- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Το φιλί του αποχαιρετισμού στον Φίλιπ Ροθ
Μικρό πορτρέτο ενός ιλιγγιωδώς ευφυούς λογοτέχνη που ήξερε να περιγράφει το απερίγραπτο
Όπως το είπε ο ίδιος: «Η ζωή είναι μια περιπέτεια που σου συμβαίνει όταν ακριβώς χάνεις το δρόμο σου». Για κάθε λογοτεχνία του χάπι εντ, του αφόρητου μπανάλ και του συντηρητικού μεταμοντερνισμού, η τρικυμιώδης πρόζα του Ροθ επέμενε να επιστρέφει, με φλογερές ιδέες, καινούργιες ουτοπίες και γοητεία που δεν έπαψε να παρατείνεται. Φίλιπ Μίλτον Ροθ, 19 Μαρτίου 1933 – 22 Μαΐου 2018. Ο μυθιστοριογράφος της σταδιοδρομίας των έξι και πλέον δεκαετιών πέθανε, αλλά η αλήθεια του θα επιβιώνει για πάντα στο έργο του, στο πνευματικό σώμα ενός μοναδικού καλλιτέχνη.
Τι θα απογίνει τώρα το σημειωματάριό του, «αυτό το συνεχώς διογκούμενο εργοτάξιό μου για την αφηγηματική μου φάμπρικα, όπου δεν υπάρχει σαφής διαχωριστική γραμμή μεταξύ πραγματικών συμβάντων που καταλήγουν παρακαταθήκη της φαντασίας, και φανταστικών καταστάσεων που αντιμετωπίζονται σα να ‘χαν πραγματικά συμβεί. Η μνήμη περιπλεγμένη με φαντασία, όπως είναι και στον εγκέφαλό μας». Για όποιον γνώρισε τον δημιουργό του «Ανθρώπινου στίγματος», του «Αμερικανικού ειδυλλίου», του «Ζώου που ξεψυχά», του «Ζούκερμαν δεσμώτη» και των τόσων άλλων κλασικών αφηγημάτων, ο Φίλιπ Ροθ ήταν ένας αφοσιωμένος φίλος, ένας απόλυτος ήρωας, μια αχαλίνωτα περιπετειώδης προσωπικότητα και ένας παιγνιώδης χρονικογράφος, στην εκτενέστατη βιβλιογραφία του ξεδιπλώνεται η παράτολμη σκέψη ενός ανθρώπου στο επίκεντρο των καιρών του. Από όλους τους αφορισμούς του, ίσως εκείνος που τον χαρακτηρίζει περισσότερο περιέχεται στην «Αντιζωή»: «Κάποτε όλα έμοιαζαν υποδεέστερα του να πλάθω ιστορίες. Όταν ήμουν νεότερος, θεωρούσα πως είναι ντροπή για έναν συγγραφέα να νοιάζεται για οτιδήποτε άλλο».
Δεσποτική φυσιογνωμία των γραμμάτων και στο επίκεντρο της αμερικανικής λογοτεχνίας από τα sixties, ο Ροθ υπήρξε μπεστσελερίστας μονάχα μια φορά, όταν «Το σύνδρομο Πόρτνοϊ» πούλησε 420.000 αντίτυπα τις δέκα πρώτες εβδομάδες της κυκλοφορίας του το 1969, ενώ το Νόμπελ επέμενε να του διαφεύγει ως το τέλος. «Η αυτομαστίγωση απέχει μόλις μια ανάμνηση», έγραψε ο γιος της Μπέσι και του Χέρμαν Ροθ, γεννημένος στο Νιούαρκ, απόγονος γερμανόφωνων Ασκενάζι της Ανατολικής Ευρώπης, ο οποίος ανατράφηκε ως περήφανος Αμερικάνος περίκλειστος σε έναν εβραϊκό κόσμο. Η σαρδόνια ματιά του απέναντι στον εβραϊσμό, η απροσχημάτιστη γλώσσα του προς το γυναικείο φύλο, η αποτύπωση της διαδρομής του άνδρα από την επιθυμία και την εκπλήρωσή της ως τη ματαίωση, την πάλη ενάντια στη βιολογική φθορά και την πνευματική πτώση, το σεξ οι επιπτώσεις του, οι συσχετισμοί ενοχής και εξουσίας αποτελούν τον πυρήνα του έργου του, ενός έργου το οποίο συχνά κατηγορήθηκε για βλασφημία και κυνισμό. Τέτοιος ήταν ο Ροθ. Γιατί «υπάρχει η λογοτεχνία που πυροβολεί στο ψαχνό, τυφλά μέσα στο πλήθος, υπάρχει η λογοτεχνία της άστοχης βολής, των εκρηκτικών που δεν ανάβουν, και υπάρχει κι η λογοτεχνία που καταλήγει να σημαδέψει το κεφάλι του ίδιου του συγγραφέα».
Τελικά έφτασε στην υπέρτατη καταξίωση και στο Πούλιτζερ, με το «Αμερικανικό Ειδύλλιο», το 1997. Στη «Συνωμοσία εναντίον της Αμερικής» του 2004, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι προέβλεψε τον Τραμπ («…για μένα ήταν τελείως ξεκάθαρο: το απρόβλεπτο είχε πια συντελεστεί), καταθέτοντας παράλληλα μια από τις προφανέστερες ρήσεις του, που τόσο αμελείται σήμερα, («Η κοινωνία είναι μια σύμπραξη μειονοτήτων»), μετά το «Νέμεσις» του 2010 σταμάτησε να γράφει οριστικά, και όλο το ταξίδι της μαθητείας στο μονάκριβο σύμπαν των βιβλίων του πλέον ανθρώπινου συγγραφέα της εποχής μας, θα μπορούσε να συμπυκνωθεί σε ένα εδάφιο του 1969: «Το πρώτο πράγμα που βλέπω σ’ ένα τοπίο δεν είναι η χλωρίδα, πιστέψτε με. Είναι η πανίδα, οι ανθρώπινες αντιθέσεις, ποιος γαμάει και ποιος γαμιέται. Τι πρασινάδες τις αφήνω για τις μέλισσες και τα πουλιά –έχουν αυτά τα βάσανά τους, έχω κι εγώ τα δικά μου». Αντίο, Φίλιπ Ροθ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Τίτλος του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» - Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη
Η συγγραφέας φωτίζει τα παράδοξα και τις αντιθέσεις της ιταλικής κοινωνίας
Αν δεν υπήρχε καμιά εξωτερική επίπτωση, τιμωρία, θα άλλαζες κάτι από τις επιλογές στη ζωή σου;
Ανήκε στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά των Ελλήνων πεζογράφων
Απόψε στις 7:30 μμ. παρουσιάζεται το βιβλίο «Συνομιλίες με πρόσωπα της Υγείας» των εκδόσεων ATHENS VOICE BOOKS
Η δημοσιογράφος και ραδιοφωνική παραγωγός μιλά για μια από τις ηρωίδες της ζωής της
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για το νέο του βιβλίο με τίτλο, το τρίτο και τελευταίο μέρος της «Τριλογίας των Φάρων», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γραφή
Μιλήσαμε για το νέο του βιβλίο, ένα μυθιστόρημα για τη μονίμως φευγαλέα αίσθηση της μητέρας του, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η μνήμη πλάθει την προσωπική ιστορία
Οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη μαγεία της δημιουργικής γραφής μέσα από βιωματικές ιστορίες
Ένα βιβλίο μυστηρίου για ένα κορίτσι που μεγαλώνει προσπαθώντας ν’ ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το κατά πόσο ο Αμερικανός πατέρας του ήταν μπλεγμένος με την Απριλιανή χούντα
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Νέες και κλασικές συγγραφικές κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις Ψυχογιός
Μια συζήτηση για το νέο της βιβλίο «Χωλ»
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος
Η ζωή και το έργο του πρώτου αληθινού, συνειδητού Ευρωπαίου από τον πιο πολυμεταφρασμένο συγγραφέα του γερμανόφωνου κόσμου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.