Βιβλιο

«Ο Εφευρέτης» του Αντώνη Ξυραφά

Κριτική από τη Φιλόλογο-Συγγραφέα Αθηνά Μαλαπάνη

32014-72458.jpg
A.V. Guest
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Αντώνης Ξυραφάς, «Ο Εφευρέτης» (εκδ. Βακχικόν)

Η φιλόλογος-συγγραφέας Αθηνά Μαλαπάνη γράφει την κριτική της για τον «Εφευρέτη» του Αντώνη Ξυραφά (εκδ. Βακχικόν)

«Ο Εφευρέτης» είναι το νέο μυθιστόρημα του Αντώνη Ξυραφά από τις εκδόσεις Βακχικόν. Ο χαρακτηριστικός τίτλος του έργου προϊδεάζει τον αναγνώστη για έναν δημιουργικό τρόπο γραφής που δημιουργεί και δημιουργείται, γεννά και αναγεννιέται μέσα από τις τέχνες του.

Η πλοκή του μυθιστορήματος είναι πολύ καλά δομημένη, καθώς παρατηρείται η σταδιακή πορεία του ήρωα, Ζακ Ντιεντονέ, μέχρι την ανακάλυψη του εαυτού του και την αυτοπραγμάτωσή του.

Η τοποθέτηση της πλοκής στο Παρίσι δεν είναι τυχαία. Αποτελεί ένα ευφάνταστο στοιχείο του συγγραφέα που ξέρει να το χειρίζεται με εξαιρετικό, δεξιοτεχνικό −θα λέγαμε− τρόπο, καθώς η πόλη του Φωτός φημίζεται και συνδέεται με τις Τέχνες και την καλλιτεχνία. Από τη στιγμή που ο πρωταγωνιστής ζει και δραστηριοποιείται στην πόλη του Παρισιού, το περιβάλλον τον εμπνέει για να κατακτήσει την Τέχνη και να δημιουργεί. Η τέχνη της κατασκευής ρολογιών ανακατασκευάζεται μέσα από τη μουσική τέχνη και δημιουργία. Όμως και η έννοια του χρόνου εμπνέει τον πρωταγωνιστή και εξευγενίζεται μέσα από τη μουσική της έκφρασης και τη μετάπλαση.

Αντώνης Ξυραφάς, «Ο Εφευρέτης» (εκδ. Βακχικόν)
Ο συγγραφέας ξέρει να περιγράφει διεξοδικά τις σκηνές και να αποδίδει τον εσωτερικό κόσμο και τα συναισθήματα των ηρώων και ειδικά του πρωταγωνιστή του. Η γλώσσα του κειμένου είναι μεστή, καθώς κυριαρχούν τα ρήματα και τα ουσιαστικά, ενώ ο ρόλος των επιθέτων είναι λειτουργικός και όχι απλώς κοσμητικός. Ο αφηγητής είναι τριτοπρόσωπος και εξω-δραματικός, δηλαδή δεν συμμετέχει στην εξέλιξη της υπόθεσης, με αποτέλεσμα να παρατηρεί τα γεγονότα ως εξωτερικός παρατηρητής και να γνωρίζει τα πάντα. Είναι ένα παντογνώστης αφηγητής, ο οποίος μπορεί να αποδίδει όλες τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για να σχηματίσει ο αναγνώστης μια ολοκληρωμένη εικόνα για τους ήρωες, αλλά και για την υπόθεση συνολικά.

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι στην προσεγμένη εργασία διαμόρφωσης του βιβλίου αυτού συνέβαλε καθοριστικά και το ξώφυλλο, που κάνει τον αναγνώστη να φαντάζεται το Παρίσι −ίσως και να το αναπολεί−, αλλά και να διαμορφώνει ήδη στο μυαλό του ονειρεμένες εικόνες μέσα σε μία ατμόσφαιρα Τέχνης και ρομαντισμού.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φώτης Πεχλιβανίδης - Ένα καινούργιο χθες
Φώτης Πεχλιβανίδης - Ένα καινούργιο χθες: Rock the Kasbah!

«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»

Σέρχιο Πιτόλ: Η Τέχνη Της Γραφής
Σέρχιο Πιτόλ: Η Τέχνη Της Γραφής

Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.

Το κουίρ βιβλίο της εβδομάδας: Greekling, του Kostya Tsolakis
Το κουίρ βιβλίο της εβδομάδας: Greekling, του Κόστια Τσολάκης

Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.