Η Αθηνά Λατινοπούλου σχηματίζει έναν πίνακα ζωής
Ένας κόσμος πλασμένος από την ευαισθησία της και την ατομική της πείρα στο βιβλίο «Να γίνεις εσύ Θεός» (εκδόσεις Βακχικόν)
![32014-72458.jpg 32014-72458.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/32014-72458_0.jpg)
![athina_cover_fb.jpg athina_cover_fb.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/08/28/athina_cover_fb.jpg)
Το μυθιστόρημα της Αθηνάς Λαινοπούλου «Να γίνεις εσύ Θεός» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Γράφει η Νένα Κοκκινάκη
Ζωγράφος και γλύπτρια η Αθηνά Λατινοπούλου, μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και του Συλλόγου καλλιτεχνών Βορείου Ελλάδας, έχοντας πραγματοποιήσει πάνω από 20 ατομικές και συμμετάσχει σε 100 περίπου ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με τα έργα της να βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία, εμφανίστηκε στην πεζογραφία μας το 2010 με το αυτοβιογραφικό της αφήγημα «Οι κορδέλες της δικής μου πραγματικότητας» (Εκδόσεις Τέχνης Οίστρος). Το βιβλίο «Να γίνεις εσύ Θεός» είναι το δεύτερο πεζογραφικό έργο της, ένα πρωτότυπο και εξαιρετικά ενδιαφέρον αφήγημα, πολύ ωριμότερο αυτή τη φορά, το οποίο διαβάζεται απνευστί, καθώς η συγγραφέας αποδεικνύεται δεξιοτέχνης στην αφήγηση και τις τεχνικές της. Κεντρική ηρωίδα του η Ερασμία, από εύπορη οικογένεια προσφύγων του Πόντου που το 1822 εγκαθίσταται στο Κιλκίς, κόρη δικηγόρου και μορφωμένη, που κάνει την επανάστασή της αναπτύσσοντας μια συμπεριφορά - απότοκο της κοινωνίας όπου μεγάλωσε και της διαπαιδαγώγησης που έλαβε.
Το μυθιστορηματικό σκηνικό τοποθετείται σε μια μικρή μακεδονική πόλη λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, εποχή γεμάτη φόβους, προκαταλήψεις και ανασφάλειες. Η Ερασμία βέβαια κανένα λόγο δεν είχε να αισθάνεται ανασφαλής, καθώς ούτε η κοινωνική της θέση ούτε η μόρφωσή της (ετοιμαζόταν να φύγει στη Θεσσαλονίκη να σπουδάσει νομικά) το επέτρεπαν. Είχε άλλωστε μεγαλώσει δίπλα στον άνθρωπο που με τη στάση του την έκανε να πιστεύει πως είναι το κέντρο του κόσμου. Ο πατέρας της μη μπορώντας να αντισταθεί σε οποιαδήποτε επιθυμία της (ανεξάρτητα αν σε αυτό συντελούσε το γεγονός ότι ο ίδιος ήταν αιχμάλωτος της σαρκικής απόλαυσης με όποιο κόστος) δεν αντιδρούσε σε μια συμπεριφορά άκρως προκλητική, που δεν αμφισβητεί απευθείας τους ισχύοντες κανόνες αλλά τους υπονομεύει καταλυτικά. Μια συμπεριφορά - αποτέλεσμα της διαφοράς της κοινωνικής θέσης αλλά και των κοινωνικών προκαταλήψεων. Η ηρωίδα, εγωίστρια, χαιρέκακη, καχύποπτη και προπάντων άπληστη, γίνεται έρμαιο μιας λανθασμένης συλλογιστικής, της οποίας οι επιπτώσεις θα είναι καταλυτικές.
Σε μια εποχή που ο έρωτας αποτελούσε τη δυσκολότερη ίσως υπόθεση της ζωής, η συγγραφέας καταφέρνει να πλέξει το εγκώμιό του. Στο πρόσωπο της Αντιγόνης, αδελφής της μητέρας της Ερασμίας, η συγγραφέας υπερασπίζεται με όλη τη δύναμή της την αγάπη που σμιλεύεται με το χρόνο, αδιαφορεί για την ανθρώπινη ετυμηγορία και σπάνια διεκδικεί. Η στάση αυτή συνδυάζει την υπακοή της Αντιγόνης (που μπαίνει σε μια παράνομη σχέση γνωρίζοντας τον έρωτα στο πρόσωπο του συζύγου της αδελφής της) προς τους κοινωνικούς κανόνες με τη βίαιη αντίδραση της Ερασμίας, η οποία πραγματοποιείται με τρόπο θεατρικό, με μια επίφαση δραματικής συμπεριφοράς. Και μόνον όταν αναλογιζόμενη τα λάθη της ύστερα από τα δραματικά γεγονότα που έχουν προηγηθεί, φτάνει μπροστά στον εκπρόσωπο του Θεού και ακούει από το στόμα του ότι «ο άνθρωπος ορίζει μόνος του την πορεία της ζωής του», μόνον όταν θα θελήσει η ίδια να αισθανθεί την παρουσία Του και πληροφορείται από τον ιερέα ότι «για να βιώσει την παρουσία του Θεού, θα πρέπει η ίδια να γίνει Θεός και να κάνει τα έργα και τα λόγια του τρόπο ζωής», ή αλλιώς να αποκτήσει ανεκτικότητα, μόνον τότε η ηρωίδα θα νιώσει ηρεμία στην ψυχή της. Δυστυχώς όμως τα γεγονότα είχαν ήδη ξεπεράσει τις νέες αποφάσεις της. Η συμπεριφορά της τόσο απέναντι στην Αντιγόνη και τον πατέρα της, όσο και απέναντι στους στενούς της συγγενείς, η προσπάθειά της να καλλιεργήσει το πάθος στον σύζυγο της παιδικής φίλης της (χωρίς μάλιστα να κατευθύνεται από τον έρωτά της γι’ αυτόν), την είχε πλέον οδηγήσει στην «ύβρη», από την οποία δεν επρόκειτο να ξεφύγει.
![Να γίνεις εσύ Θεός Αθηνά Λατινοπούλου, Βακχικόν Να γίνεις εσύ Θεός Αθηνά Λατινοπούλου, Βακχικόν](/images/w250/3/jpg/sites/default/files/athina_cover_fb_0.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μάθε απο το παρελθόν σου, αγάπησε τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή που σου αξίζει
Γράφοντας για αυτά που έχουν σημασία, με τον πιο συναρπαστικό τρόπο
Μιλήσαμε με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η φωνή στα χέρια της» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Τι τη συγκινεί, τι τη θυμώνει, τι νοσταλγεί στην καθημερινή της ζωή και τι της λείπει από το παρελθόν; Μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα
Πώς η επιμονή, η αφοσίωση στη δημιουργική σου φωνή και μια σειρά από ευφάνταστα σωματικά τελετουργικά μπορούν να δώσουν φτερά στην καλλιτεχνική δημιουργία
Διαβάστε δύο ποιήματα από τη νέα συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ψυχαναλύτρια Galit Atlas φωτίζει τη σκοτεινή επικράτεια του ασυνείδητου, αυτή που μας στοιχειώνει εν αγνοία μας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Tι μας ενδιαφέρει η πεισιθάνατη αναζήτηση ενός μετανάστη Ιρανού που μέσα σε όλα τα άλλα είναι και ορφανός από μητέρα, ενώ ο πατέρας του δουλεύει σε εκτροφείο ορνίθων;
Μια συζήτηση για το βιβλίο της «Πρόσωπα του μύθου, του θρύλου, της μουσικής» και το πώς οι μύθοι και οι θρύλοι εικονογραφούν ένα είδος πρωτόγονης ψυχολογίας
«Η ζωή με το δικό σου φως» του Abdellah Taïa είναι μια γοητευτική καταβύθιση σ’ έναν κόσμο άγνωστο, σκληρό και ανθρώπινο, όπου οι κατηγοριοποιήσεις και οι κανόνες της Δύσης δεν χωρούν
Μια συζήτηση με τους συγγραφείς για τον ρόλο του επιχειρείν στη δημοκρατία
Ο υδράργυρος ανεβαίνει και τα συναισθήματα στις σελίδες κορυφώνονται
Τα βιβλία που θα προσθέσουμε στις καλοκαιρινές μας αναγνώσεις
Σπουδή εφηβικής αφύπνισης, παραμένει ένα από τα πιο αγαπημένα βιβλία του 20ού αιώνα
«Το τρίτο στεφάνι», οι περιπέτειες του λογοτέχνη με τον νόμο στην Αυστραλία και η οριστική επιστροφή του στην Ελλάδα καταγράφονται στο βιβλίο «Το Τέρας και ο Κολοσσός»
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.