- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Βλάσης Φρυσίρας: «Γράφω όλες τις τρέλες μου. Έτσι είμαι. Αφιέρωσα τη ζωή μου στην Τέχνη»
Διαβάζουμε το «Ημερολόγιο Τέχνης, 1945 – 2017 / Περιπέτεια μιας συλλογής»
Αυτοβιογραφία; Ναι αλλά και... ίσως! Γιατί αυτό που θα διαβάσετε δεν είναι μια αυτοβιογραφία σαν τις αντίστοιχες άλλων ανθρώπων εξίσου διάσημων και επιδραστικών, σαν τον Φρυσίρα, που σε ανάλογες σελίδες αρπάζουν την ευκαιρία για να αποθεώσουν το εγώ τους. Θα μπορούσε, το δικαιούται, ο Βλάσης Φρυσίρας, με τη μεγαλειώδη συλλογή Ελλήνων και ξένων παραστατικών ζωγράφων, που με τόσο κόπο και πείσμα κατάφερε να δημιουργήσει, και που ειδικά σήμερα, του προσδίδει μια μυθική υπόσταση, χάρις φυσικά στις υπογραφές μα και το μουσείο του. Και σίγουρα θα μπορούσε να γράψει ένα βιβλίο τέτοιου είδους: βαθιά δηλαδή αυτοαναφορικό, ούτως ή άλλως η ευκαιρία του δόθηκε για να γεμίσει τις σελίδες με αναμνήσεις. Μα, μάλλον δεν ήταν αυτός ο σκοπός του.
Ή καλύτερα, σκοπός του ήταν να παραμείνει σταθερά προσηλωμένος στο πεδίο της Τέχνης. Και μόνο αυτής. Γι' αυτό και το «ίσως» αυτοβιογραφία στο ξεκίνημα του κειμένου. Αν και ναι, ξεκινά με ένα γρήγορο κι εν τάχει memo των παιδικών του χρόνων στο χωριό Μικρός Βάλτος Κορινθίας όπου γεννήθηκε: ο τόπος, τα όνειρα, το απωθημένο της ζωγραφικής, που ήθελε να σπουδάσει, γιατί είχε τάλαντο κι έπιανε το χέρι του, οι νομικές σπουδές όμως, που προτίμησε για βιοποριστικούς λόγους. Είναι απαραίτητη η εισαγωγή του βιβλίου, κάτι σαν ο βίος και η πολιτεία ενός ανθρώπου που εξακολουθεί να πράττει στη ζωή με μόνη επιθυμία να κορέσει τη συνεχή πείνα του για εικόνες, όπως τότε που ξεκίνησε να συλλέγει. «Το 1972, άρχισα δειλά δειλά να συγκροτώ την αρχή της συλλογής μου. Στην ανεκπλήρωτη επιθυμία μου να γίνω ζωγράφος, κρύβεται η απάντηση για τη δημιουργία της συλλογής».
Η γνωριμία του κι ο γάμος του με την έως και σήμερα σταθερή του μούσα και σύζυγο Ρούλα, στις πρώτες σελίδες των «Ημερολογίων Τέχνης» είναι κάτι που εξομολογητικά κάνει αναγκαστικά ο Βλάσης Φρυσίρας: πρέπει να πει μερικά πράγματα για τον εαυτό του. Για τα πρώτα του βήματα, για το πώς η ζωή, το πάθος κι η τρέλα του με τη ζωγραφική συνωμότησαν, συνέθεσαν, διαμόρφωσαν και επέτειναν στο να γίνει αυτό που είναι σήμερα: ένας μεγάλος συλλέκτης, ένας μαικήνας της παραστατικής ζωγραφικής, ένας εμμονικά ταγμένος, αυτοσυγκεντρωμένος και συγκροτημένος εραστής και θηρευτής της περιπέτειας που λέγεται τέχνη.
Εν αρχή. Τα βασικά, περί αυτού, λιτά. Να κάτι που θα εντυπωσιάσει τον αναγνώστη αυτού του βιβλίου. Αλλά αμέσως μετά ξεκινά ένα απολαυστικό σιρκουί που μέσω τους, σχεδόν αυτοψυχαναλυτικά, ο Φρυσίρας αναδύεται, ελίσσεται, εξελίσσεται και σχεδόν μοιάζει να επεξηγεί ο ίδιος κάθε του πράξη. Ως προς τη ζωγραφική, για τη ζωγραφική, εξαιτίας της ζωγραφικής. Κάθε του γνωριμία με καλλιτέχνες ή επιμελητές, κάθε του ταξίδι, κάθε του μέρα και κάθε του νύχτα, να που εδώ παρατίθενται υπό μια χρονολογική γραμμική αφήγηση, που από το πρώτο έργο του Σακαγιάν που απέκτησε, έως τώρα, που διαμορφώνει το πρόγραμμα του μουσείου για το 2019, τηρεί την απαρέγκλιτη από πλευράς του σύμβαση: μόνο για την τέχνη.
Τι είναι ο συλλέκτης; Ποιος είναι ο κόσμος του, πώς λειτουργεί, πώς συμπεριφέρεται; Τι σκέφτεται, τι θέλει, γιατί κάνει αυτό που κάνει; Γνωριμίες, περιστατικά, Αθήνα, Λονδίνο, Παρίσι, Βόρεια Κορέα, Πλάκα, Γιουγκοσλαβία, Βουκουρεστίου, όπου βρίσκονταν το δικηγορικό του γραφείο, και Πεκίνο, Εξάρχεια, Κυψέλη, Κωνσταντινούπολη, αναμνήσεις, στούντιο, γλέντια με καλλιτέχνες αλλά και συζητήσεις περί φιλοσοφίας. Καστοριάδης, Ρουστέν, Κρεμονίνι, Ηλίας Πετρόπουλος, Ντάντο, Μαρτινέλι, παρελαύνουν ως πρώτη ύλη. Από τη ζωή του ανθρώπου που φροντίζει, πέρα από το namedropping των προσωπικοτήτων, να διανθίζει τις σκηνές με απίστευτες λεπτομέρειες. Είτε τεχνικής φύσης, μιας κι ο Φρυσίρας, πάντα προσηλωμένος στον στόχο του, κυνηγά συνεχώς την τέλεια εικόνα, είτε βαθιά ανθρώπινης και προσωπικής κατάθεσης γεμάτης γλυκύτητα για τους συνοδοιπόρους του. Δεν είναι τυχαίο που ο αναγνώστης θα δει συνεχώς τα ονόματα Σακαγιάν και Βερούκας να εμφανίζονται σε κάθε κεφάλαιο. Δυο ζωγράφοι, δυο «σχολές», αυτοί που τον μύησαν, τον κοούτσαραν, συνταξίδεψαν μαζί του σε βουλεβάρτα όπου βρίσκονταν στούντιο καλλιτεχνών. Σύντροφοι, φίλοι, συνοδοιπόροι.
Εδώ βρίσκεται και το απολαυστικό των «Ημερολογίων»: η ειλικρινής και ζεστή εξομολόγηση για τη σημασία των φίλων πρώτα, ασχέτως και αν Σακαγιάν και Βερούκας ως καλλιτέχνες αποτελούν και οι δυο τους λαμπρά μυαλά της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Και που προφανώς καθόρισαν το βλέμμα του Φρυσίρα. Το άσκησαν και το εξάσκησαν ως προς το «πού» και το γιατί. Από εκεί και πέρα, το βιβλίο είναι μια συνεπής καταγραφή γεγονότων σημαντικών για τη ζωή του. Και ως συλλέκτη μα και ως πορεία προς κάτι μεγαλύτερο: η δημιουργία του μουσείου.
Ο συνεχής εμπλουτισμός της συλλογής και το διαρκές ψάξιμο, οι βραβεύσεις, οι εκθέσεις ομαδικές ή ατομικές, η παράθεση και κατάθεση δηλαδή του έργου ζωής ενός ανθρώπου που επιμένει πως: «Η ζωή δεν αισθάνεται απλώς την ομορφιά, αλλά θέλει να υπερνικήσει τη μοιραία της φθορά, να καταστήσει προσιτό το απρόσιτο. Γι’ αυτό ο άνθρωπος, από εσωτερική πλέον ανάγκη, οδηγείται στη δημιουργία, της οποιασδήποτε μορφής τέχνης, ενώνοντας τον εσωτερικό του κόσμου με αισθητά σύμβολα, όπου μέσα σε αυτά να αναγνωρίζει τον εαυτό του, την πάλη του με τον χρόνο και τον θάνατο. […]Κατάφερα, έτσι, να δώσω διέξοδο στις ευαισθησίες μου, ώστε να μπορώ ανερυθρίαστα να λέω πως η ζωή μου ανάμεσα στις δημιουργίες των άλλων αποκτά ένα ιδιαίτερο νόημα, γίνεται και αυτή ένα είδος δημιουργίας. Μπόρεσα να ξεφύγω από τον κλοιό της μοναξιάς μου, επικοινωνώντας με την εποχή μου, αντιλαμβανόμενος τις διαστάσεις των αδιεξόδων της και την ένταση των προβλημάτων της. Δεν συλλέγω έργα με κριτήρια διακοσμητικά ή έργα που απλά κολακεύουν ή μπορούν να θεωρηθούν επένδυση. Επιλέγω έργα βιωματικά, που βγαίνουν από τη ζωή του δημιουργού τους και είναι καρπός της αγωνίας του. Επιλέγω ζωγραφική ή γλυπτική που αφήνει περιθώρια να δούμε τον κόσμο με συναίσθημα και φαντασία και να ανακαλύψουμε την ποιητική του διάσταση».
Το «Ημερολόγιο Τέχνης, 1945 – 2017 / Περιπέτεια μιας συλλογής» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο για αγόρια που δεν συμβιβάζονται, αλλά αγαπούν τα μπαρ, τα ποτά και τα ξενύχτια. Αντίστοιχα κορίτσια θα το εκτιμήσουν επίσης…
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Όλες οι πληροφορίες για την εκδήλωση που θα συντονίσει η Athens Voice
Το τρίτο μέρος της τετραλογίας είναι ένας ύμνος στον έρωτα και μια ωδή στη γυναικεία φύση
Το (δυστοπικό) αύριο μέσα από τα μάτια του διασήμου ιστορικού
Ήταν ένας ποιητής κάθε στιγμή που σκεφτόταν, κάθε στιγμή που εργαζόταν, κάθε στιγμή που ανέπνεε.
Είχε διατελέσει μεταξύ άλλων πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και σταθερός υποστηρικτής της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας
Ο βασικός μεταφραστής του Φρόυντ και του Αντόρνο στα ελληνικά
Ο ποιητής και εκδότης διαβάζει αποκλειστικά για την Athens Voice αποσπάσματα από το βιβλίο του «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς» (εκδόσεις Οδός Πανός)
Κάθε τελευταία Τετάρτη του μήνα, στις 7 μ.μ., το Ζάτοπεκ γεμίζει από χρώμα: κόκκινο, μπλε και λευκό ― της αγάπης, της θάλασσας και του χιονιού
Το χειρόγραφο «μόνο με την καρδιά μπορεί κανείς να δει σωστά» που το κάνει μοναδικό
Ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια για ταινίες και θρυλικά εξώφυλλα δίσκων
Ο στρατιωτικός βίος και η επικά γενναία πολιτεία του Χαράλαμπου Σειραδάκη
Γιατί τα βιβλία, οι διαμορφωτές της προσωπικής μας ταυτότητας, ήταν, και θα παραμείνουν, μοναδικά
Μια συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του «Παράδοξη χώρα»
Το βιβλίο της Ελένης Γεωργακοπούλου (Katt Sway) για το πιο διάσημο κουτάβι στο ελληνικό TikTok
Με ποια κριτήρια αποφασίζουν να εκδώσουν ένα νέο βιβλίο οι εκδοτικοί οίκοι;
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών μιλάει με αφορμή το βιβλίο του «Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία;»
«Ο ΙΑΝΟS ήταν και παραμένει ένας αιρετικός τόπος που αναπτύσσει και καλλιεργεί τον διάλογο επί παντός του επιστητού».
Ψάχνουμε απαντήσεις στη νέα συλλογή διηγημάτων της Αναστασίας Αλεβίζου, «Ιστορίες Μόδας και Εγκλημάτων» από τις εκδόσεις 24 γράμματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.