- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Τα θραύσματα του εαυτού
Το βιβλίο του Georgi Gospodinov «Περί φυσικής της μελαγχολίας» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ίκαρος


Ζουν άραγε οι προηγούμενοι εαυτοί μας, αυτοί που κάποτε υπήρξαμε; Ποια είναι τα ορόσημα του ανθρώπινου βίου; Κι αν μας δινόταν ποτέ η δυνατότητα, ποιες είναι οι στιγμές που θα φροντίζαμε να διασώσουμε, ως παρακαταθήκη για τους μεταγενέστερους, σε μια χρονοκάψουλα;
Αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα θα απασχολήσουν τους αναγνώστες του βιβλίου «Περί φυσικής της Μελαγχολίας» του Γκεόργκι Γκοσποντίνοφ, που γράφτηκε με αφορμή μια έρευνα με τον τίτλο «The Geography of Happiness» την οποία δημοσίευσε το περιοδικό Economist το 2010, ανακηρύσσοντας την Βουλγαρία −το νεότερο μέλος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας− ως το πιο θλιβερό μέρος στον κόσμο.
Ο Γκοσποντίνοφ κατασκεύασε ένα πολυμορφικό, δαιδαλώδες μυθιστόρημα με αυτοβιογραφικά στοιχεία και πληροφορίες εγκυκλοπαιδικού τύπου, ενσωματώνοντας πολλές, διαφορετικές οπτικές, όπου τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας δεν είναι ευδιάκριτα με σκοπό να διερευνήσει τη μελαγχολία της μετα-κομμουνιστικής Βουλγαρίας, των κατοίκων των Βαλκανίων και, εντέλει, της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο συγγραφέας απορρίπτει τη γραμμική αφήγηση. Αξιοποιώντας το ταλέντο του να «εισχωρεί» στις αναμνήσεις άλλων όντων −ανθρώπων και ζώων, ακόμα και του μυθικού Μινώταυρου− αφηγείται περιστατικά από το παρελθόν τους με σκοπό να διερευνήσει τη φύση της μελαγχολίας. Ταυτόχρονα, προσπαθεί να μάθει να ζει με τη θλίψη του διανοούμενου στον περιορισμένο –οικονομικό, πολιτικό, και πολιτιστικό– ορίζοντα της χώρας του, καθώς αναρωτιέται για τον ρόλο της λογοτεχνίας και τη σημασία της για την ανθρώπινη ζωή.
Το βιβλίο αποτελεί έναν συνδυασμό οικογενειακής ιστορίας, αυτοβιογραφίας και ανασυγκρότησης ευρύτερων ιστορικών ορόσημων, τα οποία διαπλέκονται μέσω μιας ιδιαίτερης, βιωματικά δοσμένης, επανερμηνείας του μύθου του Μινώταυρου. Ο Γκοσποντίνοφ εξετάζει τις ερμηνείες του μινωικού μύθου στο έργο του Οβίδιου, του Βιργίλιου και του Δάντη, προσθέτοντας τη δική του οπτική, καθώς περιγράφει τη συνάντηση του παππού του με το μυθικό τέρας σε ένα τσίρκο ενώ, σε κάποιο άλλο σημείο της αφήγησης, επιχειρεί μια σημαντική ανατροπή παρομοιάζοντας τον εαυτό του με τον Μινώταυρο ο οποίος παρουσιάζεται ως θύμα − ένα μοναχικό, δυστυχισμένο παιδί που κανένας δεν θέλει.

Το μωσαϊκό του χρόνου μοιάζει με αδιάσπαστη μάζα. Ο συγγραφέας επιλέγει να φωτίσει τις ψηφίδες που νοηματοδοτούν την ιστορία του καθώς περιπλανάται στα υπόγεια της μνήμης με κύριο όπλο του την ενσυναίσθηση, η οποία μπορεί να του επιτρέπει να μπαίνει στη θέση των χαρακτήρων που επιλέγει να διερευνήσει, συχνά όμως δυσχεραίνει την καθημερινότητά του βυθίζοντάς τον στη θλίψη.
Καθώς μεγαλώνει και ωριμάζει διανοητικά, ο συγγραφέας συνειδητά αδρανοποιεί την ικανότητα της ενσυναίσθησης και χρησιμοποιεί άλλα μέσα προκειμένου να εξετάσει τις ανθρώπινες συμπεριφορές και την αντίσταση του ανθρώπου στην κατάσταση της μελαγχολίας. Σταδιακά προσκολλάται συναισθηματικά στην ιδέα να γράψει ένα βιβλίο που θα εμπεριέχει και θα διασώζει όλα τα είδη γραφής, να δημιουργήσει ένα έργο που θα λειτουργεί σαν λογοτεχνική κιβωτός (Σύνδρομο του Νώε) κλείνοντας μέσα της όλα τα βιβλία, όλες τις ιστορίες που έχει ακούσει και βιώσει.
Ξεκινά περιγράφοντας τη γέννησή του, την οποία μας εκμυστηρεύεται ότι έχει την ικανότητα να ανακαλεί, και κάνοντας κάποια χρονικά άλματα προχωρά με στιγμιότυπα από την παιδική του ηλικία (παρακολουθούμε επεισόδια από την καθημερινότητα στην κομμουνιστική Βουλγαρία των δεκαετιών του ’70 και του ’80), τη στρατιωτική θητεία του, την ενηλικίωση, τη ζωή του ως πετυχημένος συγγραφέας, την πατρότητα.
Ο Γκοσποντίνοφ καταγράφει αριστοτεχνικά το μικρό, το προσωπικό, το τετριμμένο, συνδέοντάς το με το συλλογικό, το κοινωνικό, το μεγάλο. Ως συγγραφέας μέσης ηλικίας, ενδιαφέρεται να διασώσει τις ιστορίες των άλλων παροτρύνοντάς τους να του μιλήσουν, ακόμα και αν χρειαστεί να αγοράσει τις εμπειρίες τους. Ακούει τις ιστορίες, τις αξιολογεί, τις καταγράφει, τις διασώζει μετατρέποντάς τις σε λογοτεχνία – κι έτσι φροντίζει να διατηρηθεί για πάντα το αποτύπωμά τους.
Σε αυτό το ιδιαίτερο βιβλίο ενδοσκόπησης οι τετριμμένες λεπτομέρειες της καθημερινότητας συνδυάζονται με την αναζήτηση του νοήματος της ζωής στους μεγάλους μύθους, την ιστορία του τόπου, την εξέλιξη της γλώσσας, την αντίσταση της μνήμης − όλα όσα συνθέτουν την αφηγηματική μας ταυτότητα: τα θραύσματα του εαυτού που συναποτελούν αυτό που είμαστε.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα μας είπε ο πρώτος Έλληνας author-illustrator παιδικού βιβλίου
Μια συζήτηση εφ' όλης της ύλης με την κόρη του, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το καλοκαίρι του μεγάλου καύσωνα»
Η γνωστή συγγραφέας «συναντά» την Αμαλία στα δύο νέα της παιδικά βιβλία
Ιδέες, προτάσεις και τίτλοι για τα βιβλία που μιλούν στη φαντασία των παιδιών
Τι διαλέξαμε από τις τρέχουσες κυκλοφορίες των ημερών
Τι διαλέξαμε από τις τρέχουσες κυκλοφορίες των ημερών
Η ιστορία των Φίλιπς και του Μέμφις του Τεννεσσί κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Τίτλοι και προτάσεις από τις κυκλοφορίες των ημερών
Η συγγραφέας επιχειρεί να αναδείξει το κάλλος και την ιστορία της πόλης της
Το νέο νουάρ του μυστηριώδους συγγραφέα διαδραματίζεται στη Μεγάλη Ύφεση - Πότε κυκλοφορεί
Μια αληθινή ιστορία, γεμάτη ψέματα
Οι «Κοντινοί Ορίζοντες» των λογοτεχνιών της Ιταλίας και της Ελλάδας στο μικροσκόπιο
Προδημοσίευση από την έκδοση «Λάκης Παπαστάθης. Γενικό πλάνο», εκδόσεις Μουσείο Μπενάκη, που συνοδεύει την έκθεση «Λάκης Παπαστάθης. Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα»
«Όταν το πάθος γίνεται πιο θανατηφόρο από τη λεπίδα, ποιον θα τολμήσεις να εμπιστευτείς;»
Η Δήμητρα Χριστοδούλου αναλύει τρεις τραγωδίες
Μια ιστορία της Ειρήνης Γεωργίας Γαλάνη για το Αλτσχάιμερ στην τρίτη ηλικία, πώς το αντιλαμβάνεται ένα μικρό παιδί και πόσο σημαντική είναι η αγάπη στην οικογένεια
Ο Τσακ Σούμερ υπενθυμίζει τα μαθήματα της ιστορίας και τι μπορεί να συμβεί όταν το αρχαιότερο μίσος στον κόσμο αφεθεί ανεξέλεγκτο
Δράσεις, συνέργειες και καινοτομίες για την προώθηση των ελληνικών γραμμάτων
Ο κορυφαίος Βρετανός συγγραφέας επιστρέφει και είναι σε τρομερή φόρμα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.