Είναι γύρω στα σαράντα και τεράστιος με έντονα γκρίζα μάτια. Είναι αστείος, αλαζόνας και σαρκαστικός. Είναι πολύ έξυπνος. Είναι ο εαυτός του. Είναι ταλαντούχος. Είναι μπάτσος, είναι μόνος και γαμώτο, έχει αυτό το κάτι…». Κι αν η Λίντα, η κούκλα πουτάνα του «Νυχτερινού ταξιδιώτη», έχει ερωτευτεί τον Λόιντ Χόπκινς, ο δημιουργός του τον πήρε στραβά από την αρχή. «Αφήστε με να τον ξεφορτωθώ» έλεγε στον εκδότη του «και θα σας γράψω μια τετραλογία για το Λος Άντζελες». Τον άφησαν. Έγραψε τη «Μαύρη Ντάλια» και τα άλλα τρία συγκλονιστικά μυθιστορήματα του κουαρτέτου τού Λος Άντζελες (το «Μεγάλο πουθενά», το «Λος Άντζελες Εμπιστευτικό», τη «Λευκή τζαζ» – όλα στις εκδόσεις Άγρα). Όμως, αν κουράστηκε ο Ελρόι από το ρατσιστή, αντιδραστικό, γυναικά ντετέκτιβ των πρώτων του βιβλίων, οι αναγνώστες του θα βρουν στις περιπέτειες του τα συστατικά ενός συναρπαστικού αστυνομικού μυθιστορήματος: νύχτες που λάμπουν από τους προβολείς των αυτοκινήτων, παρανοϊκούς δολοφόνους, εθισμένους τζογαδόρους, έκπτωτους αγγέλους, μοιραίες γυναίκες, καθίκια μπάτσους, κολ γκερλς. Μαζί με τις κοφτές, αιματοβαμμένες προτάσεις σήμα κατατεθέν του, ήρωες γεμάτους σκοτεινά μυστικά και σκηνές που σε μεταφέρουν στη σκοτεινή πλευρά της ζωής.
«Ο νυχτεριυχτεριυχτεριυχτεριυχτεριυχτερινός ταξιδιώτης» Από την τριλογία του Λόιντ Χόπκινς του James Ellroy, μτφ. Ανδρέας Αποστολίδης, εκδ. Άγρα, σελ. 360, € 16
Ο «Νυχτερινός ταξιδιώτης» είδε το φως της δημοσιότητας το 1984. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Λόιντ Χόπκινς (μαζί με το «Αίμα στο φεγγάρι» και «Ο Λόφος των αυτοκτονιών» που ετοιμάζεται από τις ίδιες εκδόσεις), με πρωταγωνιστή τον αντι-ήρωα μπάτσο που δεν διστάζει να παραβιάσει το νόμο προκειμένου να διαλευκάνει τις υποθέσεις που αναλαμβάνει. Στον «Ταξιδιώτη» ο αρχιφύλακας αντιμετωπίζει το σατανικό ψυχίατρο Τζον Χάβιλαντ. Ο τελευταίος εκμεταλλεύεται τα αισθήματα μοναχικών, αδύναμων ανθρώπων, αντλώντας από αυτούς πληροφορίες κι οδηγώντας τους στα άκρα προκειμένου να ενισχύσει την εξουσία του (η Λίντα είναι μια από τις πελάτισσές του). Ο Χόπκινς καλείται να διαλευκάνει ένα χωρίς φανερό κίνητρο πολύνεκρο φονικό σε μια κάβα στη Χόλιγουντ Φρίγουεϊ και μια μυστηριώδη εξαφάνιση ενός αστυνομικού-ήρωα του Σώματος του Λος Άντζελες, γεγονότα που πιθανόν συνδέονται. Ο συγγραφέας ξετυλίγει το παρελθόν των ηρώων του απογυμνώνοντας τους χαρακτήρες και εγκλωβίζοντάς τους σε ένα δυνατό ψυχολογικό παιχνίδι. Ένα λαβύρινθο μηχανορραφιών, παράνοιας και αγωνίας με στόχο την εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής. Όπως πάντα, ο Ελρόι στέλνει μηνύματα μέσα από σκληρές, αιματοβαμμένες εικόνες. Ο μυημένος σε αυτόν το βίαιο κόσμο τις αποκρυπτογραφεί.
Συχνά φίλοι μου ζητούν να τους προτείνω ένα «καλό» βιβλίο. Αυτή τη φορά τούς προτείνω να αφεθούν στα χέρια του Τζέφρι Ευγενίδης, του συγγραφέα του αριστουργηματικού “Middlesex” (βραβείο Πούλιτζερ). Ξαφνιάζοντας τους αναγνώστες του, ανθολογεί μια σειρά από ενδιαφέροντα δείγματα λογοτεχνίας 25 περισσότερο ή λιγότερο γνωστών συγγραφέων (Κούντερα, Μούζιλ, Φόκνερ, Τσέχοφ, Κάρβερ κ.ά.) από όλο τον κόσμο. Πρόκειται για μια συλλογή διηγημάτων (ερωτικών ιστοριών και όχι ιστοριών αγάπης) που γράφτηκαν τα τελευταία 120 χρόνια. Μη σας αποτρέψει ο παράξενος τίτλος του – δεν πρόκειται για βουκολικούς έρωτες. Όπως εξηγεί ο ίδιος στην εισαγωγή, ανήκει στον Λατίνο ποιητή Κάτουλο, που υπήρξε ο πρώτος ποιητής στον αρχαίο κόσμο που έγραψε φλογερά ποιήματα για τη γυναίκα που τον ξελόγιασε. «Προσφέρω αυτό το βιβλίο ως θεραπεία στο «ερωτοπλάνταγμα» γράφει ο Ευγενίδης «και ως αντίδοτο στη μοιχεία. Διαβάστε αυτές τις ερωτικές ιστορίες στην ασφάλεια του μονού σας κρεβατιού. Κι αφήστε όλους τους άλλους να υποφέρουν». (Όλες οι εισπράξεις από αυτή την ανθολογία θα απορροφηθούν από το πρόγραμμα 826Chicago κατά του αναλφαβητισμού και για τη χρηματοδότηση των ελεύθερων προγραμμάτων δημιουργικής γραφής για νέους)
«Της αγάπης μου ο σπουργίτης πέταξε- Διαδρομές από τον Τσέχοφ στη Μανρό» Ανθολόγηση - επιμέλεια Τζέφρι Ευγενίδης, μτφ. Άννα Παπασταύρου, εκδ. Libro, σελ. 672, € 28
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.