- CITY GUIDE
- PODCAST
-
31°
Η «αισχρότητα» της φωτογραφίας
Ένας στοχασμός για την αμφιλεγόμενη σχέση αλήθειας και φωτογραφίας στο βραβευμένο από τον «Le Monde» μυθιστόρημα «Κατ' εικόνα του» του Ζερόμ Φεραρί
![«Κατ' εικόνα του» του Ζερόμ Φεραρί, εκδόσεις Στερέωμα «Κατ' εικόνα του» του Ζερόμ Φεραρί, εκδόσεις Στερέωμα](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/12/04/kat-eikona-toy-ferrari.jpg)
Η Κατερίνα Σχινά γράφει κριτική για το μυθιστόρημα «Κατ' εικόνα του» του Ζερόμ Φεραρί, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Στερέωμα
Ένας βαθύς στοχασμός για την αμφιλεγόμενη σχέση αλήθειας και φωτογραφίας στο βραβευμένο από τον «Le Monde» μυθιστόρημα του Ζερόμ Φεραρί.
Στο συναρπαστικό βιβλίο του Ρολάν Μπαρτ για τη φωτογραφία υπάρχει μια φράση η οποία μπορεί να συνοψίσει θαυμάσια την ιδέα που κινεί το μυθιστόρημα του Ζερόμ Φεραρί: «Οι αρχαίοι Έλληνες έμπαιναν στον Άδη οπισθοβατώντας∙ αυτό που είχαν μπροστά τους ήταν το παρελθόν τους». Κι όπως στον «Φωτεινό θάλαμο» οπισθοβατώντας ανατρέχει ο Μπαρτ στη ζωή της μητέρας του ξεκινώντας από την τελευταία της φωτογραφία και φτάνοντας στο πορτρέτο της ως παιδούλας, έτσι ανάστροφα μπαίνει και στη ζωή της Αντόνια, της φωτογράφου ηρωίδας του, ο Φεραρί. Μπαίνει στον σύντομο, ίσως ματαιωμένο βίο της από το τέλος, από τον πρώιμο και παράλογο θάνατό της σ’ ένα αυτοκινητικό ατύχημα μετά από μια κουραστική, ανούσια μέρα που η Αντόνια την έχει περάσει φωτογραφίζοντας έναν γάμο. Η σορός της φτάνει στο χωριό της, ο ιερέας θείος της αναλαμβάνει, διστακτικός, την κηδεία της και καθώς η λειτουργία προχωρεί συνθέτει, μέσα από συνεχείς αναδρομές και στάσεις, ένα ρέκβιεμ στην ανιψιά του, ένα έξοχο ψυχολογικό της πορτρέτο.
Η Αντόνια κυριεύεται από ασυγκράτητο πάθος για τη φωτογραφία όταν παίρνει στα χέρια της την πρώτη της φωτογραφική μηχανή χαρισμένη, στα δεκατέσσερά της, από τον θείο της, με τον οποίο τη συνδέει βαθιά αλληλοκατανόηση. Βρίσκει δουλειά σε μια τοπική καθημερινή εφημερίδα, ερωτεύεται έναν κορσικανό εθνικιστή, παρακολουθεί τις διαμάχες στους κόλπους του αυτονομιστικού κινήματος και πολύ σύντομα διαπιστώνει ότι δυσφορεί καθηλωμένη στον ρόλο της παρατηρήτριας της αδιέξοδης κορσικανικής καθημερινότητας. Όταν, ωστόσο, φύγει για τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας και βρεθεί στην καρδιά της διακεκαυμένης ζώνης θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν «ορισμένα πράγματα που πρέπει να μείνουν κρυμμένα»∙ ότι φωτογραφία και θάνατος είναι ενωμένα «με στενό δεσμό» όχι μόνο όταν ο φακός συλλαμβάνει τη φρίκη του πολέμου, τα ρυάκια του αίματος, τα πτώματα, αλλά και όταν αποτυπώνει κάτι ζωντανό, αφού η απεικόνισή του στο χαρτί μάς υποβάλλει την ιδέα πως είναι κιόλας νεκρό. Απηχώντας τις παρατηρήσεις του Μπαρτ, ενσωματώνοντας στην αφήγηση τις ιστορίες δύο άγνωστων φωτογράφων, του Γκαστόν Σερώ και του Ρίστα Μαριάνοβιτς, που βρέθηκαν στα πεδία των μαχών στις αρχές του περασμένου αιώνα, ο Φεραρί θα σημειώσει ότι στις φωτογραφίες ακόμη και οι ζωντανοί μεταμορφώνονται σε πτώματα –γιατί κάθε φορά που απελευθερώνεται το κλείστρο ο θάνατος έχει ήδη περάσει από εκεί– και θα αποδυθεί σε έναν ήσυχο, χαμηλόφωνο, παρά την εσωτερική του ένταση, στοχασμό για το «σκάνδαλο» της φωτογραφίας, για το παράλογο του πολέμου, την ανθρώπινη θηριωδία, το μυστήριο της πίστης, για τη σχέση εικόνας και ομοιώματος, αλήθειας και αναπαράστασης, ανθρώπινης φύσης και θεϊκής παρουσίας, μέσα σε δώδεκα κεφάλαια που οι τίτλοι τους ανακαλούν τα υμνολογικά και ευχετικά μέρη της νεκρώσιμης ακολουθίας.
![«Κατ' εικόνα του» του Ζερόμ Φεραρί, εκδόσεις Στερέωμα «Κατ' εικόνα του» του Ζερόμ Φεραρί, εκδόσεις Στερέωμα](/images/w250/3/jpg/sites/default/files/kat-eikona-toy-ferrari250.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.