Ο Αργύρης Καστανιώτης των εκδόσεων ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ αποκαλύπτει ποια βιβλία διάβασε εν μέσω καραντίνας.
Πιστεύω ότι δεν υπάρχουν βιβλία καραντίνας, αλλά βιβλία που τυχαίνει να διαβάσει κανείς ενόσω βρίσκεται σε καραντίνα.
Διάβασα, λοιπόν, το τελευταίο βιβλίο του Ντον ΝτεΛίλλο, «Zero K» (εκδ. Εστία, μτφ. Λαμπρινή Κουζέλη). Το μυθιστόρημα αυτό, ένα εκλεπτυσμένο θρίλερ διανοητικής αγωνίας, οργανώνεται γύρω από ένα χιμαιρικό σχέδιο, επιστημονικό όσο και οικονομικό, που έχει στο επίκεντρό του την επέκταση της ζωής και την ακύρωση του θανάτου. Έχουν αποκαλέσει τον Αμερικανό πεζογράφο «μεταμοντέρνο προφήτη» και, πράγματι, ο ίδιος ανήκει στην κατηγορία των κορυφαίων συγγραφέων που μέσα από το έργο τους δεν καταγράφουν μόνο την εποχή τους αλλά και την εξηγούν, δηλαδή προσφέρουν σε εμάς, τους αναγνώστες, ένα δημιουργικό πλαίσιο ώστε να τη νοηματοδοτήσουμε, να στοχαστούμε πάνω σε αυτήν και να συναισθανθούμε την ιδιαίτερη υπαρξιακή της υφή. Αυτό κάνει ο Ντον ΝτεΛίλλο, από την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου μέχρι σήμερα, ανατέμνει την πολιτισμική μας συνθήκη, ακτινογραφεί έναν μεταβαλλόμενο κόσμο που διαμορφώνεται από τις ατέλειες της ατομικής μας φύσης και της συλλογικής μας συνύπαρξης, εξού και γίνεται, αυτός ο κόσμος, όλο και πιο περίπλοκος, ανεξέλεγκτος, επισφαλής, τρομακτικός. Ένας βαθιά μεταφυσικός λογοτέχνης. Αυτό είναι, πιστεύω, το σημαντικότερο από τα πιο πρόσφατα έργα του.
Ξαναδιάβασα επίσης −στα ελληνικά αυτή τη φορά και στην εξαιρετική μετάφραση της Αμαλίας Τζιώτη− τη βραβευμένη με Διεθνές Βραβείο Booker
«Χορτοφάγο» της Νοτιοκορεάτισσας Χαν Γκανγκ. Mία ιστορία καφκικής σύλληψης, ένα μυθιστόρημα σαγηνευτικό και αλλόκοτο, βίαιο και αισθησιακό, με το οποίο η συγγραφέας, από τις δημοφιλέστερες λογοτεχνικές φωνές της Άπω Ανατολής, διερευνά την επιθυμία και την ντροπή, την καταπίεση και την εξουσία. Το βιβλίο μας ήταν προγραμματισμένο να κυκλοφορήσει στις 16 Μαρτίου, αλλά τα περιοριστικά μέτρα μάς ανάγκασαν να αναβάλουμε την έκδοση. Με την αναβολή της κυκλοφορίας, όμως, δεχθήκαμε βροχή ερωτημάτων για το πότε θα είναι διαθέσιμο το βιβλίο, γι’ αυτό αποφασίσαμε να κυκλοφορήσει παρά το lockdown και νομίζω ότι ήταν μια κίνηση που έδωσε τελικά χαρά στους αναγνώστες. Με το άνοιγμα των βιβλιοπωλείων το αριστούργημα της Χαν Γκανγκ είναι πλέον προσβάσιμο και σε όλους τους φίλους των ξεχωριστών βιβλίων, σε όσους θέλουν να τα αγγίζουν και να τα ξεφυλλίζουν προτού τα αγοράσουν.