- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
Ο Παναγιώτης Τσαούσης μιλά στην Athens Voice.
Ετών πέντε και τα τετράδια του νηπιαγωγείου ήταν γεμάτα σχέδια. Στο δημοτικό διάβαζε «Τεν Τεν» και «Blake and Mortimer» και το πρώτο δικό του κόμικ, το πέταξε κατά λάθος η μαμά του στα σκουπίδια γι’ αυτό σ’ αυτά που φτιάχνει τώρα την κάνει πάντα κακιά ηρωίδα. Στα 18 σπούδασε τεχνολόγος-ιχθυολόγος στο Μεσολόγγι και πήγε στρατό. Μολύβι ξαναέπιασε στα 19 του, όταν διακρίθηκε σε ένα διαγωνισμό του «9» της Ελευθεροτυπίας. Έκτοτε δεν το άφησε ποτέ.
Σχεδιάζει γιατί βαριέται το δικό μας κόσμο και στα κόμικ του ταξιδεύει εκεί που θα ’θελε να είναι. Πού; Στην Αμερική του ’20. Να χορεύει swing, να πηγαίνει σε ατμοσφαιρικά καμπαρέ και να οδηγεί ένα αμάξι σαν αυτά τα μεγάλα που υπήρχαν τότε, που έμοιαζαν με τανκ. Του αρέσουν τα φιλμ νουάρ και τα κόμικ του αφορούν συνήθως το παρελθόν ή το μέλλον. Το 4030 μας φαντάζεται μπλε, εγκαστρίμυθους και εργασιομανείς. Αυτά είχε δηλώσει τουλάχιστον σε μια παλιά του αυτοέκδοση, που μου τράβηξε το βλέμμα στο τραπέζι. Το τώρα το ζωγραφίζεις; «Όχι, δεν μ’ αρέσει».
Αν ήταν ήρωας κόμικ θα ήταν ο Corto Maltese, «βασικά γιατί βλέπει τα πράγματα πιο ψύχραιμα από μας τους υπόλοιπους». Όσο για το τι χρειάζεται για να ζωγραφίζεις ωραία; «Πάθος. Όποιος μπορεί να γράψει μπορεί και να σχεδιάσει». Πολύ εύκολο ακούγεται, σχεδιάζει, γράφει, σκηνοθετεί. Γιατί «αυτά τα τρία πράγματα είναι ένα κόμικ. Σχέδιο, σενάριο, σκηνοθεσία, σα να βλέπεις μια ταινία στο χαρτί».
Η τελευταία του δουλειά λέγεται «Απόδραση από τη Φλάνδρα» και ξεκινάει από ένα υποθετικό παρελθόν (αν είχε κατακτήσει τον κόσμο ο Χίτλερ) που χτίζεται πάνω σε ένα υποθετικό παρόν (γερμανοκρατούμενη γη με γερμανική γλώσσα και αισθητική). Περνάνε τα κόμικ πολιτικά μηνύματα; «Σίγουρα. Κάποιος μπορεί να δείξει τη θέση του ακόμα και με τον τρόπο που σχεδιάζει». Μέχρι πότε θα ζωγραφίζεις; Υπάρχει ηλικία που θεωρείσαι πια μεγάλος για κόμικ; «Ποτέ δεν είσαι μεγάλος για κόμικ».
Info: Το «Απόδραση από τη Φλάνδρα» το βρίσκεις στο Comicon Shop (Σόλωνος 128), καθώς και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε όλη την Αθήνα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.