- CITY GUIDE
- PODCAST
-
24°
Αν δεν σκότωναν τον Κένεντι
Στο βιβλίο του «22/11/63», ο Στίβεν Κινγκ δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία να ανατραπεί η αμερικάνικη ιστορία.
![28779-63878.jpg 28779-63878.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/10/31/28779-63878.jpg)
Στο βιβλίο του «22/11/63» (εκδ. Bell), ο Στίβεν Κινγκ δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία να ανατραπεί η αμερικάνικη ιστορία, χρησιμοποιώντας μια όχι και τόσο πρωτότυπη ιδέα – ένας καθηγητής αγγλικών μπορεί να μπαινοβγαίνει στο παρελθόν από μια κρυφή πόρτα. Όμως εδώ μιλάμε για Στίβεν Κινγκ και αυτομάτως απορρίπτουμε τη λέξη κλισέ από το συγγραφικό εύρημα. Γιατί ο (ήρωάς του) Τζέικ Έπινγκ δεν έχει αποστολή να διορθώσει, όπως είθισται, το δικό του παρελθόν, αλλά να αποτρέψει δύο δολοφόνους. Έναν που θα σκοτώσει μια οικογένεια (το προσωπικό του στοίχημα απέναντι σ’ ένα μαθητή του) και το δολοφόνο του Κένεντι (υποχρέωση απέναντι σ’ αυτόν που του αποκάλυψε τη δίοδο στο παρελθόν).
Ο Κινγκ δανείστηκε την «κουνελότρυπα», αλλά την άνοιξε βάζοντας όρους για χάρη της… αληθοφάνειας. 1. Ο ήρωας επιστρέφει πάντοτε στο ’58 (9/9, 11:58) και όσο και να παραμείνει εκεί, στο παρόν έχουν περάσει μόνο δύο λεπτά. 2. Κάθε επιστροφή του στο παρελθόν τον υποχρεώνει να τα ζήσει όλα από την αρχή. 3. Η οποιαδήποτε πράξη εκεί έχει αντίκτυπο στο μέλλον και προκαλεί αποτελέσματα με βάση το φαινόμενο της πεταλούδας. Η μαεστρία του Κινγκ φανερώνεται στη δομή της ιστορίας. Η απόκρουση του δολοφόνου της οικογένειας του μαθητή του αποτελεί ένα είδος μαθητείας για τον Έπινγκ πριν πέσει στα βαθιά – δεν θα μπορούσε αμέσως να γίνει ο μεγάλος εκδικητής. Επιπλέον, βάζει ως εμπόδιο στα σχέδιά του έναν έρωτα. Θα τον θυσιάσει ο ήρωας, για χάρη της αποστολής του;
Κι ενώ η επιστροφή στην εποχή πιστεύαμε πως θα δώσει την ευκαιρία στο συγγραφέα να αποτίσει φόρο τιμής στα νεανικά χρόνια του, μας τη φέρνει. Η ατμόσφαιρα αναπαριστάται με ζωντάνια, όμως δεν κατακλυζόμαστε από λεπτομέρειες. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι να μας καταπλήξει με την ενδελεχή έρευνα που έχει κάνει σχετικά με τη δολοφονία του προέδρου, ώστε κλείνοντας το βιβλίο να αποφασίσουμε σε πιο στρατόπεδο θα μπούμε: σ’ αυτό των συνωμοσιολόγων που πιστεύουν πως άλλοι όπλισαν το χέρι του Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ ή σ’ αυτό με όσους πιστεύουν πως μόνος του έδρασε.
Η αίσθηση που αποκομίζεις διαβάζοντας τις 834 σελίδες (μτφ. Γιάννης Σπανδωνής) είναι αμφίρροπη. Άλλες φορές νιώθεις πως πρόκειται για το καλύτερο βιβλίο του (Los Angeles Times Book Prize for Best Mystery/Thriller 2011) και άλλες πως το θέμα του τον ξεπερνά – ιδιαίτερα στην επιστροφή του στο σήμερα. Όπως και να έχει, όμως, είναι πολλές οι φορές που πιάνεις τον εαυτό σου να μονολογεί: το κάθαρμα, δικαιολογημένα θεωρείται ο σύγχρονος βασιλιάς του σασπένς.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Πώς χρησιμοποιούμε τον όρο «κουίρ» για να μιλήσουμε για ιστορικά υποκείμενα; Και τι κερδίζουμε ή τι χάνουμε διαβάζοντας το παρελθόν σύμφωνα με τις σύγχρονές μας αντιλήψεις για το κουίρ;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου του Douglas Murray
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.