- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Η «Υπόθεση Λερούζ» έθεσε τα θεμέλια της αστυνομικής λογοτεχνίας
Και έκανε διάσημο τον συγγραφέα Εμίλ Γκαμποριό (εκδ. Gutenberg)
![69344622_10156942672578218_6480720064680034304_n.jpg 69344622_10156942672578218_6480720064680034304_n.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/69344622_10156942672578218_6480720064680034304_n.jpg)
![Εμίλ Γκαμποριό «Υπόθεση Λερούζ» (εκδ. Gutenberg) Εμίλ Γκαμποριό «Υπόθεση Λερούζ» (εκδ. Gutenberg)](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/05/22/2570c721311ac6f19edfb0e33e97502d710a02e7757ffb7c9c122ea8e30e3e5d.jpg)
Οι εκδόσεις Gutenberg θέλοντας να αποτίσουν φόρο τιμής στους συγγραφείς που έθεσαν τις βάσεις της αστυνομικής λογοτεχνίας και την ίδια στιγμή να τους συστήσει στο ευρύ αναγνωστικό κοινό, δημιούργησαν μια σειρά βιβλίων μυστηρίου που ανήκουν στη σειρά Aldina. Ανάμεσα στα διαμάντια που κυκλοφορούν και συναρπάζουν, ανήκει και το βιβλίο που έκανε γνωστό τον συγγραφέα Εμίλ Γκαμποριό, με τον τίτλο «Υπόθεση Λερούζ». Ο διάσημος γάλλος μυθιστοριογράφος και δημοσιογράφος θεωρείται προπάτορας του ευρωπαϊκού αστυνομικού μυθιστορήματος, και όχι τυχαία. Ο επιθεωρητής Λεκόκ, που κάνει την παρθενική του εμφάνιση σε αυτό βιβλίο, είναι ένας τύπος του υποκόσμου που πια έχει συμφιλιωθεί με τον νόμο, αποτέλεσε τον διάσημο πρωταγωνιστή των επόμενων βιβλίων του Γκαμποριό και ενέπνευσε τον Άρθουρ Κόναν Ντόυλ για τη δημιουργία του Σέρλοκ Χολμς και αργότερα τον Μωρίς Λεμπλάνκ για τον δικό του ήρωα Αρσέν Λουπέν. Η «Υπόθεση Λερούζ» δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στην εφημερίδα Le Pays.
![Εμίλ Γκαμποριό «Υπόθεση Λερούζ» (εκδ. Gutenberg) Εμίλ Γκαμποριό «Υπόθεση Λερούζ» (εκδ. Gutenberg)](/images/w250/3/jpg/sites/default/files/ypothesi-leroyz.jpg)
Η «Υπόθεση Λερούζ» ξεφεύγει από τις συνηθισμένες αστυνομικές ιστορίες και συστήνει τον χαρακτήρα του συνταξιούχου αστυνομικού, ο οποίος εισάγει μια νέα μέθοδο διαλεύκανσης της υπόθεσης εντοπίζοντας μικρές, ασήμαντες φαινομενικά, λεπτομέρειες, στον χώρο του εγκλήματος, όπως τα ίχνη από καπέλο στο σκονισμένο μάρμαρο ή τα ίχνη στο επάνω μέρος της ντουλάπας. Αν και αρχικά φαίνεται περίεργη η ανορθόδοξη συλλογή στοιχείων που ακολουθεί ο «Ξεδιαλύνης» −όπως είναι το παρατσούκλι του μπαρμπα-Ταμπαρέ−, τα τεκμήρια που προσκομίζει αποδεικνύονται σωστά και ομολογουμένως οι συγκυρίες κάνουν υπέροχα τη δουλειά τους οδηγώντας τον ευφυή και χαρισματικό ντετέκτιβ στα σωστά μονοπάτια.
Ο Γκαμποριό δεν άφησε όμως όλο το βάρος της υπόθεσης στον εμπειρικό του ντετέκτιβ αλλά σκιαγράφησε υπέροχα όλους τους χαρακτήρες του για να μπορέσει να δώσει στο κείμενό του περισσότερη ένταση και να προκαλέσει τον αναγνώστη να εντοπίσει τα κενά στις μαρτυρίες, στις καταθέσεις και στις ιστορίες και να καταφέρει να κόψει πρώτος το νήμα του τερματισμού και της αποκάλυψης του ενόχου. Η τελική λύση του μυστηρίου δεν είναι έξω από τα λογικά πλαίσια και κινείται με δεξιοτεχνία και προσήλωση πάνω στους άξονες που έχουν ορίσει οι πρωταγωνιστές και τα λεγόμενά τους. Συνεπώς, η εξιχνίαση της υπόθεσης δεν σκοντάφτει πουθενά αλλά έρχεται ομαλά και φυσιολογικά.
Ο Νοέλ και η κυρία Ζερντί, ο δικαστής Νταμπιρόν, ο Κόμης ντε Κομαρέν και ο γιος του Αλμπέρ αλλά και η Κλερ, συνθέτουν ένα εκπληκτικό παζλ χαρακτήρων, οι σχέσεις τους είναι ιδιαίτερες και με πολλές εναλλαγές, ενώ δεν λείπουν οι συναισθηματικές εξάρσεις και κορώνες που δίνουν το στίγμα της ψυχοσύνθεσής τους. Οι διάλογοι είναι ζωντανοί και παραστατικοί και καταφέρνουν να μεταδώσουν το κλίμα της κάθε σκηνής και τις αμφιβολίες που διακατέχουν τους χαρακτήρες κάθε στιγμή. Μέσα από τις 552 σελίδες της υπόθεσης Λερούζ, ξεπροβάλλουν οι κοινωνικές συνθήκες της εποχής, τα ήθη, η θαμπή πια αίγλη της αριστοκρατίας, η ανάγκη του ανθρώπου να βρει τον εαυτό του και να πάρει τις αποφάσεις του για την προσωπική και επαγγελματική του ζωή, οι ίντριγκες και το αδιέξοδο που οδηγούν τα πάθη, ο ξεπεσμός των οικογενειακών σχέσεων και η επικείμενη αλλοτρίωση θεσμών και αξιών. Και όλη αυτή η αριστουργηματική ανάλυση γίνεται χωρίς να «βαραίνει» την ατμόσφαιρα μυστηρίου του μυθιστορήματος. Η μετάφραση των Τιτίκας Δημητρούλια και Ωρίωνα Αρκομάνη είναι εξαιρετική και πραγματικά αποτυπώνει τη δύναμη της ιστορίας και την υπέροχη γραφή του συγγραφέα.
Η «Υπόθεση Λερούζ» συγκαταλέγεται στα κλασικά αριστουργήματα και αξίζει να διαβαστεί από τους λάτρεις του είδους, και όχι μόνο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.