- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Βαγγέλης Ραπτόπουλος: Εξομολογήσεις
«Η υψηλή τέχνη της αποτυχίας» είναι και δεν είναι αυτοβιογραφικό
«Η υψηλή τέχνη της αποτυχίας» (εκδ. Ίκαρος) είναι και δεν είναι αυτοβιογραφικό. Πρόκειται, όπως μου λέει ο ίδιος, για ένα ημερολόγιο, αλλά με την έννοια του εξομολογητικού δοκιμίου, της πνευματικής αυτοπροσωπογραφίας ή αυτοβιογραφίας ενός συγγραφέα, ο οποίος, «ως ζωντανή συνείδηση της γενιάς και της εποχής του», γράφει εκ των πραγμάτων δημόσια κείμενα, ακόμη κι όταν αυτά είναι ιδιωτικά. Κατά τα άλλα, το βιβλίο μιλάει για την οικογένεια, τους φίλους και τα διαβάσματά του. Για τη γνωριμία με συναδέλφους του, όπως ο Ταχτσής, ο Σαμαράκης, ο Κουμανταρέας ή ο Νίκος Νικολαΐδης.... «Αλλά και για τις επιτυχίες και τις αποτυχίες μου, αφού πάνω από τριάντα χρόνια τα βιβλία μου διχάζουν ακόμα και τους φανατικούς μου αναγνώστες».
Παράλληλα, είναι και μια δημοσιογραφική καταγραφή της δεκαετίας του 2000...
Ναι, μιλάει για τη «διασκεδαστούπολη» στο Μπουρνάζι, για το «διαστημόπλοιο των πολυεθνικών» που λέγεται Mall, για το ΟΑΚΑ και τη μεταολυμπιακή μελαγχολία, για τα ριάλιτι όπως το «Big Brother» και για την καπναπαγόρευση. Για την άνοδο των γυναικών και την πτώση των αντρών, το Ίντερνετ, την οικολογία, την παγκοσμιοποίηση και τον πατριωτισμό. Για τα Δεκεμβριανά του 2008, την τρομοκρατία, τις ταραχές στην Κερατέα, το κόμμα του Λαζόπουλου και τους Αγανακτισμένους. Δεν είναι τυχαίο ότι, πολλά απ’ αυτά τα κείμενα, δημοσιεύτηκαν για πρώτη φορά στην ATHENS VOICE. Πρόκειται για μια, τρόπον τινά, δημοσιογραφική περιπλάνηση στο σκηνικό της δεκαετίας του 2000, και παράλληλα για ένα πολύ προσωπικό υλικό που όμως τείνει διαρκώς προς τη γενίκευση, αφού ο προβληματισμός ενός συγγραφέα λειτουργεί αναπόφευκτα έτσι ακριβώς.
Η δημοσιογραφική οπτική συγκρούεται με τη μυθιστορηματική; Ποια επικρατεί;
Η δημοσιογραφία είναι συγγενής εξ αίματος με το μυθιστόρημα, κάτι σαν πρώτη εξαδέλφη του. Εν μέρει ταυτίζονται και εν μέρει διαφέρουν ριζικά. Το πρόβλημα στην εποχή μας είναι ότι η δημοσιογραφία έχει γίνει συνώνυμη με την παραχάραξη της πραγματικότητας, έχει μεταβληθεί σε ένα εργοστάσιο παραγωγής εικονικής πραγματικότητας και έχει σχεδόν ταυτιστεί με το μυθιστόρημα. Γι’ αυτό και βλέπουμε σήμερα τη μυθοπλασία να υποχωρεί, και γνωρίζουν άνθιση τα μυθιστορήματα όπου το πραγματολογικό υλικό, τα αληθινά πρόσωπα και τα ντοκουμέντα παίζουν πρωτεύοντα ρόλο. Κατά πάσα πιθανότητα, η Κρίση θα ανατρέψει αυτά τα δεδομένα και η καθαρόαιμη μυθοπλασία θα ανακτήσει ξανά την πρωτοκαθεδρία. Και, αντιστοίχως, η δημοσιογραφία θα πιεστεί να αναλάβει εκ νέου τον πρωταρχικό της ρόλο. Πρόκειται για μονόδρομο. Ήδη, τα ΜΜΕ πείθουν όλο και λιγότερους και έχουν καταντήσει ανυπόληπτα. Ή θα εγκαταλείψουν τα μίντια την εικονική πραγματικότητα ή θα τα εγκαταλείψει ο κόσμος.
Πώς θα χαρακτήριζες τη δεκαετία του 2000;
Μια εποχή όπου κυριάρχησε το Κυνήγι του Χρήματος και η εμπορευματοποίηση των πάντων. Η εποχή της δικτατορίας της ελεύθερης αγοράς, του άκρατου ατομικισμού και της εξαφάνισης κάθε ίχνους συλλογικότητας. Η εποχή όπου η παγκοσμιοποίηση ροκάνισε ό,τι είχε απομείνει από την εθνική ταυτότητα, και η ψηφιακή ζωή αντικατέστησε τη ζωή όπως την ξέραμε: η εποχή τού «η ζωή είναι αλλού». Εν ολίγοις, πρόκειται για μια δεκαετία που ξεκίνησε ως ο ορισμός της επιτυχίας: με την ακλόνητη πεποίθηση ότι γίναμε Ευρώπη, μέσα από την είσοδο της Ελλάδας στο ευρώ και τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004. Για να καταλήξει στο γκρέμισμα της νεοπλουτίστικης βιτρίνας και αυταπάτης, στο βούλιαγμά μας σε μια οικονομική κρίση τόσο βαθιά, ώστε να καλούμαστε τώρα να μάθουμε την «υψηλή τέχνη της αποτυχίας». Το ιστορικό παράδοξο που ζούμε σήμερα πια είναι ότι, ενώ ο στενά οικονομικός, ο «οικονομίστικος» τρόπος να βλέπεις τον κόσμο απέτυχε παταγωδώς, εξακολουθεί να μας εξουσιάζει ακόμα. Μόνο η πνευματικότητα μπορεί να μας διδάξει την «υψηλή τέχνη της αποτυχίας», αυτή όμως δεν φαίνεται να έχει ανακαλυφθεί ακόμα. Και πολύ φοβάμαι ότι, για να γίνει κάτι τέτοιο, πρέπει ως κοινωνία να αποτύχουμε και να δυστυχήσουμε ακόμα περισσότερο, να ματώσουμε πραγματικά. Μακάρι να υπήρχε μια διαφορετική διέξοδος, αλλά μάλλον δεν υπάρχει.
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομπέρτο Αντό
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Πιερφραντζέσκο Φαβίνο Λάμπερτ Γουίλσον Τόνι Σερβίλο Μόριτζ Μπλήμπτρου Μαρί-Χοζέ Κρόουζ Τζόχαν Χέλντενμπεργκ Τόγκο Ιγκάβα Ρίτσαρντ Σάμελ Κόνι Νίλσεν Ντάνιελ Οτέιγ Αλεξέη Γκούσκοφ
- χρονολογια: 2016
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Ένα βιβλίο μυστηρίου για ένα κορίτσι που μεγαλώνει προσπαθώντας ν’ ανακαλύψει τον εαυτό του, αλλά και το κατά πόσο ο Αμερικανός πατέρας του ήταν μπλεγμένος με την Απριλιανή χούντα
Μιλήσαμε για το νέο του βιβλίο, ένα μυθιστόρημα για τη μονίμως φευγαλέα αίσθηση της μητέρας του, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η μνήμη πλάθει την προσωπική ιστορία
Νέες και κλασικές συγγραφικές κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις Ψυχογιός
Μια συζήτηση για το νέο της βιβλίο «Χωλ»
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος
Η ζωή και το έργο του πρώτου αληθινού, συνειδητού Ευρωπαίου από τον πιο πολυμεταφρασμένο συγγραφέα του γερμανόφωνου κόσμου
Ένα ξεχωριστό crime novel, όπου ο συγγραφέας είναι συνάμα και χαρακτήρας του έργου
Ο ροκ σταρ του αστυνομικού συνάντησε για πρώτη φορά το κοινό της Θεσσαλονίκης σε μια εκδήλωση που συντόνισε η Athens Voice
Μέσα από τη συγκινητική, την αστεία, την τρυφερή και την γκρίζα πλευρά της ζωής, καθένας απ’ αυτούς θα κληθεί να δώσει τη δική του απάντηση
Η εμμονή με τους φόνους των Clutter και η επανάσταση στο είδος του True Crime
Πιο τραγικές, φρικτές ιστορίες, είναι δύσκολο να ανακαλύψει κανείς σκαλίζοντας την Ιστορία
Η συνολική καταγραφή της καλλιτεχνικής πορείας μιας από τις σημαντικότερες φωνές του σύγχρονου θεάτρου από την Κάπα Εκδοτική
Ένα ψυχολογικό θρίλερ που συνδυάζει το σασπένς με τη δύναμη της προσωπικής απελευθέρωσης
Μια επιλογή διηγημάτων που ισορροπούν ανάμεσα στο μυστηριώδες, το τρομακτικό, το φιλοσοφικό και το υπαρξιακό
Το βιβλίο κυκλοφορεί στις 19 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
Απονεμήθηκαν τα περίβλεπτα λογοτεχνικά βραβεία - Οι δηλώσεις της νικήτριας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.