- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
![20579-45641.jpg 20579-45641.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/03/07/20579-45641.jpg)
Συζητήσεις με τον Τομ Ρόμπινς
Επιμέλεια Λίαμ Ο. Πέρντον & Μπιγκ Τόρεϊ, μτφ. Γιώργος Μπαρουξής, εκδ. Αίολος,
σελ. 388
Η «Αμάντα» του εμφανίστηκε από το πουθενά το 1971 και γνώρισε απροσδόκητη επιτυχία στην paperback εκδόσή της, ξεπερνώντας κατά πολύ τα στενά όρια της λογοτεχνίας του underground. Ακόμη πιο επιτυχημένα αποδείχτηκαν το «Ακόμα και οι καουμπόισσες μελαγχολούν» (1976) και ο «Τρυποκάρυδος» (1980).
Οι κριτικοί δεν τα υποδέχτηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, κάμποσοι μάλιστα τα λοιδόρησαν∙ αυτό όμως δεν εμπόδισε εκατοντάδες χιλιάδες νεαρούς Αμερικανούς να αναγνωρίσουν τους εαυτούς τους στους απίθανους χαρακτήρες του Τομ Ρόμπινς, αναδεικνύοντάς τον στη σημαντικότερη λογοτεχνική φωνή της Αντικουλτούρας, μαζί με τον Τόμας Πίντσον και το μακαρίτη πια Χάντερ Σ. Τόμσον. Τα επόμενα βιβλία του Ρόμπινς («Το άρωμα του ονείρου», «Ο χορός των εφτά πέπλων», «Μισοκοιμισμένοι μες τις βραχοπιτζάμες μας», «Αγριεμένοι ανάπηροι επιστρέφουν από καυτά κλίματα», «Villa Incognito, «Αγριόπαπιες πετούν αντίστροφα», «Μπι όπως Μπίρα») εδραίωσαν τη φήμη του ως cult συγγραφέα∙ από τους τίτλους των βιβλίων και μόνο γίνεται ξεκάθαρο ότι δεν θα μπορούσαν να ανήκουν σε έναν καθώς πρέπει θαμώνα των λογοτεχνικών salons.
Ο παρόν τόμος, που επιμελήθηκαν οι Λίαμ Ο. Πέρντον και Μπιγκ Τόρεϊ, συγκεντρώνει μια σειρά από συνεντεύξεις που παραχώρησε από το 1976 μέχρι σήμερα ο ερημίτης αλλά όχι απρόσιτος Ρόμπινς (εδώ και πολλά χρόνια ζει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, σε μια μικρή πόλη στη βροχερή κοιλάδα του Σκάγκιτ, κοντά στο Σιάτλ). Όπως και στα μυθιστορήματά του, έτσι και στις συνεντεύξεις του τον τόνο δίνουν η ζωντανή γλώσσα του και το αναρχικό του χιούμορ.
Ο Ρόμπινς μιλά με άνεση για τα αγαπημένα του θέματα: για την εμμονή του στη σεξουαλικότητα και στα ψυχεδελικά, για την προσήλωσή του στο Ζεν και τη φιλοσοφία της Ανατολής, για την εμπειρία τoυ από το κίνημα του beat και το underground του ’60, για την αγωνία του απέναντι στην καταστροφή του περιβάλλοντος για την αποστροφή που του προξενεί η mainstream πολιτική στις ΗΠΑ και αλλού.
Οι απαντήσεις του είναι γεμάτες από εκείνα τα λογοτεχνικά πυροτεχνήματα, από τις αλλοπρόσαλλες παρομοιώσεις και μεταφορές που μας έχει συνηθίσει και στα βιβλία του. Ο Ρόμπινς ηδονίζεται με τη χρήση της υπερβολής και αδιαφορεί για το στεγνό ρεαλισμό στη λογοτεχνία (ακόμα και στην καθημερινότητα). Όπως λέει κι ο ίδιος, ο μοναδικός κανόνας στη λογοτεχνία είναι «ό,τι λειτουργεί, λειτουργεί».
«Τον διάβαζα στα είκοσι…», «δεν ξέρω αν θα μπορούσα να τον ξαναδιαβάσω πια…». Σχόλια που ακούω συχνά από ανθρώπους που απόλαυσαν κάποτε την πρόζα του και πλέον αισθάνονται υποχρεωμένοι να τον ξεπεράσουν, όπως ξεπέρασαν τη νεότητά τους. Γιατί, λοιπόν, να διαβάσει κανείς σήμερα Τομ Ρόμπινς; Ίσως επειδή ακριβώς τα βιβλία του «παλινδρομούν ανάμεσα στο σοβαρό και το εύθυμο, ανάμεσα στο βέβηλο και το θεϊκό». «Σε κάνουν να σκέφτεσαι, σε κάνουν να γελάς, σε κάνουν να ανάβεις, σε κάνουν να νιώθεις το θαύμα της ζωής».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια νουβέλα που θα κυκλοφορήσει εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κάπα Εκδοτική.
Μια ομάδα σχεδιαστών συγκέντρωσε στο βιβλίο «Travelogue» πρωτότυπες πατέντες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Οικολογία: Γιατί χρειαζόμαστε την άγρια φύση — και γιατί αυτό μάς αφορά όλους
«Τότε έγραφα για πράγματα που δεν είχαμε βρει ακόμα λέξεις να τα περιγράψουν, όπως η τοξική αρρενωπότητα, τα fake news), η κουλτούρα της επαγρύπνησης εναντίον φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων»
Ένα βιβλίο γεμάτο χαριτωμένες παρατηρήσεις
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Το βιβλίο του Σέρχιο Πιτόλ «Η τέχνη της φυγής» (Δώμα, μετ. Αγγελική Βασιλάκου) είναι ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας της μνήμης» του Μεξικανού συγγραφέα. Το ξεκίνησα και δεν μπορούσα να το αφήσω από τα χέρια μου.
Αυτή την εβδομάδα ασχολούμαστε με το πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για κουίρ υποκείμενα στην ιστορία, μέσα από το δοκίμιο «Can and should we queer the past» του Justin Bengry
Μια συζήτηση με τον μεταφραστή του βιβλίου, Χαράλαμπο Γιαννακόπουλο
Το επάγγελμα του συγγραφέα είναι πολύ μοναχικό
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Τι σημαίνει να «νιώθεις ότι πεθαίνεις στη θέση ενός άλλου»;
Ένα συλλεκτικό τεκμήριο από τον Θανάση Κ. Κάππο για τον σπουδαίο τραγουδιστή, μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά
Μια ιστορία αγάπης, απώλειας και συμφιλίωσης σε καιρούς ανησυχητικών αλλαγών
Greekling, όπως Γραικύλος, εκ του Graeculus: φράση υποτιμητική που χρησιμοποιούνταν από τους Ρωμαίους για συμπολίτες τους που ήθελαν να το παίζουν Έλληνες. Κατά (μειωτική) επέκταση: ο υποταγμένος Έλληνας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Τρεις μικροί εκδοτικοί οίκοι, με παιδικά βιβλία που ξεχωρίζουν
Ο γνωστός συγγραφέας και διαφημιστής μάς μιλάει για το νέο του βιβλίο «Το Φωτόδεντρο»
Πιστεύεται ότι γράφτηκε γύρω στον Απρίλιο-Ιούνιο του 1920 από ένα σανατόριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.