- CITY GUIDE
- PODCAST
-
31°
«Η μορφή των λειψάνων» ψάχνει να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από τις συνωμοσίες
Και ο Juan Gabriel Vásquez μας προσφέρει ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα
![69344622_10156942672578218_6480720064680034304_n.jpg 69344622_10156942672578218_6480720064680034304_n.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/69344622_10156942672578218_6480720064680034304_n.jpg)
![Juan Gabriel Vásquez «Η μορφή των λειψάνων», εκδ. Ίκαρος Juan Gabriel Vásquez «Η μορφή των λειψάνων», εκδ. Ίκαρος](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/05/22/img_0711.jpg)
Το νέο μυθιστόρημα του Juan Gabriel Vásquez, που έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία, είναι, χωρίς αμφιβολία, ένα από τα καλύτερα βιβλία των τελευταίων ετών. Ένα πολυδιάστατο μυθιστόρημα που ακροβατεί σε τεντωμένο σκοινί προσπαθώντας να ενσωματώσει ιστορικές αναφορές, φιλοσοφικές αντιλήψεις, στερεότυπα, θεωρίες συνωμοσίες, πολιτικές ίντριγκες και ανθρώπινες στιγμές αδυναμίας, σε μια ιστορία που πηγάζει από τον κόσμο της μυθοπλασίας αλλά φλερτάρει επικίνδυνα με την πραγματικότητα. «Η μορφή των λειψάνων» είναι, με απλά λόγια, ένα εκρηκτικό πολιτικό θρίλερ που απαιτεί την απόλυτη αφοσίωσή σου, για να μπορέσεις να γίνεις ένα με την συναρπαστική εξέλιξη και κορύφωση των γεγονότων και να απολαύσεις την κρυφή δύναμη των λέξεων του αφηγητή.
![Juan Gabriel Vásquez «Η μορφή των λειψάνων», εκδ. Ίκαρος Juan Gabriel Vásquez «Η μορφή των λειψάνων», εκδ. Ίκαρος](/images/w250/3/jpg/sites/default/files/78e965ea-cc55-4fa7-abab-65fcb00f41dc_13_0.jpg)
Ο συγγραφέας έχει αποφασίσει εκ των προτέρων να οδηγήσει, με τον δικό του χαρισματικό τρόπο, τον αναγνώστη στην παράνοια, με τον ίδιο ρυθμό που και ο Καρβάγιο τον οδηγεί στην απόγνωση και την τρέλα. Και το επιτυγχάνει συνδυάζοντας πραγματικά γεγονότα και αληθινά περιστατικά με μυθοπλαστικές καταστάσεις και φανταστικά στοιχεία. Καθώς η αφήγηση είναι πρωτοπρόσωπη και αναφέρονται λεπτομέρειες από την προσωπική ζωή του Vasquez −όπως η γέννηση των δίδυμων κοριτσιών του−, δεν μπορείς να αντιληφθείς πού βρίσκεται αυτή η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, και εθίζεσαι, παθιάζεσαι, μπαίνεις κι εσύ στο παιχνίδι της συνομωσιολογίας ψάχνοντας απαντήσεις.
«Σχεδόν ποτέ δεν υπάρχει καλύτερη επιλογή: το ψέμα έχει χίλιες χρήσεις, είναι ελαστικό και υπάκουο παιδί: κάνει ό,τι του ζητάμε, είναι πάντα πρόθυμο να μας εξυπηρετήσει, δεν είναι φιλόδοξο, ούτε εγωιστικό, δε ζητάει τίποτα σε αντάλλαγμα· χωρίς αυτό δεν θα επιβιώναμε ούτε ένα δευτερόλεπτο στη ζούγκλα της κοινωνικής ζωής».
Ο εμμονικός και ιδιόρρυθμος Καρβάγιο βάζει διαρκώς φυτιλιές, βλέπει διαρκώς συνδέσεις ανάμεσα σε πρόσωπα και γεγονότα, παλεύει ενάντια σε όλους για να αποδείξει τη δική του αλήθεια ερμηνεύοντας στοιχεία και ντοκουμέντα με τον δικό του αλλόκοτο τρόπο. Ανακαλύπτει συσχετισμούς, συμπτώσεις, κοινές συνιστώσες και πυροδοτεί το μυαλό του συγγραφέα με σκοπό να βρει άλλον έναν ακόμα δυνατό συνοδοιπόρο και σύμμαχο στον αγώνα του για την αποκάλυψη των παγκόσμιων πολιτικών συγκαλύψεων. Κίνητρό του είναι να μάθει ο κόσμος την αλήθεια.
Ο Καρβάγιο στηρίζει τις τελευταίες του ελπίδες στα λείψανα αυτών των ανθρώπων. Είναι βέβαιος ότι αυτά θα δώσουν τις απαντήσεις στα ερωτήματα που τον ταλανίζουν και θα οδηγήσουν στην αφύπνιση των λαών. Είναι οι αποδείξεις που χρειάζεται. Για τον ίδιο τον συγγραφέα, τα λείψανα αυτά είναι κειμήλια που ενώνουν το χθες με το σήμερα, είναι ο τρόπος να μάθουμε από τα λάθη μας και να προχωρήσουμε μπροστά.
«Τα κειμήλια είναι […] ένας τρόπος να επικοινωνούμε με τους νεκρούς μας».
Αυτές οι δύο αντιφατικές απόψεις οδηγούν σε ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα με εμφωλευμένες ιστορίες που διατηρούν το ενδιαφέρον σου στο ζενίθ και σε παρασύρουν σε σκέψεις για το εγγύς και το απώτερο μέλλον της κοινωνίας, της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης.
«Αν κάτι μας έχει μάθει η εποχή μας[…] είναι ότι πρέπει ν’ αποκτήσουμε συνείδηση των πολλών όντων που φέρουμε μέσα μας. Είμαστε ένα πλήθος μέσα στην ατομικότητά μας, τόσοι άνθρωποι όσες οι γνώμες που εκφέρουμε ή οι ψυχικές καταστάσεις που ζούμε».
Μέσα από την αφήγησή του, ο Vasquez καταφέρνει επίσης να αποτυπώσει τη δύναμη της πατρικής φυσιογνωμίας σε όλες τις πολυεπίπεδες εκφάνσεις της προσφέροντας μια συγκινητική διάσταση στην εξέλιξη των τραγικών και σκοτεινών πολιτικοκοινωνικών γεγονότων που πραγματεύεται. Μια από τις πιο δυνατές σκηνές είναι εκείνη με πρωταγωνίστρια την Άντρεα: η συναισθηματική της κατάρρευση καθώς επαναλαμβάνει τη φράση «Εγώ δεν έχω ιστορίες να πω» θα σε αγγίξει βαθιά.
«Η μορφή των λειψάνων», με την εξαίρετη μετάφραση του Αχιλλέα Κυριακίδη, είναι ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα που προσπαθεί να φωτίσει σκοτεινές πτυχές του χθες ελπίζοντας να προσφέρει ελπίδα για το αύριο.
«Η μορφή των λειψάνων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Η αργεντινή συγγραφέας μιλάει για το νέο της βιβλίο «Η δική μας πλευρά της νύχτας» και το Φεστιβάλ ΛΕΑ
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Η Athens Voice προτείνει τα βιβλία των διακοπών
Ο Ισλανδός ποιητής, συγγραφέας, μουσικός και εκδότης μιλάει στην Athens Voice
Το graphic novel «Σκιές στο φως» περιγράφει κυρίως την προσωπικότητά του από την παιδική του ηλικία και τα καθοριστικά πρώτα χρόνια του στην Αγγλία, μέχρι την καθιέρωσή του
Η μόνη απαίτηση είναι το βιβλίο να σε διασκεδάζει, ανεξάρτητα από το αν καταφέρει να κάνει οτιδήποτε άλλο
Ο Θανάσης Παπανδρόπουλος και ο Κώστας Χρηστίδης δίνουν μία διαφορετική υπόσταση στην έννοια του επιχειρείν και του χώρου μέσα στον οποίον αυτό μπορεί να αναπτυχθεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.