- CITY GUIDE
- PODCAST
-
23°
Τάκης Θεοδωρόπουλος
O συγγραφέας που έγραψε το «Ξυπόλητο σύννεφο» μιλάει στο Δημήτρη Φύσσα για το νέο του βιβλίο
![6710-26761.jpg 6710-26761.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2010/06/03/6710-26761_0.jpg)
Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες σύγχρονους συγγραφείς μας, μια από κείνες τις μάλλον μετρημένες περιπτώσεις όπου το μπεστ σέλερ συνδυάζεται με ποιότητα, χιούμορ και καλό γράψιμο. Ο Θεοδωρόπουλος έχει, τα τελευταία χρόνια, εφεύρει ένα συγγραφικό είδος μόνος του: ένα είδος μυθιστορήματος που αναφέρεται στην αρχαία Αθήνα, αλλά εμπεριέχει συνεχείς δοκιμιακές παρεκβάσεις, πορτρέτα ανθρώπων της εποχής, κομμάτια από αρχαία έργα και κρίσεις γι΄ αυτά, πολλά περάσματα στο σήμερα, υπαρκτά ιστορικά γεγονότα συμπληρωμένα με φαντασιακή διάνθιση (ειδικά η σχέση Αριστοφάνη - Ασπασίας εξαίρετη ιδέα), επιγραμματικό στιλ γραφής, φιλοσοφία, και πολλή πολλή ειρωνεία προς όλους: αρχαίους, νέους και -ιδίως- τον εαυτό του ως συγγραφέα. Αν ό,τι έγραψα ακούγεται βαρύ, είναι δικό μου το λάθος: πρόκειται για ένα αμάλγαμα εξόχως επιτυχημένο και ευκολοδιάβαστο, ακόμα κι από κάποιον που δεν ξέρει τίποτα για την εποχή.
Στο συγκεκριμένο βιβλίο βασικό θέμα είναι η άσπονδη σχέση φιλοσοφίας και τέχνης, στα χρόνια 430 π.χ (θάνατος του Περικλή από λοιμό) μέχρι 399 π.Χ. (θάνατος του Σωκράτη από κώνειο). Αλλά για να φανεί αυτή η σχέση παρελαύνουν, χωρίς να τους χαρίζονται διόλου κάστανα- ο Αριστοφάνης (το ένα κεντρικό πρόσωπο), ο Σωκράτης (το δεύτερο, που είναι «το ξυπόλητο σύννεφο»), η Ασπασία, ο Περικλής, η Αθηνά, ο Ποσειδώνας, ο Αλκιβιάδης, ο Κλέων, ο Κρίτων, ο Σωφρονίσκος, ο Πλάτωνας και πλείστοι όσοι άλλοι και άλλες. Δεν υπάρχει πλοκή με την κυρίως έννοια του όρου, υπάρχει όμως παιγνιώδες γράψιμο που θυμίζει έντονα Κάρολ ή Τουέιν, συνδέσεις κινηματογραφικού τύπου (ρακόρ) μεταξύ των κεφαλαίων και διάθεση να μάθει ο αναγνώστης πράγματα που ίσως να μην ξέρει- αλλά δίχως ίχνος διδακτισμού. Ποιος άλλος σκέφτηκε ποτέ να περιγράψει τις πρόβες του Αριστοφάνη για τις «Νεφέλες» σ΄ ένα στάβλο κάπου στα Μεσόγεια, με τους χωριάτες να περνάνε και να χαζεύουνε;
Το παρόν βιβλίο, που θ΄ απογοητεύσει εξίσου αναγνώστριες γυναικείας λογοτεχνίας, ακαδημαϊκούς του βαρέος φιλοσοφικού λόγου και αρχαιομανείς ελληναράδες, μας απειλεί, στο τέλος του, και με σίκουελ. Το περιμένουμε με χαρά. Εύγε Τάκη Θεοδωρόπουλε.
Δες τη συνέντευξη του Τάκη Θεοδωρόπουλου στο video που ακολουθεί
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Πώς χρησιμοποιούμε τον όρο «κουίρ» για να μιλήσουμε για ιστορικά υποκείμενα; Και τι κερδίζουμε ή τι χάνουμε διαβάζοντας το παρελθόν σύμφωνα με τις σύγχρονές μας αντιλήψεις για το κουίρ;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.