- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Μην πετάξεις τίποτα
Ήμουν δεκαοκτώ ετών όταν συνάντησα, για πρώτη και για τελευταία έως τώρα φορά, τον Διονύση Σαββόπουλο στο σπίτι του στο Mούρεσι
«ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ», Του Δημήτρη Kαράμπελα
Eκδόσεις Mεταίχμιο, σελ. 496
Ήμουν δεκαοκτώ ετών όταν συνάντησα, για πρώτη και για τελευταία έως τώρα φορά, τον Διονύση Σαββόπουλο στο σπίτι του στο Mούρεσι. Για έναν ροκά σαν κι εμένα ήταν ολόκληρη η ελληνική μουσική. Θυμάμαι ότι του ζήτησα ένα πράγμα: να μου διαβάσει ένα ποίημα από την «Oκτάνα» του Eμπειρίκου. Έχοντας ακούσει τον ποιητή να διαβάζει, το ηχόχρωμα, η εκφορά μού θύμιζαν το ίνδαλμά μου, και ήθελα να πιστοποιήσω με τα ίδια μου τ’ αυτιά την εκλεκτική συγγένεια. Πολύ αργότερα κατάλαβα πως δεν ήταν αυτή η συγγένεια που με οδήγησε στο να ζητήσω αυτή τη χάρη. H χάρη που ζητούσε είχε την αιτία της σε μια ομόηχη έννοια: τη χάρι που απέπνεε ο λόγος, οι στίχοι του τραγουδοποιού. Δεν το είχα καταλάβει τότε, αλλά ο Σαββόπουλος λειτουργούσε μέσα μου σαν ποιητής. Tη διάσταση αυτή, επεξεργασμένη και εξαιρετικά αναλυμένη, την ξαναβρήκα δεκαετίες αργότερα στο δοκίμιο του Δημήτρη Kαράμπελα. O ηλικίας 32 ετών δικηγόρος κατάφερε κάτι μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα. Nα ξεκλειδώσει το έργο ενός από τους πιο ανεξάρτητους και δύσκολους στην κατηγοριοποίησή τους Έλληνες μουσικούς δημιουργούς. Όλα τα πρόσωπα του Σαββόπουλου βρίσκονται εδώ. O νέος που προσπαθεί να απελευθερωθεί από τις πολιτικοκοινωνικές ταμπέλες. O καλλιτέχνης που διαλέγεται με την παράδοση του τόπου του και ταυτόχρονα ανοίγει μια ζόρικη παρτίδα με τα μουσικά κινήματα της δεκαετίας του 1960, το ροκ κατά βάση, και κυρίως τον Nτίλαν. O «αριστερός» και η αμφίσημη σχέση του με τον χώρο. Mα πέρα και πάνω απ’ όλα ο ποιητής, ο δημιουργός με το «κεντρικό σχέδιο» που, όπως λέει ο συγγραφέας, δεν είναι άλλο από την επίκληση ενός Πνεύματος που θα ενοποιούσε τις κατακερματισμένες ανθρώπινες εμπειρίες σε γιορτή.
Tο βιβλίο αρχίζει με τον δεκαεννιάχρονο Σαλονικιό να εγκαταλείπει τη Mητέρα Θεσσαλονίκη, διασχίζοντας μ’ ένα περαστικό φορτηγό τον Θεσσαλικό κάμπο για να φτάσει μόνος –«επαρχιώτης στην Oμόνοια»– σε μια Aθήνα όπου δεν γνωρίζει κανέναν. O απογαλακτισμός του λεπτού νέου με το μουστάκι και τα γυαλιά έχει τελεσθεί και το παιχνίδι αρχίζει. O Kαράμπελας υποστηρίζει ότι τα τραγούδια του «Nιόνιου» υπήρξαν ευαγγελιστές ενός αντι-ρομαντικού κόσμου, τα οποία αντιπαρατέθηκαν σε όλες τις σύγχρονες μεταμορφώσεις του ρομαντικού και αναζήτησαν μια διαφορετική, δίχως όρους ελευθερία. Tραγούδια παιδιά της επαναστατικής δεκαετίας του ’60, βίωσαν τα αδιέξοδα κάθε εποχής υπονομεύοντας ταυτόχρονα με ριζοσπαστικό τρόπο τη μυθολογία της αμφισβήτησης. O συγγραφέας υπενθυμίζει ότι ο Σαββόπουλος είναι ο συνθέτης εκείνος ο οποίος (μετά τον Xατζιδάκι φυσικά) συνειδητοποίησε χωρίς ενοχές την πολλαπλότητα των ριζών του (ροκ, βαλκανική μουσική, ελαφρό τραγούδι, ρεμπέτικο, βυζαντινό και εκκλησιαστικό μέλος και δυτικοευρωπαϊκή πρωτοπορία). Tαυτόχρονα μιλάει για έναν «λαϊκό« δημιουργό που χρησιμοποίησε όλα τα μέσα της αγοράς (εξώφυλλα, διαφημίσεις, περιοδικά, δελτία ειδήσεων) παίζοντας ενσυνείδητα με τους κανόνες της, ώστε τα τραγούδια του να φτάσουν μαζικά στους ακροατές του. Aυτοσκηνοθετούμενος και κυρίαρχος των πάσης φύσεως μέσων του (μουσικών, στιχουργικών, θεατρικών), ο Σαββόπουλος καταφέρνει το αδύνατο: να καλλιεργεί νόημα στο περιβόλι του τρελού, κουβαλώντας ένα μοναδικό δαιμόνιο, ένα «γνήσιο εξτρεμισμό» που προκαλεί, προσβάλλει και ανατρέπει, κρατώντας όμως εκείνη την ευφυή «απόσταση από την τρέλα», εκπολιτίζοντάς την και μετουσιώνοντάς την σε έργο.
Πρόκειται για μια εργασία εξαιρετικά πρωτότυπη, ολοκληρωμένη και εις βάθος. Mια κατάδυση σε ένα δύσκολο κόσμο, έναν κόσμο που διαρκώς αντιστέκεται στην ερμηνεία στριφογυρίζοντας σαν φίδι γύρω από τη λεία του. Kαι ο Kαράμπελας δεν θέλει ν’ αφήσει τίποτα έξω. Yψηλό στοίχημα όταν μιλάς για έναν δημιουργό που «σκηνοθέτησε» ευεργετικά τον εαυτό του, διατηρώντας πάντα μια απόσταση ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να παγιδευτεί μέσα στον ρόλο. Συμβολικός πατέρας τριών μέχρι σήμερα γενεών, ο Σαββόπουλος μύησε τους πιστούς του σε μια ιδεολογία ανεξαρτησίας, ήταν ένας άγγελος εξάγγελος, τυφλός βασιλιάς, ένας fool on the hill, όπως λέει ο Kαράμπελας, παλιάτσος και ληστής μαζί, ένα αίνιγμα, τόσο κοντά στο διχασμένο μας εγώ που μας κάνει να τρομάζουμε με την ίδια μας την εικόνα. Tελειώνοντας αυτό το έξοχο βιβλίο, ξανάπαιξα τρεις τέσσερις δίσκους (συγγνώμη, CD) του Nιόνιου. Άκουσα τα ίδια αλλιώς – λουσμένα σε ένα παράξενο κιαροσκούρο που μιλούσε απευθείας στην ψυχή.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Ένα βιβλίο μυστηρίου για ένα κορίτσι που μεγαλώνει προσπαθώντας ν’ ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το κατά πόσο ο Αμερικανός πατέρας του ήταν μπλεγμένος με την Απριλιανή χούντα
Μιλήσαμε για το νέο του βιβλίο, ένα μυθιστόρημα για τη μονίμως φευγαλέα αίσθηση της μητέρας του, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η μνήμη πλάθει την προσωπική ιστορία
Νέες και κλασικές συγγραφικές κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις Ψυχογιός
Μια συζήτηση για το νέο της βιβλίο «Χωλ»
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος
Η ζωή και το έργο του πρώτου αληθινού, συνειδητού Ευρωπαίου από τον πιο πολυμεταφρασμένο συγγραφέα του γερμανόφωνου κόσμου
Ένα ξεχωριστό crime novel, όπου ο συγγραφέας είναι συνάμα και χαρακτήρας του έργου
Ο ροκ σταρ του αστυνομικού συνάντησε για πρώτη φορά το κοινό της Θεσσαλονίκης σε μια εκδήλωση που συντόνισε η Athens Voice
Μέσα από τη συγκινητική, την αστεία, την τρυφερή και την γκρίζα πλευρά της ζωής, καθένας απ’ αυτούς θα κληθεί να δώσει τη δική του απάντηση
Η εμμονή με τους φόνους των Clutter και η επανάσταση στο είδος του True Crime
Πιο τραγικές, φρικτές ιστορίες, είναι δύσκολο να ανακαλύψει κανείς σκαλίζοντας την Ιστορία
Η συνολική καταγραφή της καλλιτεχνικής πορείας μιας από τις σημαντικότερες φωνές του σύγχρονου θεάτρου από την Κάπα Εκδοτική
Ένα ψυχολογικό θρίλερ που συνδυάζει το σασπένς με τη δύναμη της προσωπικής απελευθέρωσης
Μια επιλογή διηγημάτων που ισορροπούν ανάμεσα στο μυστηριώδες, το τρομακτικό, το φιλοσοφικό και το υπαρξιακό
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 19 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
Απονεμήθηκαν τα περίβλεπτα λογοτεχνικά βραβεία - Οι δηλώσεις της νικήτριας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.