Βιβλιο

Όλα είναι γάμος

Αυτός ο έρωτας ήταν διαφορετικός

4835-79724.jpg
Αγγελική Μπιρμπίλη
ΤΕΥΧΟΣ 438
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
42239-94987.gif

Eντοπίσαμε στο internet το νέο βιβλίο του «αγράμματου συγγραφέα» και το διάβασαμε απνευστί.

Απαντήσεις στο «Όλα είναι γάμος», το καινούργιο βιβλίο του «αγράμματου συγγραφέα» που ανέβηκε πρόσφατα στη διεύθυνση zevgari.blogspot.com προσθέτοντας μια ακόμα πινελιά στον πίνακα των εκπλήξεων που μας επιφυλάσσει.


Όταν η Δανάη συνάντησε τον Πέτρο στη Μονεμβασιά αισθάνθηκε μια γλυκιά ταραχή. Δεν ήταν η πρώτη φορά που ερωτευόταν αλλά, να, καταλάβαινε ότι αυτός ο έρωτας ήταν διαφορετικός. Γιατί...


Για όσους δεν τον έχουν ακουστά, «αγράμματος συγγραφέας» είναι ο Γιώργος Σωτηρέλλος, ένας κατ’ εξακολούθηση παραβάτης της λογοτεχνικής ευπρέπειας. Kάθε εμφάνισή του αποτελεί ένα παιχνίδι, ένα πείραγμα. Τα σύντομα κείμενα του «Όλα είναι γάμος» (καθώς και των τριών προηγούμενων βιβλίων του – δύο τυπωμένα και ένα ιντερνετικό*) είναι ένα πολύπλοκο, ενδιαφέρον ανακάτεμα διαφορετικών ειδών γραφής, μια πρωτότυπη υβριδική λογοτεχνία. Σε όλα παρακολουθούμε τη συνειδητή πρόθεσή του Σωτηρέλλου να ανατρέψει την παραδοσιακή αφηγηματική δομή. Και το κάνει ευρηματικά. Ανέκδοτα, αναμνήσεις, σκέψεις, συνειρμοί, παραδοξολογίες, αφηγήσεις άλλοτε μυθοπλαστικές κι άλλοτε προϊόν έρευνας ή εμπειρίας, αναφορές σε αναγνώσματα-κλειδιά, ιστορίες σχολιασμένες ή ασχολίαστες, των οποίων το κίνητρο που τις γέννησε παραμένει κρυφό (ακόμα και παρεξηγημένο), τουλάχιστον σε πρώτη ανάγνωση. Ιστορίες-στιγμιότυπα, όπου τα σημαντικά και τα ασήμαντα έχουν την ίδια βαρύτητα και τα όρια πραγματικού-εξωπραγματικού έχουν ξεπεραστεί.

Στο «Όλα είναι γάμος» τα κείμενα είναι νοηματικά χωρισμένα σε τέσσερις ενότητες: γάμος, θάνατος, τέχνη και κάποια ανένταχτα, ενώ το βιβλίο τελειώνει με ένα αγγλικό κείμενο, για όποιον θέλει να το διαβάσει! Φαινομενικά εμπνέονται από το ιερό μυστήριο, φλερτάρουν όμως αγρίως με το παράδοξο και την παρωδία. Διακωμωδούν την τέχνη, τις σχέσεις, τα κοινωνικά κλισέ, τις τετριμμένες εκφράσεις. Είναι σοβαρά, ταυτόχρονα σατυρικά και αναπάντεχα. Πού και πού απευθύνουν ερωτήσεις αφήνοντας τον αναγνώστη με ένα ερωτηματικό να κρέμεται πάνω από το κεφάλι του. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο «αγράμματος» το διασκεδάζει. Παίζει αλλά δεν αστειεύεται. Τους έχει περιλάβει όλους, φιλότεχνους, κιουρέιτορς, θεατρολόγους, βίντεο άρτιστς, μουσικάντηδες, περφόρμερς, εκδότες λογοτεχνικών περιοδικών και κριτικούς λογοτεχνίας (μπορεί να αναγνωρίσετε γνωστούς). Για μια ακόμα φορά, παλιόπαιδα όπως ο Μπόγκι, ο Sir Henry Morton Stanley, ο Γιαν Μάζαρικ, η Αναΐς Νιν, ο Πητ Κουτρουμπούσης, ο Ζαν Πολ Σαρτρ, ο Σαντέκ Χενταγιάτ, ο Φραντς Κάφκα και εξωγήινοι συναντιούνται μαζί του στο Σπερλ της Βιέννης, στο Κόνακρι της Γουινέας και... στη Μονεμβασιά. Το τι «συζητούν» θα το διαβάσετε σ’ αυτά τα κείμενα. Δεν γνωρίζω αν στις μέρες μας υπάρχει γόνιμο έδαφος για αυτού του είδους τις αναγνωστικές εμπειρίες που απαιτούν (εκπαιδευμένους) συνομιλητές και όχι παθητικούς αναγνώστες. Το εύχομαι, γιατί αξίζει τον κόπο.

* Γιώργος Σωτηρέλλος, «Ο αγράμματος συγγραφέας», Μελάνι, 2006, «Ο αγράμματος συγγραφέας πάει διακοπές», Scooter Books, 2008. Tα δύο τυπωμένα βιβλία δεν θα τα βρείτε εύκολα, είναι σαν κυνήγι θησαυρού. Τα ιντερνετικά «Η επιστροφή του αγράμματου συγγραφέα», 2010, θα το διαβάσετε στο gramatos61.blogspot.com και το «Όλα είναι γάμος» στο zevgari.blogspot.com

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο μύθος του φυσιολογικού: Τραύμα, ασθένεια και ίαση σε μια τοξική κουλτούρα
Ο μύθος του φυσιολογικού: Τραύμα, ασθένεια και ίαση σε μια τοξική κουλτούρα

O Γκαμπόρ Ματέ απογειώνει την κριτική της δυτικής κοινωνικοποίησης ως κατεξοχήν παθογενούς, προσκομίζοντας πλήθος ευρήματα από τη βιβλιογραφία και την κλινική του εμπειρία τεσσάρων δεκαετιών.

Ο παρείσακτος: Το φιλοσοφικό έργο του Ζαν-Λικ Νανσί για τη μεταμόσχευση καρδιάς
Ο παρείσακτος: Το φιλοσοφικό έργο του Ζαν-Λικ Νανσί για τη μεταμόσχευση καρδιάς

Ο Γάλλος φιλόσοφος και καθηγητής γράφει για την εξέλιξη της ιατρικής μέσω της τεχνολογίας και πώς αυτή μπορεί να συμβιβαστεί με την κατανόηση της ταυτότητάς μας, όπως έχει διαμορφωθεί μέσα στους αιώνες

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.