- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
«Ζακ: Η Αυτοβιογραφία των Ζωντανών»
Ο Χαράλαμπος Βέντης παρουσιάζει το βιβλίο του Βαγγέλη Ιντζίδη (εκδ. Νήσος)
![32014-72458.jpg 32014-72458.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/32014-72458_0.jpg)
![1.jpg 1.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/12/14/1_0.jpg)
Στην Ελλάδα, η φιλοζωία υπήρξε μεταπολεμικά έως και τις απαρχές της εποχής της καταναλωτικής ευζωίας (δηλ. από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 κι έπειτα, χονδρικά) μια παρεξηγημένη και μάλλον στιγματισμένη πρακτική: μια ξενόφερτη μόδα, ένα χόμπυ που απευθύνεται σε «φραγκάτα ψώνια» και ακριβέστερα, σε εκείνους που «αγαπούν τα ζώα περισσότερο απ’ τους ανθρώπους» και οι οποίοι πάσχοντας δήθεν από αναπηρία σχεσιακότητας βρίσκουν στα τετράποδα ζωντανά το υποκατάστατο των συντρόφων, των παιδιών και των φίλων που απέτυχαν να αποκτήσουν, ένεκα μιας υπερεπένδυσης στο εγώ τους, το οποίο μόνο τη σιωπηρή υπακοή ενός τετράποδου προτίθεται να ανεχθεί.
Όχι ότι δεν υπάρχουν ενίοτε ψήγματα αλήθειας σε αυτή τη χονδροειδή και οπωσδήποτε άδικη στη γενικευμένη παρερμηνεία της κρίση· αλλά οι «γονείς» των υιοθετημένων τετραπόδων έχουμε να αφηγηθούμε μιαν εντελώς άλλη ιστορία, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται πάντα, πέραν του πολυθρύλητου (και δαπανηρότατου σε ψυχικά και σωματικά αποθέματα) δεσμού αφοσίωσης και αγάπης, μια σταδιακή πορεία ενδοσκόπησης και μεταμόρφωσης, που με τη σειρά της οδηγεί σε βάθος χρόνου σε αναπάντεχες στοχαστικές διαπιστώσεις, απρόσιτες στους «εκτός».
Το βιβλίο του Βαγγέλη Ιντζίδη, «Ζακ: Η Αυτοβιογραφία των Ζωντανών» από τις εκδόσεις Νήσος (2018) καταγράφει τη μαρτυρία ενός τέτοιου (ανολοκλήρωτου) ψυχικού οδοιπορικού, που εκβάλλει σε έναν ευρύ χείμαρρο σκέψεων ανάλογο της λογοτεχνικής τεχνικής του “stream of consciousness”, όπου οι διάσπαρτες βιογραφικές μνήμες της παιδικής και εφηβικής φάσης του συγγραφέα εναλλάσσονται με μια πληθώρα φιλοσοφικών έως και θεολογικών, ακόμη, εκτιμήσεων («από Αδάμ ίσαμε Ιώβ»).
Η συντροφικότητα του σκύλου (μοναδική στο είδος της) προσφέρεται ωραιότατα ως θέμα για λογοτεχνική πραγμάτευση: ποιος δεν θυμάται τη συγκινητική ομηρική περιγραφή του Άργου, που αναγνωρίζει αλυχτώντας σε βαθιά γεράματα τον αφέντη του τον Οδυσσέα για να ξεψυχήσει στα χέρια του αμέσως μετά; Το αφήγημα του Ιντζίδη, ωστόσο, αποφεύγει τον εύκολο συναισθηματισμό και απομακρύνει τον αναγνώστη του από την προβλέψιμη κοινοτοπία μιας γλυκερής συνύπαρξης ανθρώπου και σκύλου, για να εστιάσει στα μείζονα, τα απόκρημνα ερωτήματα της ύπαρξης και της Ιστορίας.
![intzidis-zak_cover.jpg intzidis-zak_cover.jpg](/images/w250/3/jpg/sites/default/files/intzidis-zak_cover.jpg)
Ο Ιντζίδης δεν στέκεται στην απορία, μολονότι αποφεύγει, ως προείπαμε, τις τελικές κρίσεις. Αποτολμά κάποιους σποραδικούς αφορισμούς με τους οποίους προτείνει λίγες υπαρξιακές διαπιστώσεις.
«Θα προτιμούσα να νιώσω ποιος είμαι μέσα στο γίνομαι. Αντικαθιστώντας το είμαι με το γίνομαι, επιφέρω ένα πλήγμα στον χρόνο» Δημιουργώντας, ο Θεός «λυτρώθηκε από τον εγκλεισμό. Λυτρώθηκα από τον εγκλεισμό. Γίνεται, ολοένα γίνεται» (σ. 27).
«Ο μύθος είναι οι τρόποι του Θεού να απελευθερώνεται από τις προφητείες που τον εγκλωβίζουν. Να περισσεύει. Να αδειάζει» (σ. 17).
«Η διαφορά σημαίνει κοινότητα των ανθρώπων … δίχως καημένους άλλους, αλλά με άλλους» (σ. 23).
«Είμαστε πρόσφυγες, επειδή δεν μπορούμε να γίνουμε νομάδες» (σ. 28).
Ριγμένος σε ένα μεταιχμιακό οντολογικό status ανάμεσα στον Θεό και τον σκύλο του, ο άνθρωπος πρέπει να υπόσχεται και να εγγυάται ατέρμονη φροντίδα και προστασία στον τετράποδο σύντροφό ωσάν να ήταν Θεός, έστω κι αν εις γνώσιν του ψεύδεται – δεν επιτρέπεται να πάψει ούτε στιγμή να εγγυάται πάση θυσία, ως ο αρχηγός της αγέλης. Στον ηρωικό μα ανέφικτο αυτόν ρόλο του, μπορεί να παρηγορηθεί ο άνθρωπος έχοντας ως βακτηρία τον βιβλικό αυτοπροσδιορισμό του Θεού ως «Γιαχβέ», που θα πει: ως εκκρεμούς Προσώπου, Εκείνου τουτέστιν που συνιστά μελλοντικό γίγνεσθαι περισσότερο παρά είναι. Επέκεινα της τελειότητας, της χυδαίας επίδειξης Δύναμης και της προεξοφλημένης κρίσης.
*Ο Χαράλαμπος Βέντης είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του ΕΚΠΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.