- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
O Νίκος Παναγιωτόπουλος αισθάνεται Ολομόναχος
Το νέο του βιβλίο μιλάει για όσα δεν προλαβαίνουμε να πούμε σε εκείνους που αγαπάμε
![jhkhkhj.jpg jhkhkhj.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/01/23/jhkhkhj.jpg)
Η λέξη αποπνέει από μόνη της θλίψη. Ολομόναχος. Προφανώς όχι από επιλογή. Απόλυτα μόνος, λοιπόν, στο νέο του βιβλίο ο Νίκος Παναγιωτόπουλος. Στερημένος από δύο φοβερά αναγκαίες, απόλυτα αναντικατάστατες για το μυαλό και την ψυχή αρσενικές παρουσίες. Του πατέρα του και του γιου του. Στο βιβλίο ο συγγραφέας ανακαλύπτει και ψηλαφεί τη μοιραία για την ισορροπία του απουσία. Αυτή του πατέρα του. Δεν είναι τόσο ο θάνατός του που τον σοκάρει. Είναι ότι δεν είπαν όσο ζούσε, αυτά που τώρα πια δεν γίνεται να ειπωθούν, ο θάνατος έχει ακυρώσει τη δυνατότητα. Λέξεις, αισθήματα, απορίες, σχέση αλήθειας, οικειότητας, ειλικρίνειας κι ένα καίριο και φοβερό μυστικό, βασανίζουν επειδή δεν βρέθηκε η τόλμη, ο τρόπος, η δύναμη, το θάρρος να ειπωθούν όταν γινόταν, όταν έπρεπε. Έτσι όμως χάθηκε και η δυνατότητα της ουσιαστικής σχέσης, που θα απελευθέρωνε, θα δημιουργούσε την εγγύτητα παιδιού και γονιού, που μόνη αυτή απαλύνει φόβους, πικρίες, ανεκπλήρωτες προσδοκίες. Αλλά και μόνη αυτή δημιουργεί την εγγύτητα που καταλύει ανασφάλεια και ενοχή. Ενοχή. Αυτή είναι η λέξη κλειδί για τον Παναγιωτόπουλο τώρα πια που δεν μπορεί να μιλήσει στο γονιό του και να τον προσεγγίσει όντας και ο ίδιος γονιός.
![olomonaxos.jpg olomonaxos.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/olomonaxos.jpg)
Απουσία και του παιδιού του, όμως. Ο συγγραφέας στερείται και το γιο του μετά από ένα παράλογο, σκληρό, φοβερό για τα μέτρα του, χωρισμό. Οπότε το μικρό αυτό βιβλίο των ενενήντα σελίδων γίνεται παρακαταθήκη για το γιο, παρά το γεγονός ότι είναι πραγματικά σκληρό να το διαβάσει. Ο Παναγιωτόπουλος είναι αποκαλυπτικός για την προσωπική του ζωή. Δεν μας ξενίζει το εκτίθεμαι και εκθέτω, δεν είναι ρήματα που τον αφορούν. Έρχεται στο νου αμέσως το προηγούμενο βιβλίο του. Στον «Γραφικό χαρακτήρα» του επίσης ήταν σπάταλος στην περιγραφή στιγμών της οικογενειακής του ζωής. Όμως οι ιστορίες του δεν αφορούν μόνο τον ίδιο, παρά το γεγονός ότι τα υλικά τους είναι τα υλικά της ζωής του. Μας αφορούν όλους. Κάνουμε τις δύσκολες κουβέντες με όσους μας νοιάζουν; Με τους γονείς, τους φίλους, τους δικούς μας ανθρώπους; Τολμάμε την αλήθεια, την ειλικρίνεια, τη σκληρότητα ίσως, που λυτρώνει και αναδεικνύει μικρές ή μεγάλες ψυχές; Ή θαρρούμε ότι ο χρόνος είναι με το μέρος μας, θα βρεθεί αργότερα η πιο κατάλληλη, η πιο εύκολη στιγμή που θα μας επιτρέψει να πούμε όσα μας παιδεύουν; Φενάκη. Ο χρόνος επείγει. Όχι το σύγχρονο timing. Αλλά ο χρόνος που δεν είναι ατελείωτος, που δεν θα υπάρχει εσαεί, που κάποια στιγμή θα τελειώσει και δεν θα έχουμε πει πόσο αγαπήσαμε, πόσο θυμώσαμε, πόσο απογοητευτήκαμε, πόσο συγχωρέσαμε, πόσο πιστέψαμε, πόσο προδοθήκαμε. Αν σοκάρει η αποκαλυπτική γραφίδα του Παναγιωτόπουλου, δεν είναι μόνο γιατί αποκαλύπτει στιγμές της ζωής του. Είναι γιατί μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε ότι η αναβολή μιας κουβέντας, μπορεί να σημαίνει την ακύρωση της σχέσης. Μη αναστρέψιμο και κάποτε αβάσταχτο.
Ολομόναχος, Νίκος Παναγιωτόπουλος, εκδ. Μεταίχμιο
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.