- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Χάντκε - Μπέρνχαρντ: Αυτοβιογραφικοί και μόνοι
Ο Πέτερ Χάντκε και ο Τόμας Μπέρνχαρντ έδωσαν τα πιο λαμπρά δείγματα αυτοβιογραφικού λόγου
Η πρόσφατη επανακυκλοφόρηση της «Αυτοβιογραφίας» του Τόμας Μπέρνχαρντ (Εξάντας) και το Νόμπελ του Πίτερ Χάντκε
Είναι πολύ παλιά υπόθεση η εισβολή του αυτοβιογραφικού στοιχείου στη λογοτεχνία· από την εποχή των «Εξομολογήσεων» του Ρουσώ εκατοντάδες συγγραφείς θέλησαν να ανασκάψουν την ιδιότυπη περιοχή του εγώ, μήπως και απαλλαγούν από το βάρος της ύπαρξης μέσω της αποδελτίωσης της προσωπικής περιπέτειας. Είναι συγγραφείς που είδαν τον κόσμο σαν μια ύλη βουβή, «μιαν ύλη που δεν αποκρίνεται», κι έτσι στράφηκαν στον εαυτό καθιστώντας τον ταυτόχρονα τεχνουργό, πρώτη ύλη και τελικό προϊόν της γραφής τους.
Περί τα μέσα της δεκαετίας του ’70, την εποχή της περίφημης «νέας υποκειμενικότητας» –σε αντιδιαστολή με τη «νέα αντικειμενικότητα» του Μεσοπολέμου, που διατράνωνε την προσήλωση στο τεκμηριωμένο γεγονός–, ο Χάντκε αυτοανακηρύχθηκε μόνιμος κάτοικος του περίφημου χρυσελεφάντινου πύργου του και επέμεινε πως η μόνη δυνατότητα να κινητοποιήσει η λογοτεχνία τον αναγνώστη είναι σε προσωπικό, υπαρξιακό επίπεδο. Είχε ήδη γράψει την «Αμέριμνη δυστυχία» υπό το κράτος του πένθους για την αυτοκτονία της μητέρας του, ένα σύντομο κείμενο που μετεωρίζεται ανάμεσα στην προσωπική εμπλοκή και την αποστασιοποίηση απ’ αυτόν τον θάνατο, και από το ατομικό εκβάλλει συγκρατημένα στο καθολικό. Όταν το 1977 κυκλοφορήσει το «ημερολόγιο της εσωτερικής ζωής» του, μια σειρά καθημερινών στοχασμών που κατέγραψε στη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι από τον Νοέμβριο του 1975 ως τον Μάρτιο του 1977, με τίτλο «Το βάρος του κόσμου», ο κριτικός του περιοδικού Der Spiegel θα σημείωνε θορυβημένος την απουσία «κάθε συγκίνησης» από το κείμενό του, την «ψυχρότητα» απέναντι στα καθημερινά συμβάντα. Αλλά φυσικά εγγραφές όπως αυτή: «Όταν, όπως συμβαίνει μερικές φορές, χάνω το αίσθημα της ζωής μου της ίδιας, ο τρόπος ζωής των άλλων ανθρώπων μου δίνει την εντύπωση απειλής· οι αναίσχυντοι ορισμοί τους για την πραγματικότητα ανακτούν τη δύναμη να με εκβιάζουν», αυτή: «Στην είδηση του θανάτου του φίλου μου είδα τον κόσμο σαν ένα δωμάτιο που το είχε εγκαταλείψει μετά την κηδεία του: μέσα, σαν σε γκαράζ, κείτεται το σώμα του με τα μαλλιά ακόμη ανάστατα απ’ το θάνατο· έξω, στο ρείθρο, η στάχτη απ’ το τσιγάρο του ακόμα καπνίζει» ή αυτή «Στο φούρνο έδωσαν στους άλλους πελάτες χαρτί να τυλίξουν το ψωμί, όχι όμως στον Βορειοαφρικανό» μόνο ψυχρότητα δεν αποπνέουν.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο για αγόρια που δεν συμβιβάζονται, αλλά αγαπούν τα μπαρ, τα ποτά και τα ξενύχτια. Αντίστοιχα κορίτσια θα το εκτιμήσουν επίσης…
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Όλες οι πληροφορίες για την εκδήλωση που θα συντονίσει η Athens Voice
Το τρίτο μέρος της τετραλογίας είναι ένας ύμνος στον έρωτα και μια ωδή στη γυναικεία φύση
Το (δυστοπικό) αύριο μέσα από τα μάτια του διασήμου ιστορικού
Ήταν ένας ποιητής κάθε στιγμή που σκεφτόταν, κάθε στιγμή που εργαζόταν, κάθε στιγμή που ανέπνεε.
Είχε διατελέσει μεταξύ άλλων πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και σταθερός υποστηρικτής της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας
Ο βασικός μεταφραστής του Φρόυντ και του Αντόρνο στα ελληνικά
Το βιβλίο «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οδός Πανός
Κάθε τελευταία Τετάρτη του μήνα, στις 7 μ.μ., το Ζάτοπεκ γεμίζει από χρώμα: κόκκινο, μπλε και λευκό ― της αγάπης, της θάλασσας και του χιονιού
Το χειρόγραφο «μόνο με την καρδιά μπορεί κανείς να δει σωστά» που το κάνει μοναδικό
Ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια για ταινίες και θρυλικά εξώφυλλα δίσκων
Ο στρατιωτικός βίος και η επικά γενναία πολιτεία του Χαράλαμπου Σειραδάκη
Γιατί τα βιβλία, οι διαμορφωτές της προσωπικής μας ταυτότητας, ήταν, και θα παραμείνουν, μοναδικά
Μια συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του «Παράδοξη χώρα»
Το βιβλίο της Ελένης Γεωργακοπούλου (Katt Sway) για το πιο διάσημο κουτάβι στο ελληνικό TikTok
Με ποια κριτήρια αποφασίζουν να εκδώσουν ένα νέο βιβλίο οι εκδοτικοί οίκοι;
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών μιλάει με αφορμή το βιβλίο του «Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία;»
«Ο ΙΑΝΟS ήταν και παραμένει ένας αιρετικός τόπος που αναπτύσσει και καλλιεργεί τον διάλογο επί παντός του επιστητού».
Ψάχνουμε απαντήσεις στη νέα συλλογή διηγημάτων της Αναστασίας Αλεβίζου, «Ιστορίες Μόδας και Εγκλημάτων» από τις εκδόσεις 24 γράμματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.