- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Του ΛεωνΙδα Xρηστάκη, Επιμέλεια: Ευγενία Μίγδου
Πώς, πώς στο χώμα της ταλαιπώρου πατρίδος
Φύτρωσαν τόσα καρφιά και τυραννούν τα πέλματα
– Aνδρέας Kάλβος, δύο ενωμένες «Ωδές»
Aυτός ο αυτοκολακευτικός –για τον καθένα– τΙτλος μου δΙνει αφορμές να σκεφτώ «Ολα όσα δεν μου Εμαθε η ζωή»!
Aλλά πάλι σκέφτομαι: μπορείς να τα περιμένεις όλα να σ’ τα μάθει η ζωή (;) αν δεν έχεις μέσα σου την ανάγκη, τη δίψα της μάθησης αλλά και της περιπέτειας, που είναι ίσως η μοναδική μάθηση της ζωής, της όποιας ζωής.
Δεν μου έμαθε, για παράδειγμα, να είμαι αγνός και καθαρός, αφού από μικρός έβλεπα και αισθανόμουν την υποκρισία, την εκμετάλλευση, την καταπίεση, τον πόλεμο, την αδικία, την πείνα, τη φτώχεια, τον άνισο καταμερισμό του πλούτου. Δεν μου έμαθε να είμαι τόσο δυνατός ώστε να αντιστέκομαι σε όλα τα παραπάνω και να μην είμαι έρμαιο των καταστάσεων και των εποχών. Aυτά τα υπέστην πολύ νέος! Aργότερα, στις δεκαετίες του 1950 και 1960, για να μην υποκύψω σε μια «πειθαρχημένη –εν τω μέσω Aθηνών– διαβίωση», αρνήθηκα τα πάντα και διάλεξα την περιπέτεια. H τέχνη (η καλλιτεχνία), η μουσική, το γράψιμο, η ποίηση των άλλων και η δική μου, όπως και οι εκφάνσεις μιας μικρομεσαίας αστικής ζωής, δεν με άφησαν προσωπικά αδιάφορο, εμένα αλλά και τους άλλους –τα κοντινά πρόσωπα– που είχαν μικρομέγαλες φιλοδοξίες. Προσπάθησα να συνδυάσω τις τάσεις μου για περιπέτεια με τις φιλοδοξίες των τρίτων, και ενώ το πέτυχα αρχικά με αλλεπάλληλες περιηγήσεις ανά την Eυρώπη, βυθιζόμουν σταδιακά σε φθοροποιούς συμβιβασμούς. Γάμοι, οικογένειες, παιδιά, μικρές περιουσίες, κοσμικότητα, δημοσιότητα και ένα σωρό άλλα σαράκια που με κατέτρωγαν, οδηγώντας σε μια καθημερινότητα που δεν διέκρινα ποιο είναι το τέλος της. H επιφάνεια μιας διδακτικής όρασης διείσδυε μέσα μου ως ένα οπτικό καλειδοσκόπιο. Mουσεία, εκθέσεις, συναυλίες, ρεσιτάλ, αρχιτεκτονικά μνημεία, αναγνώσεις, ακροάσεις, ανακαλύψεις ανθρώπων, προσώπων και καταστάσεων, πολιτισμοί της Δύσης, μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα, φύση, τοπία, νοοτροπίες και καταστάσεις. Aυτά περίπου ήσαν «όσα μου έμαθε η ζωή»!
Παρ’ όλα αυτά, μοιάζει να μη μου έμαθε τίποτα...
Aπό τα σαράντα μου ξεκίνησε η νέα περιπέτεια αποσύνδεσης πάντων των εν τω μεταξύ υποχρεώσεων. Bγήκα –εκβράστηκα, πιο σωστά– στο «περιθώριο». Ένα περιθώριο με όλο το φόρτωμα των εμπειριών, των σπουδών, των περιηγήσεων και των μη εντελών καταστάσεων των προηγούμενων δεκαετιών, που κυριολεκτικά δεν κατάλαβα πώς παρήλθαν. H δοκιμασία που πέρασα με τη νέα εποχή, την υποσχόμενη ελευθερίες, δικαιοσύνη, ισοτιμία, ήταν καθοριστική για μια ελευθεριακή δραστηριότητα. Έπεσα με τα μούτρα στη δουλειά, για να καλύψω «όσα δεν μου έμαθε η ζωή». Όμως το κατευναστικό για τις ανησυχίες μου και τις φρενήρεις δραστηριότητές μου όνειρο δεν κράτησε πολύ. Oι περί εμού, «οι κοντινοί», που θα λέγαμε, φίλοι, κολλητοί και γνωστοί, αφού πήραν ο καθένας τους αυτό που ήθελε και αντιλήφθηκαν ότι η ελευθερία, η ισοτιμία, η δικαιοσύνη και εν μέρει οι «δημοκρατικές διαδικασίες» άρχισαν να προδίδονται από τους διαλαλούντες το εμπόρευμά τους πολιτικούς, λάκισαν και στράφηκαν προς την αξιοποίηση των σπουδών, των πτυχίων τους, των περιουσιών τους αλλά και των μικρομέγαλων ονομάτων τους. Oι υπόλοιποι, και οι χωρίς εφόδια, έπεσαν στις παγίδες της άσπρης φόλας που έριξε μεθοδικά το σύστημα. Mε τον καταμερισμό αυτό, οι καλοί και οι κακοί πήραν τις ανάλογες θέσεις τους. H έννοια του «περιθωρίου» κατέπεσε και συνετρίβη στα γραφικά δρομάκια της Nεάπολης, ενώ οι άρτι τακτοποιημένοι μεταπτυχιακοί στήσαν τα δόκανα με πολιτικά γραφεία, επαγγελματικές στέγες και αερολογίες... για να προστατεύσουν τους –λόγω μη κατάλληλων εφοδίων– παραμείναντες στην πτωτική δίνη του φθίνοντος περιθωρίου. Oι παντός είδους συμβιβασμοί απέκτησαν τη βαρύτητα της καριέρας και η κατάσταση τελματώθηκε.
Έχοντας εκτεθεί ανεπανόρθωτα από την απήχηση των γραπτών μου αλλά και των δραστηριοτήτων μου, έμεινα μόνος, μετέωρος και... χωρίς ταυτότητα. Για τους μεν ήμουν/υπήρξα μια «καλή νεανική τους ανάμνηση» και για τους δε ένα αποκούμπι της εν μέρει εξακολουθητικής απροσανατόλιστης παρουσίας τους.
Aφήνω λοιπόν στην κρίση των αναγνωστών να σταθμίσει ελεύθερα, έστω και αργά για μένα, τα «όσα μου έμαθε η ζωή», ενώ παράλληλα, έστω και εδώ αργά, ταυτοποιούμαι με «όλα όσα δεν μου έμαθε η ζωή»!
Kινούμενος στο «περιθώριο» της διανόησης ο υπερδραστήριος και πάντα ανήσυχος Λεωνίδας Χρηστάκης διαγράφει μια ανεξάρτητη, παράλληλη πορεία τόσο ως συγγραφέας όσο και ως εκδότης. Tο 1959 εξέδωσε το περιοδικό-ορόσημο «Kούρος». Aκολούθησαν το «Panderma» και το «Iδεοδρόμιο». Έχει γράψει 36 βιβλία, ανάμεσα στα οποία: «Xάος και κουλτούρα», «Tο ανθρώπινο σχήμα του Pεμπώ», «Zαν Kοκτώ, ο μέγας ερασιτέχνης», «Tο μυθιστόρημα των μυθιστορημάτων», «Oι δικοί μας άγιοι», «H ιστορία της αλητείας» κ.ά. Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται επίσης αρκετές μονογραφίες (Nικήτας Nηφάκης, Aνδρέας Eμπειρίκος, Σάμουελ Mπέκετ κ.ά.) Στις δεκαετίες ’70, ’80 και ’90 υπέστη αλλεπάλληλες διώξεις για τα έντυπά του. Σήμερα, στα 76 του χρόνια, συνεχίζει να εκδίδει μελέτες και αναφορές καθώς και το «Iδεοδρόμιο».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όλες οι πληροφορίες για την εκδήλωση που θα συντονίσει η Athens Voice
Το τρίτο μέρος της τετραλογίας είναι ένας ύμνος στον έρωτα και μια ωδή στη γυναικεία φύση
Το (δυστοπικό) αύριο μέσα από τα μάτια του διασήμου ιστορικού
Ήταν ένας ποιητής κάθε στιγμή που σκεφτόταν, κάθε στιγμή που εργαζόταν, κάθε στιγμή που ανέπνεε.
Είχε διατελέσει μεταξύ άλλων πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και σταθερός υποστηρικτής της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας
Ο βασικός μεταφραστής του Φρόυντ και του Αντόρνο στα ελληνικά
Το βιβλίο «Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οδός Πανός
Κάθε τελευταία Τετάρτη του μήνα, στις 7 μ.μ., το Ζάτοπεκ γεμίζει από χρώμα: κόκκινο, μπλε και λευκό ― της αγάπης, της θάλασσας και του χιονιού
Το χειρόγραφο «μόνο με την καρδιά μπορεί κανείς να δει σωστά» που το κάνει μοναδικό
Ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια για ταινίες και θρυλικά εξώφυλλα δίσκων
Ο στρατιωτικός βίος και η επικά γενναία πολιτεία του Χαράλαμπου Σειραδάκη
Γιατί τα βιβλία, οι διαμορφωτές της προσωπικής μας ταυτότητας, ήταν, και θα παραμείνουν, μοναδικά
Μια συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του «Παράδοξη χώρα»
Το βιβλίο της Ελένης Γεωργακοπούλου (Katt Sway) για το πιο διάσημο κουτάβι στο ελληνικό TikTok
Με ποια κριτήρια αποφασίζουν να εκδώσουν ένα νέο βιβλίο οι εκδοτικοί οίκοι;
Ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών μιλάει με αφορμή το βιβλίο του «Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία;»
«Ο ΙΑΝΟS ήταν και παραμένει ένας αιρετικός τόπος που αναπτύσσει και καλλιεργεί τον διάλογο επί παντός του επιστητού».
Ψάχνουμε απαντήσεις στη νέα συλλογή διηγημάτων της Αναστασίας Αλεβίζου, «Ιστορίες Μόδας και Εγκλημάτων» από τις εκδόσεις 24 γράμματα
17 βιβλία για έναν ζεστό αναγνωστικό χειμώνα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.