- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Απέναντι στο φόβο
Γιατί γράψατε το «Μη φοβάσαι να φοβηθείς»; Προέκυψε από την ανάγκη μου να γράψω κάποιες σκέψεις στο χαρτί.
![30152-68027.jpg 30152-68027.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/11/21/30152-68027.jpg)
Γιατί γράψατε το «Μη φοβάσαι να φοβηθείς»; Προέκυψε από την ανάγκη μου να γράψω κάποιες σκέψεις στο χαρτί. Σκέψεις για τον αγώνα με τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού μας, για τα όρια της φαντασίας και της πραγματικότητας, για το φως και το σκοτάδι, για την αγάπη και το μίσος, γι’ αυτά που πραγματικά έχουμε ανάγκη. Σαν να ήταν γραμμένο ήδη βαθιά στην ψυχή μου και να περίμενε να το ανακαλύψω. Να το θυμηθώ, αφού, όπως λέει και ο Πλάτωνας, η αλήθεια βρίσκεται μέσα μας και πρέπει να βρούμε τον τρόπο να τη φέρουμε από τη λήθη στη μνήμη...
Γιατί επιλέξατε να το γράψετε στο πρώτο ενικό; Είναι μια κατάθεση ψυχής. Η επιλογή χρήσης του πρώτου ενικού ήταν ευνόητη, εφόσον το μυθιστόρημα έχει αυτοβιογραφικές αφετηρίες. Πολύ γρήγορα, όμως, ο ήρωας απέκτησε αυτόνομη ύπαρξη και έζησε τη δική του ζωή. Αυτά που βίωνε κι αυτά που σκεφτόταν αφορούσαν τους περισσότερους ανθρώπους. Έτσι, ο πρώτος ενικός αναπτύσσει με άμεσο τρόπο ένα διάλογο μ’ αυτόν που θα επιλέξει να διαβάσει το βιβλίο. Παίρνει τη μορφή μιας εξομολόγησης προς τον άγνωστο αναγνώστη, χωρίς να μένει τίποτα κρυφό. Κι έχει τη φιλοδοξία να γίνει ο φορέας των ανομολόγητων σκέψεών του.
Πόσο ανασταλτικά μπορεί να λειτουργήσει ο φόβος που νιώθει ο ήρωάς σας, ο Έκτορας; Το ένστικτο της αυτοσυντήρησης γεννάει το φόβο. Είναι το εργαλείο της επιβίωσής μας. Οι φόβοι προέρχονται από το φόβο του θανάτου, το φόβο ότι θα πάψουμε να υπάρχουμε. Ο φόβος είναι ο προστάτης της ζωής μας, αλλά μπορεί πολύ εύκολα να γίνει ο δυνάστης της. Όταν μετατρέπεται σε φοβία, απλώνει τα δίχτυα του πάνω μας και μας στερεί κάθε ελευθερία και δυνατότητα επιλογής. Τότε εκείνος αποφασίζει για μας και γινόμαστε δούλοι των επιλογών του. Δεν αφήνει τις επιθυμίες μας να ανθίσουν και την ψυχή μας να κάνει τα ταξίδια που ποθεί. Τότε είναι η κρίσιμη στιγμή για μας. Η στιγμή της μεγάλης αναμέτρησης. Τότε είναι που πρέπει να σταθούμε με γυμνό το στήθος απέναντί τους, να εκτεθούμε, να διεκδικήσουμε την ελευθερία μας και να κερδίσουμε το δικαίωμα η ψυχή μας να βαδίσει στους δρόμους που πραγματικά έχει ανάγκη.
Το βιβλίο σας αναφέρεται στην ιστορία ενός παιδιού. Πόσο εύκολο είναι να «δέσει» η γλαφυρή, παιδική αφήγηση με μηνύματα και αλήθειες καθοριστικής σημασίας για μεγάλους; Όποια ηλικία κι αν έχουμε, όποια βιώματα και εμπειρίες κι αν κουβαλάμε, βαθιά μέσα στην ψυχή μας ζει ένα μικρό παιδί. Η ψυχή μας παραμένει, ακόμη και στα προχωρημένα γηρατειά, παιδική. Μεταφέρει την αγνότητα, την ψυχική καθαρότητα, την αυθόρμητη, χωρίς αναστολές, επικοινωνία και τη χαρά της ζωής του παιδιού που ήμασταν κάποτε. Αν παραμερίσουμε τις μολύνσεις του περιβάλλοντος, τα τραύματα που οι αποτυχίες ή οι κακές επιλογές μάς άφησαν στην ψυχή και την επιφυλακτικότητα που με τα χρόνια θέριεψε απέναντι στους άλλους, τότε το μικρό παιδί που κρύβουμε μέσα μας μπορεί να μας αφηγηθεί με σαφήνεια τις καθοριστικές αλήθειες για την ουσία της ύπαρξής μας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η πόρτα άνοιγε προς τα μέσα αλλά οι περισσότεροι την έσπρωχναν»
Μια συζήτηση με τον καθηγητή με αφορμή το νέο του βιβλίο «Όταν η γνώση είναι ζωή», μια πραγματεία για την παιδεία, την οικογένεια και τους νέους
Μια ευφάνταστη ιστορία που περιπαίζει με χιούμορ τη γραφειοκρατία του σοβιετικού καθεστώτος, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει τα αποτελέσματα της λογοτεχνίας στην ψυχοσύνθεση ενός αναγνώστη
Είναι καιρός να καταλάβουμε ότι η όποια δικαίωση των Παλαιστινίων έχει ως προϋπόθεση την ολοκληρωτική συντριβή των σκοταδιστικών καθεστώτων και οργανώσεων
Δέχθηκα να είμαι στην παρουσίαση του βιβλίου του Νιρ Αβισάι Κοέν επειδή αγαπώ τους ειρηνόφιλους εβραίους και μουσουλμάνους της Παλαιστίνης
Το νέο τους βιβλίο παρουσιάζεται την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου στις 19:00 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ένα rom-com για την ημέρα της αγάπης
Ένα μεσημέρι με τους θεματοφύλακες της ελληνικής γλώσσας στην Ουκρανία
Κωνσταντίνα Ρουσσίδη, Μαριάντζελα Κατσιαβριά, Μένια Παπαδοπούλου μιλούν για τα βιβλία τους που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βακχικόν
Στο νέο του βιβλίο µελετά το φαινόµενο του µοντερνισµού και µεταµοντερνισµού, όπως και το αντίκτυπό τους στη σύγχρονη λογοτεχνία
Περιπλάνηση στον σκοτεινό εσωτερικό λαβύρινθο με αφορμή το πρόσφατο βιβλίο του «Εσωτερικό ταξίδι μετ’ εμποδίων»
Βιβλία για την πολιτική και τις διεθνείς σχέσεις, για τα μυθιστορήματα και δοκίμια προστίθενται στα αναγνώσματά μας
Σώθηκε τελευταία στιγμή από τα σκουπίδια
Τα βιβλία του, «Ακόμα και οι καουμπόισσες μελαγχολούν» και «Ο Τρυποκάρυδος», συνεχίζουν να πουλιούνται
Οι σχέσεις με τον Υψηλάντη και η μονομαχία που τον οδήγησε στον θάνατο
Μια νέα μετάφραση μας εισάγει στη μαγεία της ποιήσης ενός από τους σημαντικότερους γερμανούς ποιητές
Το φαινόμενο της αυτοκτονίας, από τον Ροδόλφο των Αψβούργων, μέχρι τον Όσκαρ Ουάιλντ, τον Τσέζαρε Παβέζε, τον Άντι Γουόρχολ και τον Κερτ Κομπέιν
Μια εξερεύνηση των σύγχρονων κοινωνικών προβληματισμών φιλτραρισμένη μέσα από έναν καθρέφτη μαγικού ρεαλισμού
Η ιστορία που θα περιβάλλει για πάντα τον μεγάλο λογοτέχνη
Στην πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Ποιήματα-Μπροσούρες 2015-2019» στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.