- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Να το πεις της νύχτας σου
Ωραίο αστυνομικοπολιτικό βιβλίο και ένα ισχυρό δοκίμιο για την κρίση από τον καθηγητή πανεπιστημίου Παναγιώτη Πετράκη
Ο αστυνόμος Βελλής δεν το βάζει κάτω. Παρά το ανεξιχνίαστο έγκλημα, που κάθε άλλο παρά αυτοκτονία δείχνει, όπως κατάφεραν να το μεθοδεύσουν οι δράστες, εκείνος δεν στέλνει την υπόθεση στο αρχείο. Και χρόνια μετά θα καταφέρει να την εξιχνιάσει. Ένας δολοφονημένος συλλέκτης, μια συλλογή γραμματοσήμων μεγάλης αξίας, φόνος με το καλημέρα της έναρξης του βιβλίου, από ντουέτο εγκληματιών, κι ορίστε ένα μυθιστόρημα που το who done it απασχολεί μόνο τον αστυνόμο.
Γιατί, μάλλον, ο συγγραφέας Παναγιώτης Πετράκης χρησιμοποιεί το αθώο αίμα σαν μια αφορμή για να παραδώσει ένα αστυνομικό ως προς τη δομή μυθιστόρημα, που άνετα όμως θα μπορούσε η βιβλιοκριτική να το θεωρήσει και ως ένα ισχυρό δοκίμιο για την κρίση που μαστίζει την Ελλάδα. Κι όχι μόνο την οικονομική της τελευταίας δεκαετίας, αλλά τη συνολική: εκείνη δηλαδή την «αόρατη» στα χρόνια της ευδαιμονίας απορρύθμιση της κοινωνίας, που έκανε πως δεν έβλεπε. Ή την έβλεπε να έρχεται, μα ήταν πολύ απασχολημένη για να γλεντάει.
Διαφημιστές, δικηγόροι, εργολάβοι πολυκατοικιών, καθηγητές στην εκπαίδευση, μάνατζερ, μαζί και τα παιδιά τους. Που μεγαλώνουν κρατώντας ατόφια τη φιλική τους σχέση. Ο δεσμός τους είναι στέρεος αναμεταξύ τους: στα εξοχικά ή σε καφέ του Κολωνακίου, σε εστιατόρια και βεγγέρες, παραμένουν ενωμένοι. Παρατηρητές ενός κόσμου, μιας πόλης και μιας χώρας που ζει στο «μάξιμουμ» πριν την πορεία για το μίνιμουμ».
Η παρέα των ηρώων του Πετράκη, καθώς η οικονομική κρίση, οι διαδηλώσεις, οι αγανακτισμένοι και οι θεωρίες συνωμοσίας αλλά και «επανάστασης» διαλύουν και αποσαρθρώνουν τον κοινωνικοπολιτικό ιστό, είναι αδύνατον να μείνει αλώβητη. Και να η ευκαιρία για τον συγγραφέα, καθηγητή Οικονομικών στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, να ξεδιπλώσει μια πολυσχιδή, αμφίσημη και πέρα για πέρα ρεαλιστική ιστορία περί του τι μας συνέβη. Γιατί η παρέα των ηρώων του, που άθελά της, χωρίς να ξέρει, πλην ενός τους, πως σχετίζεται με τη δολοφονία του συλλέκτη γραμματοσήμων, είναι μια σμίκρυνση της ελληνικής κοινωνίας.
Παρακολουθώντας την πορεία και την αντίδραση του κάθε μέλους της, ο Πετράκης παραδίδει μια μυθιστορία όπου η ευτυχία, η συντροφικότητα, η ευτυχία ξαφνικά χάνονται. Τη θέση τους παίρνει η απώλεια, η δυστυχία, το τυχαίο και το έγκλημα. Απολαυστικοί διάλογοι και στοχασμοί, χωρίς καμιά ηθικοπλαστική ή διδακτική του δακτύλου που σηκωμένα υποδεικνύει ή λαϊκίζει, κάθε άλλο. Ο Πετράκης κατέχει και την ανάλυση μα και το εξαιρετικό της συμπύκνωσης των ιδεών. Που από το αρχαίο δράμα έως την πτώση των Δίδυμων Πύργων, τη χρεοκοπία της Αργεντινής και τους νεκρούς της Μαρφίν ή τη δολοφονία Γρηγορόπουλου, μπορεί άνετα να συμπλέκει το εθνικό με το παγκόσμιο. Την αρχαιοελληνική έννοια της ύβρεως με την α λα γκρεκ οικονομία «ο γιος του πάντα όλα». Σχέσεις που κουρελιάζουν, δουλειές που βουλιάζουν, άνθρωποι που άλλοι πήραν τα μέτρα τους και άλλοι όχι, έτσι όπως παλεύουν να επιβιώσουν πλέον σε μια χώρα καρυδότσουφλο.
Μια μεταφυσική και υπαρξιακή περιπέτεια για την περίφημη «μεσαία» τάξη, που καταγράφει δεκαέξι χρόνια, μέσω δύο παράλληλων κόσμων: ο ένας είναι του αστυνόμου Βελλή που προσπαθεί να εξιχνιάσει το έγκλημα. Κι ο άλλος αυτής της περίφημης παρέας που επικοινωνώντας υποδόρια και με τα δύο εγκλήματα, το εθνικό συλλογικό και το αστυνομικό της πλοκής, ψάχνει να βρει την ανακούφιση, τη λύτρωση και την επιβίωση στην Ελλάδα των νέων παραμέτρων. Καλογραμμένο και συναρπαστικό, είναι το πρώτο μυθιστόρημα του καθηγητή Παναγιώτη Πετράκη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.