- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Χαρτογραφία και εξουσία
Το νέο βιβλίο του Βαγγέλη Δ. Πανταζή «Χάρτες και ιδεολογίες - Οι προσανατολισμοί των χαρτών και οι τύχες των λαών» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Στερέωμα
Όλοι μας ψηλαφίσαμε τους χάρτες όταν ήμασταν παιδιά, όλοι μας τους συμβουλευόμαστε και τώρα, όλων μας το μάτι πηγαίνει προς τα πάνω όταν αναζητούμε μια χώρα του Βορρά, προς τα κάτω, όταν μας ενδιαφέρει μια χώρα του Νότου. Έτσι το θέλησαν οι χαρτογράφοι από τον 16ο αιώνα και πέρα. Μια σύμβαση ήταν, ένας τρόπος να απεικονιστεί ο κόσμος στην επίπεδη επιφάνεια του χαρτιού. Πάνω ο Βορράς, κάτω ο Νότος.
Μήπως, όμως, η χαρτογραφική σύμβαση έχει προσλάβει, στη συλλογική συνείδηση, τη μορφή αναμφισβήτητου φυσικού δεδομένου; Μήπως αυτό το «πάνω» και το «κάτω» δεν είναι απλώς υψομετρικοί όροι αλλά φέρουν μιαν αναντίρρητη αξιολογική χροιά; Μήπως οι χάρτες δεν είναι ιδεολογικά ουδέτεροι, αλλά αποτυπώνουν τη διάκριση, κυρίαρχη στον οικονομικό, τον κοινωνικό, τον πολιτικό λόγο, ότι Βορράς σημαίνει πλούτος και ανάπτυξη, Νότος φτώχεια και υποανάπτυξη, αφού το «πάνω» πάντα υπερέχει και το «κάτω» παραμένει υποτελές;
Αυτό είναι το σχήμα πάνω στο οποίο βάσισε το γοητευτικό του δοκίμιο ο νομικός, γεωγράφος και ιστορικός Βαγγέλης Πανταζής, δουλεύοντάς το εντατικά επί χρόνια, συμπληρώνοντας, επεκτείνοντας, βαθαίνοντας την πρώτη του μελέτη που είχε εμφανιστεί πριν από δυόμισι περίπου δεκαετίες. Ο πρόωρος θάνατός του, λίγους μήνες πριν από την έκδοση της αναθεωρημένης και εμπλουτισμένης της μορφής, γέμισε θλίψη όσους γνώρισαν αυτόν τον ακάματο ερευνητή, που είχε τη διαύγεια και το χάρισμα να διακρίνει τη μαγεία, κρυμμένη πίσω από το οφθαλμοφανές, να εκπλήσσεται από «το θαυμαστό που αναδύεται από το οικείο και το τετριμμένο». Μένει το βιβλίο του να θυμίζει πόσο σαγηνευτικό μπορεί να γίνει το ελεύθερο παιχνίδι του πνεύματος, όταν εκκινεί από το προσωπικό για να οδηγηθεί στο καθολικό, όταν περιηγείται στις ιδέες και στους μύθους με ακόρεστη περιέργεια, όταν συνθέτει τα ευρήματά του όχι μόνο με γνώση και συνείδηση της διακινδύνευσης, αλλά και με σπάνια αφηγηματική χάρη.