- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Απέναντι στο φόβο
Γιατί γράψατε το «Μη φοβάσαι να φοβηθείς»; Προέκυψε από την ανάγκη μου να γράψω κάποιες σκέψεις στο χαρτί.
![30152-68027.jpg 30152-68027.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/11/21/30152-68027.jpg)
Γιατί γράψατε το «Μη φοβάσαι να φοβηθείς»; Προέκυψε από την ανάγκη μου να γράψω κάποιες σκέψεις στο χαρτί. Σκέψεις για τον αγώνα με τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού μας, για τα όρια της φαντασίας και της πραγματικότητας, για το φως και το σκοτάδι, για την αγάπη και το μίσος, γι’ αυτά που πραγματικά έχουμε ανάγκη. Σαν να ήταν γραμμένο ήδη βαθιά στην ψυχή μου και να περίμενε να το ανακαλύψω. Να το θυμηθώ, αφού, όπως λέει και ο Πλάτωνας, η αλήθεια βρίσκεται μέσα μας και πρέπει να βρούμε τον τρόπο να τη φέρουμε από τη λήθη στη μνήμη...
Γιατί επιλέξατε να το γράψετε στο πρώτο ενικό; Είναι μια κατάθεση ψυχής. Η επιλογή χρήσης του πρώτου ενικού ήταν ευνόητη, εφόσον το μυθιστόρημα έχει αυτοβιογραφικές αφετηρίες. Πολύ γρήγορα, όμως, ο ήρωας απέκτησε αυτόνομη ύπαρξη και έζησε τη δική του ζωή. Αυτά που βίωνε κι αυτά που σκεφτόταν αφορούσαν τους περισσότερους ανθρώπους. Έτσι, ο πρώτος ενικός αναπτύσσει με άμεσο τρόπο ένα διάλογο μ’ αυτόν που θα επιλέξει να διαβάσει το βιβλίο. Παίρνει τη μορφή μιας εξομολόγησης προς τον άγνωστο αναγνώστη, χωρίς να μένει τίποτα κρυφό. Κι έχει τη φιλοδοξία να γίνει ο φορέας των ανομολόγητων σκέψεών του.
Πόσο ανασταλτικά μπορεί να λειτουργήσει ο φόβος που νιώθει ο ήρωάς σας, ο Έκτορας; Το ένστικτο της αυτοσυντήρησης γεννάει το φόβο. Είναι το εργαλείο της επιβίωσής μας. Οι φόβοι προέρχονται από το φόβο του θανάτου, το φόβο ότι θα πάψουμε να υπάρχουμε. Ο φόβος είναι ο προστάτης της ζωής μας, αλλά μπορεί πολύ εύκολα να γίνει ο δυνάστης της. Όταν μετατρέπεται σε φοβία, απλώνει τα δίχτυα του πάνω μας και μας στερεί κάθε ελευθερία και δυνατότητα επιλογής. Τότε εκείνος αποφασίζει για μας και γινόμαστε δούλοι των επιλογών του. Δεν αφήνει τις επιθυμίες μας να ανθίσουν και την ψυχή μας να κάνει τα ταξίδια που ποθεί. Τότε είναι η κρίσιμη στιγμή για μας. Η στιγμή της μεγάλης αναμέτρησης. Τότε είναι που πρέπει να σταθούμε με γυμνό το στήθος απέναντί τους, να εκτεθούμε, να διεκδικήσουμε την ελευθερία μας και να κερδίσουμε το δικαίωμα η ψυχή μας να βαδίσει στους δρόμους που πραγματικά έχει ανάγκη.
Το βιβλίο σας αναφέρεται στην ιστορία ενός παιδιού. Πόσο εύκολο είναι να «δέσει» η γλαφυρή, παιδική αφήγηση με μηνύματα και αλήθειες καθοριστικής σημασίας για μεγάλους; Όποια ηλικία κι αν έχουμε, όποια βιώματα και εμπειρίες κι αν κουβαλάμε, βαθιά μέσα στην ψυχή μας ζει ένα μικρό παιδί. Η ψυχή μας παραμένει, ακόμη και στα προχωρημένα γηρατειά, παιδική. Μεταφέρει την αγνότητα, την ψυχική καθαρότητα, την αυθόρμητη, χωρίς αναστολές, επικοινωνία και τη χαρά της ζωής του παιδιού που ήμασταν κάποτε. Αν παραμερίσουμε τις μολύνσεις του περιβάλλοντος, τα τραύματα που οι αποτυχίες ή οι κακές επιλογές μάς άφησαν στην ψυχή και την επιφυλακτικότητα που με τα χρόνια θέριεψε απέναντι στους άλλους, τότε το μικρό παιδί που κρύβουμε μέσα μας μπορεί να μας αφηγηθεί με σαφήνεια τις καθοριστικές αλήθειες για την ουσία της ύπαρξής μας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.