Bolaño mio!
H δίψα μας για περισσότερο Roberto Bolaño ικανοποιείται με την κυκλοφορία του «Τρίτου Ράιχ»
Έζησε αλόγιστα, πέθανε πρόωρα, άφησε πίσω του αστείρευτο έργο. Δύο χρόνια έπειτα από το πολυθρύλητο «2666», η δίψα μας για περισσότερο Roberto Bolaño ικανοποιείται με την κυκλοφορία του «Τρίτου Ράιχ» (εκδ. Άγρα, μτφ. Κρίτων Ηλιόπουλος).
Τελευταία απομεινάρια του καλοκαιριού σε θέρετρο της Κόστα Μπράβα για το νεαρό πρωταθλητή παιχνιδιών στρατηγικής Ούντο Μπέργκερ και τη μνηστή του. Διάπυρα μεσημέρια στην άμμο και πορτοκαλοκόκκινα ισπανικά δειλινά. Η νωθρότητα των διακοπών, η απορρύθμιση των αισθήσεων και η αναπότρεπτη χαύνωση του νου.
Το σμίξιμο με ένα ακόμη ζευγάρι Γερμανών και η συναναστροφή με το ανυπόληπτο τσούρμο ντόπιων, που απαντούν στα φαιδρά παρατσούκλια Λύκος, Αρνί και Καμένος. Η κλίση του τελευταίου στο επιτραπέζιο παιχνίδι του Ούντο και η σταδιακή καταβύθιση των δυο τους σε μια λυσσαλέα παρτίδα που μετατρέπει το δωμάτιο του ξενοδοχείου σε θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων με δηλητηριώδεις προεκτάσεις στον ψυχισμό και τον περίγυρό τους.
Στο περιθώριο της εικονικής μάχης, η μυστηριώδης εξαφάνιση του Γερμανού συνταξιδιώτη, αφότου κακοποιεί την ερωμένη του, η αφροδισιακή παρουσία της Έλζε, ιδιοκτήτριας του ενδιαιτήματος, καθώς και μια φασματική παρουσία κατάκοιτου αρρώστου, του οποίου η υπόσταση μοιάζει αδύνατο να διασταυρωθεί.
Τι είναι αυτό που μόλις περιγράψαμε; Πρόκειται για θρίλερ, υπαρξιακό νουάρ, καφκική ιλαροτραγωδία, αφηγηματικό στρατήγημα με ρίζες στο μαγικό ρεαλισμό; Ως αρχή, τα μυθιστορήματα του Μπολάνιο δεν υπόκεινται σε γενικότητες. Αρνούνται να πειθαρχήσουν σε οποιονδήποτε ορισμό. Το «Τρίτο Ράιχ» είναι μια μπλόφα, ένα τρελό σάλτο μορτάλε, ένα απρόβλεπτο καπέλο ταχυδακτυλουργού. Είναι μια σπουδή στην απώλεια του ελέγχου και μια μεταφορά για την τελετουργία της γραφής. Περισσότερο και από την ίδια την ιστορία, εκείνο που μετράει στο «Τρίτο Ράιχ» είναι αυτό που συμβαίνει σε εμάς τους ίδιους όταν κυλιόμαστε μέσα της.
Πολύσημος, απεραντολόγος και θεαματικά γλαφυρός, ο Roberto Bolaño, το πιο διακεκριμένο τέκνο της Χιλής, δημιουργός του υπορεαλιστικού κινήματος και κορυφαίος ισπανόφωνος συγγραφέας της γενιάς του (το λέει η Σούζαν Σόνταγκ, όχι εγώ), πλάθει ένα απίθανο, αινιγματικό σενάριο, ενδεικτικό της τιτάνιας αφηγηματικής του στόφας.
Όταν ο Bolaño πέθανε, σε ηλικία μόλις 50 ετών, τον Απρίλιο του 2003, ήταν ήδη αναγνωρισμένος στο εξωτερικό ως ο σπουδαιότερος Λατινοαμερικάνος συγγραφέας από την εποχή του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Ο αυτοεξόριστος λογοτέχνης έζησε στο Μεξικό, τη Γαλλία και την Ισπανία, πρόλαβε να παντρευτεί και να φέρει στον κόσμο δύο παιδιά προτού προδοθεί από το συκώτι του, αποτέλεσμα χρόνιας έξης στην ηρωίνη.
Παρότι θεωρούσε τον εαυτό του πρωτίστως στιχοπλόκο και γνώστη «της οδύνης που φέρνει μαζί της μια τέτοια κλίση», χάρη σε ένα τρομερό ενεργειακό κρεσέντο έγραψε μανιωδώς πεζογραφία την τελευταία δεκαετία της ζωής του, επιδιώκοντας ταυτόχρονα να προλάβει να προικίσει την οικογένειά του, όσο και να σταλάξει το μάξιμουμ του δημιουργικού του αποστάγματος, προτού η υγεία του κλονιστεί ανεπανόρθωτα.
Η φήμη του Bolaño στη χώρα μας ξεκίνησε να διαδίδεται μεταθανάτια, παρ’ όλα αυτά ταχύρρυθμα, με τρεις εκδοτικούς οίκους να κυκλοφορούν το ένα του βιβλίο πίσω από το άλλο, ξεκινώντας από το «Τελευταία νύχτα στη Χιλή», περνώντας στο λιλιπούτειο «Μακρινό αστέρι», έπειτα στα μείζονα έργα του, στις συλλογές διηγημάτων «Τηλεφωνήματα» και «Πουτάνες φόνισσες», προτού φτάσουν στο περίφημο «Οι άγριοι ντετέκτιβ», και προπάντων στο ομηρικών διαστάσεων ημιτελές αριστούργημά του, «2666».
Η έφεση του Bolaño στους διαταραγμένους, αναχωρητικούς χαρακτήρες που εποικούν το «Τρίτο Ράιχ» μπορεί να εντοπιστεί στα χνάρια του δικού του βίου, καθώς, ώσπου να παντρευτεί και να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ισπανία το 1990, διαβιούσε λαθραία, κάνοντας δουλειές του ποδαριού από τόπο σε τόπο και δουλεύοντας την ποίησή του τις νύχτες. «Δεν γράφαμε για να εκδώσουμε», σημειώνει ο ίδιος, «αλλά για να γνωρίσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό και για να δούμε πόσο μακριά ήμασταν ικανοί να φτάσουμε».
Η επαγγελματική κάρτα του Roberto Bolaño ανέγραφε «Ποιητής και Περιπλανώμενος». Πράγματι, η λογοτεχνία του χτυπά την πόρτα μας για να εμπνεύσει ταξίδια μακρινά.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Ένα βιβλίο μυστηρίου για ένα κορίτσι που μεγαλώνει προσπαθώντας ν’ ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το κατά πόσο ο Αμερικανός πατέρας του ήταν μπλεγμένος με την Απριλιανή χούντα
Μιλήσαμε για το νέο του βιβλίο, ένα μυθιστόρημα για τη μονίμως φευγαλέα αίσθηση της μητέρας του, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η μνήμη πλάθει την προσωπική ιστορία
Νέες και κλασικές συγγραφικές κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις Ψυχογιός
Μια συζήτηση για το νέο της βιβλίο «Χωλ»
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος
Η ζωή και το έργο του πρώτου αληθινού, συνειδητού Ευρωπαίου από τον πιο πολυμεταφρασμένο συγγραφέα του γερμανόφωνου κόσμου
Ένα ξεχωριστό crime novel, όπου ο συγγραφέας είναι συνάμα και χαρακτήρας του έργου
Ο ροκ σταρ του αστυνομικού συνάντησε για πρώτη φορά το κοινό της Θεσσαλονίκης σε μια εκδήλωση που συντόνισε η Athens Voice
Μέσα από τη συγκινητική, την αστεία, την τρυφερή και την γκρίζα πλευρά της ζωής, καθένας απ’ αυτούς θα κληθεί να δώσει τη δική του απάντηση
Η εμμονή με τους φόνους των Clutter και η επανάσταση στο είδος του True Crime
Πιο τραγικές, φρικτές ιστορίες, είναι δύσκολο να ανακαλύψει κανείς σκαλίζοντας την Ιστορία
Η συνολική καταγραφή της καλλιτεχνικής πορείας μιας από τις σημαντικότερες φωνές του σύγχρονου θεάτρου από την Κάπα Εκδοτική
Ένα ψυχολογικό θρίλερ που συνδυάζει το σασπένς με τη δύναμη της προσωπικής απελευθέρωσης
Μια επιλογή διηγημάτων που ισορροπούν ανάμεσα στο μυστηριώδες, το τρομακτικό, το φιλοσοφικό και το υπαρξιακό
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 19 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
Απονεμήθηκαν τα περίβλεπτα λογοτεχνικά βραβεία - Οι δηλώσεις της νικήτριας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.