Δοκίμασε το «Placebo» της Σαρίτα Χαΐμ και κάνε τον αναγνώστη μέσα σου ευτυχέστερο και πλουσιότερο
Στις σελίδες του, θα χαθείς σε ζεστούς και αποκαλυπτικούς μυθιστορηματικούς κόσμους
![karathanos.jpg karathanos.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/karathanos.jpg)
![ezra-jeffrey-131883.jpg ezra-jeffrey-131883.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/11/23/ezra-jeffrey-131883.jpg)
Το «Placebo» είναι ένα μικρό σύγχρονο θαύμα της ελληνικής λογοτεχνίας. Αυτό είναι το βιβλίο σου, αν στα διαβάσματά σου αναζητάς κάποιο είδος συγγένειας, ή αν θέλεις, τα αναγνωρίσιμα σημάδια της κοινής ανθρώπινης μοίρας. Η Σαρίτα Χαΐμ κάθισε και σκέφτηκε έναν τρόπο για να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τον εαυτό μας. Και κατέληξε με αυτή τη μεγάλη, τρισδιάστατη απεικόνιση της ελληνικής κοινωνίας, της coming of age ελληνικής νεολαίας, της συγχυσμένης δημογραφίας του ελληνικού midlife crisis, με το μαχαίρι να φτάνει στο κόκαλο του ψυχισμού τους. Μπορεί να το διαβάσεις και να πας να δώσεις ένα φιλί στη μαμά σου για να την ευχαριστήσεις που σε υπομένει σε έναν κόσμο γεμάτα θαύματα και απογοητεύσεις, μπορεί να ανακαλύψεις επεισόδια που ξεγλιστράνε από μέσα σου σαν καρέ από την ταινία μικρού μήκους της ζωής σου, μπορεί και να μάθεις να νοιάζεσαι λίγο περισσότερο για τους παράλληλους κόσμους των διπλανών σου. Ποιος ζητάει κάτι παραπάνω από ένα μυθιστόρημα;
![xaim_sarita2.jpg xaim_sarita2.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/xaim_sarita2.jpg)
Το «Placebo» είναι ένα προϊόν μυθοπλασίας με ισχυρές δόσεις πραγματικότητας. Αφορά μια πραγματικότητα που αντλεί από το σήμερα, με τις διαπροσωπικές και οικογενειακές δομές που συναντούμε στη δική μας καθημερινότητα. Σπάνια ένας τίτλος βιβλίου είναι τόσο δηλωτικός και παράλληλα ανοιχτός σε ερμηνείες. «Placebo» σαν «θα ευχαριστήσω», σύμφωνα με τη λατινική ετυμολογία του, αλλά placebo και σαν διάθεση να επουλωθεί ένα τραύμα και να τεθεί νέος στόχος, σαν αυθυποβολή που λειτουργεί σαν φάρμακο επιτρέποντας στο μυαλό να κάνει υπερβάσεις. Ως placebo αντιλαμβάνεται και το ομώνυμο φανζίν του ο Μπίλλυ, ο 22χρονος κεντρικός πρωταγωνιστής της ιστορίας. Όμορφος, υγιής και ετοιμοπόλεμος, ο Μπίλλυ προσπερνά τις αναποδιές που του θέτει μια νιότη που βιώνεται στην Ελλάδα του σήμερα, στήνοντας σε ένα δανεικό πατάρι το φανζίν του, ένα χειροποίητο περιοδικό τέχνης, με φωτογραφίες, γραπτά και εικονογραφήσεις, μα προπάντων ένα όχημα για να είναι ανοιχτός και δεκτικός σε διεξόδους. Η παραγωγή του περιοδικού από την άνοιξη έως το φθινόπωρο του 2014 είναι το χρονικό πλαίσιο στο οποίο εκτυλίσσεται το πολυπρόσωπο μυθιστόρημα της Σαρίτα Χαΐμ.
Υπάρχει η Μαρίνα, η δεκαεπτάχρονη αδελφή του Μπίλλυ, με όλες τις ανασφάλειες της εφηβείας της, μαζί με μια ένοχη έξη και ένα τρομερό μυστικό. Η Μαρίνα αυτοτραυματίζεται, η Μαρίνα αποτελεί αντικείμενο εκβιασμού και ισορροπεί ανάμεσα στη ντροπή και στον φόβο, κραυγάζοντας σιωπηλά για βοήθεια σε ένα περιβάλλον που έχει απολέσει την ικανότητα επικοινωνίας. Μητέρα της είναι η Άννα, η σύζυγος που παρακολουθεί τις θυελλώδεις μεταλλάξεις των παιδιών της χωρίς την παραμικρή βεβαιότητα, πέρα από το «φέρεσαι στους εφήβους όπως στις γάτες. Αφήνεις νερό και τροφή και περιμένεις μέχρι να περάσει το κακό». Υπάρχει ο Γιάννης, ο πάτερ φαμίλιας που έχασε καριέρα, ξεπέρασε τη χρεοκοπία ως εργαζόμενος σε φυτώριο, φλερτάρει με την προοπτική να καλλιεργήσει στην Πελοπόννησο και αποξενώνεται ολοένα από τη γυναίκα του διερωτώμενος τι απέγινε η Άννα που γνώρισε και τόσο αγάπησε το καλοκαίρι του ’86.
Μέσα από τέτοιες σχέσεις και τέτοιες εντάσεις, προπάντων εσωτερικές και υπαρξιακές, η δράση προχωρά και γνωρίζουμε τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές, σε ένα παλμαρέ χαρακτήρων με τουλάχιστον δέκα άτομα να διαδραματίζουν ρόλο και να προσφέρουν όψεις της ελληνικής κοινωνίας, από τον οριακά αποκρουστικό Τάσο, με τη Μερσεντές, την καφετέρια και τα τυροπιτάδικα στην ιδιοκτησία του, ένα πασίγνωστο μοντέλο εγωμανούς νεόπλουτου, μέχρι τη Νίνα με το τατού στούντιο στα Εξάρχεια, τον προικισμένο γκραφιτά Παύλο από τη Νιγηρία, στο πρόσωπο του οποίου συμπυκνώνονται οι έγνοιες του ανέστιου μετανάστη, έως τη γεμάτη όνειρα και ερωτική απόγνωση Λίλλη, την Εύα, τον Αλέκο, τη γιαγιά Ρουθ, το γαϊτανάκι των μικρών που αφουγκράζονται τις προοπτικές τους και των μεγάλων που εξαντλούνται από προβλήματα χωρίς λύση, με πρόσωπο αναφοράς τον Μπίλλυ, το κοινό σημείο όπου τέμνεται το τέλμα και η ενδεχόμενη αρχή όλων τους.
Η Σαρίτα Χαΐμ γνωρίζει τη γλώσσα των νέων και της αργκό τους, χειρίζεται τους ενδυματολογικούς κώδικες και το σάουντρακ της εφηβείας τους με την ίδια δεινότητα με την οποία καταδύεται στον εσωτερικό τους κόσμο, ενώ χαρίζει στεντόρεια φωνή σε κάθε ενήλικο του οποίου τα αδιέξοδα σε αγγίζουν όσο βουτάς βαθύτερα μέσα του. Άνθρωποι που υποφέρουν και το δηλώνουν με τον λάθος τρόπο, μικρά οικογενειακά εγκλήματα στο όνομα καλών προθέσεων, ένα μυθιστόρημα απολαυστικό μα προπάντων απαραίτητο.
![35334.jpg 35334.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/35334.jpg)
Σαρίτα Χαΐμ, «Placebo», σελίδες 520, εκδόσεις Μίνωας
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μάθε απο το παρελθόν σου, αγάπησε τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή που σου αξίζει
Γράφοντας για αυτά που έχουν σημασία, με τον πιο συναρπαστικό τρόπο
Μιλήσαμε με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η φωνή στα χέρια της» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Τι τη συγκινεί, τι τη θυμώνει, τι νοσταλγεί στην καθημερινή της ζωή και τι της λείπει από το παρελθόν; Μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα
Πώς η επιμονή, η αφοσίωση στη δημιουργική σου φωνή και μια σειρά από ευφάνταστα σωματικά τελετουργικά μπορούν να δώσουν φτερά στην καλλιτεχνική δημιουργία
Διαβάστε δύο ποιήματα από τη νέα συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ψυχαναλύτρια Galit Atlas φωτίζει τη σκοτεινή επικράτεια του ασυνείδητου, αυτή που μας στοιχειώνει εν αγνοία μας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Tι μας ενδιαφέρει η πεισιθάνατη αναζήτηση ενός μετανάστη Ιρανού που μέσα σε όλα τα άλλα είναι και ορφανός από μητέρα, ενώ ο πατέρας του δουλεύει σε εκτροφείο ορνίθων;
Μια συζήτηση για το βιβλίο της «Πρόσωπα του μύθου, του θρύλου, της μουσικής» και το πώς οι μύθοι και οι θρύλοι εικονογραφούν ένα είδος πρωτόγονης ψυχολογίας
«Η ζωή με το δικό σου φως» του Abdellah Taïa είναι μια γοητευτική καταβύθιση σ’ έναν κόσμο άγνωστο, σκληρό και ανθρώπινο, όπου οι κατηγοριοποιήσεις και οι κανόνες της Δύσης δεν χωρούν
Μια συζήτηση με τους συγγραφείς για τον ρόλο του επιχειρείν στη δημοκρατία
Ο υδράργυρος ανεβαίνει και τα συναισθήματα στις σελίδες κορυφώνονται
Τα βιβλία που θα προσθέσουμε στις καλοκαιρινές μας αναγνώσεις
Σπουδή εφηβικής αφύπνισης, παραμένει ένα από τα πιο αγαπημένα βιβλία του 20ού αιώνα
«Το τρίτο στεφάνι», οι περιπέτειες του λογοτέχνη με τον νόμο στην Αυστραλία και η οριστική επιστροφή του στην Ελλάδα καταγράφονται στο βιβλίο «Το Τέρας και ο Κολοσσός»
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.