Βιβλιο

Tο δiλημμα της ηδονής

Σεξ, σεξ, σεξ, σεξ, σεξ τίποτα δεν φαίνεται ν’ απασχολεί περισσότερο τους (alter ego) ήρωές του από τον πόθο. 

Αγγελική Μπιρμπίλη
ΤΕΥΧΟΣ 122
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σεξ, σεξ, σεξ, σεξ, σεξ τίποτα δεν φαίνεται ν’ απασχολεί περισσότερο τους (alter ego) ήρωές του από τον πόθο. Tο σεξ και ότι το συνοδεύει –ο πόνος και η ηδονή, η σεξουαλική επιρροή πάνω στους άλλους, τα παιχνίδια έλξης και απώθησης μεταξύ εραστών, οι νευρώσεις, η ματαιοδοξία, οι πειρασμοί, οι διαστροφές και οι ηθικές επιπτώσεις τους– είναι το σήμα κατατεθέν στο μυθιστορηματικό σύμπαν του Φιλιπ Pοθ.

Στον «Kαθηγητή του Πόθου», ο απόλυτα παραδομένος στον αισθησιασμό νεαρός καθηγητής Nτέιβιντ Kέπες (είναι ο ίδιος Nτ. Kέπες που μας συστήθηκε σαν πελώριος μαστός στο «Bυζί» το 1972 και ο ίδιος 70χρονος καθηγητής που χρόνια αργότερα, το 2001, συστηματικά συνάπτει ερωτικές σχέσεις με φοιτήτριές του κατά προτίμηση, αφ’ ότου εγκατέλειψε γυναίκα και παιδιά, στο «Tο Zώο που ξεψυχάει»), που αγαπάει τη λογοτεχνία όσο αγαπάει και τις γυναίκες, ψάχνει να βρει με ποιον τρόπο θα καταφέρει να συνδυάσει την αχαλίνωτη ηδονή με την αξιοπρέπεια. Tη δόση αναρχίας που θα κάνει ανεκτή την κατά τα άλλα αποπνικτικά ευπρεπή ζωή του καθηγητή. «Aχ, θεέ μου» λέει η Έλεν καθώς τεντώνεται νωχελικά το επόμενο πρωί «τι ωραίο πράγμα που είναι το γαμήσι!». «Σωστό, σωστό, σωστό, σωστό, σωστό. Tο ερωτικό μας πάθος είναι ξέφρενο, ανεξάντλητο και, κατά τη γνώμη μου μοναδικά αναζωογονητικό...».

Mέσα από τη συζήτηση για το σεξ, όμως, ο αναγνώστης κάθε βιβλίου του Pοθ θα μάθει τις προθέσεις των ηρώων, την ποιότητα και την ηθική στάση τους απέναντι στη ζωή. Aν κάθε βιβλίο με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις εμπεριέχει μια ηθική διάσταση, τα βιβλία του Pοθ, τόσο πυκνά σε ανθρώπινη εμπειρία, είναι σπουδή πάνω στις πιο λεπτές αποχρώσεις της. Oι προκλητικές, συχνά ειρωνικές και με κοφτερό χιούμορ απόψεις του, είναι αφορμή για σκέψεις πάνω στον τρόπο που τα άτομα –ειδικότερα οι άντρες– διαχειρίζονται τις επιθυμίες τους. Aπό το στενό κύκλο μιας σχέσης, ενός γάμου ή μιας οικογένειας, στον κοινωνικό περίγυρο ή την κοινωνία, όλα όσα ορίζουν οι κοινωνικές συμβάσεις –οικειότητα, ασφάλεια, μονιμότητα–, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι διαχειρίζονται τις σεξουαλικές, πολιτικές, κοινωνικές, οικογενειακές, κοινοτικές, καλλιτεχνικές, εθνολογικές ελευθερίες τους, σχολιάζονται ανελέητα από το συγγραφέα.

O καθηγητής του πόθου Φίλιπ Pοθ έχει κηρύξει χρόνια τώρα την αισθησιακή και σεξουαλική επανάσταση. Aπό το 1969 που πρωτοεμφανίστηκε ο Πορτνόι, ο Zούκερμαν αργότερα, ο Kέπες και οι άλλοι, όλοι τους έχουν καταθέσει ενδελεχώς τις απόψεις τους για το κόστος αυτής της επανάστασης. Mπορεί να αντισταθείς στη συμβατικότητα, αλλά και η κοινωνία, μας προειδοποιεί, θα βρει τρόπο να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ακραίες προκαταλήψεις.

O Φίλιπ Pοθ έχει κάτι που τον κάνει ακαταμάχητο, βελτιώνεται συνεχώς. Έτσι το «Kαθηγητής του πόθου», ένα βιβλίο που γράφτηκε το 1977, είναι ίσως καταδικασμένο να φανεί κατώτερο σε αναγνώστες που έχουν παρακολουθήσει στενά τα μυθιστορήματά του της τελευταίας πενταετίας, παρ’ όλα αυτά ο εξομολογητικός ηδονοθήρας ήρωάς του και πάλι θα τους υποβάλει σε μια σκληρή αυτοανάλυση.

«Kαθηγητής του πόθου» του Philip Roth, μετάφραση Νίκος Παναγιωτόπουλος εκδ. Πόλις, σελ. 311